Print side | Luk vindue

Spinner/ blink Str.

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Spinnefiskeri
Forum navn: Grej og udstyr
Forum beskrivelse: Spinnefiskerens udstyr
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51771
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 23:52


Emne: Spinner/ blink Str.
Besked fra: vsh
Emne: Spinner/ blink Str.
Posteringsdato: 31 Aug 2019 kl. 19:42
 Så har jeg brug for mere hjælp denne gang til om nogen vil guide mig i spinner størrelse. Hvad str. til put and take og gerne videre for har div størrelser. Måske nogen vil røbe hvad de bruger af farver.  Kan de købes for billig så de ikke holder.
Mvh. Vivi



Svar:
Besked fra: folp
Posteringsdato: 01 Sep 2019 kl. 10:16
Tror ikke de kan køber for"billige",men vigtigt de roterer uden at sno linen, ellers bruger vi ca 10 gram ,når jeg har ungerne med i P/T, farverne ? kobber blad ,sølv blad og kroppene går jeg ikke højt op i.

I dybe søer/store søer skal du måske lidt op i vægt ,så kaster du længere og kommer hurtige ned.

Evt kan du klippe krogen af hvis den er for stor ,sæt en springring i og en ca str 8-10 krog .


Besked fra: PK
Posteringsdato: 01 Sep 2019 kl. 11:41
Omkring spinnere, er der i dag en kolosal stor mængde forskellige typer / størrelser og ikke mindst farver.
Som der bliver omtalt, er det ikke uvigtigt, at vide, hvad størrelse og farver, der bruges, især kan det virkelig betale, sig at få oplysninger om data, det sted man vil fiske mest.

Jeg har alle dage brugt spinnere til alverdens fiskeri, men i de sidste mange år, har jeg købt mine spinnere her på 123nu, mest fordi der på auktionerne, er nogle meget fine tilbud, oftest til langt under halv pris, og nogle gange er tingene helt nye, så i min optik kan det betale sig, at handle på auktioner, det gælder også hos DBA!

En ting, som især ved spinnere er et iritations emne, er skifte af krogen, mest fordi man ganske enkelt, er nød til at ofre 3 krogen, når den skal skiftes, det er ærgerligt, men nogle spinner typer har stadig clips ordninger, så krogen kan skiftes.

Nu har jeg taget en beslutning, for mange år siden, jeg fisker ikke med 3 krog, men kun enkelt krog, og det gør livet noget lettere, da fisken hurtig kan afkroges, og da krogene er modhageløse, så er de også nemmre at få ud af grøde og andet, som normalt koster endegrejet, hvis det sidder fast.

Jeg bruger karpekroge, de er normalt meget skarpe, findes i mange størrelser, og kan holde til hårde belastninger.

Jeg kroger / lander ikke færre fisk, med enkeltkroge, og jeg er så gået skridt videre, idet jeg i dag laver mine spinnere som gennemløbere, så kan jeg reelt bestemme det hele, både vægte, og hvor dybt / højt spinnerne skal gå.

Ud over at lave gennemløbs spinnerne selv, så har jeg ganske enkelt skilt købe spinnerne ad, hvis jeg alligevel, skal klippe 3 krogen af, så kan jeg samle spinnerne efter ønske / behov, og det betyder også at jeg ude ved vandet kan veksle på kropsdele, kroge, spinnerblade, og setup generelt.

Sammen med spinnerne, har jeg løsdele i kassen, og det tager ikke mange minutter at lave en gennemløbs spinner, oftest er dele blot sat på linen, så er man igang igen.

Mvh
Per Karlsen.



Besked fra: Ole K.
Posteringsdato: 01 Sep 2019 kl. 12:44
Spørg ved søen om størrelse og farver.
 
Generelt er Mepps spinnere gode. 
Afhængig af sø varierer størrelse  og farve.
I perioder kan det være en sort størrelse 2, andre gange en størrelse 1 kobber osv. Om vinteren kan den 3 farvede Mepps være god. Men ingen regler uden undtagelse 
Der er også gennemløbs blink som en mulighed. 


-------------
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.


