Print side | Luk vindue

Køb af fluesæt til åen.

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Fluefiskeri
Forum navn: Generel fluefisker debat
Forum beskrivelse: Løst og fast vedr. fluefiskeriet
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=51292
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 14:54


Emne: Køb af fluesæt til åen.
Besked fra: Brian1
Emne: Køb af fluesæt til åen.
Posteringsdato: 12 Sep 2017 kl. 12:17
Hej medfisker.

Jeg står og skal ud og have et komplet fluesæt til åen, da jeg er blevet medlem af Viborg Sportsfiskerforening.

Jeg har selv overvejet følgende.

Stang: Sameo Classic 9' #4.
Hjul: Danielsson Orginal Nymph W.

Prisen er ikke den afgørende det skal bare virke sammen.

Hvad har i af bud på et godt sæt ???

Mvh 
Brian




Svar:
Besked fra: OleOrm
Posteringsdato: 12 Sep 2017 kl. 12:20
Viborg har primært havørred vand. Så vil nok gå en klasse el 2 op


Besked fra: Rasmus Elvekjær
Posteringsdato: 12 Sep 2017 kl. 16:34

Når du skriver "det skal bare virke sammen" - så vil min bemærkning være, at til en 9 fods stang vil jeg vælge en anelse tungere hjul. Hvis det skal være Danielsson så kunne det være Dryfly eller F3W 4seven. I hvert fald hvis du søger balance. Men der vil naturligvis også være dem der mener, at det skal "være så let som muligt".

Men overvej dog hvad du selv ønsker og tænk også på "vægt i gram", inden du bestiller hjem via Danielsson.

Jeg vil give Ole ret i at gå en klasse eller 2 op hvis det er havørred, og hvis du fx vælger en klasse 5 stang med "fast action" - så kan du købe to WF liner i klasse 5 og en i klasse 6. Du kan så bruger din femmer til tørflue og nymfe og din 6 line til havørred på samme stang. Alternativt så er du nødt til at købe to stænger. fx en stang i klasse 4 og een i klasse 6. Hvis du vælger denne sidste løsning (der nok er den mest optimale) så ville jeg vælge hjulet F3W 4seven - da du kan bruge dette hjul til begge stænger, det kan du ikke med Nymph hjulet.

Derudover skal du have nogle taperede forfang til tørflue/nymfe.
Hvis du kun har flydeline og vil fiske havørred nedstrøms, er det også en god ide med polyleaders i forskellige synkehastigheder og længder.

Mvh Rasmus


-------------
Mvh Rasmus Elvekjær


Besked fra: lunde
Posteringsdato: 12 Sep 2017 kl. 18:06
hej brian.gå ind på dba og se det sæt jeg har til salg scierra switch stang 10,6 fod # 7 +galli hjul med fuldt linesystem(skagit hoved)det sæt kan du gruge til det hele kastevægt 15-17 gram pris 1450.00kr. for hele sættet.


Besked fra: obn
Posteringsdato: 13 Sep 2017 kl. 10:08
Ole M har helt ret: VSFs vand er primært havørredvand og foreningen har endda også adgang til laks i Vorgod Å. Simested Å producerer nogle af verdens største havørreder (og den største i DK i år på 10.1 kg).
Så jeg vil anbefale dig en # 7 stang, som også kan kaste med store natfluer - Længden må gerne være 9½ -10 fod, så du kan nå ud over bredvegetation og kantgrøde. (Førstnævnte vil også være en fin kyst- og geddestang). Dertil en wf flydeline og et hjul. der matcher. Tro mig, det spiller!
Men - der er også en del bækørreder i VSFs mange åer - og til det formål vil det grej, du selv nævner være helt ok



Print side | Luk vindue