Print side | Luk vindue

Garn til fluebinding

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Fluefiskeri
Forum navn: Fluebinding
Forum beskrivelse: Fluebinding spørgsmål og svar
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51647
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 13:45


Emne: Garn til fluebinding
Besked fra: finn_kjær
Emne: Garn til fluebinding
Posteringsdato: 09 Feb 2019 kl. 12:01
Ohøj...

Når i anvender garn i jeres fluer, hvilke garntyper bruger I? Uld? Bomuld? Polyamid?

Er der forskel på garntyperne til f.eks. våd- og tørfluer?


-------------
Mvh Finn



Svar:
Besked fra: PK
Posteringsdato: 09 Feb 2019 kl. 13:40
Dit spørgsmål er Garn til fluebinding?

Hvis jeg var ny i faget, ville jeg stille de spørgsmål til Google:

Garn til fluebinding - tør fluer:

Garn til til fluebinding - våd fluer:

Garn til fluebinding -  nymfer:

Prøv, og se, hvad der er af tekst og billeder + henvisninger.

Jeg vil med det samme sige, at netop materialerne til kroppe, og reelt meget andet, er i dag så stort, at man nok skal begrænse sig, altså man skal nøje vurdere, hvad fluer, man vil bruge til eget fiskeri, eller hvad man ønsker, at lære at binde!

Jeg er så gammel i faget, at jeg selv med end 40 års instruktør erfaring, stadig kan være i tvivl om, hvad der skal købes ind, men jeg er ikke i tvivl om, hvad der skal bruges til mit praktiske fiskeri, der er erfaringen på plads, men netop det at binde nye ting, giver muligheden for nytænkning, fakstisk hele tiden, og da kan jeg sagtens komme i tvivl, mest fordi der hele tiden kommer nye, og brugbare materialer frem.

Mvh
Per Karlsen.


Besked fra: Gonzo
Posteringsdato: 10 Feb 2019 kl. 09:12
Garn er rigtig udmærket som fluebindingsmateriale. Jeg bruger flere forskellige typer af kunststofgarn til nymfer. Kunststofgarn kan fås i mange forskellige farver, og de skifter kun meget lidt farve når de bliver våde.

Uldgarn er fint til vådfluer (og et *meget* klassisk materiale - mange af de gamle, danske vådfluer foreskriver garn til kroppen). Det suger vand, og sørger for at fluen synker med det samme. Uldgarn fås naturligvis også i mange farver, men ikke lige så klare farver som kunstgarn, og uldgarn bliver væsentligt mørkere når det bliver vådt. Noget man skal tage hensyn til når man købe, og efterfølgende binder.

Prøv dig frem - det koster ikke mange penge, og et garnnøgle er svært at bruge op :-).

Lars


Besked fra: finn_kjær
Posteringsdato: 11 Feb 2019 kl. 13:01
Tak Lars,

Præcis hvad jeg manglede.. 


-------------
Mvh Finn


Besked fra: laska
Posteringsdato: 16 Feb 2019 kl. 00:27
Har i mange år brugt silketråd, købte det i broderi forretninger på en pap rulle, fantastisk til laksfluer og ullsocken. 



Print side | Luk vindue