Print side | Luk vindue

Stang til Karup å..??

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Fluefiskeri
Forum navn: Å-flue
Forum beskrivelse: Fluefiskeri ved åen
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51347
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 09:21


Emne: Stang til Karup å..??
Besked fra: Christian1988
Emne: Stang til Karup å..??
Posteringsdato: 16 Nov 2017 kl. 17:04
Hej jeg vil rigtig gerne i det nye år begynde at fiske i Karup å. Og det er jo en fremragende anledning til at begynde og kigge efter (endnu) en ny stangSmile
Men hvad er mest brugt i Karup?? Længde, lineklasse, enhånds, switch eller tohånds??

Indtil nu har jeg kun fisket enhånds i mindre åer, men er ikke bleg for at prøve noget switch/tohånds.

Håber der sidder et par garvede havørred fiskere som vil dele lidt erfaring.

Vh. Christian



Svar:
Besked fra: tackler
Posteringsdato: 16 Nov 2017 kl. 17:22
En af de garvede - måske en af de mest garvede 'Degnen' alias Mogens Styhr fra Vornstrup ved Karup Å var med til at udvikle en Karup Å stang "Hagebro Fly" en 3 delt kulstang #9/10 - sådan en i meget flot stand - kan jeg sælger til kr. 750.-
mvh
Heinz
tel. 40 75 66 16


Besked fra: Christian1988
Posteringsdato: 16 Nov 2017 kl. 17:52
Hej Heinz.
Det lyder spændende. Hvor lang er sådan en stang? Switch eller tohånds?


Besked fra: Jabber
Posteringsdato: 16 Nov 2017 kl. 17:56
Karup å kan fiskes med stænger fra 9 fod #6-7 stykker og opefter. Efter min mening så er den mest “allround’e” stang mellem 11 og 12 fod og har en kastevægt i området 20-25g. Det giver længde til at arbejde med linen, og til at komme udenom planter når åen bliver langhåret. Samtidig får du vægt nok til at tumle nogle af de store fluer der sommetider fiskes med i åen.


Besked fra: Christian1988
Posteringsdato: 16 Nov 2017 kl. 19:20
Tak Jakob Hansen, det var lige den slags info jeg ledte efter. 
Havde faktisk kigget meget på 10-11 fods switch stænger i klasse 6 og 7. Men det lyder til der skal lidt mere power til.


Besked fra: tackler
Posteringsdato: 16 Nov 2017 kl. 19:29
Citat: Christian1988

Hej Heinz.
Det lyder spændende. Hvor lang er sådan en stang? Switch eller tohånds?


Hej igen - var lige af cirkulation - den er 12 fod og 2 hånds
mvh
Heinz


Besked fra: Jabber
Posteringsdato: 16 Nov 2017 kl. 19:38
Citat: Christian1988

Tak Jakob Hansen, det var lige den slags info jeg ledte efter. 
Havde faktisk kigget meget på 10-11 fods switch stænger i klasse 6 og 7. Men det lyder til der skal lidt mere power til.


Lige mht. switchstænger gælder det om at være opmærksom når du vælger. Nogle producenter regner dem for forlængede enhåndsstænger og andre for korte tohånds og derfor er der stor forskel på den anbefalede kastevægt for f.eks. en #6 fra mærke X og til mærke Y.


Besked fra: Christian1988
Posteringsdato: 16 Nov 2017 kl. 20:35
Jakob Hansen: tak for tippet. Det var jeg ikke klar over.

Heinz: Det lyder spændende med den stang, men syntes at klasse 9/10 er meget. Jeg har ikke så meget viden om tohånds stænger, men er det ikke lidt voldsomt? Har som sagt kigget på stænger i klasse 6-7 og maks 8. 
Er det en hjemmebygget stang?

Vh. Christian


Besked fra: tackler
Posteringsdato: 16 Nov 2017 kl. 21:01
Christian - som sagt er det en Karup Å veteran af format der har lagt sine råd til denne stang. Han fik den udviklet sammen med en anden (?) og de er solgt til netop fiskeriet i Karup (derfor navnet Hagebro Fly.

Mogens Styrh og hans kone driver et lækkert Bed & Breakfast - Pension Højbo med eget fiskeri i baghaven, og når man tager over og fisker - kommer Mogens som regel og 'ødelægger' ens humør ved at åbne fryseren og vise nogle af de krabater han har tumlet med i åen.

Så jeg formoder erfaringen gennem rigtigt mange år ligger i den stang, og bliv nu ikke forskrækket over springet fra klasse 8 til f.eks. klasse 10, det er såmænd bare 4,5 gram på de yderste 9,3 meter line – og hvis du har fisket i vestjylland vil du vide, at en fornuftig lineklasse kan være rigtig god at have i den vind.

Håber du finder hvad der er rigtigt for dig.

mvh + k&b
Heinz



Besked fra: Christian1988
Posteringsdato: 16 Nov 2017 kl. 21:33
Heinz det er slet ikke fordi jeg tvivler på at det er en god stang. Det lyder til at den er lavet af en utrolig dygtig fisker, og stor respekt for det.
Er nok bare lidt overrasket over at der anbefales den klasse stang, da jeg troede at noget mindre kunne gøre det.
Men jeg vil helt sikkert overveje dit tilbud med stangen da det lyder som en god mulighed for at få en ret unik stangSmile

Vh. Christian


Besked fra: Lars Uldum
Posteringsdato: 16 Nov 2017 kl. 22:45
Jeg bruger 1hånds fra 10" 5-7#
over switch 11" 6-8# 
til 2hånds #7-9 alt efter humør vind vejr og
årstid og ikke mindst hvor i åen jeg fisker
Lars



Besked fra: Stoltze
Posteringsdato: 17 Nov 2017 kl. 12:14
Hej Christian

Jeg lavede for syv år siden en artikel omkring Brian Størups tilgang til Karup å, hvor vi blandt andet kommer ind på grejet. I dag bruger Brian af naturlige årsager nogle andre stænger, men dimensionerne gælder nok endnu. Du kan læse artiklen her: http://peterstoltze.dk/misc/SF_0710_52-57.pdf - http://peterstoltze.dk/misc/SF_0710_52-57.pdf

Selv har jeg mest anvendt en 10' enhåndsstang i klasse 7 eller en let tohåndsstang på 12' til omkring 20 gram.


Besked fra: Jan Persson
Posteringsdato: 17 Nov 2017 kl. 15:03
Karup Å er vidt forskellig om du fisker langt oppe i systemet eller i nærheden af udmundingen. Jeg fisker selv på midterstykkerne omkring Resen og bruger mest en 10' enhåndsstang i klasse 7. Hvis sivene er ekstra høje, kan jeg skifte til min 11,5' loop multi tohåndsstang, stadig klasse 7

-------------
Tænk før du skriver....


Besked fra: Marius Juhl
Posteringsdato: 17 Nov 2017 kl. 17:26
Hej Christian

Jeg er helt enig med Jakob. En længde på 11 til 12 fod og en kastevægt på omkring 20-25g skulle være et godt valg.

Mvh. 
Marius


-------------
Er du i tvivl om, hvilket fiskegrej du skal vælge? Besøg http://friluftsmagasinet.dk/ - friluftsmagasinet.dk og læs diverse guides til valg af fiskegrej.


Besked fra: Casper B Pedersen
Posteringsdato: 17 Nov 2017 kl. 20:08
Det de fleste prøver at sige er find en Sage Z - axis 11 fod kl 8 passer til 21-23 gr. 😉

Mvh casper



Print side | Luk vindue