Print side | Luk vindue

HELT - HVOR??

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Generelt
Forum navn: Lystfiskeri generelt
Forum beskrivelse: Generel lystfiskerdebat om løst og fast
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51514
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 10:26


Emne: HELT - HVOR??
Besked fra: tuzzok
Emne: HELT - HVOR??
Posteringsdato: 25 Jun 2018 kl. 09:12
Når nu man ikke selv evnerConfused, kan eller ved, hvor man kan fange de velsmagende HELT - er der så en eller anden der vedClap hvor man evt. kan købe dem?

Eller kender nogen et godt sted at forsøge igen-igen?

Mvh.
Henning i Viborg





Svar:
Besked fra: FFFH
Posteringsdato: 25 Jun 2018 kl. 21:08
Man har tidligere kunnet fange Helt i Tange sø.
Ved ikke om man stadig kan/må.
Men der var jo ellers ikke langt fra Viborg.

Mvh. Kim


Besked fra: ole skaarup
Posteringsdato: 26 Jun 2018 kl. 09:05
der har tidligere også været helt i glenstrup sø syd for Hobro
om der stadigvæk er en bestand tør jeg ikke sige der har været fisket med garn efter dem i en del år. men du kan da altid prøve. tidligt morgen eller aften.



Besked fra: Salmoniden
Posteringsdato: 28 Jun 2018 kl. 05:11
Støvring dæmningen i Randers Fjord har altid været en kendt plads med bundsnøre efter helt. Men så vidt jeg har forstået mest i forårsmånederne.

Tror du istedet kan have bedre held med bundmede med orm i nogle af de andre dybere søer der vides at have helt. Du må nok prøve dig lidt frem selv. For det er ikke nemt at finde henvisninger til sådant. Men jeg har hørt om at det kan lade sig gøre sådanne steder også om sommeren. Handler således nok lige så meget om at støve vandene op med bestande og så prøve lidt her og der.

Hvor de som sådan er til at købe. Pas. Men måske man kan støve en fiskehandler op der også handler med ferskvandsfisk. Måske det kan skaffes, måske uanset igennem en sådan.

Mvh Poul



Besked fra: Rasmus Elvekjær
Posteringsdato: 29 Jun 2018 kl. 17:47
Jeg synes ikke at bestanden er helt i Danmark er så stor at man bør støtte kommercielt ferskvands erhvervsfiskeri efter helt (Hvis det findes). Helten har brug for store iltrige søer, der jo er en mangelvarer i Danmark - derfor er bestanden presset.

-------------
Mvh Rasmus Elvekjær


Besked fra: obn
Posteringsdato: 05 Jul 2018 kl. 14:17
Hej Henning!
Røget helt er kendt som en lokal delikatesse på Klitten mellem Nymindegab og Søndervig. mener at der stadigvæk er et røgeri i Hvide Sande, som sælger røget helt. - Velbekomme!


Besked fra: tuzzok
Posteringsdato: 06 Jul 2018 kl. 07:31
TAK for alle svarTongue
Dejligt at se der stadig er liv i dig OrlaClapClap
Mvh. Henning


Besked fra: kikophil
Posteringsdato: 13 Jul 2018 kl. 15:51
At helt helst skal spises/røges kort efter fangsten, er vel en velkendt sag, da de lynhurtigt aftager i smag :)

For ca. 40-50 år siden hev vi mange op omkring nævnte støvring dæmning + utallige "grønlændere" - men jeg og min kammerat fandt et sted, hvor de nærmest stod i kø for at blive fanget. Om der over tid er blevet bygget ud/over, så heltene ikke længere har adgang ved jeg så ikke, men tager nok selv over og tjecker tingene (sammen med mange andre "gode gamle steder" senere hen :)



Print side | Luk vindue