Print side | Luk vindue

Er lodsejerne ved Karup å gået fra forstanden ?

Udskrevet fra: 123nu.dk
Kategori: Fiskevand
Forum navn: Å-fiskeri
Forum beskrivelse: Fiskeri ved åen
Web-adresse: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=40908
Udskrevet den: 23 Maj 2024 kl. 17:38


Emne: Er lodsejerne ved Karup å gået fra forstanden ?
Besked fra: vissing
Emne: Er lodsejerne ved Karup å gået fra forstanden ?
Posteringsdato: 03 Aug 2011 kl. 22:06
Som sportsfisker, har jeg idag været på en af mine to årlige fisketur til Karup å, som er et af verdens fineste havørred åer i verden !
Her oplevede jeg, til min store skræk, lodsejere med net og stager i åen, igang med at togger fiske.
Der er mange restrektioner og regler der skal overholdes som sportsfisker, bl.a. krogstørrelse, krav til modhager, kun færdsel på breden, fiske nedstrøms, og bevægelig fiskeri, og ikke mindst, at tage hensyn til nature, åen,og andre sportsfiskere osv. og fint nok, for vi skal virkelig værne om en så fantastisk å.
Men ikke lodsejerne ?
De kan som de eneste i dk. få lov til at togge fiske 2 dage om uge, rende rundt i vaders med lange stager og net og skovle havørreder op på breden !

Jeg er rystet over min oplevelse, og forstår slet ikke den rovdrift på naturen og med en havørred bestand som i forvejen har det svært.
Kan man som lodsejer te sig som man vil ?

Med venlig hilsen en meget chokeret Max Vissing



Svar:
Besked fra: matviborg
Posteringsdato: 03 Aug 2011 kl. 22:15
Citat: vissing

Som sportsfisker, har jeg idag været på en af mine to årlige fisketur til Karup å, som er et af verdens fineste havørred åer i verden !
Her oplevede jeg, til min store skræk, lodsejere med net og stager i åen, igang med at togger fiske.
Der er mange restrektioner og regler der skal overholdes som sportsfisker, bl.a. krogstørrelse, krav til modhager, kun færdsel på breden, fiske nedstrøms, og bevægelig fiskeri, og ikke mindst, at tage hensyn til nature, åen,og andre sportsfiskere osv. og fint nok, for vi skal virkelig værne om en så fantastisk å.
Men ikke lodsejerne ?
De kan som de eneste i dk. få lov til at togge fiske 2 dage om uge, rende rundt i vaders med lange stager og net og skovle havørreder op på breden !

Jeg er rystet over min oplevelse, og forstår slet ikke den rovdrift på naturen og med en havørred bestand som i forvejen har det svært.
Kan man som lodsejer te sig som man vil ?

Med venlig hilsen en meget chokeret Max Vissing


havørred bestanden fejler intet :)


-------------
Mvh.
mathias jensen


Besked fra: HBP
Posteringsdato: 03 Aug 2011 kl. 22:24

Det er mig bekendt kun nogle få lodsejere der har lov til at Toggefiske.


Henrik



Besked fra: Fosvang
Posteringsdato: 03 Aug 2011 kl. 22:25
Hej Max,
Normalt skriver jeg svarer jeg ikke på holdninger i dette forum, men jeg har mange års erfaring fra Karup å (41 år for at være helt nøjagtig). Lodsejerne har været primus motor i at skabe et helt unikt fiskevand, det har de selvfølgelig bl.a. gjort af økonomiske hensyn men også fordi de er dybt engageret i at skabe noget særligt ii regionen.
Lodsejerne, KÅS og Viborg kommune er et fantastisk eksempel på en region der har set lyset i at gøre noget for lystfiskerturismen.
Derfor har lodsejerne også stået op ogkæmpet for Karup å når der har været trusler imod å og natur.
Toggerfiskeriet har været lodsejernes ret i over hundrede år og de fisker nogle havørred til eget forbrug, hvilket vil sige at der ikke er nogen trusel imod havørreden fra lodsejernes side dér.
Så svaret er simpelt, de er absolut ikke gået fra forstanden, de går hvad de har gjort i mange generationer, og derudover giver de os mulighed for at fiske i Danmarks bedste Havørredå.
vh
Carsten


Besked fra: Husky Jerk
Posteringsdato: 03 Aug 2011 kl. 22:41
Carsten ClapThumbs Up. Dejligt at høre en med en saglig udmelding....