Besked fra: Salmoniden
Posteringsdato: 02 Sep 2019 kl. 02:24
Citat: vsh

 Så har jeg brug for mere hjælp denne gang til om nogen vil guide mig i spinner størrelse. Hvad str. til put and take og gerne videre for har div størrelser. Måske nogen vil røbe hvad de bruger af farver.  Kan de købes for billig så de ikke holder.
Mvh. Vivi

Jo vist kan du købe spinnere alt for billigt. Her vil det primært være krogen, der er i alt for dårlig kvalitet. Det er ofte både med hensyn til, at den er for uskarp, ikke godt lader sig skærpe heller. Men det værste at de ofte bare er alt for svage og har for nemt ved at rette sig ud. Det er simpelthen for dårligt og sprødt metal. Med lidt øvelse kan man lære sig at få øje på det. Kig efter dårlige "svejsninger" på kroge der ofte er helt sølvfarvede. Lidt en generalisering selvfølgelig - men ofte sandt. Dårlig kvalitet følger også ofte lav pris, obskure mærker man aldrig har hørt om eller endog spinner helt umærkede uden fabrikat. Selve spinneren kan dog være hel fin. Bare klip krogen af med en knibtang o.lign og sæt en anden på med en springring imellem.

Spinner størrelse og farver kan være nærmest religon for nogen og meget forskelligt fra fisker til fisker. Det kan sagtens være betinget af, hvad folk før har haft held med og holder sig til. Men også hvordan de fisker med dem. For hver person fisker forskelligt selv med det samme slags grej. Simpelthen fordi vi alle er forskellige. Selvom vi er samme art der fisker efter samme art fisk. Nogle gange er det de små forskelle der gør udslaget. Det kan handle om hvor højt eller hvor dybt i vandet man fisker. Hvordan og hvor hurtigt der spinnes ind. 

Din stangføring kan også være vigtig. Hvor højt eller lavt du holder din stangtop over vandet. Typisk vil man for at fiske dybt med den samme spinner holde stangtoppen tæt på vandoverfladen og spinne langsomt ind. Men med samme stangføring kan man også spinne hurtigere ind. Så går spinneren højere i vandet. Men stadig dybere end med høj stangføring. Omvendt med høj stangførring kan du fiske hurtigere højt i vandet. Samtidig kan du på den vis også fiske langsomt og højt i vandet. Det er alt efter hvordan du behandler og arbejder med dit grej. Det er ret vigtigt at holde sig for øje og lære sig. For det kan være hele forskellen på succes og fiasko.

Nogle møller ind i jævnt ensartet tempo. Det kan sagtens ske at være på dagen det rigtige. Andre dage måske ikke. Vejr og lufttryk kan spille ind på fiskenes humør og hvad der fungerer bedst. Prøv også at gøre det samme med variationer i hastighed. Hvor du speeder spinneren op og ned i hastighed. Et spinstop ind imellem kan også være en god ide. Altså hvor du laver en kort pause i indspinningen, for derefter at genoptage indspinningen. Det er et kendt kneb, der lige kan være sagen. 
Specielt hvis du kan se fiskene, så hold godt øje med hvordan de reagerer. Arbejd videre på, at de rent faktisk også kommer til at hugge. Det lærer man utroligt meget ved.

Det aller bedste råd du kan få er at observere hvad andre har held med. Lur dem af eller spørg lige ud om hjælp. Det vil de fleste hjertens gerne. Det må man aldrig føle sig hverken for fin eller flov til. Det er en stor fejl. Det har jeg ofte vundet meget eller alt ved. Det tror jeg, også jeg fortsat vil gøre. For der er altid nyt at lære på forskellig vis.

Når jeg er i P&T er det en helt bestemt oplevelse jeg vil have. Fiskeri i klart vand efter fisk jeg kan se. Det er udfordrende og møg spændende! Det kan også som regel være ensbetydende med, at der skal små spinnere til. Fisk har bare i klart vand nemmere ved at se bedraget. Små agn har jeg klart opfattelsen af, er mere effektive.

Str. 0 og 1 er det jeg mest bruger. Mest er det Mepps Black Fury - som primært er sort med lidt rødt. Eller den klassiske Mepps med helt sølvfarvet blad. Måske lyder de ikke som dem, man kaster længst med. Det skal jeg heller ikke påstå. Specielt heller ikke med hvad man måske kunne normalt grej til fiskeriet. Men jeg bruger ganske let og spinkelt grej og tynd line. Det giver en alligevel en rigelig fornuftig kastelængde. Sjældent behøver man, at skulle kunne kaste langt for at fange fisk. Det er bestemt en sandhed i P&T. Men ok der kan være forskelle fra sted til sted, som kan gøre tungere grej og længere kast nødvendigt.

