Print side | Luk vindue

Hardy Ultralite Spinning

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Samlergrej
Forum navn: Samlergrej
Forum beskrivelse: Ældre grej, historie, bøger osv.
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51795
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 10:40


Emne: Hardy Ultralite Spinning
Besked fra: lildal
Emne: Hardy Ultralite Spinning
Posteringsdato: 24 Okt 2019 kl. 17:25
Har købt en Hardy Graphite Ultralite Spinning 1,80 m. 0,5 - 2 g. Klinge farve som "Favourite" men røde beviklinger. Den vejer 51 g. Jeg er aldrig stødt ind i den før - har dog set en enkelt eller to af de blåposede gennem tiden :-). Nogen der har lidt oplysninger på den. Er den ualmindelig, som min fornemmelse er?



Svar:
Besked fra: HSJ
Posteringsdato: 25 Okt 2019 kl. 08:48
Hej Carsten

Den lyder spændende har aldrig hørt om den kaster op til 2gr? den letteste i deres kul serie er vel deres 7 fods Favorite.
VH
Henrik


Besked fra: HSJ
Posteringsdato: 25 Okt 2019 kl. 20:39
Hej Carsten

Er du sikker på at det er en fabriksmonteret stang?
VH
Henrik


Besked fra: lildal
Posteringsdato: 25 Okt 2019 kl. 22:15
100%


Besked fra: lildal
Posteringsdato: 25 Okt 2019 kl. 22:21
Har været inde i grejsamlerforeningens katalogbase men finder ikke nogle kataloger der. Har selv enkelte kataloger - mangler en del, her er 6,5 fibalite den der kommer tættest på i udseende iforhold til håndtag og ringe, men det er jo ikke kul, og det er jo selv om den er klejn, ikke den samme kastevægt.


Besked fra: McHardy
Posteringsdato: 26 Okt 2019 kl. 08:34
Hej Carsten...

Kan du ikke lave et billed af stangen ?
Hvis den er fabrikslavet burde der findes noget i kataloger. UnhappyEn hjemmebygget kan
jo også været lavet så den virker 100% fabrikslavet Confused



Besked fra: Henning
Posteringsdato: 26 Okt 2019 kl. 08:59
Med hensyn til beviklingsfarven, så kom der kort efter, jeg havde købt min Favorite Graphite fluestang i ca 1980, en Fast Taper (FT.) udgave, der var med røde beviklinger. Måske et udtryk for en speciel udgave af en given stang?

-------------
Mvh
Henning


Besked fra: fishmadman
Posteringsdato: 26 Okt 2019 kl. 09:58
Hej 6 1 ½ (Fibalite) kom en kort årgang med røde beviklinger .... mener dog den vejede 64 gr

Venligst Jesper


Besked fra: lildal
Posteringsdato: 26 Okt 2019 kl. 10:42
Jo, men denne er jo 180 cm = 6´ ? og hedder Hardy Graphite Ultralite Spinning


Besked fra: lildal
Posteringsdato: 26 Okt 2019 kl. 10:46
Hjemmebygget - absolut, nej, jeg forhøjer til 110% sikker, jeg ser om jeg kan finde din mail adr. og sender en PDF med fotos, hvis du gider kigge og have ulejlighed ;-) mvh. Carsten


Besked fra: lildal
Posteringsdato: 26 Okt 2019 kl. 11:57
Hvis nogen vil vurderer billedmaterialet, kan i skrive en besked på min mail:
camakatmat@email.dk så sender jeg!


Besked fra: ole espen
Posteringsdato: 26 Okt 2019 kl. 12:24
Hej nu kan jeg se at både ækvator sport og pandion solgte både klinger og stænger i den længde samt en på 5,5 disse klinger og stænger er i deres katalog fra 1982. til 1984 har selv en 5;5 fods fibatube som er lavet til en flue kæp det varen Ken Milton lavede i tidernes morgen 


Besked fra: lildal
Posteringsdato: 26 Okt 2019 kl. 13:27
Tusinde tak for besked - har lige været inde og kigge på katalogbasen - er det ikke kun klinger, eller skal jeg se lidt bedre efter?


Besked fra: fishmadman
Posteringsdato: 26 Okt 2019 kl. 18:13
Jeg har selv monteret den lette Graphite Fibatube op i Pandion - da jeg arbejded der (:

Jeg havde selv 7 fod modelen til mit kystfiske (Fibatube Graphit 7) den var dog ganske stiv .. og svær at holde fisken på ved indfight.... noget de ældre glasfiber udgaver klarede meget meget bedre

Jeg mener vi lavede dem med grøn bev. med rød tip...akkurat som...onkel Hardy

Venligst Jesper


Besked fra: fishmadman
Posteringsdato: 26 Okt 2019 kl. 18:14
Men om den var 5.5 ??? - Jeg er ikke så sikker på det

Venligst Jesper


Besked fra: Henning
Posteringsdato: 26 Okt 2019 kl. 19:08
Citat: lildal

Hjemmebygget - absolut, nej, jeg forhøjer til 110% sikker, jeg ser om jeg kan finde din mail adr. og sender en PDF med fotos, hvis du gider kigge og have ulejlighed ;-) mvh. Carsten

Hej Carsten.
Efter at have set billede af teksten over håndtaget på din stang, er jeg ikke det mindste i tvivl om at stangen er original! Jeg mener ikke at blanks fra Hardy, var med så meget tekst på! 