Besked fra: vissing
Posteringsdato: 03 Aug 2011 kl. 22:42
tak for svarene :)
det kan godt være jeg overreagere lidt, men jeg blev oprigtigt ked af måden det foregik på, og har stadig lidt svært ved at se det fornuftige i togger fiskeriet, specielt i denne å !
mvh Max


Besked fra: kano3
Posteringsdato: 03 Aug 2011 kl. 22:56
mathias!    prøv at tjekke karup å"s  historie!!! det er den gamle historie  om  penge og ligegyldighed . MAX...  en mand som------------fisker, i ny og næ  selv med togger garn.  men er en af de folk, der  har været med til at få  karup op køre igen.. og  det er et langt sejt træk!!!   og så  mener jeg at der kun må "togges"  2 onsdage. om måneden. nu omdage...   mvh.  steen.   karup er ikke blevet en af verdens bedste havørred åer.. uden kamp. og man kan stadig ikke bare lukke øjnene...   danmark er et meget lille land..  ,pumpet op med landbrug og fabrikker..  !!! prøv at  "scrolle"  ned på google earth.     vi er kun  en" odde" på kontinentet    lidt. sur!  yes!    steen.


Besked fra: matviborg
Posteringsdato: 03 Aug 2011 kl. 23:04
jeg siger ikke det er rigtigt det han gør, jeg siger bare der er mange ørreder ;)

-------------
Mvh.
mathias jensen


Besked fra: vissing
Posteringsdato: 03 Aug 2011 kl. 23:05
her er lidt info

Bekendtgørelse om visse bestemmelser for fiskeri i Skive-Karup Å

I medfør af §§ 32, 40 og 130, stk. 2 og 4, i lov om fiskeri og fiskeopdræt (fiskeriloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 978 af 26. september 2008, og efter bemyndigelse, fastsættes:

Fredningstider

§ 1. Laks og havørreder er fredet i hele Skive-Karup Å’s vandsystem fra den 1. november indtil udgangen af februar.

Fiskeri med toggergarn og pulsgarn

§ 2. Fiskeri med toggergarn og pulsgarn er tilladt i:

1) Skive-Karup Å fra Tuså stemmeværk til åens udløb i Limfjorden.

2) Haderis Å fra Ginderskov Bæk til Karup Å.

3) Åresvad Å fra Karup Mølle til Karup Å.

4) Høgil Bæk fra Høgil Mølle til Karup Å.

§ 3. I denne bekendtgørelse forstås ved »toggerfiskeri«: Fiskeri med et drivende garn, der kan styres ved hjælp af en stang eller en flyder. Redskabet betjenes som et håndredskab af en eller flere personer.

Stk. 2. For toggerfiskeri gælder følgende:

1) Redskabet må ikke anvendes faststående.

2) Mindstemaskemålet skal være 45 mm halvmaske (knude til knude).

3) Redskabet må maksimalt have en længde svarende til åens bredde på fiskepladsen.

4) Med redskabet må højst fiskes til midtstrøms af vandløbet.

5) Ved anvendelse af redskabet skal afstanden til andre togger- eller pulsgarn være mindst 200 m, og afstanden til faststående ruser skal være mindst 20 m.

6) Det er tilladt at jage (pulse) fisk i redskabet.

§ 4. Toggerfiskeri er tilladt i perioden fra den 1. marts til den 31. oktober, begge dage inklusive, og kun fra tirsdag kl. 00.00 til onsdag kl. 24.00. Fiskeriet må kun udøves af lodsejer (grundejer).

Stk. 2. Fisk, fanget ved toggerfiskeri, må kun anvendes til eget forbrug.

Stk. 3. Fisk, fanget ved toggerfiskeri, som ikke kan eller skal anvendes til eget forbrug, skal straks efter fangsten genudsættes i frit vand, så vidt muligt i levende tilstand, på en sådan måde at fisken ikke kan genfanges af redskabet.

Straffe- og ikrafttrædelsesbestemmelser

§ 5. Med bøde straffes den, der overtræder eller forsøger at overtræde §§ 1, 2, 3 og 4.

Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.

§ 6. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. november 2010. §§ 2, 3 og 4 gælder indtil udgangen af oktober 2013.

Fiskeridirektoratet , den 21. oktober 2010

Anders Munk Jensen

/ Anne Sofie Skoubo Kristensen



Besked fra: fiskefreak
Posteringsdato: 03 Aug 2011 kl. 23:10
Der ligger en film på nettet om toggergarns fiskeri i Karupå, kan desværre ikke finde den, måske een der ved hved hvor den skal findes og kan linke -
 
mener det var TV M/V.
 
Venligst


Besked fra: kano3
Posteringsdato: 03 Aug 2011 kl. 23:14
ops.  mystisk, at  råger,  "fordi  de larmer"  i 3 uger..  godt  må  nedskydes..   hvorimod   skarver"    den tavse"    har frit spil,!!   argh.--- 


Besked fra: post
Posteringsdato: 03 Aug 2011 kl. 23:28
Link til udsendelsen fra Karup å. Ligger sidst i udsendelsen.
http://www.lf.dk/Aktuelt/Land_TV/2010/Uge_49.aspx - http://www.lf.dk/Aktuelt/Land_TV/2010/Uge_49.aspx


Besked fra: karupfiskeren
Posteringsdato: 03 Aug 2011 kl. 23:31
Citat: post

Link til udsendelsen fra Karup å. Ligger sidst i udsendelsen.
http://www.lf.dk/Aktuelt/Land_TV/2010/Uge_49.aspx - http://www.lf.dk/Aktuelt/Land_TV/2010/Uge_49.aspx
det er skjern å!?