Mere sjældent bruger jeg en Mepps med kobberblad med røde røde prikker i str. 2. Til tider har jeg oplevet succes med den fisket ultra langsomt tæt på bunden.

En hel sølvfarvet Mepps i str 3 bruger jeg kun på et bestemt tidspunkt. Når der sættes fisk ud. De fisk der hugger der, er ikke dem der lige er sat ud. Men de allerede etablerede fisk, der lader sig forstyrre af de nye. For efter en stund finder fisk visse tilholdsteder og svømmemønstre. Nye fisk vil helt naturligt påvirke deres adfærd. Måske de hugger af aggression. Det hælder jeg mest til, når nu det er så stor en spinner der skaber en del rabalder i vandet. Det er som regel et ret kort vindue at jeg har oplevet succes med en store spinner. Før nyheden med de nye allerede er gammel. Måske en halv time kan det lige være sagen.
Eller måske opfattes de nye som konkurrenter til føde. For uanset kan en god taktik at fiske imellem flere fisk der går sammen. De kan sagtens skabe en vis konkurrence overfor dette mulige fødeemne. Bedst lykkedes det som regel. når man kan fiske spinneren med lige stor afstand imellem fiskene. 
Kast også gerne flere gange til samme fisk. Det kan godt være man for hvert kast gør den mere og mere interesseret, for til sidst at den hugger. Men ser man ikke tegn på interesse prøv en anden. Senere kan det lykkedes at den første ombestemmer sig. Skift til anden agn før eller senere kan også give succes. 

En generel hovedregel bør også nævnes,: At jo mere grumset og uklart vand jo større spinner og stærkere farver kan man have held med.

Jeg har indtil nu kun nævnt Mepps. De er mine absolutte favoritter. Men jeg har andre mærker, farver og typer af spinnere i æsken. De får en tur engang imellem og kan kaste af sig i ny og næ. I det hele taget er det med at have meget forskelligt med. For mange fisk ser hurtigt en hel grejbutik. Så kan det være noget helt nyt og andet mam der skal på bordet, før de vil noget.
Jeg bruger også små voblere, mini blink, gummidyr mm. Der findes meget, som også kan være vigtigt at have med for at opleve succes. Det er simpelthen med at være så divers og omstillingsparat, som det kan lade sig gøre. Husk på: Vi må jo heller ikke gå ned på grej jo.
Endeligt fisker jeg hovedsageligt med flue. Det er jo et lidt andet kapitel. Dog kan det være absolut bedste metode og synes jeg mest fornøjelige. Vil klart anbefale det. Spinnestangen er dog også altid med, har sin berettelse, charme og giver mig fisk også.




Besked fra: vsh
Posteringsdato: 04 Sep 2019 kl. 07:02
Jeg siger tak for svar. Det er dejligt når i giver viden fra jer. Jeg skal i pt på lørdag hvor der er et mini kursus i lombarda. Det bliver spændende og så skal jeg prøve mine nye spinner også. kunne være fedt jeg fik fanget en fisk som nybegynder i det.


Besked fra: Salmoniden
Posteringsdato: 04 Sep 2019 kl. 21:13
Citat: vsh

Jeg siger tak for svar. Det er dejligt når i giver viden fra jer. Jeg skal i pt på lørdag hvor der er et mini kursus i lombarda. Det bliver spændende og så skal jeg prøve mine nye spinner også. kunne være fedt jeg fik fanget en fisk som nybegynder i det.

VelbekommeSmileClap

Selvom det ikke burde være nødvendigt at påpege. Er det faktisk også dejligt med nogen, der selv er med i tråden og kan finde ud af at udvise taknemmelighed. Den slags er ved at uddø efterhånden.

Du gør noget sindsygt godt og vigtigt for dig selv. At deltage i instruktion. Specielt fra første færd er det vigtigt, at lære fra nogen som kan. Bestemt også måden at få guldkorn af tips og tricks på.

Håber du får en dejlig dag og forhåbentlig fangst også Smile



Print side | Luk vindue