Print side | Luk vindue

Flueklinge til multistang

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Generelt
Forum navn: Lystfiskeri generelt
Forum beskrivelse: Generel lystfiskerdebat om løst og fast
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51669
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 13:44


Emne: Flueklinge til multistang
Besked fra: Peder Zeuthen
Emne: Flueklinge til multistang
Posteringsdato: 10 Mar 2019 kl. 22:11
Hej alle
Jeg er på jagt efter en 3-4 delt9-10 fods flueklinge, vil gerne bygge en kyststang til multihjul. Aktionen fra flueklingen burde passe fint til multihjul. Jeg søger en flerdelt klinge , gerne 4 delt. Det er ikke nemt at finde en færdigbygget flerdelt stang. jeg ved at Fenwick laver en, godt nok har den ry for at være en kaste kanon, men når det kommer til at fighte fisk på den, siges det at den savner noget.
Er i tvivl om hvilken klasse jeg skal kigge efter, håber på lidt hjælp....

de bedste hilsner fra Peder



Svar:
Besked fra: osso
Posteringsdato: 10 Mar 2019 kl. 23:14
Har byget en multi stang af en 9fod 6 tommer fenwick tecna av kl 8 godt nok to delt håndtaget er forlænget til 10 fod i alt bruger den til bombarda det har overrasket mig at den kaster bedst med 20-25 g det har overrasket mig at en kl 8 kommer så høj op i kastevægt mvh Orla



Besked fra: æ fisker
Posteringsdato: 11 Mar 2019 kl. 09:41
hej.
prøv at skrive Lawson fiskestang  4 delt på googel.
fantastiske stænger.
held og lykke med søgning .
hilsen Peder


Besked fra: peterAlarsen
Posteringsdato: 11 Mar 2019 kl. 10:13
Hej Peder

Det enkleste er at se hvilken vægt en flueline af pågældende klasse har. De fleste flueklinger kan kaste et par klasser højere end pålydende. Problemet med flueklinger er, at man ikke ved præcis hvad man får før stangen er færdig. Min liste af klasser er denne:

Klasse 8 ca. 14 gram, måske op til 18 gram.

Klasse 12 ca. 25 gram, måske op til 32 gram.

Klasse 16 ca. 45 gram, måske op til 60 gram.

Er klingen tohåndsklassificeret findes kastevægten ofte i grains, divider med 15,432 for at få det i gram.

Jeg har selv bygget 4 multistænger på flueklinger, alle 4-delte.

1. Bloke XLENT 10 fod klasse 8. Kaster faktisk op til 18 gram som forudset, men virker en smule slasket over 12 gram.

2. Bloke XLENT 9 fod klasse 12. Kaster op til 25 gram, men virker en smule slasket over 20 gram.

3. Sage XI2, 9 fod klasse 12. Ren kastekanon op til 25 gram, kan kaste op til ca. 30. Meget bedre end de to Bloke klinger. Min foretrukne kyststang. Denne klinge er meget let.

4. Bluewater, 9 fod klasse 16, håndrullet og bagt af en Californisk stangbygger (og klingebygger!), købt via ebay. Klingen er egentlig beregnet til tun og marlin, mit formål er laksefiskeri i elv. Kaster optimalt med 30-40 gram, men fungerer også fint med 20 og 60 gram. Min foretrukne laksestang, og har landet adskillige laks op til ca. 11kg.

De to Bloke klinger har tæt på helaktion og bøjer dybt under kast. Belastes de kommer man til et punkt hvor man føler at kraftreserverne er brugt op. Jeg mener ikke at de er dårlige klinger, bare ikke helt så gode som de bedste. De er desuden billige.

Sage XI2 og Bluewater har nærmere progressiv aktion og dybe kraftreserver. De kaster længere og mere præcist end Bloke klingerne, og flekser helt ned mod håndtaget når der kommer pres på ved udtrætning af en fisk. De er så også noget dyrere.

Du kunne overveje at bygge stangen som "acid rod", dvs. at løberingene drejer 180 grader rundt om klingen så topøje og de øverste ringe vender nedad. Det betyder at linen ikke støder mod klingen under hård belastning. Jeg har bygget Sage XI2 og Bluewater på den måde.

Bemærk i øvrigt at Bloke XLENT 9 fod og Sage XI2 er lige lange, begge er klasse 12, men alligevel kaster XI2 væsentligt højere vægte. XI2 er desuden væsentligt bedre dæmpet.

Mvh. Peter



Besked fra: kjærgaard
Posteringsdato: 11 Mar 2019 kl. 11:24
Kontakt evt. Www.ussingbech.dk


Besked fra: Peder Zeuthen
Posteringsdato: 11 Mar 2019 kl. 12:56
Hej Orla

Jeg har for ne del år siden bygget en mulltikyststang af en 2 delt Berkley 10" #8.
Kortede 7,5 cm af top og bund, så jeg endte med en 9"6. Dejlig stang, men den kaster max 18 gr og er ; som Peter Larsen beskriver; lidt slasket over 15 gr. 
Men dejlig og super let stang.
Som du siger Peter, så skal jeg nok op i en "12, prisen på Sage er dog lige spids nok ;-)
Tak for gode inputs....