-------------
Knæk og bræk


Besked fra: post
Posteringsdato: 03 Aug 2011 kl. 23:34
Hallo Haris. Se udsendelsen. Indslaget fra karup ligger sidst i udsendelsen.


Besked fra: karupfiskeren
Posteringsdato: 03 Aug 2011 kl. 23:35
Citat: post

Hallo Haris. Se udsendelsen. Indslaget fra karup ligger sidst i udsendelsen.
Har set det nu ;-)


-------------
Knæk og bræk


Besked fra: MikaelWS
Posteringsdato: 06 Jul 2012 kl. 14:29
det er jo herligt man fortsat kan dyrke denne historiske form for fiskeri. . .




Besked fra: MikaelWS
Posteringsdato: 06 Jul 2012 kl. 14:32
i øvrigt synes jeg det er meget bedre end ruser og net. Man skal jo dog være aktiv med lokalkendskab for at dette fiskeri overhovedet kan lykkes - tror såmænd det er en mere human form for fiskeri end både net og stang og snøre. . .  Men fint det er en gang om ugen...


Besked fra: folp
Posteringsdato: 06 Jul 2012 kl. 15:00
mystisk, at  råger,  "fordi  de larmer"  i 3 uger,

Her ved mig midt i Fredericia centrum ,har de skreget som gale hele døgnet i mere end 6 uger nu, og de har andet kuld igang, hvis det ikke havde været så dårlig en sommer ,havde det været meget værre for os,nu er vi ikke ude på altanen så meget, men umuligt at sove for åbne vinduer eller nyde en grillaften, så jeg forstår ikke hvor de må skydes? jeg ville gerne plaffe nogen ,men er ikke jæger.

I øvrigt ,har jeg været med en lodsejer flere gange på dette toggerfiskeri, det er ikke hver gang at der fanges fisk, men efter sigende virker det på ørrederne som grødeklipning, så de hugger vildt en time efter en toggerfisker har været gennem stykket.Jeg har ikke prøvet selv,det var oktober måned jeg overværede det.


Besked fra: tackler
Posteringsdato: 06 Jul 2012 kl. 15:02

Disse rettigheder hidhører fra en historisk tid, hvor fiskeriet var en del af ens udkomme (mad på bordet) fra den jord man nu engang havde.

Der er desuden stadig havørredførende vandløb, hvor man på matrikler på spærre hele åen med en ruse visse dage. Disse rettigheder er givet i historisk tid ved kongelige forordninger - og trods foreninger og forbund har forsøgt - kan man ikke stoppe dette (det skal siges at den jeg kender til ikke udnytter rettigheden mere - eller i hvert fald sjældent) ud over ved at købe rettigheden af ejeren af disse ejendomme.
 
Rettighederne lyder grumme - men ligesom i Mörrum og flere andre steder havde man jo ikke tid til at 'fjante med stang og snøre" - man brugte de gode gammeldags metoder, net, håv eller toggergarn som jo beviseligt ikke truede bestandene.
 
mvh
Heinz
ps: Toggerfiskeren satte sin ræddemand - en lang stang med en sæk på - som hang ud over åen - og gjorde at fisken ikke turde passerer - men stillede sig i strømlæ og ventede. Det udnyttede toggerfiskeren så ved at kaste sit garn over fisken. Andre steder satte man granris i åen - og 'styrede' fisken i udsatte garn. Mig bekendt er det eneste af denne slags fiskeri der er tilbage i Karupå.
  


Besked fra: folp
Posteringsdato: 06 Jul 2012 kl. 15:08
Og Heintz, den metode du beskriver, får ørrederne til at stille sig i skjul, og så blev de taget ved dagslys (pulset) jeg tror det er det trådstarter har set, det jeg overværede, starter først en-to timer efter det bliver mørkt og foregår vandrende ned af åen med strømmens hastighed.


Besked fra: BG
Posteringsdato: 06 Jul 2012 kl. 15:35
Blot til oplysning.

I 50'erne og 60'erne foregik der store udretninger af de danske åer. Danskerne skulle have billig mad, så regeringerne dengang opdyrkede engene og anlagde store dambrug. Hedeselskabet stod for projektering og udførelse.

Når et projekt var vedtaget, kunne den enkelte lodsejer ikke stille noget op, i modsætning til i fx Tyskland, hvor man kun  rettede åer ud, hvor lodsejerne var indforståede.

Da turen kom til Karup Å slog lodsejerne sig sammen. Åen var allerede grundigt ødelagt af tørvegravning i Bølling Sø og elværket ved Karup, så nu kunne det være nok. Lodsejerne fra Karup til Vridsted fredede åen og ådalen frivilligt og erstatningsfrit.

Det er historieløst, uciviliseret og typisk for nogle af dagens lystfiskere at jamre over de få fisk, der fanges ved toggerfiskeri. I stedet burde man se på det store arbejde lodsejerne gør for fiskeriet.

