Print side | Luk vindue

Ambassadeur 5600 til kysten?

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Generelt
Forum navn: Lystfiskeri generelt
Forum beskrivelse: Generel lystfiskerdebat om løst og fast
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51643
Udskrevet den: 29 Mar 2024 kl. 00:24


Emne: Ambassadeur 5600 til kysten?
Besked fra: Brandenburg
Emne: Ambassadeur 5600 til kysten?
Posteringsdato: 01 Feb 2019 kl. 12:05
Jeg fik et tilbud jeg ikke kunne sige nej til; et Ambassadeur 5600 factory tuned til en rigtig god pris. Vil det være helt ude i hampen at få lineføreren slået til og bruge det til lidt tungere spinnefiskeri på kysten? Jeg tænker kastevægt 20-30 gram. Håber I kan hjælpe. 



Svar:
Besked fra: wermuth
Posteringsdato: 01 Feb 2019 kl. 14:53
Det vil være helt perfekt til spinnefiskeri med velkastende agn på 18-30 gram. Jeg benytter selv samme størrelse Ambassadeur, hvor favoritten er Noah's woblere på 21-22 gram, men benytter også af og til woblere omkring 24-26 gram.

mvh
Allan


Besked fra: Brandenburg
Posteringsdato: 01 Feb 2019 kl. 15:18
Super! Jeg får det gjort klar til praktisk fiskeri. Tak for dit svar. :-)


Besked fra: duck power
Posteringsdato: 01 Feb 2019 kl. 20:22
Hvad mener du med: "at få lineføreren slået til" ?
Er den ikke synkroniseret og følger med i kastet?


Besked fra: Brandenburg
Posteringsdato: 01 Feb 2019 kl. 21:29
Nej, jeg tror det er lavet til casting og ikke til praktisk fiskeri. Lineføreren er der, men den kører bare løst i rillen - uden tandhjulsstyring. Det giver jo lidt længere kast når den ikke kører med. Men jeg vil gerne ha' et ordentligt lineoplæg. Så der skal lige sættes et tandhjul eller 2 i.


Besked fra: sportex
Posteringsdato: 02 Feb 2019 kl. 23:52
Hej

Prøv at tjekke om knivbolten, der sidder i lineføreren, er demonteret eller knækket       (hvis det er et tunet hjul kan den muligvis være keramisk ) 

Mvh Thomas


Besked fra: Brandenburg
Posteringsdato: 03 Feb 2019 kl. 09:51
Hjulet er helt ok, det er med vilje lineføreren er koblet fra. Gevindstangen som den kører i er pillet af. Den skal bare sættes i igen. Har lavet en aftale med en der kan gøre det for mig.


Besked fra: riddersholm
Posteringsdato: 03 Feb 2019 kl. 18:05
Jack, tillykke med dit nye hjul - perfekt til kystfiskeri.  Du skriver "factory tuned", hvilket kan betyde flere ting.  Men hvis der er kuglelejer i lineføreren, bør du nok skifte til plastik-bøsninger - de andre ruster, hvis du ikke er "over" dem hele tiden.  Mht. kastevægt: Det afhænger af vægten af spole + line.  En nogenlunde god tommelfingerregel er, at hjulet som mindste kastevægt kan bruges med blink på ca. 1/4 af vægten af line + spole  -  når du har øvet dig lidt. Måske skal du i begyndelsen øge vægten med et par gram eller fire.  Og så er det klogt i begyndelsen kun at fylde spolen op til et par millimeter fra kanten. Det både sparer vægt og højner effekten af centrifugalbremsen.

mvh jr


Besked fra: Brandenburg
Posteringsdato: 03 Feb 2019 kl. 22:07
Tak for dit svar, Jørgen.
Der var ihvertfald et par "hemmeligheder" jeg aldrig har hørt før.
En af de mere uhåndgribelige ting ved multihjul, som begynder, er at finde ud af hvilken hjulstørrelse man skal bruge. Fastspolehjul er nemt - linetykkelse, kapacitet og kastevægt - hvor multirullerne er lidt mere diffuse i begreberne.
Jeg er meget glad for dit svar. Jeg er ikke længere i tvivl om at hjulet er perfekt til mit fiskeri, der er flere multi-fiskere her i forum der har bekræftet det - tak til alle.
Hjulet ligger i den originale æske, og det eneste der indikerer at det er et lidt specielt hjul er et klistermærke i bunden hvor der står AMB 5600 Factory Tuned. Derudover har jeg været lidt på herrens mark.
Glæder mig ihvertfald til at få det klargjort og komme ud til kysten. Vil huske på dit råd om plastikbøsninger, snakker med min klargøringsmand om det.
Igen tak til alle, og knæk og bræk derude.
Jack