Besked fra: Peder Zeuthen
Posteringsdato: 11 Mar 2019 kl. 13:09
Hej Peter
Tak for dit grundige svar, som jeg skrev, synes je at prisen på Sage klingerne er lidt for høj for mig. Kigger lidt rundt efter en anden mulighed, men "12 klinger er ikke lige frem hverdagskost.
Stiftede bekendtskab med "Acid" opsætningen for nylig, er sikkert smart nok men lidt af en gøgeunge i mine øjne ;-)
Hvad med kastelængde, er den mon påvirket af det ?

mvh Peder


Besked fra: Peder Zeuthen
Posteringsdato: 11 Mar 2019 kl. 13:26
Kigger lidt på denne klinge i #12
https://www.hilevel.se/en/rod-building/blanks/mhx/mhx-flyrods-blanks-2.html
er der nogen af jer der har erfaring med dem....


Besked fra: peterAlarsen
Posteringsdato: 11 Mar 2019 kl. 14:14
Hej Peder

Dengang jeg købte XI2 klingen var den et par generationer bagud, og gik derfor til halv pris. Ellers kan det godt blive kostbart. Fordelen ved Sage, bortset fra kvaliteten, er garantien. Hvis toppen en dag knækker får man en ny mod at betale et gebyr.

Det er ikke mit indtryk at acid rod montering koster kastelængde, måske tvært imod. Øjernes placering hjælper til at holde linen fra at ramme klingen under kast. Det ser ikke ud til at jeg kaster kortere end andre.

Jeg har i øvrigt prøvet at montere et gopro kamera på håndtaget, og optaget i 240fps, sådan at videoen kan afspilles 8 gange langsommere. Det gør næsten ondt at se hvordan nogle stænger bølger både frem og tilbage og fra side til side under kast, og er længe om at falde til ro.

MHX klinger har et godt ry, men jeg har ingen personlige erfaringer med dem.

Mvh. Peter


Besked fra: Peder Zeuthen
Posteringsdato: 11 Mar 2019 kl. 14:18
Hej Peder

Jeg kan ikke rigtig finde Lawson stænger til multihjul.

mvh Peder


Besked fra: Peder Zeuthen
Posteringsdato: 11 Mar 2019 kl. 14:27
Hej Peter

Ja det med at stængerne er livlige under kast, afsløres jo nok med et go-pro. Mindet er jo også lidt en afvejning af forskellige ting. Traditionelle svenskemultistænger er ret stive, nogle katekanoner, men når det kommer til at fighte fisk, er oplevelsen en smule "afdæmpet" så at finde den rigtige balance.... det lyder til at du har fundet noget af det med Sage klingen.
Har du erfaring med American Tackles Microwave øjer ?
De sidste par stænger jeg har bygget, har jeg brugt 2 benede som de sidste 3 øjer og resten af vejen ud har jeg brugt ret små etbenede, det virker ret godt synes jeg, men som sagt har jeg ikke prøvet Acid
DBH Peder


Besked fra: peterAlarsen
Posteringsdato: 12 Mar 2019 kl. 08:06
Hej Peder

Jeg har aldrig prøvet American Tackles Microwave øjer. Jeg har set på dem, men valgt dem fra, fordi jeg gerne vil have mulighed for at føre en hægte gennem øjerne, hvilket jeg dog langt fra altid gør.

Jeg benytter i stedet REC Recoil øjer, https://www.hilevel.se/spobyggnad/snake-ringar-windingchecks-krokhallare/rec/
Jeg bruger de store tobenede som går dobbelt rundt nederst, og de små etbenede resten af vejen. De er lavet af titanium, meget lette, korroderer aldrig og er næsten umulige at ødelægge. De er egentligt beregnet til fluestænger, og de etbenede sidder så tæt på klingen at de kun fungerer ved "acid rod" montering. De er desuden støjende i forbindelse med fletline, hvilket dog ikke generer mig personligt.

Jeg har i øvrigt ejet en Lawson stang med trigger, 11 fod op til 60 gram, men har solgt den videre. Der var ikke noget i vejen med stangen, men den var tredelt og derfor var transportlængden lidt for meget for mig. Jeg har ikke set den i en version beregnet til lavere kastevægte.

Mvh. Peter


Besked fra: Peder Zeuthen
Posteringsdato: 12 Mar 2019 kl. 21:18
Hej igen Peter
Ang. problemet med at linen rører ved klingen under stor belastning, på de sidste 2 stænger jeg byggede, lavede jeg en static test, og rettede øjerne ind, ingen problem der.
mvh Peder


Besked fra: Peder Zeuthen
Posteringsdato: 12 Mar 2019 kl. 21:19
Hej igen Peter
Ang. problemet med at linen rører ved klingen under stor belastning, på de sidste 2 stænger jeg byggede, lavede jeg en static test, og rettede øjerne ind, ingen problem der.

mvh Peder


Besked fra: peterAlarsen
Posteringsdato: 13 Mar 2019 kl. 11:09
Citat: Peder Zeuthen

Hej igen Peter
Ang. problemet med at linen rører ved klingen under stor belastning, på de sidste 2 stænger jeg byggede, lavede jeg en static test, og rettede øjerne ind, ingen problem der.
mvh Peder


Jo, men jeg vil gerne benytte så lette øjer som overhovedet muligt, og lettere end REC Recoil tror jeg ikke det kan blive. Men de sidder så tæt på klingen at linen helt sikkert kommer ned og røre med mindre man benytter acid montering.

Generelt mener jeg at stangen bliver hurtigere og mere følsom hvis man kan reducere øjernes vægt.

Mvh. Peter


Besked fra: Peder Zeuthen
Posteringsdato: 15 Mar 2019 kl. 14:21
Hej med jer

Så er klingen bestilt fra Hilevel, en MHX #12 9" firdelt, håber på at det kommer til at spille...

tak for jeres kommenterer og gode råd.
DBH Peder Zeuthen



Print side | Luk vindue