Jeg købte et lille stykke jord ved åen i 1975. De bønder jeg traf herovre, var de mest gæstfrie og forstående mennesker man kunne tænke sig. En hel anden musik, end den man hørte i København og Århus.


Besked fra: pip_ser
Posteringsdato: 06 Jul 2012 kl. 16:00
Som du Børge ved, er selvbestaltede orakler,  der ved hvad der er bedst for for åen og dennes lodsejere, er der nok af , de glemmer bare de er gæster ved fiskevandet Hvis det passer lodsejeren kan bare opsige kontrakten den private ejendomsret er ukrænkelig ifølge grundloven, det er der mange der glemmer. Det er bedre at spille sammen med lodsejeren og beholde fiskevandet end spille med musklerne . Så ser du en togge ved karupå så sæt dig ned og nyd det , det er historie så det batter , og du ser måske et par gode standpladser.


Besked fra: PK
Posteringsdato: 06 Jul 2012 kl. 16:03
I forbindelse med toggerfiskeriet i Karup å, kan jeg ikke forstå, at der til stadighed er råben og skrigen, omkring det fiskeri, hvert eneste år.
 
At det samtidig altid er udenbys gæster, der råber op, gør det ikke bedre.
 
Om jeg synes det ok?
 
Nej reelt ikke, jeg har den opfattelse, at alt fiskeri, skal foregå med lystfiskerens redskaber ( stang og hjul), overalt, men sådan er hverdagen jo ikke skruet sammen.
 
Jeg så jo gerne, at der ikke var noget fritidsfiskeri med redskaber, der kan skabe den mindste tvilv om bærbarheden at fiskeriet, og set i lyset af, at der faktisk er en lov, der forbyder videre salg af fangsten, forstår jeg ikke, at man kan have ruser, garn og langliner, men der er så meget jeg ikke forstårWink
 
Men omkring Karup å, forstår jeg en gammel tradition, i et vandløb med måske verdens bedste og stærkeste bestand af havørred, og hvad har jeg så af erfaring med Karup ? jo 18 års intentivt personligt fiskeri, men mange store oplevelser, som gør, at jeg sagtens kan acceptere, den form for helt lokalt fiskeri.
 
Jeg er helt enig i, at de måske skulle overvejes at slutte, men det gør det også med tiden, den tradition, som togger fiskeriet er, dør i min verden lige så stille ud.
 
Samtidig, set i lyset af, at man stadig kan købe sig til dagkort, må vi vel som gæster, værdsætte, at det ikke kun løber op i penge det hele. Det kunne sagtens være et helt lukket system, langs hele Karup å, hvor det kun ville være penge stærke folk, der vil kunne komme til at fiske.
 
Jeg har på fornemmelsen af, at man ikke skal brokke sig for meget over det tilbageværende togger fiskeri, for så bliver lodsejerne i et humør, hvor der langsomt bliver lukket ned for lystfiskeriet.
 
Lad os håbe, at de aldrig sker, det er et fiskevand, som vel kun Em å kan hamle op med.
 
Sagt af en, som har respekt for, at der er traditioner ved netop Karup å, men som samtidig vil have lov at have sine meninger, om de ting der skerSmile
 
Mvh
P.K.


Besked fra: lasse hagebro
Posteringsdato: 06 Jul 2012 kl. 16:07
Hej Børge
Jeg er glad for, at du skrev det, ellers ville jeg have skrevet det samme.Smile
mvh Lasse Hagebro


Besked fra: Niels Riis Ebbesen
Posteringsdato: 06 Jul 2012 kl. 21:14
Citat: pip_ser

Som du Børge ved, er selvbestaltede orakler,  der ved hvad der er bedst for for åen og dennes lodsejere, er der nok af , de glemmer bare de er gæster ved fiskevandet Hvis det passer lodsejeren kan bare opsige kontrakten den private ejendomsret er ukrænkelig ifølge grundloven, det er der mange der glemmer. Det er bedre at spille sammen med lodsejeren og beholde fiskevandet end spille med musklerne . Så ser du en togge ved karupå så sæt dig ned og nyd det , det er historie så det batter , og du ser måske et par gode standpladser.

Toggegarn, laksegårde, ålekister, landmændenes ejendomsret og eneret til fiskeret i vandløbene er alle nogle levn fra fortiden, hvor fiskeriet var et livsvigtigt supplement til husholdningerne ude på landet.


Men udviklingen og landbrugets produktionsmetoder er for længst løbet fra disse anakronismer, og har gjort dem utidssvarende, så derfor bør de alle uden undtagelse afskaffes. 


Landbruget har med dets lemfældige omgang med gylle, overdrevne brug af kunstgødning og sprøjtegifte demonstreret, at det ikke er i stand til at forvalte naturen og vandmiljøet på en betryggende måde


Derfor skal dansk landbrug simpelthen ha' sat stolen for døren, det skal ha' valget mellem, at det frivilligt overdrager ejendomsretten til alle vandløb + 5 meter bredzone til samfundet, eller at det mister landbrugsstøtten.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen



Besked fra: TBH
Posteringsdato: 06 Jul 2012 kl. 21:27
Så fik vi da lige drejet en interessant tråd over på landbruget. Tænk jeg troede denne tråd handlede om toggerfiskeriet og dens historie samt de eventuelle konflikter der måtte være med os med stængerne.......