Besked fra: sportex
Posteringsdato: 04 Feb 2019 kl. 16:11
Hej Jack 

Jeg Har googlet Amb 5600 factory tuned og Hvis det er det hjul du har erhvervet dig så har det helt sikkert potentiale som kysthjul.

Jeg ville helt klart montere det kugllejrede Lineførerdrev, da det er en del af systemet som arbejder under selve kastet. Så vidt jeg kan se og så fremt det er det hjul vi taler om,så har det kuglelejer i både lineføre og lineføredrev ( cogwheel / wormshaft ).

Jeg har selv fisket med et str 5500 med samme setup i nu snart 5 år uden problemer.

Spolen er lettet ved udboringer dvs den er hullet, og lige der ville jeg nok være ekstra opmærksom i forhold til praktisk fiskeri. Lejerne er keramhybrid hvilket betyder finere tolerancer og længere levetid (du kan med tiden prøve med flet line når du får noget mere erfaring med hjulet)

Eller er det bare at få spolet noget monofil på ( 0,30 mm )vil jeg foreslå og komme ud over stepperne, ikke fylde for meget på som Jørgen også skriver. Start med mindst  3 centrifugal klodser koblet ind, så går det ikke helt galt. 

Spørg endelig hvis du er i tvivl om noget. 

Jeg ville med tiden også købe en Rocket fuel Yellow label , til at smøre alle lejer der arbejder under selve kastet.

Apropos smøre så blev denne her en af de længere..............

Hvilken stang har du tænkt dig at bruge ? 

Bedste hilsner Thomas 




Besked fra: riddersholm
Posteringsdato: 04 Feb 2019 kl. 18:04
Citat: sportex

Hej Jack 

Jeg Har googlet Amb 5600 factory tuned og Hvis det er det hjul du har erhvervet dig så har det helt sikkert potentiale som kysthjul.

Jeg ville helt klart montere det kugllejrede Lineførerdrev

Ja, Thomas, det ville jeg også, dog med det forbehold, at den gennemhullede spole MULIGVIS KAN lukke vand ind på steder, hvor der ikke skal være vand, f.eks. i venstre gavl, hvor tandhjulet til at drive lineførerens tandhjul/aksel sidder.

Jeg er ikke helt klar over, om du opponerer mod mit forslag om at være obs. på eventuelle kuglelejer i lineføreren, så jeg uddyber lige: jeg mener de 2 lejer, som nogle modeller har i hver ende af selve akslen, som styrer knivboltens bevægelse fra side til side.  Her er det helt håbløst med kuglelejer, der som sagt hurtigt ruster ved brug i saltvand.  Har prøvet det!  Men ellers er jeg enig i de gode råd, du giver.

mvh jr


Besked fra: sportex
Posteringsdato: 04 Feb 2019 kl. 18:12


Besked fra: sportex
Posteringsdato: 04 Feb 2019 kl. 18:13


Besked fra: sportex
Posteringsdato: 04 Feb 2019 kl. 18:21
Hej Jørgen og Jack
Jeg har haft en sådan monteret i mit kysthjul i snart 5 år uden problemer, måske fordi vandet omkring Bornholm ikke er helt så salt Smile Generelt skal man bare være mere opmærksom med tunede multihjul, uden at man nødvendigvis skal skille dem ad og smøre hver gang man har været på tur, men det er min erfaring at de kræver lidt mere opmærksomhed end standard hjul. 


