Print side | Luk vindue

Spise fisk fanget i put and take?

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Generelt
Forum navn: Lystfiskeri generelt
Forum beskrivelse: Generel lystfiskerdebat om løst og fast
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51472
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 16:15


Emne: Spise fisk fanget i put and take?
Besked fra: pilutiful
Emne: Spise fisk fanget i put and take?
Posteringsdato: 24 Apr 2018 kl. 20:43
Hej,
Jeg er nybegynder put and take fisker, og har måske et dumt spørgsmål. Er det normalt at spist fisk fanget i put and take søer? Spiser du dem? Jeg fisker ørreder i diverse søer i kbh området, inkl en mindre børnesø som min søn er rigtig glad for. 



Svar:
Besked fra: dytti
Posteringsdato: 24 Apr 2018 kl. 22:24
Jeg ved at der er mange som spiser dem.
Jeg høre dog ikke til dem. Jeg syntes at de smager elendigt. Men det er og smag og behag.
Førhen gav jeg dem jeg fangede, til vores nabokone. Og hun syntes at de smagte godt.
Men nej - Jeg spiser dem ikke, men giver dem væk.


Besked fra: folp
Posteringsdato: 25 Apr 2018 kl. 12:57
Vi og vore børn og børnebørn har spist masser af dem.nogen gange smager de rimeligt andre gange ikke.afhænger også af hvor de bliver fanget,DR er hverken værre eller bedre end de portions ørreder fra supermarkederne.Prøv at varmryge et par af dem,lad ungerne hjælpe,så smager de bedre.




Besked fra: frankjensen
Posteringsdato: 25 Apr 2018 kl. 13:52
Put & Take-ørreder får afsmag, når de har gået et stykke tid i vandhullet. Har læst, det er en alge, som findes i alle Put.
Nogle kalder det en muddersmag.
Vh frank 


Besked fra: Ole K.
Posteringsdato: 25 Apr 2018 kl. 13:54
Hej
Der findes også søer, hvor fiskene smager ganske godt.Tongue
Det kan variere. Afhænger lidt af om søen er grusgrav, gammel mose/sø eller andre faktorer.
Derudover om fiskene kommer fra et dambrug med kildevæld, som de går i andet vand, der måske ikke er så "rent fra en å"
så prøv dig frem

mvh Ole


-------------
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.


Besked fra: pilutiful
Posteringsdato: 25 Apr 2018 kl. 15:45
Tak for gode svar. Lader i hvert fald ikke til at det er farligt Wink må prøve at smage og se om det er noget for mig.


Besked fra: æ fisker
Posteringsdato: 25 Apr 2018 kl. 16:10
Smiledu kan sagtens spise dem de er udmærkede,
vi damper dem i ovnen, eller varm eller kold røgning,
når de er varmrøget spiser børnebørnene dem som slik. Clap




Besked fra: Rasmus Elvekjær
Posteringsdato: 25 Apr 2018 kl. 17:49

Jeg tror ikke de er sundhedskadelige, da de sandsynligvis stopper med at fodre dem med medicin et par uger før de sætter dem ud i fiskesøen.

Jeg ville dog være mere bekymret hvis jeg lige havde fanget en fryser fuld af fisk som var sluppet direkte ud fra et havbrug.

Mere info her:

https://gylle.dk/havbrug-skaber-resistente-bakterier/



-------------
Mvh Rasmus Elvekjær


Besked fra: Skarvbassen
Posteringsdato: 25 Apr 2018 kl. 20:14
Trick for at teste om der er muddersmag inden du tilbereder resten af fisken:

Tag bugfinnen med lidt kød uden om og giv den et par minutter i mikroovnen - lugt og smag - så ved du om det kan serveres.


Besked fra: Marius Juhl
Posteringsdato: 04 Maj 2018 kl. 06:34
Hej,

Godt spørgsmål. Min familie og jeg spiser gerne fisk fanget i put & take søer. Vi har ikke haft nogen uheldige smagsoplevelser indtil videre. Men som de fleste siger, er det smag og behag. 

Mvh.
Marius


-------------
Er du i tvivl om, hvilket fiskegrej du skal vælge? Besøg http://friluftsmagasinet.dk/ - friluftsmagasinet.dk og læs diverse guides til valg af fiskegrej.


Besked fra: Ole K.
Posteringsdato: 04 Maj 2018 kl. 13:02
Vi har lige i dag spist 6 regnbueørreder ud af 13 fangede, som er fanget i en lokal put and take i går. De smagte ganske godt i sølvpapir med salt på, grillet over bål.
Jeg havde 24 børn fra 2.klasse med på fisketur.  Nogle børn som ikke kan lide fisk, spiste pænt meget fisk ved bålet....Smile
Mvh.  Ole


-------------
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.


