Print side | Luk vindue

Søger en Bombarda Stang til fiskeri langs kyst

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Spinnefiskeri
Forum navn: Bombarda og boble flåd
Forum beskrivelse: Fiskeri med bombarda eller boble flåd
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=50546
Udskrevet den: 28 Mar 2024 kl. 17:42


Emne: Søger en Bombarda Stang til fiskeri langs kyst
Besked fra: Always
Emne: Søger en Bombarda Stang til fiskeri langs kyst
Posteringsdato: 12 Apr 2016 kl. 13:26
Vil gerne igang med det her bombarda fiskeri.

Men leder efter en 3-4 delt stang for lettere transport i den lille bil polo.

Hvad kan i anbefale i pris området 1-2000 kr.

Har kigget lidt på :
  • Fenwick Ironfeather Quadrant
  • Fenwick Wild Wing
  • Savage Gear Parabellum Bombarda
  • Westin W3 Spin
  • DAM Masters Classic Spin
Jeg skal benytte den til kyst/målefiskeri efter:
makrel, torsk, sej, fladfisk, hornfisk, sild, ørred

Vil gerne have en stang der kan tåle saltvand. Hvad skal man så kigge efter.
Hjulet jeg har tænkt mig at benytte er Penn Conflict - Vil i anbefale 3000 eller 4000 i str.?





Svar:
Besked fra: Ronny73
Posteringsdato: 12 Apr 2016 kl. 16:00
jeg går selv og ønsker at komme igang med bombarda. som jeg forstår det så hvis man køber over 10fods er de ikke gode til hvis man skulle have behov for at skifte til blink fiskeri. de stænger jeg kigger på er fenwick wild wings 11,6 fods op til 5 til 30 gram,og  http://www.fisknu.dk/product/savage-gear-parabellum-cc-bombarda-114-14952/ -  


Besked fra: Brandmand Per
Posteringsdato: 12 Apr 2016 kl. 17:50
Ved flere hælder til 10 eller 11 fods til bombarda, men denne stang http://fiskegrej.dk/fenwick-ironfeather-momentum.html passer til mit fiskeri med bombarda!


Besked fra: Always
Posteringsdato: 12 Apr 2016 kl. 20:35
Men har også læst nogle bruge mindre stænger under 10" kan forstå at længden gør det lettere at håndtere længden på forfang og længere kast?


Besked fra: Always
Posteringsdato: 12 Apr 2016 kl. 20:51
Ang kastevægt så er det vel 12-35gr. Hvis jeg finder en stang hvor det er 28-55gr. Er den så mere stiv og mindre følsom eller hvad mister/får man..


Besked fra: Always
Posteringsdato: 13 Apr 2016 kl. 08:25
Har også kigget på den stang du nævner...men den er 2delt så passer den ikke ind i min situation...men det er en god stang - Fenwick Ironfeather Momentum - uden tvivl. 
Fisker du kun bombarda med den? hvad med blink osv.


Besked fra: Nick_is
Posteringsdato: 13 Apr 2016 kl. 09:05

Hej 

Nu skal jeg se om jeg kan fatte mig i en sammenhæng, bombarda stænger er en MEGET bred definition & jeg har selv gjort flere af de fejl som de fleste laver - Hvilket har resulteret i Ca. 15 stænger som KUN skulle bruges til bombarda fiskeri (De kan selvfølgelig bruges til andet med de er købt med et formål for øje)


Fenwick quadrent skal du efterhånden være heldig at få fat i (I den rigtige længde & til en god pris) da den er udgået.

Det er en ”hurtigt” stang som sagtens kan bruges til bombarda & blink, dog skal der en temmelig tung bombarda til at udnytte satngen (30 G.) men det klare den så også mere end fint.


Fenwick Wild Wing, fede stænger har selv tre (10.6, 2-12 G. 11.6, 5-30 G. & 14.6, 5-35 G.) og de gør det rigtigt god.

11.6, 5-30 G. Er den perfekte all-round bombarda stang til en god pris, og den kan også kaste et blink uden kvaler, men igen så er det bløde stænger så det er primært bombarda stænger.  

 

Savage Gear Parabellum Bombarda, kender jeg ikke - Men der er mange der er glade for den.