Besked fra: sportex
Posteringsdato: 04 Feb 2019 kl. 18:27
Beklager de 2 tomme besvarelser

Mvh og knæk og bræk 
Thomas


Besked fra: peterAlarsen
Posteringsdato: 04 Feb 2019 kl. 18:31
Hullerne i spolen lukkes let med denne tape:  https://www.silvan.dk/unipak-paktape?id=2600-5196974 - https://www.silvan.dk/unipak-paktape?id=2600-5196974

Tapen er ekstremt tynd (0,075mm) og uden klister, og ekstra fordel er at man kan binde fletline på tapen uden at linen skrider. Tapen vejer og fylder i praksis intet. Jeg bruger den på alle mine multihjul, og fisker udelukkende med fletline (men vil stadig anbefale monofil til begyndere).


Besked fra: riddersholm
Posteringsdato: 04 Feb 2019 kl. 22:28
Godaften Peter.   Jeg ved tilfældigvis, at du er én af de få, der virkelig ved meget om multiruller.  Du skriver, at du bruger tapen på "alle" dine hjul.  Lige et opklarende spørgsmål: Er det kun for at få et bedre fæste for linen, eller er det også for at eliminere/nedsætte "turbulensbremsens" virkning?  Altså den bremseeffekt, der opstår, når hullerne i den hurtigt roterende spole ved mødet med luften får spolen til at bremse?  (Det samme som sker, når man f.eks. åbner en bilrude).

mvh jr 


Besked fra: Brandenburg
Posteringsdato: 05 Feb 2019 kl. 01:07
Hold da op, venner! Mit lille spørgsmål har jo udviklet sig til en multihjuls-encyklopædi. Feedt fedt fedt! Smile 
Thomas, hjulet er det her: http://www.cykelochfiskecenter.se/fiske/category_483/product_4342.html
Jeg har anskaffet mig en ABU Garcia Victis Cast 10,2' - 10-32 gr., efter mange år med Shimano-stænger. Håber den lever op til forventningerne. Jeg har øvet kast på en boldbane med et billigt lavprofilhjul med magnetbremse, og stangen kaster umiddelbart fortræffeligt - uden at jeg dog har noget sammenlignings-grundlag med multihjul. Men jeg kaster faktisk længere end med en 10' og fastspole. Med bremsen stillet på halv kraft. (Hedder det det?) Uden linekludder, vel at mærke. Og jeg starter klart med noget kraftig nylonline som du skriver. Og hvad angår bremseklodser - de er alle seks slået til, og jeg tænker at det er en god ide at lade dem være dét, i starten ihvertfald.
Og Peter, ideen med tape er helt klart noget jeg vil bruge. Vil jo gerne passe på hjulet.
Tak allesammen, for jeres input - keep 'em coming!
Jack


Besked fra: peterAlarsen
Posteringsdato: 05 Feb 2019 kl. 07:47
Hej Jørgen

Jeg tror ikke at tape påvirker turbulensbremsen mærkbart. Tapen lukker oversiden af hullerne, men det ville linen også gøre. Undersiden af hullerne vil nok stadig skabe lidt turbulens og en smule bremse. Så mit formål er kun fæste for fletlinen og for at undgå at der trænger vand ind gennem hullerne.

Hej Jack

Jeg kan se af billedet at spolens sider også er ventileret. Det har jeg ikke set før. Du skal nok være opmærksom på at der kan komme vand ind den vej. Men ABU's multiruller er meget nemme at adskille og vedligeholde.

Mvh. Peter


Besked fra: riddersholm
Posteringsdato: 05 Feb 2019 kl. 10:40
Tak for det, Peter.  

Og Jack: Satme et lækkert hjul.  Hvis jeg var i dine waders, ville jeg ikke betænke mig på at anskaffe en UT-spole, se link : https://sportfiskeboden.com/products/ut-spole-grund  .  Og hvis dit hjul ikke allerede har en keramisk knivbolt, vil jeg anbefale købet af en sådan.
Og så ville jeg nøjes med at bruge den ventilerede spole i ferskvand - så har du hjul på livstid, selv om du måske er ganske ung  - og senere bliver over 100 år. 2  spoler er en fordel til dagligt brug i mange situationer og lavere i vægt end et reservehjul.

