Print side | Luk vindue

Hvilke ørred-elve i grønland kan anbefales?

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Generelt
Forum navn: Lystfiskeri generelt
Forum beskrivelse: Generel lystfiskerdebat om løst og fast
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51442
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 14:07


Emne: Hvilke ørred-elve i grønland kan anbefales?
Besked fra: Michael Riis
Emne: Hvilke ørred-elve i grønland kan anbefales?
Posteringsdato: 11 Mar 2018 kl. 18:27
Hej forum

Jeg overvejer en planlæg selv far og søn tur til Grønland og Robinson River til juli.

Er der nogen, der vil dele erfaringer?

Kan andre elve/områder anbefales? Gerne et sted, med flere elve.

På forhånd tak for svar!

Michael Riis







Svar:
Besked fra: janus w
Posteringsdato: 11 Mar 2018 kl. 18:58
hvor gammel er din søn? erfaring med Grønland?



Besked fra: Rlassen
Posteringsdato: 11 Mar 2018 kl. 20:37
Hej Michael!
Robinson er en forholdsvis vild, men smuk, elv..
Den egner sig bedst til spinnefiskeriet, men det kan godt lade sig gøre med fluen..
Du skal ikke tage derop tidligere end midt/slut juli.. (Taler af bitter erfaring...!)
Du kan også overveje området omkring Nuuk.
Ved præstefjordselven er der smukt og nemt at fiske/ komme frem.. Der er masser af fisk på 40-60 cm, og de fighter fantastisk på let grej.. Både flue og spin virker fint!
Se ameralik.com..
Har sejlet med Lars flere gange, og jeg kan varmt anbefale ham!
Han kan også lokkes til en tur efter torsk og rødfisk, som der er rigtig mange af i området...
/Rasmus


Besked fra: Taonga
Posteringsdato: 13 Mar 2018 kl. 11:09
tag kontakt til Get Aways Tours de ved en masse om det


-------------
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!


Besked fra: aammat
Posteringsdato: 13 Mar 2018 kl. 21:35
Uanset hvem du vælger at bruge og hvilket område du kaster snøren i, så husk myggenet..Angry
Og som det nævnes så variere det hvornår ørreden vandre op og hvor langt oppe i elven du finder dem.. Men sjovt og fedt fiskeri bliver det når først du har fundet dem..Big smile

Tager selv derop i uge 34 og håber at få nogle stk på krogen, har boet deroppe en del år så det bliver med hjælp fra venner jeg kommer ind i fjorden, Nuuk..

Rigtig god fornøjelse..


Besked fra: MikaelTange
Posteringsdato: 14 Mar 2018 kl. 08:28
Hejsa,

Jeg har boet deroppe i 2 år og har masser af erfaring med Robinson River.

Tag derop i slutningen af august eller starten af september. Der er det stadig varm og der er ikke så mange myg.
Jeg vil give andre ret i at den egner sig bedst til spin, selvom jeg har fanget mange på flue i flere pools.

Du kan ikke gå til Robinson River! Du skal sejle. Jeg bruger gerne en privat, der har en passagergodkendt båd, hvis jeg skal have gæster med. Ellers forhører jeg mig hos de lokale. Der er ikke så mange i Kangerlussuaq, der har joller, så udvalget er lille.

Vandr ca. 3-4 km opstrøms. Så har i elven for jer selv. Ved udmundingen er eer flere moskus- og rensdyrjægere.

Sig endelig til hvis jeg kan hjælpe yderligere.

Mvh
Mikael

-------------


Besked fra: janus w
Posteringsdato: 17 Mar 2018 kl. 20:04
findes hundreder af elve deroppe med masser af ørreder ,jo længere væk fra byerne jo større fisk -alle afstande er vildt store ,ingen transport eller hjælp så ikke et sted man bare tager ud . . .  personligt syntes jeg ikke der er meget sjov ved at fange dem i elvene hvor de ofte står i tusindvis med få cm imellem ,meget sjovere på kysten hvor de også træffes overalt om sommeren i deres blanke meget kampglade udgave -der er et verdensklasse kystfiskeri i de vestgrønlandske fjorde -har fanget ulideligt mange torsk mest 2-7 kg,uvaq,ulke,isinger, rødfisk,havkat og mindre helleflyndere på helt let grej direkte fra kysten - -undgå kysten tæt på byerne: der findes ingen spildevandsrensning i Grønland og at kloak/toilet/industrispildevand fra 60000 mennesker ledes hvert minut direkte ud i havet urenset !! myggene kan i perioder være værre end Norge,Sverige og Finland tilsammen !! husk bugjacket og køb myggemidler med ;deet; -jungleolie de fleste kender har 20% deet,i Grønland fås deet 100% og det er vildt effektivt ,men nok ik sundt (opløser konens neglelak) 


Besked fra: tackler
Posteringsdato: 18 Mar 2018 kl. 15:11
Hvis du har planlagt Robinson - så har du ørredelv og fiskeri nok til hele jeres ferie. Området er smukt, mulighederne er mange - man kan bo (campere) fra mundingen i fjorden (hvor man kan nappe lidt saltvandsfisk når man bliver træt af ørreder)og opstrøms mange steder.
Følger man elven opstrøms er der masser af gude-smukke steder, bl.a. husker jeg nogle vandfald, og på de omliggende 'mutter' er der muligheder for masser af dagsudflugter - evt. flerdags udflugter med et lille telt. Jeg var der fra ca 1 august og 3 uger frem - og vi havde ikke myg, men i perioder fluer - mange fluer. Så husk også mentalt at forbered jer på fluerne - gør man tingene rigtigt, og smører sig - behøver man ikke nettene, som er vildt irriterende at rende rundt med - men hav dem med. Vær ligeledes forberedt på at det er vildt natur, og vejret kan skifte fra over 20 gr. sol - til en pivstorm med 5-6 grader - så hav respekt for natur og vejr - prøv at læse vejret, møder i lokale - så spørg om vejrudsigt/varsler.

I får en kanontur hvis i er forberedt og har det rigtige grej med - og det rigtige er ikke nødvendigvis prestige-grej/tøj - blot det er praktisk. Brug et par timer med nogen der har været deroppe på den smukke ø, bedre at lære hjemmefra end deroppe.

En far/søn tur lyder som en super idè - jeg håber I lykkes med turen
K&B
Heinz



Print side | Luk vindue