Print side | Luk vindue

Pleje af fiskestang - hvad kan man gøre?

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Spinnefiskeri
Forum navn: Grej og udstyr
Forum beskrivelse: Spinnefiskerens udstyr
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51746
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 22:11


Emne: Pleje af fiskestang - hvad kan man gøre?
Besked fra: Ztrejfer
Emne: Pleje af fiskestang - hvad kan man gøre?
Posteringsdato: 11 Jul 2019 kl. 13:57
Jeg er typen, der altid (næsten da) efter endt fisketur skyller mit spinnehjul rent for saltvandsrester etc. under den kolde hane.

Jeg er imidlertid noget usikker på, hvad man kan gøre for at vedligeholde ens gode fiskestang. Har en Fenwick Ironfeather Concensus 9" som jeg er utrolig glad for, og vil naturligvis gerne beholde den så længe som muligt.

Topøjet er blevet skiftet en enkelt gang, og der bliver naturligvis også hold øje med dette - men hvad med fx kork eller selve klingen - hvad kan man gøre for at vedligeholde de områder?



Svar:
Besked fra: fister
Posteringsdato: 11 Jul 2019 kl. 15:19
Vask korken med en blød børste og lidt opvaskemiddel og tør stangen af med en fugtig klud. 


Besked fra: Møjn
Posteringsdato: 11 Jul 2019 kl. 18:24
Skal lige sige at dette gælder fluestænger, hvis det betyder noget.
Skyllet efter hver tur, plastik stadig på håndtaget, kun prøvekastet 1 time på græs, aldrig set vand.....  Dette har du sikkert set på utallige salgs annoncer... Efter min erfaring er det rent bull sh*t - (Man skal aldrig sige aldrig men at købe en stang til 7000,- og prøvekaste "en time på græs" og så sætte den til salg for 4000,-)....det sker for de færreste. Jeg har fisket siden midt 90´erne og aldrig skyllet en stang efter brug. Jeg skyller mine hjul i 90% af tilfældene - bevægelige dele - that´s it. Jeg har oplevet ét tilfælde af rust på et øje - en af mine første stænger fra ca 1995. Så tag det helt roligt.


Besked fra: fister
Posteringsdato: 11 Jul 2019 kl. 19:23
Hvis du Ikke har vasket korken på din stang siden 1995, må den sgu have en klam lugt plus hvad der er af bakterier i, puha.


Besked fra: ljf
Posteringsdato: 11 Jul 2019 kl. 20:58
Jeg har stor respekt for folk der passer deres ting,jeg prøver selv at leve op til dette. Men det lykkes ikke ret godt med mit brugsgrej. 
Når jeg kommer flyvende hjem fra job, sluger maden som konen her parat, for herefter at smide stang og lidt grej ind bag i bilen og så afsted det går. Efter nogle timer ved åen eller søen kommer så hjem og evt rense et par fisk, ja så glemmer jeg skisme alt om vedligehold af stang og hjul. 
Har jeg derimod været ved mole elelr fjord hvor der er salt i vandet, så tvinger jeg mig selv til at som minimum skylle hjulet under den kolde, samt hvis der er alt for mange skæl på stangen skal den lige tøres af med en klud.
Men det bliver ikke til meget vedligehold af hjul og stang for mit vedkommende.
Det sker at jeg om vinteren sliber lidt skidt af korken med en sandpapir korn "meget fin" , men egentlig kan jeg godt lide at det kan ses at tingene bliver brugt. Jeg syntes ikke det er ulækkert at korken er lidt mørk efter mange års brug.
Ligeledes er det da sket at jeg har skilt et hjul ad ved vintertide for at udskifte hjulfedt og smøre, men denne øvelse kan tælles på to hænder gennem de sidste 50 år.
Og når i læser ovennævnte vil i sikkert undres over at mine brugs hjul bliver gamle. Jeg har haft shimano  hjul som har rundet de 15 år og stadig funker.

Noget helt andet  er tilfældet med mit samlergrej, her bliver der pudset og rengjort, smurt og nørdet, men det er en hel anden historie Smile

Mit råd er at du skal gøre det som du selv syntes hvad vedligehold angår.  Det er fornuftigt at skylle sine hjul efter brug i forbindelse med saltvand. Husk altid at skylle under den KOLDE hane, dermed undgår du at eventuel hjulfedt smelter og løber bort. Men at købe en god og dyr fiskestang for derefter at fiske med den uden at tage plastic af korken for at undgå den bliver beskidt, det kunne jeg godt nok ikke anbefale Wink

God aften og held og lykke med vedligeholdelsen ...


Besked fra: lc52
Posteringsdato: 11 Jul 2019 kl. 21:25
Hej

Hvis du skal rense korkhåndtaget skal du bruge en neglebørste og et stykke håndsæbe, ikke opvaskemiddel som opløser fedt.  Hvis du affedter kork vil det tørre ud og sprække med tiden.  Sæben indeholder fedt som vedligeholder korken og forhindrer udtørring.
Ligesom man bruger sæbe til vedligeholdelse af møbler og gulve.
Neglebørsten (ikke en stiv nylonbørste) klarer skidtet og håndtaget bliver som nyt
knSmileæk og bræk


Besked fra: hean
Posteringsdato: 12 Jul 2019 kl. 00:22
Den bløde side på en grydesvamp og almendelig håndsæbe


Besked fra: folp
Posteringsdato: 12 Jul 2019 kl. 15:24
Lad aldrig plasten sidde på ,korken indenunder vil rådne over tid,

efter en længere tur på en uge-op til 3-4 uger tager jeg stængerne med i bad skyller dem bare grundigt under bruseren lader dem tørre og det er det.

Og mange af mine stænger er op til 30 år gamle.


Besked fra: Ztrejfer
Posteringsdato: 12 Jul 2019 kl. 15:30
Citat: folp

...efter en længere tur på en uge-op til 3-4 uger tager jeg stængerne med i bad skyller dem bare grundigt under bruseren lader dem tørre og det er det.

Og mange af mine stænger er op til 30 år gamle.
I bad med stængerne?!

Den kan jeg god li', 100% godkendt, indføres her i huset! Tongue



Print side | Luk vindue