Du skriver "bremsen på halv kraft".  Er det spoleakselbremsen (skruen i midten på håndtagssiden) du taler om?  For såvidt jeg kan se, bruger du alle 6 klodser i centrifugalbremsen, og det er jo "hel kraft"?

mvh jr


Besked fra: Brandenburg
Posteringsdato: 05 Feb 2019 kl. 12:13
Jørgen, ideen med en ekstra lukket spole er god. Anskaffer en. Skal lige have tid til at gennemgå alle forslagene grundigt - der er jo mange, efterhånden. Og det dér med halv kraft - det er på et andet hjul, et billigt magnetbremse hjul jeg fik af en kollega der ikke kunne lære at kaste med det. (Han vil kun bruge fletline) Så imens jeg venter på at få gjort Ambassadeuren klar til kysten, så øver jeg med min nye Victis stang og kina-hjulet. For at opøve en følsom tommel.Smile Og det er altså magnetbremsen på det hjul jeg efterhånden har skruet ned på halv kraft. Lidt under, faktisk.
Og så må jeg sige at det dér med at kaste med et multihjul - det er lidt som at kaste med fluegrej, forstået på den måde at tilfredsstillelsen ved selve kastet er langt større end med et fastspolehjul. Fed fornemmelse.
Jeg har også en oplevelse af at stangens kastepotentiale udnyttes bedre med multihjul. Jeg har intet andet end en fornemmelse af det, men det føles som om at starthastigheden på agnen er hurtigere med et fastspolehjul - men hurtigere tager af. Hvor en multirulle føles langsommere i kastet, men hvor agnens inerti fortsætter længere - med (lidt) længere kast til følge. Det er også lidt nemmere at trykke igennem med højre hånd og trække med venstre i kastet med et multihjul, hvis du forstår.
Jack


Besked fra: peterAlarsen
Posteringsdato: 05 Feb 2019 kl. 12:53
Hej Jack

Hvis du ser efter en meget let lukket spole, så prøv at søge efter UT-reels fra Sverige. Prisen er lidt pebret, men det er kvalitet. Sport Dres Bornholm kan vistnok skaffe dem hjem, ellers kan de bestilles fra Sverige. Men du kan også bare anskaffe en standard 5000 spole.

Fletline på multihjul er lidt af en jungle. Nogle kombinationer af multihjul og fletline giver endeløse problemer, linen graver sig ned i spolen og før eller siden knækker linen midt i et kast. Jeg er efterhånden nået frem til at fletlinen skal være fast flettet og hård, og at fusionsliner ikke går til multihjul. Powerpro fungerer fint for mig. Men det drejer sig også om adfærd, sørg altid for at der ikke kommer løs line på spolen. I øvrigt kaster jeg lidt længere med monofil i forhold til flet, men det er marginalt.

Jeg tror ikke at multihjul generelt kaster længere end fastspolehjul. Men en af multihjulets fordele er at linetykkelsen ikke betyder så meget for kastelængden, i hvert fald så længe der er tilstrækkeligt med line på spolen.

Traditionelt er stænger til multihjul bygget med en relativt langsom helaktion. Men jeg har selv bygget et par triggerstænger på hurtige flueklinger, bl.a. Sage XI2 klasse 12 og en håndbygget #16 marlin klinge. Begge er væsentligt hurtigere end mine fabriksbyggede triggerstænger, men især XI2 stangen er en kastekanon. Det fungerer fint når bare timingen i kastet er i orden.

Mvh. Peter


Besked fra: Brandenburg
Posteringsdato: 05 Feb 2019 kl. 13:21
Jeg har lige siddet og googlet UT spoler og keramisk knivbolt. Vil helt klart sætte det i.
Og det med fletliner - jeg er faktisk ikke så vild med dem, undtagen til det helt lette ul-nørkleri. Det har måske lidt med vane at gøre, jeg ved godt at der er mange fordele ved dem, men du ved - gamle cirkusheste og nye numre. Kan godt lide tingene lidt oldschool. Bare lidt. Og jeg kan forstå at med multihjul betyder det mindre for kastelængden. Og så er der jo lige dét, at som nybegynder udi kunsten at kaste med multihjul, så er nylonlinerne mere tilgivende end fletliner. Så jeg holder fast i mit nylon. Smile
Jack


