Print side | Luk vindue

Bedste tidspunkt havørred

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Fiskevand
Forum navn: Bornholm
Forum beskrivelse: Kystfiskeri på Bornholm
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=44987
Udskrevet den: 25 Apr 2024 kl. 09:30


Emne: Bedste tidspunkt havørred
Besked fra: Mortenxxx
Emne: Bedste tidspunkt havørred
Posteringsdato: 30 Okt 2012 kl. 08:24
Vi er nogle kammerater som vil en tur til bornholm i 1. kvartal 2013 for at prøve at fange nogle +50 cm havørreder fra kysten, hvilket ikke har lykkes os her på sjælland i over 25 år :(
Men hvornår er chancen størst? 



Svar:
Besked fra: als25
Posteringsdato: 30 Okt 2012 kl. 08:46
Generalt stigende vand og let pålandsvind


Besked fra: Mortenxxx
Posteringsdato: 30 Okt 2012 kl. 08:48
Citat: als25

Generalt stigende vand og let pålandsvind

nej undskyld min fejl.
Jeg mener hvornår på året er det bedst?
Feb, marts eller april ?


Besked fra: jonasrr
Posteringsdato: 30 Okt 2012 kl. 09:07
Det afhænger meget af hvor hård vinteren bliver. I milde vintre har fiskeriet toppet allerede i januar, mens en hård vinter kan forskyde fiskeriet helt til slutningen af marts. En tur i den sidste halvdel af februar eller første halvdel af marts burde dog være et godt bud på at ramme noget fornuftigt fiskeri...

Tag evt. et kig på fangstrapportene fra tidligere år på http://www.din-fangst.dk - www.din-fangst.dk og dan dig selv et indtryk af fiskeriet. Endelig så kan du godt regne med at det er hårdt arbejde at fiske de store blanke på Bornholm om vinteren. Specielt hvis ikke lige forholdene rammes perfekt og man kun har begrænset tid til rådighed!


Besked fra: Mortenxxx
Posteringsdato: 30 Okt 2012 kl. 09:28
hmm ok at fiskeriet topper i januar lyder vildt.
Så Bornholm er lidt anderledes end det øvrige danmark, hvor fiskene jo godt kan lide lidt forår og varme ?
Jeg kender godt siden du linker til.
Vi gider ikke frost og kulde. 
Påsken ligger ultimo marts til næste år, og vi gider ikke påsken da det jo er et tidspunkt der er mange fiskere på øen, men er medio april for sent ?
Så er primo marts måske bedre, hvis vi har plusgrader altså ?


Besked fra: jonasrr
Posteringsdato: 30 Okt 2012 kl. 12:35
Saltholdigheden er lavere ved Bornholm og fiskeriet starter derfor typisk tidligere end det er tilfældet fra Øresund og nordpå.
April kan helt bestemt også kaste flotte fisk af sig, men på det tidspunkt er fiskeriet som oftest også kommet i gang langs landets øvrige kyster, og samtidig bliver overnatningen på Bornholm blot dyrere jo længere man venter...

Primo marts ville jeg ikke være bange for at forsøge. Selvfølgelig med risiko for at kulden stadig ligger over landet på det tidspunkt, men så er der jo bare ekstra tid til god mad og rødvin... 


Besked fra: Mortenxxx
Posteringsdato: 30 Okt 2012 kl. 12:51
Citat: jonasrr

Saltholdigheden er lavere ved Bornholm og fiskeriet starter derfor typisk tidligere end det er tilfældet fra Øresund og nordpå.
April kan helt bestemt også kaste flotte fisk af sig, men på det tidspunkt er fiskeriet som oftest også kommet i gang langs landets øvrige kyster, og samtidig bliver overnatningen på Bornholm blot dyrere jo længere man venter...

Primo marts ville jeg ikke være bange for at forsøge. Selvfølgelig med risiko for at kulden stadig ligger over landet på det tidspunkt, men så er der jo bare ekstra tid til god mad og rødvin... 

Eneste grund til vi vælger bornholm er de større fisk, så om sæsonen er startet i de øvrige landsdele er sådan set ligegyldigt.
Overnatning heller intet problem da vi kan låne sommerhus.
Men er fiskene mere bide-venlige primo marts i forhold til medio april. De er måske på vej ud på dybere vand ?


Besked fra: Søder
Posteringsdato: 30 Okt 2012 kl. 14:13
Mht til fiskeri på Solskins øen er det svært at sige noget om det absolutte hoteste tidspunkt at fiske ørred på men som nævnt tidligere kan man med fordel benytte de nævnte parametere og så ellers tage derover godt fyldt op med gode fluer da det er det bedst fangende våben i de kolde måneder om de så skal fiske på flue pind eller bombarda det er så et spørgsmål om temperamnet.
Tjek evt med Dres butikken i Rønne om fangsterne ....men som altid de fisk der er fanget og hejmtaget kan jo ikke fanges igenWink


-------------
/Søder


Besked fra: Mallow
Posteringsdato: 30 Okt 2012 kl. 14:38
Apr-Mar-Okt er de tre bedste siges der !
men det kan sagtens rykke sig på grund af vejret
så det bedste er at have følehornene ud og tjekke op på vejr & vind
samt de gense forums landet over.. Det er min vudering af det Wink
selvfølelig kan det variere hvor i landet man befinder sig.
 


-------------


Besked fra: Seatrout Hunter
Posteringsdato: 30 Okt 2012 kl. 17:24
Hvis det udelukkende drejer sig om,at der er større fisk på Bornholm end der hvor I plejer at fiske,så er der da andre steder her på Sjælland hvor I har stor chance for at fange en stor Havørred i Marts-April.....Har man først oplevet fiskeriet på Møn og Stevns når fiskene er der,så tager man ihvertfald ikke til Bornholm i Marts-April.! Mvh


Besked fra: nøttrup
Posteringsdato: 30 Okt 2012 kl. 22:13
dec og til sidst april så plejer det at rykke.når jeg er hjemme på juleferie på fødeøen har jeg som regel godt fiskeri.fisk gerne i pålandsvind så hård vind som muligt det er der de blanke jager og virkrlig går biddet.



Besked fra: Mortenxxx
Posteringsdato: 31 Okt 2012 kl. 15:36
Så er Møn et bedre valg end Bornholm ?




Print side | Luk vindue