Print side | Luk vindue

Støjer dit fiskehjul? Påvirker det fiskeriet?

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Spinnefiskeri
Forum navn: Grej og udstyr
Forum beskrivelse: Spinnefiskerens udstyr
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51745
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 20:53


Emne: Støjer dit fiskehjul? Påvirker det fiskeriet?
Besked fra: Ztrejfer
Emne: Støjer dit fiskehjul? Påvirker det fiskeriet?
Posteringsdato: 11 Jul 2019 kl. 12:46
Har en 9" kyststang hvorpå jeg bruger et ældre Shimano Stradic 2500 og tillige netop har købt et spritnyt Daiwa Freams LT (kan ses på
https://www.effektlageret.dk/shop/170-fastspolehjul/14739-daiwa-freams-lt/ - https://www.effektlageret.dk/shop/170-fastspolehjul/14739-daiwa-freams-lt/ ).

Jeg har dog lagt mærke til, at begge hjul "støjer" en del - synes jeg da. Daiwa'et var nærmest lydløst de første 4-5 timer, men støjen er nu taget kraftigt til, skulle jeg hilse og sige. Vi taler om en umiskendelig lyd eller støj fra hjulenes indre - og det irriterer mig. Hvad det måske ikke burde gøre?

Oveni har har jeg tillige fået den tanke, at denne hjulstøj transmitteres ud gennem linen og ud i vandet, helt ud til blinket. Vi ved jo, hvor sensitive fisk er mht. vibrationer og støj, og jeg har derfor to spørgsmål:

- Er det almindeligt med den slags støj fra spinnehjul?

- Er der noget hold i den tanke, at støjen fra hjulene transmitteres gennem den spændte line ud til blinket og evt. kan opfattes af fiskene (ja, vi taler havørred Smile )?



Svar:
Besked fra: Ztrejfer
Posteringsdato: 11 Jul 2019 kl. 13:31
dp


Besked fra: folp
Posteringsdato: 11 Jul 2019 kl. 13:41
 Kan ikke tro at hjulstøjen forplanter sig gennem linen, og selv om den gjorde ville det være ubetydeligt i forhold til et spinnerblad, men personligt ville jeg ikke have et hjul der kunne høres i forhold til den alm lyd omkring dig, vind ,vand osv.


Besked fra: Ztrejfer
Posteringsdato: 11 Jul 2019 kl. 13:44
Heller ikke jeg, og Daiwa Freams LT var såmænd også lydløst - i butikken Shocked


Besked fra: Ole K.
Posteringsdato: 11 Jul 2019 kl. 16:12
Altså hvis du bruger fireline kan den støje i øjnene på stangen ?

Hvis det er hjulet så tag kontakt til butikken igen og forklar problemerne

Mvh Ole


-------------
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.


Besked fra: Ztrejfer
Posteringsdato: 11 Jul 2019 kl. 16:25
Havde ikke overvejet, at noget af støjen skulle stamme fra fletlinen, men det kan det naturligvis godt være tilfældet. Der er dog stadig en del støj direkte fra hjulet.

Evt. støj fra fletliner falder meget godt i tråd med min strategi om at gå over til klar flourcarbon-line.

Hvis dette er løsningen, hvilken klar flourcarbon-line kan forum anbefale?


Besked fra: folp
Posteringsdato: 11 Jul 2019 kl. 18:06
Ved ikke, bruger udelukkende Sufix XL strong, 0.35 til alt Lakse/havørredfiskeri, i Åen og elve norge.


Besked fra: dmj
Posteringsdato: 12 Jul 2019 kl. 08:52
Undlad så vidt muligt fluorocarbon, dels er det spild af tid og dels nedbrydes det dårligt over tid. Det er naturligvis også et problem med nylon, men FC tager markant længere tid.

Jeg tror heller ikke på det gør en forskel, hvis man kan fange fisk på fletline, hvorfor skulle FC så have en fordel over nylon når vi snakker synlighed? Desuden er FC som regel også stivere.

FC kan have en fordel ved fluefiskeri hvor du gerne vil have forfangslinen under overfladefilmen for at minimere brydning og skygger. Til spinnefiskeri vil jeg vove at påstå det er ligegyldigt.


Besked fra: Ztrejfer
Posteringsdato: 12 Jul 2019 kl. 09:07
Tak for alle svar om liner, de vil blive taget op til overvejelse.

Vil dog stadig være glad for svar vedr. støj fra hjul. På forhånd tak.


Besked fra: æ fisker
Posteringsdato: 12 Jul 2019 kl. 09:29
Hej ved ikke om det her kunne være forklaring.
det hjul på rullen som bøjlen sidder fast på, inde i det sidder der en lille balance klods, den kan være gået løs, laver meget støj hvis det er tilfælde, har selv været udsat for det, tænkte om det var det. 
angående line brug sufix xl strong, jeg bruger 0,35 til laksefiskeri, klarer alt.
hilsen Peder.Smile



Besked fra: FFFI
Posteringsdato: 12 Jul 2019 kl. 13:13
Hej Ztejfer.
Hvis dit hjul er begyndt at larme, er det vel bare retur til butikken du har købt den i, det er vel en oplagt reklamation, som butikken skal tage sig af.

God weekend
/ Jørgen


Besked fra: limfjord
Posteringsdato: 12 Jul 2019 kl. 14:11
Det har intet at sige i forhold til fiskene, så det er ikke der du skal kaste skylden hen hvis du ikke syntes at ramme fisk. Men derfor skal dit hjul jo ikke støje en masse, så ind til forhandleren og spil for ham. 


Besked fra: lc52
Posteringsdato: 12 Jul 2019 kl. 22:22
Jeg har også et temmelig meget ældre 2500 Stradic.  Det larmer ikke men jeg havde det til service for et årstid siden hvor det blev smurt og renset.
Det kunne være at dit Stradic ville have godt af et eftersyn.

mvh lasse


Besked fra: Maestro
Posteringsdato: 14 Jul 2019 kl. 01:42
Det kunne sandsynligvis være lineførerlejet der er kommet saltvand i og så begynder det at skure.
Jeg har prøvet det før hvor jeg også troede at det kom fra "indeni", men efter at have givet olie og fedt i lineførerlejet så stopper det for en periode. Larmer hjulene når du står derhjemme også?



Print side | Luk vindue