Besked fra: riddersholm
Posteringsdato: 05 Feb 2019 kl. 15:52
Jack, Det er i min bog et klogt valg.  Netop fordi - som Peter skriver - det ikke betyder så meget med dimensionen for kastelængden.  Kun til jerk-fiskeri efter gedder (som jeg ikke dyrker) kan det iflg. svenske fiskere være en fordel med en rigtig kraftig fletline.  Det er jo klart nok. Hvis man har taget lån i huset for at købe disse kæmpestore, hundedyre fiskeimitationer er det rart at kunne redde dem efter bundhug.  En ikke uvæsentlig sidegevinst ved nylonliner er, at de nedbrydes forholdsvis hurtigt i naturen, mens en fletline "overlever" i generationer.  Du får lige et uddrag af et af mine indlæg på et svensk site, så du kan regne ud forholdsvis nemt, hvad en given spole med en given linemængde kommer til at veje.  Tabellen viser vægten for 100 meter af de forskellige dimensioner nylon.

0,18 mm : 2,9 gram

0,20 mm : 3,6 -

0,23 mm : 4,7 -

0,26 mm : 6, 0 -

0,28 mm    7,0

0,30 mm : 8,1 -

0,35 mm : 11 -

0,40 mm : 14,3 -

Ved en smule matematisk fundering kommer man også frem til , at en fordobling af linediameteren giver en 4 gange så høj vægt (for nørder : kvadratet på radius), derfor har jeg sat de lidt "skæve" dimensioner ind i tabellen, så kan man jo selv regne videre op i de helt tykke størrelser.  Du får lige et eksempel: Din Factory Tuned spole vejer 11 gram - og med f.eks 100 m. 0,28 kommer den samlede line+spole vægt op på 18 gram, hvilket betyder kast med ned til 5 grams blink - slet ikke så ringe med et tungt hjul.

mvh jr



Besked fra: sportex
Posteringsdato: 05 Feb 2019 kl. 23:18
Hej Jack 

Bare et kort lille indspark mht til flet vs mono

Da jeg for 7 år siden flyttede til Bornholm , skiftede jeg mit Shimano Calcutta 200 ud med et Ambassadeur Str 5500 tunet med dele fra UT reels ( købte det hos Sport Dres i Rønne ) primært for at kunne håndtere fletline. Det var ikke uden indkørings problemer selvom jeg havde fisket med multihjul i mange år inden da. Men da indkøringen var overstået og den første havørred knaldede på blinket var jeg solgt.......... du mærker simpelthen alt, små nyk og puf til agnen og det er i min optik meget tydligere at mærke forskellen på når det er en fisk der banker på og når du har fat i tang osv. Særligt på lang line og når der er kraftig blæst og røre i vandet........

@Jørgen jeg læste det som om at du anbefalede at fjerne / udskifte lejerne på skruen, og erstatte dem med plast bøsninger ? mit indspark gik primært på at fortælle at jeg ikke har haft nogle problemer med den jeg har monteret på mit hjul. 

I øvrigt så læser jeg flittigt med når du og Peter og andre deler ud af jeres viden og debatterer multihjul, så tak for det 👍

Pøj pøj med opstarten Jack 

PS (måske du allerede har en ultralet linefører med keramisk knivbolt ? det kan du ret let tjekke ved at skrue underdelen fra , der er ligekærv og alm højregevind. Er knivbolten af keramik så er lineføreren højst sandsynligt også en ultralet model. 

PPS ( måske man skulle starte en ny tråd om tuningsdele til multihjul, jeg leder efter dele til et Amb 2500 🎣

Knæk og bræk Thomas


Besked fra: Brandenburg
Posteringsdato: 06 Feb 2019 kl. 11:34

Hej alle!

Jørgen, rart med lidt tommelfinger regler for størrelsen på multihjul - det kan virke lidt diffust for en begynder. For den hér begynder, ihvertfald. Jeg vidste i øvrigt ikke at fletliner nedbrydes langsommere - endnu en grund til at bruge nylon.

Vedr. knivbolten, er det den der kører i evighedsskruen? Google er ikke særligt oplysende på det punkt. Jeg lige skruet den skrue af under lineføreren - hvis jeg ellers har forstået Thomas' beskrivelse ret - og der sidder ingenting. Naturligt nok, når lineføreren er deaktiveret.  Så der skal jo sættes én i uanset hvad. Men hvad er fordelen ved en keramisk knivbolt? Kører den lettere eller er det for at modvirke korrosion?

