Print side | Luk vindue

Havmiljø.

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Generelt
Forum navn: Natur og miljø
Forum beskrivelse: Natur og miljø
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51726
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 22:14


Emne: Havmiljø.
Besked fra: phk
Emne: Havmiljø.
Posteringsdato: 03 Jun 2019 kl. 14:59
Synes I også, at havmiljøet i vore indre farvande skranter gevaldigt.
Det synes jeg. I hvert tilfælde her omkring Fyn, hvor jeg færdes.

Sigtbarheden i vandet er pga. algevækst efterhånden nede på et par meter, hvor den for år tilbage på denne årstid var 3 - 4 meter. Desuden er bunden dækket af et lag af brunalger, så snart man kommer ud over en meters dybde. Disse alger bruger ilt, når de rådner.

For år tilbage var der et helt andet liv i havet. Store stimer af hundestejler, stimer af torsk der jagtede disse tæt på land.Og en hel masse andre arter, som man stort set ikke ser i dag. Læser man gamle fiskebøger, så var det utroligt, hvad de fangede trods deres primitive grej. For mig at se, er der en helt basal mangel på liv i dag.

Jeg er ikke i tvivl om, at det i høj grad skyldes mangel på ilt - selv om trawl og skarver selvfølgelig også tager godt fra.

Jeg er overbevist om, at en meget stor del af problemet skyldes for mange næringsstoffer i vandet udledt ikke mindst fra landbruget - husspildevandet bliver jo efterhånden renset efter alle kunstens regler. Ca. 50% af Danmarks samlede areal bliver brugt til at producere husdyrfoder. Og desuden bliver der importeret ca. 1,5 millioner tons soja til foder fra udlandet. Vores havmiljø kan simpelt hen ikke omsætte de mængder af næringsstoffer, der bliver tilført fra år til år.

Det er rigtig godt, at vi har et landbrug, der kan forsyne Danmark med fødevarer. Men det er absurd, at der på så lille et landområde skal produceres 30 millioner svin til eksport, som vi stort set ikke får en krone for netto. Samtidig med, at det i den grad belaster vores miljø. Det skyldes en forfejlet landbrugspolitik med større og større produktion pga. lavere og lavere priser på verdensmarkedet.

Jeg håber, at vi nu får en ny og mere miljøvenlig regering i stedet for den miljøskadelige og svinevenlige Venstreregering, vi har haft de seneste år.

Det er tragisk, at en så stor ressource, som vores hav er, ligger hen i sådan en sørgelig forfatning.

Knæk og bræk Poul Køhler





Svar:
Besked fra: scott
Posteringsdato: 14 Jun 2019 kl. 11:27
Hej Poul.

Jeg deler fuldstændigt dine holdninger og iagttagelser omkring vores skrantende vandmiljø.
I mange store byer hvor store attraktive boligmiljøer skyder op, glæder man sig over at vandet nu er blevet så rent, at udbyggede badefaciliteter er blevet en del af boligmiljøet, for ja...nitrat, fosfor og forurening med colibakterier er en faktor i vandmiljøet man efterhåneden har rigtig godt styr på, så jeg tror desværre ikke at "Familien Danmark" er tilstrækkeligt bevidst om, at et godt havmiljø også handler om andre ting. Den økologiske tilstand er mildest talt i en elendig forfatning rundt omkring, og jeg oplever ganske som dig også, at sigtbarheden i vandet er faldet markant gennem årene, og at massive forekomster af brunalger er på stadig fremmarch over det meste af landet.
Smådyr som rejer, tobisser, tanglopper mv findes dog stadig, men langtfra i de mængder som man så tidligere.
Sidste år havde vi en varm sommer som var yderst fattig på nedbør, så vi slap for en større udvaskning af kvælstoffer, hvilket også tydeligt kunne ses i det at vandet var usædvanligt klart hele sommeren igennem.
I år synes jeg dog at tingene ser helt anderledes ud, så det bliver spændende at se hen over sommeren og efteråret, om vi oplever større forekomster af iltsvind. Som det tegner nu synes det vel nærmest at være uundgåeligt desværre.
Endvidere står vi til en kæmpebod fra EU i nær fremtid, da vi slet ikke har opfyldt vores forpligtigelser omkring vandrammedirektivet...det bliver en dyr historie som vi kan takke den tidligere regering for.
Venstre er og bliver miljøterrorrister som sætter landbrugets interesser over miljøet, og at de udråber sig selv som den mest grønne og ambitiøse regering nogensinde er en eklatant løgn som udelukkende har udgangspunkt i at køre med på en klimadagsorden som skal sikre vækst i den grønne omstilling med danmark som foregangsland og et nyt vækstparadigme, det handler udelukkende om CO2 og har som sådan intet med miljø isoleret set at gøre.

Mvh
Jim.



Print side | Luk vindue