-------------
Mvh
Henning


Besked fra: lildal
Posteringsdato: 26 Okt 2019 kl. 19:40
Tak for dit besyv, jeg har haft en stærk lup på den langt mindre end blyants"tykke" klinge og har nu tydet disse numre Pat. 1.429.309 og kode IGJ97WL sidste med lidt forbehold, for det er en extrem tynd pen det er skrevet med, og den hvide farve trækker lidt snørkler.


Besked fra: Henrik L.
Posteringsdato: 27 Okt 2019 kl. 10:28
Hej

Tillykke med stangen! Jeg tror du har været rigtig heldig at finde denne stang. Den er nok ikke oprindeligt solgt her i landet.

Den må være en del af en serie lette kulstænger produceret til det europæiske (kontinentale) marked. Bemærk, at længde og kastevægt nok kun er angivet i cm og gram og ikke i fod og ounce, som efter det engelske system. Jeg mener, at der er adskillige modeller i serien.

Engang først i 90'erne så jeg nogle af disse stænger hos butikken Pörksen Angelsport lidt syd for grænsen. Jeg kan huske, at det ikke var de sædvanlige Favourite-stænger man ellers kendte (med de lilla beviklinger). De stænger jeg så havde rødlige ("vinrøde" eller noget i den retning) beviklinger og uslebne kulfarvede klinger. Så vidt jeg husker, havde de stænger jeg så (eller i hvert fald nogle af dem) den almindelige Hardy-hjulholder i aluminium, så de har nok været noget længere end din - omkring 8-9 fod vil jeg tro. Jeg kan ikke huske, hvilket navn de havde, men hvis de var lidt længere og med højere kastevægt, er det ikke sikkert, at de også har været mærket med "ultralite" i navnet. Købte desværre ikke en af dem dengang...

Vedr. beviklingsfarven: De allerførste stænger i Favourite-serien havde faktisk ikke lilla, men rødlige beviklinger (i kataloget fra 1982 kaldet "ruby", altså "rubinfarvet"). Serien var udelukkende beregnet for eksportmarkedet, og altså ikke for hjemmemarkedet i UK. I næste katalog var der pludselig åbnet op for salg i UK og beviklingerne var nu blevet lilla ("royal purple"). Måske har man lavet farveskiftet for ikke at ligge for tæt på den nye, og lidt dyrere De Luxe-serie (med rødbrunlige klinger med rødlige ("ruby")/rødtippede ("scarlet") beviklinger). Den afløste den "oprindelige" Graphite-serie (kulfarvede klinger med de sorte, rødtippede beviklinger).

Måske har man på Hardy-fabrikken, da man igen skulle producere en serie spinnestænger specielt for eksportmarkedet, tænkt, at man kunne anvende den samme farve som da man tidligere havde en ren eksportserie, altså Favourite-serien i dens første tid. Eller også har grossisten i f.eks. Vesttyskland måske bare foreslået denne farve, hvis de har efterspurgt en lettere serie end Favourite-serien. Favourite-spinnestængerne var jo lidt stive, og nogen må jo have foreslået en serie af lettere stænger uden for det sædvanlige sortiment.

Skal man finde disse stænger i et katalog, vil jeg tro, at man skal se i nogle tyske kataloger. Hardy-distributøren i Tyskland hed i hvert fald sidst i 90'erne Exori. Jeg har set et par kataloger fra Exori, hvori bl.a. den senere Graphite Seatrout var vist, men serien med din stang var der ikke på det tidspunkt.


Mvh Henrik




Besked fra: lildal
Posteringsdato: 27 Okt 2019 kl. 11:19
Tak for omfattende svar - kan forstå at det sikkert ikke nytter at udvide min samling af Hardykataloger fra England.
Hvis du vil se fotos, kan du skrive til Camakatmat@email.dk så svarer jeg med en Pdf med fotos.


Besked fra: HSJ
Posteringsdato: 27 Okt 2019 kl. 21:29
Spændende læsning jeg tror jeg har en af dem lavet til det tyske marked en 10 fods Rød/brunlig klinge Graphite Seatrout tror jeg den hedder kaste vægt 28gr altså lidt lettere end den senere Seatrout 2000 9,3 fod 32gr.
VH
Henrik


Besked fra: High Speed
Posteringsdato: 28 Okt 2019 kl. 23:38





Besked fra: lildal
Posteringsdato: 29 Okt 2019 kl. 06:39
:-)



Print side | Luk vindue