Ideen med en tråd om tuning er rigtig god, der er jo tydeligvis masser af viden og erfaring derude. Fint hvis det kunne deles.

Peter, du skriver at jeg også kan vælge en standard spole, og så er det næste spørgsmål: Hvad er vægtforskellen på en UT- og en standard spole? Prisen er lidt til den friske side på UT spolerne, så jeg vil jo gerne ha' lidt udbytte af min investering. (Tror nu nok jeg sætter en UT i uanset hvad) I øvrigt, vedr. kastelængden: Bue Poulsen lavede en test for Fisk & Fri engang, fastspole vs. multi, flet vs. nylon, og han kastede vistnok længst med fastspolehjul og fletline. Så det kan være at mine "fornemmelser" med kastet skyldes at Victis'en har den langsomme helaktion du beskriver.

Tak for indsparkene.

Jack



Besked fra: riddersholm
Posteringsdato: 06 Feb 2019 kl. 12:58
Thomas, tak for roserne.  Og for inspirationen: Du har faktisk givet mig blod på én af fortænderne til at forsøge med fletline. Dit argument med følsomheden vejer tungt.  Tidligere har jeg forsøgt med fletline på et tunet Amb. CS Pro Rocket, hvilket resulterede i , at en 16 gram Sølvpil stak tis søs sammen med ca. 20 meter 0,23 m. fletline.  Linebruddet skete i hjulet ved at linen gravede sig ned i sig selv i spolen. Jeg har overvejet at bruge et nylonforfang med en brudstyrke lidt mindre end fletlinens, HVIS  jeg får mig nosset sammen til at gøre et forsøg.  Er det noget, du kan anbefale? Jeg antager, at det vil dæmpe choket i kastets startfase - samt forhindre stumper af fletline i miljøet.

Lejerne i lineføreren: Jeg troede i lang tid, at det kørte fint.  Men opdagede så ved et eftersyn, at det lille leje var totalt sammenrustet, og at akslen faktisk roterede i forhold til lejets inderring. Umiddelbart kunne jeg ikke mærke noget under fiskeriet, og først da jeg under smøringen fik lejet fikseret på 2 tilspidsede tændstikker, fandt jeg ud af,  at lejet var ubevægeligt. Derefter monterede jeg den gamle aksel med plast-bøsninger. Det andet leje er det umuligt at undersøge, medmindre man adskiller akslen i enkeltdele. 

Vestlige Østersø omkring Tåsinge har ca. 3 gange så meget salinitet som omkring Bornholm, så risikoen er nok noget større her. Ligesom i Jacks hjemmevand, formentlig Isefjorden og Nordsjælland.  Indimellem ved NW'lig vind kommer der et ekstra skvæt saltvand ind, så på Jacks og mine revirer skal vi nok  - som du siger - være noget mere omhyggelige med vedligeholdelsen, end jeg har været, hvis vi bruger kuglelejer.

Enig i dine bemærkninger om knivbolt & linefører.  Det er ikke nødvendigt at købe UTs dyre linefører, da ABU for et par år siden begyndte at levere den i aluminium. Hvis den vejer ca. 2 gram, er det den lette udgave

2500c:  Dejligt lille hjul, men helvedes dyr at tune.  Min medfødte nærighed har forhindret mig i det, dog har jeg købt et sæt keramhybrid-lejer hos TGS i England.  Det kører fremragende med denne mini-tuning, og jeg har ikke behov for flere forbedringer her.

mvh jr




Besked fra: riddersholm
Posteringsdato: 06 Feb 2019 kl. 13:24
Jack. Ja, knivbolten gør dét du skriver.  Jeg har et par bemærkninger mere om spolen:  UTs er toppen til tuning, men i 2014 kom Record - modellen med en ny spole, som ikke er perforeret.  Den vejer vist kun et par gram mere end UTs spole.  Du kan læse en frygtelig masse om de gale svenskeres tilgang til tuning her:

https://www.fiskesnack.com/forum/fiskeutrustning/rullar/160282-vilket-trim-eller-modifikationer-k%C3%B6r-ni-p%C3%A5-era-rullar/page4

se særligt #33 og #82, men der er også meget andet, du kan få glæde af.  Du skriver bare igen, hvis du støder på noget, du er i tvivl om.

mvh jr


Besked fra: peterAlarsen
Posteringsdato: 06 Feb 2019 kl. 14:56
Hej Jack

Jeg kender ikke vægtforskellen på standard og UT spolen. Vær i øvrigt opmærksom på at spolerne på ældre og nyere ambassadeur er lidt forskelligt opbygget.