NRE
Kedede du dig????


-------------
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"


Besked fra: Niels Riis Ebbesen
Posteringsdato: 07 Jul 2012 kl. 08:59
Man skal nok hedde Tom for ikke at kunne se sammenhængen, det er jo lodsejerne som krampagtigt fastholder en forældet ret til toggergarnsfiskeriet, og stort set alle lodsejerne er landmænd.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Besked fra: pip_ser
Posteringsdato: 07 Jul 2012 kl. 09:21
NRE jeg tror du skal tage til nordkorea der har de samme holdning til den private ejendomsret Smile de vil sikkert hilse dig velkommen


Besked fra: Steen Kehler
Posteringsdato: 07 Jul 2012 kl. 09:48
Citat: vissing

...Her oplevede jeg, til min store skræk, lodsejere med net og stager i åen, igang med at togger fiske.

Er lodsejerne ved Karup å gået fra forstanden ?

Med venlig hilsen en meget chokeret Max Vissing
Jeps!, folk der fisker med garn er oftest fuldstændig gak gak og den slags tyndarms banditter burde spærres inde på galeanstalt.


Besked fra: Rasmus Bech
Posteringsdato: 07 Jul 2012 kl. 10:03
NRE - kan du ik bare holde din kæft for en gang skyld?!

Jeg kaster snart op i min mund af at høre på dig.

Du er den største hat jeg nogensinde har set!
Jeg er da pisse ligeglad hvordan du har det med toggerfiskeriet. En anden ting er at bestanden i åen sagtens kan klare at der blir fisket på denne måde engang imellem.

Kom over og overvær dette fantastiske fiskeri fra fortiden. Og få samtidig et par håndmadder med hjem til øen!

Ved godt jeg bare skulle blande mig udenom, men du er jo i alle tråde herinde. Og alt hvad du kæfter op om, er negativt!

Mvh en morgensur jyde.


Besked fra: TBH
Posteringsdato: 07 Jul 2012 kl. 10:16
NRE 
Og man skal i den grad hedde NRE for at være så idiotisk hjernelam og bedrevidende at dreje en debat om et historisk - lovligt forøvrigt - fiskeri over på moderne landbrug og dets ulyksagligheder.
Fis nu ud og gaf nogle små gedder mand!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Du har jo helt tabt sutten, mistet jordforbindelsen og er tydeligvis kun ude i at VILLE provokere. Jeg forstår ikke du kan blive ved med at dumme dig som du gør.


-------------
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"


Besked fra: Niels Riis Ebbesen
Posteringsdato: 07 Jul 2012 kl. 10:25
Citat: pip_ser

NRE jeg tror du skal tage til nordkorea der har de samme holdning til den private ejendomsret Smile de vil sikkert hilse dig velkommen

Jeg og rigtig mange andre har den holdning, at det er en syg og forældet tankegang, at de lodsejere som har jord ned til vandløbene, at de skal ha' ejendomsretten til det vand som regner ned fra himlen og løber ud gennem åen.

Det er iøvrigt også rendyrket socialisme, at alle os alm. skatteydere, hver år skal fodre de jordbesiddende landmænd med en bistandshjælp på 7 - 8 milliarder kroner.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Besked fra: srosendal
Posteringsdato: 07 Jul 2012 kl. 10:37
Fordi togge er noget de lokale har gjort i generationer er lige meget. I gamle dage var der ikke supermarked, landbrugsstøtte eller for den sags skyld socialkontor. Det er ikke på nogen måde en nødvendighed at togge og fritidsfiske med ruser. Der hvor pengene til gavn for samfundet ligger år 2012 er sportsfiskeri! Så olddingeloven er bare et ødelæggende element og ikke andet.


Besked fra: pip_ser
Posteringsdato: 07 Jul 2012 kl. 10:38
Det er da dejligt ikke Cry


Besked fra: BG
Posteringsdato: 07 Jul 2012 kl. 11:52

Ikke at jeg tror, at det vil få NRE til at fatte noget, men jeg gør alligevel et lille forsøg.

Den såkaldte landbrugsstøtte til bønderne er ganske rigtigt på godt 7 mia. Den udbetales i hele EU, som samme beløb pr hektar jord dyrket med godkendte afgrøder. De bønder, jeg kender, er meget imod tilskuddet, men de kan jo ikke konkurrere med resten af verden, når resten af verden modtager tilskuddet.

Hektartilskuddet er modregnet i prisen på afgrøderne. Uden tilskuddet stiger priserne bare tilsvarende.

Til sammenligning er tilskuddet til de danske medier af samme størrelse, og i det lidt større perspektiv opkræver den danske stat ca. 1100 mia. i skatter og afgifter, og ca. 750 mia. af dem gives som socialhjælp.