Besked fra: Rasmus Elvekjær
Posteringsdato: 04 Maj 2018 kl. 15:19
Citat: Ole K.


Vi har lige i dag spist 6 regnbueørreder ud af 13 fangede, som er fanget i en lokal put and take i går. De smagte ganske godt i sølvpapir med salt på, grillet over bål.
Jeg havde 24 børn fra 2.klasse med på fisketur.  Nogle børn som ikke kan lide fisk, spiste pænt meget fisk ved bålet....Smile
Mvh.  Ole



Det lyder hyggeligt - håber der blev skabt nogle nye lystfiskere!.... Men ihvertfald havde de en god oplevelse

-------------
Mvh Rasmus Elvekjær


Besked fra: Ole K.
Posteringsdato: 04 Maj 2018 kl. 17:29
Hehe jo både børnene og nogle forældre havde aldrig fanget fisk før, så der er bestemt skabt nye lystfiskere.

Også ham, der fangede sit eget øre med en trekrog fra en spinner, jeg lige havde fået ham lært at kaste med. Han glemte at slå bøjlen over og smut... så sad en af  trekrogene i ørets øverste del med modhagen helt igennem og synlig. Vi klemte modhagen ind, trak krogen baglæns og så tøffede han med sin mor til skadestuen, mest bare for at få stoppet blødningen og renset såret ordentligt. Han var i skole igen i dag, for han skulle i hvert fald smage fiskeneLOL

Og så kunne jeg jo samtidig reklamere for Lystfiskeriets Dag her senere i maj måned. Der er 2 arrangementer indenfor 30 km fra skolen, så det er jo en god appetitvækker.

Mvh. Ole


-------------
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.


Besked fra: Rasmus Elvekjær
Posteringsdato: 04 Maj 2018 kl. 18:35

Det har jeg også prøvet to gange, første gang var jeg 10-12 år og stod ved siden af en der kastede - hvilket betød at krogen sad i tindingen og jeg måtte på skadestuen.
Næste gang var det mig selv der med et dårligt fluekast satte en str 4/0 geddefluekrog i skulderen på mig selv, forplantet dybt ind med modhage! Da jeg var på kajak telttur så måtte jeg selv fjerne den i felten blot med et Leatherman værktøj som hjælp - det gjorde nas.

Når jeg nu laver fiske arrangementer med børn så starter vi med at klemme modhager ind, specielt små børn der står tæt.
En fiskekrog i et øre - er en god sørøverhistorie - der nok kun gør barnet stærkere;) men hvis det var øjet - ville det måske være en helt anden historie....

En anden fordel ved at fiske modhageløst med børn er at børnene som regel selv kan afkroge fiskene, det betyder meget hvis de fanger mange mindre aborrer og skaller. Hvis børnene selv kan afkroge fiskene, så frigiver det tid til en selv, desuden er der større chance for at fiskene overlever hvis man fisker C/R eller bruger fiskene i akvarier.

Mvh





-------------
Mvh Rasmus Elvekjær


Besked fra: finn_kjær
Posteringsdato: 08 Maj 2018 kl. 10:41
Hejsa,

den muddersmag flere brugere nævner har jeg også oplevet flere gange - og er det slemt kan ikke en gang en røgning tage smagen.. Mit rød vil være at kikke lidt på vandet i den sø du vil fiske i - er vandet brunligt er det meget sandsynligt at fisken, hvis den har gået der noget tid, smager af mudder.. 

Der findes P&T søer med gennemstrømning som eksembelvis "paradiset" ved Egtved hvor vandet er klart - herfra er det gode spisefisk.

Knæk og bræk


-------------
Mvh Finn


Besked fra: erikragnar
Posteringsdato: 16 Maj 2018 kl. 14:58
Ret beset er det vel ikke anderledes end anden opdrættet ørred du køber i supermarkedet. Altså, hvis de ikke har stået for længe i søen.

-------------
Fisketuren til Oceankaj:
http://oceankaj.dk - Oceankaj.dk


Besked fra: pilutiful
Posteringsdato: 26 Jun 2018 kl. 13:42
Lige en update: helt enig om at det er en blandet oplevelse. Dem vi fanger i den lille børnesø har ikke smagt godt, kommer ikke til at spise dem igen. Men altid en god oplevelse med min søn, og han lærer at fiske og fange på en nem måde. Dem fra en alm. put and take har faktisk være Ok, og vil endda sige rigtig godt når der lige havde været udsætning.
Mit råd: fisk lige efter efter en udsætning, hvis du vil spise fangsten. Så smager det faktisk ret godt.



Print side | Luk vindue