Fastspolehjul kaster markant længere med tyndere liner, men for multihjul er forskellen ikke så stor. Det betyder i praksis at man kan fiske UL på multihjul med en kraftigere line. Det kan være en fordel for at mindske risikoen for tabt endegrej.

Verdensrekorden med 18 gram med multihjul og fastspolehjul var, sidst jeg checkede næsten identiske. Naboer på kysten kaster nogle gange længere end mig med deres fastspolehjul, andre gange er det omvendt. Som regel er der ikke meget forskel.

Jeg bruger fletline af flere årsager:

Følsomhed: jeg kan langt bedre mærke hvad der sker i den anden ende.

Mulighed for at trækket et bundbid hjem, eller for at presse en stor fisk.

Reducere strømpres på linen.

De to sidste gælder især for laksefiskeri i strid strøm. Lige præcis der har jeg meget dårlige erfaringer med monofil, med mistede laks til følge.


Hej Jørgen

Jeg bruger altid ca. 1 meter monofilt forfang. Det løser ikke nødvendigvis problemet med linebrud i spolen, det kommer hvis linen får lov til at grave sig ned i spolen, typisk pga. løst opspolet line.

Vigtigere er det at det monofile forfang fanger flere fisk, plus at det fungerer som knækline så man ikke risikerer at tabe 50m fletline.

Mvh. Peter


Besked fra: riddersholm
Posteringsdato: 06 Feb 2019 kl. 15:16
Jack, den keramiske knivbolt er nærmest selvsmørende og kører lettere.

mvh jr


Besked fra: riddersholm
Posteringsdato: 06 Feb 2019 kl. 15:20
Tak, Peter.  Jeg har fået en APSi.  Det er jysk og betyder : A Prøver Sgu igen - altså med fletline: Er Power Pro eller Sufix 832 noget, der kan bruges?

mvh jr


Besked fra: peterAlarsen
Posteringsdato: 06 Feb 2019 kl. 17:20
Hej Jørgen

Jeg foretrækker selv Power Pro. Sufix har jeg ikke prøvet.

God fornøjelse. Mvh. Peter


Besked fra: sportex
Posteringsdato: 06 Feb 2019 kl. 18:13
Hej igen

Jeg foretrækker ligesom Peter også power Pro ( 0,19 mm ) Og binder monofil forfang på ( typisk 0,30 mm ) ved hjælp af uni knuden. Jeg har eksperimenteret med forskellige længder fra 0,5 til 5 meter. Det længere forfang er for at få en lille smule elastik tilført når jeg fisker med let grej på korte afstande. Det kræver dog at lineføreren er relativ let at passere igennem (ligesom trådmodellen på de klassiske runde Amb hjul)  Det gælder naturligvis også løberinge/topøje der skal knuden også kunne passere uhindret igennem. Er du i tvivl så bind knuden uden for topøjet, men ellers så ville jeg anbefale et forfang på 2-2,5 meter. Der er en lille sidegevinst ved knuden, nemlig at hvis der er lidt møg i vandet , så sidder det på knuden og ikke nede på svirvlen/blinklåsen/blinket.

Mvh Thomas


Besked fra: riddersholm
Posteringsdato: 06 Feb 2019 kl. 18:27
Tak for svarene, Peter og Thomas.  Jeg regner med at lave forfanget, så det netop lige har knuden uden for lineføreren, når kastet startes - så får man netop den maksimale elastik-virkning, uden at knuden kommer i kontakt med lineføreren.  Så nu skal det prøves.  Måske får jeg brug for jeres hjælp igen, hvis der skulle være problemer.