Dog kunne jeg forestille mig at den er noget mere stiv end Wild Wing stængerne.

 

Af de stænger du skriver der vil jeg meget hurtigt udelukke W3 stangen (11,3 fod) ganske enkelt Pga. Vægt balancen der er helt ved siden af.

Jeg har selv haft den, og den var med på to ture før jeg opgav den.


Kender ikke DAM stængerne.


Den stang jeg bruger nu er Westin W8 11,3 fod 7-30 G. Og det er nok den ultimative stang til formålet men den er også en dyr investering som er det hele værd.

Min anbefaling ville være enten Wild Wings stangen eller Edge/Westins Dynamic Light Spin G.C 11 fod 5-25 G. Lækker stang til det ”lette” fiskeri


Håber du kan bruge det til noget

 

Mvh Nick

 

 



Besked fra: Always
Posteringsdato: 13 Apr 2016 kl. 11:45
Tak for dit indlæg...meget info

Westin W8 - bare jeg havde råd ;D

Nu hvor du har så mange Fenwick Wild Wing
Kan du fortælle mig forskellen fra den og Fenwick Ironfeather Quadrant.
Er de udgået af produktion siden jeg ikke kan finde overstående på http://www.fenwickfishing.com/


Besked fra: Nick_is
Posteringsdato: 13 Apr 2016 kl. 12:50
Det var så lidt, det er fedt at kunne hjælpe Smile
Den store forskel er hvor "hurtig" stangen er, Quadrant stangen er en rigtig god stang 
MEN den er i mine øjne en stang der er god til blink & bombarda med flue eller små blink.
Til PowerBait og andre bløde agn er den for stiv, og rykker i mange tilfælde agnen af i kastet.
De har stangen hos http://JOF.DK - JOF.DK  men i begrænset udvalg, og det er Fenwick Aetos der overtager dens plads i deres sortiment.


Besked fra: lindholm
Posteringsdato: 13 Apr 2016 kl. 18:55
Kan så absolut anbefale guideline lpxe v2 11 fods 5 til 25 gr og har li set den på tilbud i Sportshuset til 1300 mener jeg


Besked fra: Ole NP
Posteringsdato: 13 Apr 2016 kl. 19:47
Går selv og fisker med en Lawson Norwegian 11fod kastevægt 15 - 55 gr. Fantastisk stang til ca 1700 kr, længden på stangen syntes jeg betyder en del når man skal bruge et længere forfang. Super lækker stang der kaster meget langt, selv 12 - 14 gr blink kommer langt ud, skulle lige vænne mig til den da stangspidsen føles meget tynd, men regner med at det har noget at gøre med den lave start kastevægt. Kan kun anbefales 


Besked fra: Always
Posteringsdato: 14 Apr 2016 kl. 05:44
Lawson Norwegian  15-55 gr den er ikke for stiv i det. Du har fint føling med den anden ende?


Besked fra: Ole NP
Posteringsdato: 14 Apr 2016 kl. 06:32
Jeg syntes ikke den er for stiv i det, men den er jo nød til at have noget rygrad når den kan kaste med 55  gr. Kan fint følge hvad der sker ude i vandet 


Besked fra: Nick_is
Posteringsdato: 14 Apr 2016 kl. 11:32
55 G. Bombarda? Hvis du vil fange fisk i Sverige fra Helsingør havn, er det et meget fint bud...
Jeg ville anbefale dig at holde dig til MAX 35 G. I kastevægt, højere kastevægt end dette burde ikke være nødvendigt på vores hjemmelige kyst (Med bombarda)


Besked fra: Ole NP
Posteringsdato: 14 Apr 2016 kl. 16:04
Nej Nick, det lyder nu ikke til at du kender alle stederne i DK, men der er altså nogle steder det kan være nødvendigt. Så brug du bare din anbefaling ;-) 


Besked fra: Nick_is
Posteringsdato: 15 Apr 2016 kl. 09:20
Hej Ole
Det har du ret i jeg kender ikke alle steder i DK, men jeg holder 100% fast i at en kæp med den kastevægt ikke egner sig til bombarda, og han ville få en meget bedre oplevelse ved at vælge en stang med lavere kastevægt.



Print side | Luk vindue