Print side | Luk vindue

gL. WF #9 bruges som skydeline

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Fluefiskeri
Forum navn: Liner
Forum beskrivelse: Flueliner
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51986
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 13:58


Emne: gL. WF #9 bruges som skydeline
Besked fra: Bao
Emne: gL. WF #9 bruges som skydeline
Posteringsdato: 13 Okt 2020 kl. 20:02
Hej alle,
Jeg har en gl. WF #9 flydende, som jeg har tænkt mig at klippe ned til ca. 14 gr for at bruge den som skydeline til en #5 stang. Vil denne opsætning lader sig gøre eller er det helt henne i vejret?

MVH
Bao





Svar:
Besked fra: folp
Posteringsdato: 13 Okt 2020 kl. 20:08
Så det er bagerste (lige) del du vil bruge som skydeline? men hvad vil du så bruge som hoved,de 14 gram er vel den samlede linevægt til en 5er?

Hvis du derimod mener at klippe bagfra til du er på de 14 gram i skydehoved er det vel fint nok hvis du laver en ordentlig splejsning til skydeline ,og måske skal du have en meter af i for også hvis den ikke stiger for stejlt.


Besked fra: Bao
Posteringsdato: 13 Okt 2020 kl. 20:52
Hej Frank,
Tak for din kommentar,
Endelig så er en 5'er line vægt er kun på 12 gr, men jeg vil håber at 14 gr vil gå an.
Ja jeg har tænkt at klippe bagfra til jeg nå de 14 gr.
ved ende vil jeg splejse et løkke på så skydeline og skyde hoved har et løkke til løkke kobling.
Nu har jeg klippet WF #9 line ned til 14 gr, så har jeg et samlet skyde hoved på 14 gr, som er 8 meter langt plus 1,2 meter flette forfang langsomt synkende.

Jeg håber at opsætning vil gå an, skal ud og prøver her i weekend.

MVH
Bao


Besked fra: folp
Posteringsdato: 14 Okt 2020 kl. 09:51
Hej Bao ,ja jeg har lavet mange af sådanne hoveder til mit kyst og å fiskeri, jeg tænker du vil bruge det her i åen ,da min erfaring er et meget kort hoved med korrekt vægt +lidt extra til åens bredde fungerer fint, ved kysten bruger jeg længere hoveder, men er nu gået over til udelukkende Intermidiate der.

Til de helt korte hoveder bruge jeg gerne en DT 11-12 stykker som jeg deler midtpå og derefter klipper til ret vægt ved at tage fra tykkeste del.

Lige nu går jeg med et 6 1/2 meter hoved 16 gram på en klasse 6 i vejle å, hjemmesplejset flydende med floucarbon forfang.

Største ulempe er at de helt korte liner ikke er gode til underhåndskast.



Print side | Luk vindue