Print side | Luk vindue

quantum til åen

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Spinnefiskeri
Forum navn: Grej og udstyr
Forum beskrivelse: Spinnefiskerens udstyr
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51438
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 22:37


Emne: quantum til åen
Besked fra: aakier
Emne: quantum til åen
Posteringsdato: 07 Mar 2018 kl. 13:56
Hejsa.
Er forholdsvis ny i åfiskeri, men tænker jeg vil prøve en quantum stang til lakse og ørredfiskeri i storåen.
Kan i anbefale nogle ? Helst ikke for blød Smile
Fisker lige nu med en savage gear custum coastel 9 fods og er nok en anelse for kort.


-------------
Karsten Aakier Andersen



Svar:
Besked fra: René H.N.
Posteringsdato: 09 Mar 2018 kl. 10:41
Hej Karsten

er der nogen særlig grund til du gerne vil have en quantum stang?

til å fiskeri er det meget en smagssag når vi snakker længde. Det afhænger meget af dels hvor man fisker, og hvordan man fisker. Det afhænger dog også af balance, og en meget længere stang end din nuværende 9 fods kan blive noget toptung og gå med

hvis du vil bruge samme stang igennem hele sæsonen, og altså både bruges til efterårets grilse og forårets største blanke laks så skal du efter min mening lidt op i kastevægt og stænger som 5-20 gram eller 5-25 gram vil jeg mene kan være lige klejne nok til dette

quantum har egentlig et bredt sortiment, men herhjemme er det som om det store fokus er på ørred fiskeri i put and take, og der er masser af lette stænger til dette

men der er da et par stænger som du måske kunne overveje. Længden vil jeg mene må være lidt op til din smag, og om du fisker eksempelvis med orm, opstrøms spinner eller nedstrøms wobler.

generelt virker det til quantum stængerne er meget bløde i forhold til kastevægt, så jeg ville klart foretrække og komme ud og prøve dem før du køber en. 

denne har en kastevægt jeg vil mene kunne håndtere både en mepps 4 og en større flying c hvis du vil det. Men om hvor toptung den føles, og om den er tilpas stiv til å fiskeriet må lige bero på en prøve
https://fluer.dk/produkter-fiskegrej/551-bombarda-staenger/7293-quantum-magic-trout-univers-13acutefod-10-40g/#!#aw_source=ps-2f2a41b9-34a4-4ec1-89d7-ee932fb7d6dc

denne har nok lidt for høj kastevægt, så der vil du ganske givet være lidt hæmmet i valg af agn
https://fluer.dk/produkter-fiskegrej/551-bombarda-staenger/6687-quantum-magic-trout-remote-14acutefod-15-50g/#!#aw_source=ps-2f2a41b9-34a4-4ec1-89d7-ee932fb7d6dc  

denne kunne måske være et bud, og har en rimelig kastevægt til de agn man normalt bruger. Men ud fra de film jeg har set med quantum stænger, så virker deres 5-30 grams stænger altså ikke som nogle jeg ville kaste 25 gram og kraftige kast med
https://fluer.dk/produkter-fiskegrej/551-bombarda-staenger/6686-quantum-magic-trout-univers-12acutefod-5-30g/#!#aw_source=ps-2f2a41b9-34a4-4ec1-89d7-ee932fb7d6dc




-------------
med venlig hilsen
René Carlsen


Besked fra: aakier
Posteringsdato: 09 Mar 2018 kl. 10:58
Tak for svar.
Det er noget jeg kan bruge til noget.
Dejligt du tog dig tid til det Tongue


-------------
Karsten Aakier Andersen


Besked fra: aakier
Posteringsdato: 09 Mar 2018 kl. 11:01
Hvad er i dine øjne så en god all round til åen Smile

-------------
Karsten Aakier Andersen


Besked fra: René H.N.
Posteringsdato: 09 Mar 2018 kl. 11:35
Citat: aakier

Hvad er i dine øjne så en god all round til åen Smile


jeg fisker ikke laks, eller har da forsøgt men kun med flue LOL

jeg ville tage turen til en af de større lokale forhandlere og snakke med dem om hvad de kan anbefale, og ellers måske forsøge og snakke med nogle af de andre ved åen om hvad de anbefaler. 

et par stænger du måske kunne se på kunne dog være
shimano speedmaster
fenwick ironfeather
westin w3

det er stænger til omkring 1000 kr alt efter model, længde og kastevægt 


-------------
med venlig hilsen
René Carlsen


Besked fra: Ole K.
Posteringsdato: 09 Mar 2018 kl. 13:49
Hej.
Jeg fisker med en Fenwick ironfeather 9 fod 6-24 gram. Den landende 11 laks sidste år med 101cm som den største.
(Gik tidligere med en Shimano vengeance 9-10fod 14-40g) men den er til den bløde side, selv om jeg også har landet laks med den)
I år har jeg udvidet med en Fenwick ironfeather i 10 fod 8-32 gram.
Den lette er fed at gå med men mangler måske lige det sidste power i pressede situationer, hvor en laks evt. skal vendes i strømmen, så jeg har store forventninger til den lidt kraftigere model.
Mvh. Ole


-------------
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.


Besked fra: hsj999
Posteringsdato: 09 Mar 2018 kl. 14:05
Hej Karsten - nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men jeg har en Fenwick Ironfeather Momentum 10 fods i kælderen, som er brugt 1
 gang. Jeg købte den til Mörrum, men fik den aldrig i brug. Jeg fisker kun med fluestang nu, så den er i overskud, hvis du er interesseret. Jeg bor på sjælland. Den er lidt svær at sende, da den er 2-delt.


Besked fra: aakier
Posteringsdato: 09 Mar 2018 kl. 14:13
Hej.
Mange tak for tilbuddet, men jeg bor i Jylland 😆


-------------
Karsten Aakier Andersen


Besked fra: aakier
Posteringsdato: 10 Mar 2018 kl. 14:16
Hmm lurer også på hjul, men ved ikke hvilket.

-------------
Karsten Aakier Andersen



Print side | Luk vindue