mvh jr


Besked fra: Dalleinf
Posteringsdato: 07 Feb 2019 kl. 17:07
Jeg vil blot understøtte Peters indspark. PFTE/teflon tape virker rigtig godt som anker på spolerne - dækker hullerne til (hjælper måske) og sikrer at fletlinen ikke glider (virker helt sikkert).
Jeg fisker primært med fletline i 0,12 (Sufix Matrix Pro eller lignende) og i ny og næ op til 0,19. 
Jeg har anvendt fletline direkte / som eneste line på ABU, Daiwa, Shimano, Quantum multihjul - runde og lavprofil - og synes ikke det giver problemer. Det er godt at lære med nylon, og nylon er fin til laks/havørred i åen, men fletlinen holder så meget bedre og giver god føling, hvorfor fletline er at finde på de fleste af mine hjul. Man skal selvfølgelig forsøge at undgå overløb :-), hvor linen efter overløb (eller bundhug) vil grave sig ned i spolen. Første kast efter overløb/bundhug skal være meget roligt idet man ellers sender sin agn på afveje (spolen bremser ved “nedgravningen”, og du kan løsne linen igen).

Du kan anvende UT spoler, men ellers kan jeg varmt anbefale Avail spoler til dit Ambassadeur. Jeg har Avail spoler i 2 Mørrum hjul (1601 og 3601) samt i et 4601 og 5501 og 2 Revo. Jeg er glad for dem. Avail spolerne er lette(re) mindre dybe, og tillader kast med lettere agn, og er derfor af størst betydning, hvis du bruger lette agn. Hvis du kaster med agn på cirka 15 gram og derover, så gør det ikke den store forskel, synes jeg. Kig eventuelt på hedgehog.co.jp eller endnu bedre amazon.co.jp (told/moms medregnes og de sender med dhl express på 3 dage).


Besked fra: Brandenburg
Posteringsdato: 08 Feb 2019 kl. 09:43
Hej Dalleinf
Tak for tippet, jeg graver lidt i spolejunglen, er nok lidt lun på delene fra UT. Men super med nye navne - anede ikke at der var en "stumpe-industri" til Ambassadeur hjul. Smile
Jack


Besked fra: Dalleinf
Posteringsdato: 08 Feb 2019 kl. 10:01
UT er en lille spiller i den sammenhæng, som jeg ser det, og ABU dele til “super tuning” kan erhverves fra bl.a. Avail, KTF og ZPI i Japan (men meget er til Revo serien).
Rocket Reel i England laver også dele til Ambassadeur, men det er mere målrettet engelsk kystfiskeri med dybe og lidt tungere spoler.



Besked fra: Dalleinf
Posteringsdato: 08 Feb 2019 kl. 10:02
Du kan finde en del information i Tackle Tours forum - også om ambassadeur hjul.


Besked fra: HSJ
Posteringsdato: 08 Feb 2019 kl. 23:03
Hej
Amb 5501 rocket cs pro ut tunet og højere gearing og Amb 1601C og 2601C højere gearing og Power pro spiller max og har ingen problemer haft med line der graver sig ned. Er helt på linie med fordelene med følsomheden i kontaktenThumbs Up
VH
Henrik


Besked fra: René H.N.
Posteringsdato: 09 Feb 2019 kl. 06:34
der er både fordele og ulemper ved fletline og monofil linerne

mange vælger jo monofil grundet prisen, og så er det væsentligt nemmere og løsne overløb med monofil

fletline er uden samme stræk, og giver meget mere direkte kontakt til agnen. Desværre kan det være svære og løsne overløb

mange taler godt for PowerPro hvis det skal være fletline, desværre er prisen omkring 1 kr pr meter, også selv med bulkspoler. 

Da jeg købte mit curado 71hg havde jeg en rulle kastking braid liggende, en rulle jeg havde købt så jeg altid havde fletline på lager.

det koster en 20-25 øre pr meter, er måske ikke så holdbart som PowerPro, men jeg synes ikke det gav store problemer og anvende denne line på multihjulet. Og til en pris på 65 kr for 300 meter, så gør det ikke så ondt når man skal kassere linen på spolen 

jeg har ikke en eneste gang på den spole jeg har anvendt på mit curado og datterens fastspole hjul oplevet et svagt sted, hvor linen bare springer. Eller andre af den slags kedelige tendenser

linen kan findes på eBay, og sikkert også andre lignende steder. 


-------------
med venlig hilsen
René Carlsen



Print side | Luk vindue