Så man kan med rette spørge, hvad der får nogle danskere til at gå amok over det hektartilskud, som landbruget med EU blev påtvunget.

Jeg har tidligere påpeget at landbruget er Danmarks hovederhverv. Uden landbruget gik vi fallit omgående, og mindst 400.000 ville miste deres arbejde, i dels landbruget, den tilhørende industri, og af følgevirkninger i de øvrige erhverv. Danmarks langt største virksomheder er landbrugsvirksomheder.

Jeg har arbejdet i industriens eksporterhverv hele mit liv.  Da jeg var ung, var vi relativt mange, der gjorde det. Før jeg gik på pension, var vi meget få. Stort set alle jeg kender nu lever af det offentlige. Nogle få er i private serviceerhverv, og nogle ganske få er i eksporterhvervene. De sidste fortæller om frygten for udflagning.

Kig rundt i jeres egen bekendtskabskreds, og se på, hvor mange der er beskæftigede i eksporterhvervene? Hvad laver du selv? Hvis vi alle gjorde det op, og midlede, så ville vi blive mere end forskrækkede, hvis vi ellers fatter det mindste om økonomiske sammenhænge.



Besked fra: Niels Riis Ebbesen
Posteringsdato: 07 Jul 2012 kl. 14:58

Vi må så konstatere, at organisationen "Bæredygtig Landbrug", hvis formål er at udsprede forgyldte historier og kraftige omskrivninger at sandheden, som glorificerer dansk landbrug, nu også har fået placeret Børge Gynthersen som lobbyist i dette fora.


Landbrugsstøtten eksisterede også før Danmarks indtræden i EF/EU, og den er ikke såkaldt, den er faktisk en systematisk bistandshjælp til en flok velhavende jordbesiddere. Og det at landmændene i de forskellige EU-lande har fået arrangeret det sådan, at det er EU som skal stå for landbrugsstøtten, det har jo bare været et smart trick, som har skullet forhindre, at de enkelte landes parlamenter fik indflydelse på, hvordan støtten skulle fordeles, og hvad samfundet skulle ha' til gengæld for støtten.


Men det er jo stadig sådan, at det er de danske skatteydere, som først indbetaler pengene til EU, som så snupper en pæn stor del til administration, og så udbetaler EU støtten til landmændene.


Hvis de danske skatteydere ikke skulle betale 7 milliarder + den milliard som det koster i administration af landbrugsstøtten, så kunne de helt sikkert leve med, at en liter mælk blev 25 øre dyrere. Her i danmark har vi jo trods landbrugsstøtten, i forvejen nogle af europas højeste fødevarepriser.


Det er også en gigantisk løgn, at landbruget er Danmarks hovederhverv, og at der er 400.000 beskæftiget indenfor landbruget og direkte relaterede virksomheder, som mejerier og slagterier. Hvis det går meget højt, så er der højst en 70 - 80.000 arbejdspladser. 


Landbruget har heller ikke den store betydning som eksportør, vi skal faktisk helt tilbage til 50'erne og 60'erne, hvis vi finde statistisk belæg for, at landbruget havde afgørende betydning for eksport og indtjeningen af fremmed valuta.


I de sidste 30 år har turisme, design- og industriprodukter været de sektorer, som har stået for den suverænt største indtjening af fremmed valuta. Og derfor bør vi netop nedprioritere landbruget, og i stedet satse på, at skabe bedre forhold i naturen, så vi kan tiltrække endnu flere turister.


Til slut kan jeg oplyse dig, at jeg i snart 40 år har levet at producere reklamer, og fire af mine største kunder er industrivirksomheder, som eksporterer hovedparten af deres produktion. Og min kone arbejder i en stor hi-teck virksomhed, der eksporterer 98% af produktionen, den har i øvrigt næsten 1.000 ansatte, hvilket svare til ca. 600 landbrugsbedrifter, der er jo i snit kun 1,5 arbejdsplads pr. bedrift.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen



Besked fra: BG
Posteringsdato: 07 Jul 2012 kl. 15:58
Svar på NRE's udgydelser.

Jeg har ikke sagt, at der er 400.000 ansatte i landbruget. Jeg har sagt at 400.000 vil miste arbejdet uden landbruget. Officielt eksporterer landbruget for 120 mia direkte. Hertil kommer produktionen til hjemmemarkedet. Tror du, at slagterierne, mejerierne osv. lever videre, når landbruget er borte? Hertil kommer de mange sekundære arbejdspladser, som  vil lukke eller flytte uden landbruget.

Jeg har jo tidligere fortalt dig om de mange service arbejdspladser, der hører til landbruget. Og lad da være med at lyve. Hold dig til, hvad folk skriver.

