Print side | Luk vindue

Scott Radian 12,6' #7 - Linesetup til Skjern Å mv.

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Fluefiskeri
Forum navn: Liner
Forum beskrivelse: Flueliner
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51739
Udskrevet den: 29 Mar 2024 kl. 00:32


Emne: Scott Radian 12,6' #7 - Linesetup til Skjern Å mv.
Besked fra: hav2500
Emne: Scott Radian 12,6' #7 - Linesetup til Skjern Å mv.
Posteringsdato: 02 Jul 2019 kl. 17:55
Er der nogen som har erfaring med Scott Radian 12,6' #7 og som kan anbefale et eller flere linesetup der passer til stangen? Den skal fortrinsvis bruges i Skjern Å, men også i Varde og Storå.  

På forhånd tak.



Svar:
Besked fra: Gonzo
Posteringsdato: 03 Jul 2019 kl. 11:23
Jeg har gennem flere år brugt Scott Radian 12´6* kl. 7 som min primære laksestang. Scott anbefaler 480 grains/31gram som linevægt til "Scandi-liner", og jeg har bruger typisk omkring 30g på min.
Her fra kan du vælge dit eget favorit linesystem. Jeg har med stor fornøjelse fisket med Scientific Anglers UST Short (som dog skal tilpasses, hvis/når man gerne vil bruge de tungere densiteter til fiskeriet i DK, da de ikke laves i klasse 7/8, typisk kun fra klasse 8/9). Men jeg har også med stor fornøjelse brugt Guidelines PowerTaper Compact og RIOs VersiTip-system.

Jeg har også fisket med Scientific Anglers Skagit-systemer (dog med samme vægt, som jeg ville bruge på min almindelige skydehoveder), og det fungerer og fisker også rigtigt udmærket. Du kan selvfølgelig også sagtens bruge Skagit-liner efter Scotts egen anbefaling, hvor de anbefaler 520 grains.

Lars



Besked fra: hav2500
Posteringsdato: 11 Aug 2019 kl. 12:51
Hej Lars

Tak for dit input, det sætter jeg pris på. Jeg tror jeg vil forsøge mig med Guidelines power taper compact i Int/S3/S4 på 30 gram. Har du evt. erfaring med hvilke skydeliner, der kan anbefales hertil?


Besked fra: Gonzo
Posteringsdato: 12 Aug 2019 kl. 09:07
Hej John!

Skydeliner er først og fremmest et spørgsmål om, hvad man bedst kan lide at fiske med selv. Monofile skydeliner fungerer fint, og kaster langt (hvilket jo i bund og grund ikke er nødvendigt i Vestjylland), men fordi de typisk er ret tynde, gør de at skydehovedet synker en smule hurtigere.

Coatede skydeliner er lettere at håndtere, og giver et væsentligt pænere kast og et bedre turnover, hvilket er årsagen til at jeg oftest bruger en coated skydeline. Tykkelsen er ikke afgørende, men du skal passe på ikke at få fat i en, der har for lav brudstyrke på kernen (det gælder selvfølgelig også hvis man vælger monofil). Hold øje med at linen har en brudstyrke på mindst 30lbs. De coatede fylder selvfølgelig også lidt mere på hjulet, men det er sjældent et problem på et hjul til en tohåndsstang.

Lars


Besked fra: hav2500
Posteringsdato: 19 Aug 2019 kl. 17:36
Hej igen Lars

Endnu engang tak for dit input. Jeg tror, at jeg også er mest til de coatede skydeliner. Er der nogle mærker du særligt kan anbefale?

John  



Print side | Luk vindue