47 online nu |  Login | Bliv medlem
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
Nyheder
Nyheder totalt: 8294
i dag: 0
25612 skribenter.

123nu.dk sommerhus

Tip en fiskekammerat! Tilføj Lystfisker Forum til foretrukne Gør Lystfisker Forum til startside

Søg i Laesestof:

Seneste tilbud
indtastet af grejbutikkerne

flere tilbud

Danmarks største Grejbutik på nettet

Krokodille jagt i Gudenåen
Søndag d. 7 marts 2010 - af  Steffen Nielsen  Læst 1609 gange.
Efter en nultur dagen forinden havde Mads og jeg besluttet, at i dag skulle gedderne altså sættes på plads.
Alt startede perfekt. Høj solskin, ikke én vind OG 6 graders varme, det kunne ikke blive bedre. da vi ankom til åen og det udvalgte stræk steg fiskefeberen en ekstra grad, for her så perfekt ud. Der gik dog heller ikke længe før den første gedde satte tænderne i mads´ flue, en fin fisk på 83 cm. Kort efter bed endnu en fisk på mads´ flue denne gang 3 cm større. Efter 2 fisk inden for de første 10 minutter var humøret helt i top og tanken om en perfekt dag hvirvlede i baghovedet. Dette blev dog for en stund sat på standby, de næste par timer gav nemlig ikke andet end 2 små gedder mellem 2 og 4 kg. Vi gik forbi flere pladser hvor vi begge var sikre på der måtte stå store fisk men uden held. Og da troen var mindst, kom som et lyn fra en klar himmel en 10 kilos gedde og snuppede mads´ flue 50 cm fra bredden fisken nåede dog kun lige at vende inden den havde spyttet fluen ud igen. Nu var troen pludselig tilbage, og der skulle heller ikke gå længe før det udviklede sig til et sandt utopia. Vi gik yderligere 500m ned af åen for at komme til det sted vi hele dagen havde ventet på ´´hotspottet´´. Og det viste sig at være hvad vi havde udnævnt det til. I tredje kast fik jeg fat i noget som jeg troede var bund, af ren refleks løftede jeg dog stangen hvilket resulterede i at bunden trak alt mit løst liggende flueline ud i et udløb mod modsatte bred. Jeg fik hurtigt tilkaldt mads og da vi første gang så fisken måtte vi begge åbne både mund og polypper. WOW den er stor! - fisken gik tungt og var efter en god men kort fight klar til landing, så mads gjorde klar med ´´grippen´´, gedden var dog ikke for begejstret over mads og tog derfor en hurtig tur ud i åen igen. Den store fisk var dog så godt som færdig og kom hurtigt ind igen hvorpå mads sikkert kunne snige ´´grippen´´ ind i munden på bæstet. Fisken kom op og vi havde begge svært ved at forstå at det kunne passe. Under hele fighten havde vi haft publikum på fra modsatte bred, og da mads og jeg kun havde målebånd indvilgede de i at kaste deres vægt over åen for at vi kunne veje fisken.
Fisken blev hurtigt mål og vejet og efter et par hurtige billeder fra mobilen blev den skånsomt sendt tilbage i det kolde vand. Længden var 120 og vægten stoppede ved 14.08 kg.
Humøret og fiskefeberen var nu for alvor helt i top og det nåede aldrig at komme ned igen før turen en time senere gik hjemad. Dette stod mads for 5 minutter efter min fisk var blevet udsat fik mads fisk, inden vi havde nået at opfatte det havde fisken i et udløb opstrøms tagen 15 meter line hvorefter den slap sit greb, hvad var det mon? Efter en smule ærgrelse kastede mads igen denne gang vendte en gedde på hans flue bare 1 meter fra kanten, men endnu en gang blev det ikke til mere. Mads var nu godt sur og nu skulle de bæster altså få at smage dette resulterede i tre kast i træk med en samlet værdi af ca. 23 kg gedde.
Første kast resulterede i en flot gedde på 86 cm.
Han var nu ovenpå igen og kastede igen til samme plads og halvt inde satte hans flue sig fast, MEN i munden på en af gudenåens smukke krokodiller. Vi blev hurtigt klar over at det var en stor, og den opførte sig også som den skulle. Gang på gang trak den flere meter line af hjulet og efter en hidsig fight kunne jeg lande gedden og nøj et svin, gedden målte 113, vi havde dog kastet vægten tilbage over åen så efter et par hurtige billeder kom den tilbage i åen. Vi havde nu fået to gedder over 10 kg indenfor 20 meter. Så nu kunne det altså ikke passe at der var flere fisk, det skulle mads dog hurtigt bevise ikke passede i næste kast fik han igen fast fisk, og efter en god fight kunne jeg lande hans femte gedde, denne endnu en på 86 cm.
Nu kunne det ikke passe at der var flere fisk, MEN minsandten om ikke mads igen skulle modbevise dette, en fisk indhalere fluen i et ”rutinekast” denne slap dog hurtigt sit greb hvilket vi begge kunne tage med et smil.
En god afslutning på en fantastisk og uforglemmelig fisketur, tak Mads!