Resten af den gylle du lukker ud, er uden hold i virkeligheden. Så nævn da nogle virksomheder ved navn, og fortæl hvor mange de beskæftiger, og hvor meget de eksporterer. Vi hører jo fx hele tiden om de 18000 Grundfos beskæftiger. Men sagen  er, at der kun er godt 4000 i Danmark(og tallet daler), og det er jo de ansattes skattebetaling vi lever af. Fx er alle high-tech elektronikvirksomheder lukket, al teknisk-IT er lukket. Lad os få nogle tal, for ellers er det jo bare tom snak, som det andet med turismen og tilsvarende bavl. Selv Hagebro kro kan jo ikke løbe rundt. Turismen i Danmark er stort set privat sommerhusudlejning.

Og så fattede du ikke min opfordring til at kigge rundt i bekendtskabskredsen. Det er da fint, at du og din kone gør gavn, men spørgsmålet gik på, hvor mange i bekendtskabskredsen, der ikke gjorde det.

Lad os få nogle tal renset for indflydelsen fra dansk landbrug - tak. Det er da åndsvagt at tro, at mejerier, slagterier, foderfabrikker, grovfoder, Chr. Hansen, Danisco, JF, SAC, Foss, dyrlæger osv. osv. bliver her, når landbruget er borte.

Og så lad da være med at udstille din flatus cerebralis rotundrum i fed storskrift. Vi kan læse almindelig un-bold'et størrelse.


Besked fra: Kjeld Willerslev
Posteringsdato: 07 Jul 2012 kl. 16:26
Vi skal bestemt være glade for Karup Å lodsejerne. Uden dem havde vi formentlig fået et mega mega kæmpe dambrug ved Karup Å, og så ville det være slut mht. at skabe det fornemme havørredfiskeri. Det er kun ganske få, som stadigvæk toggerfisker.
 
Så vi bør være dem meget taknemmelige. Læst iøvrigt bogen Langs Karup Å - Om godfolk - originaler og originale fluer. Skrevet af Niels Mogensen. Dejlig læsning.
mvh
kjeld


-------------
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....


Besked fra: Jan Persson
Posteringsdato: 07 Jul 2012 kl. 17:57
Børge Gynthersen, jeg vil opfordre dig til at læse noget andet end nyhedsbrevet fra Blæredygtig Landbrok - det kan måske sætte dine tal lidt i perspektiv

http://www.dn.dk/Files/Billeder/Miljoe_Klima/Landbrug/S%C3%A5dan_ligger_landet.pdf - http://www.dn.dk/Files/Billeder/Miljoe_Klima/Landbrug/S%C3%A5dan_ligger_landet.pdf

http://www.aabenhedstinget.dk/bondefangeri/ - http://www.aabenhedstinget.dk/bondefangeri/

Et lille uddrag omkring beskæftigelse, som BG opgør til 450.000

Reelt er der blot 64.000 personer beskæftiget med at drive det danske landbrug. Det svarer til 2,2 pct. af den samlede arbejdsstyrke. Dog er hver 4. lønmodtager i landbruget en udlænding, så det er i høj grad ukrainske, lettiske og polske småkommuner, der har glæde af denne beskæftigelse.

Der er altså meget langt op til de “mere end 10 pct.” eller 180.000 beskæftigede, som Brockenhuus-Schack fremmaner.

Bagerjomfruer i landbrugets tjeneste
Landbrugssupport, råvarehandel og fremstilling af landbrugsmaskiner, gødningsstoffer og pesticider giver angiveligt 25.600 beskæftigede. Dertil kan man så lægge knap 30.000 ansatte i udvalgte dele af næringsmiddelindustrien, men stadigvæk mangler der 60.000 jobs for at få ligningen til at gå op.

Selv når man sammentæller bagerjomfruer, minkavlere, rejepillersker, hummerfiskere, kaffe- og tefabrikanter, småkageproducenter, køleskabsarbejdere, kæledyrsfoderfabrikanter og samtlige ansatte hos Novozymes kommer tallet kun lige op på 175.000 beskæftigede i den “klynge” af virksomheder, der kan presses sammen under betegnelsen landbrug og fødevarer.

De sidste 5000, der mangler, kan næsten kun tænkes at være samtlige ansatte i Fødevareministeriet, men da de er lønnet af det offentlige, regnes de næppe med. Svaret må stå hen i det uvisse.









Besked fra: BG
Posteringsdato: 07 Jul 2012 kl. 18:09
Jan Persson.

Jeg gider ikke argumentere med løgnhalse og akvariefisk-avlere.



Besked fra: Jan Persson
Posteringsdato: 07 Jul 2012 kl. 19:08
Så kan vi da konstatere, at du ikke taler med dig selv Thumbs Up


Besked fra: Carsten T. Nielsen
Posteringsdato: 07 Jul 2012 kl. 19:35
Citat: Jan Persson

Så kan vi da konstatere, at du ikke taler med dig selv Thumbs Up
 
ClapClapLOL


Besked fra: Taonga
Posteringsdato: 07 Jul 2012 kl. 21:21
Persson din TUSH er pænere end din tunge.....

-------------
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!


Besked fra: Niels Riis Ebbesen
Posteringsdato: 07 Jul 2012 kl. 22:00
Citat: BG

Jeg har ikke sagt, at der er 400.000 ansatte i landbruget. Jeg har sagt at 400.000 vil miste arbejdet uden landbruget. Officielt eksporterer landbruget for 120 mia direkte. 

Du glemte lige at fratrække de millioner af tons foder-protein, kunstgødning, sprøjtegifte, og de ti-tusindvis af traktorer og andre maskiner, som landbruget hvert år importerer. Hver gang der importeres en John Deere traktor eller mejetærsker, så er valutaudgiften lige så stor som indtægten ved eksport af 100.000 halve grise.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Besked fra: kikophil
Posteringsdato: 07 Jul 2012 kl. 22:05
ØV - ØV - og atter ØV!!!.

Togger fiskeri er og bliver en OLDGAMMEL menneske nedtrykkende lov der absolut intet har at gøre i vores tid. Hvis de udøvende "mennesker" ønsker den mindste respekt fra deres medmennesker, bør de stoppe denne ynkelige fiskemetode med det samme!!!.

De der forsvarer disse svage og ynkværdige sjæle bør stoppe deres sørgelige opbakning af denne fangstmetode for menneskelige mentalt handicappede og ekstremt grådige individer Cry

Tag jer dog sammen for pokker!!!.

Mvh. - Kim -


Besked fra: flyfisher123
Posteringsdato: 08 Jul 2012 kl. 00:41
Citat: Rasmus Bech

NRE - kan du ik bare holde din kæft for en gang skyld?!

Jeg kaster snart op i min mund af at høre på dig.

Du er den største hat jeg nogensinde har set!
Jeg er da pisse ligeglad hvordan du har det med toggerfiskeriet. En anden ting er at bestanden i åen sagtens kan klare at der blir fisket på denne måde engang imellem.

Kom over og overvær dette fantastiske fiskeri fra fortiden. Og få samtidig et par håndmadder med hjem til øen!

Ved godt jeg bare skulle blande mig udenom, men du er jo i alle tråde herinde. Og alt hvad du kæfter op om, er negativt!

Mvh en morgensur jyde.



total enig  rasmus    !!!  Thumbs Up


Besked fra: Jan Persson
Posteringsdato: 08 Jul 2012 kl. 10:04
Citat: Taonga

Persson din TUSH er pænere end din tunge.....


Kære Per, du er en sjov gammel mand, der er mere optaget af personlig hetz end egentlig indhold?

Hvad grimt er der ved at sige BG ikke taler med sig selv??




Besked fra: Nlsn
Posteringsdato: 08 Jul 2012 kl. 10:14
Med lov Skal Land Bygges - og jeg synes fint om gamle rettigheder til ålekister, toggerfiskeri o.l. 
Det er jo et socialt fiskeri. Jeg har aldrig mødt en enlig toggerfisker, og de giver gerne standpladser fra sig. Rart at se, at ting kun er justeret siden min start som lystfisker for 60 år siden. I øvrigt med begejstring dengang fra de landmænd og lodsejere som dengang lod os fiske uden at betale, og som allerede dengang fik våde øjne ved tanken om fiskeriet 50 år tidligere. En toggerfisker er oftest en fiskeriinteresseret landmand.


Besked fra: pip_ser
Posteringsdato: 08 Jul 2012 kl. 10:23
Så sandt så sandt Nisn-Laust men du taler for døve øre Thumbs Up disse døve øre sætter sig gerne ud over alt fornuft Man må kun håbe lodsejerne ikke lukker for fiskeriet


Besked fra: Jan Persson
Posteringsdato: 08 Jul 2012 kl. 10:30
Har nævnt det før, men gør det gerne igen.

Det er altså ikke super fedt at have købt et dagkort og måske kørt 100 kilometer for at fiske i Karup å, måske man kun kommer der 2-3 dage om året, og så opleve at hele åen gynger pga. toggegarn fiskeri. Har selv prøvet det for mange, mange år siden da jeg ikke havde råd til medlemsskab. Pakkede sammen og kørte hjem igen uden at have haft fluen i vandet.




Besked fra: pip_ser
Posteringsdato: 08 Jul 2012 kl. 11:19
Jan nu er det sådan der kun må togges 1 dag om ugen så det skulle være muligt at finde en dag man kan fiske Jeg har fisket en del i karup å og har DESVÆRRE ikke oplevet togge fiskeri men skulle jeg opleve det ville jeg sætte mig ned og nyde det Big smile


Besked fra: Jan Persson
Posteringsdato: 08 Jul 2012 kl. 11:27
Citat: pip_ser

Jan nu er det sådan der kun må togges 1 dag om ugen så det skulle være muligt at finde en dag man kan fiske Jeg har fisket en del i karup å og har DESVÆRRE ikke oplevet togge fiskeri men skulle jeg opleve det ville jeg sætte mig ned og nyde det Big smile


Ja, men du kan jo ikke slå op på internettet hvilken dag der så fiskes. Det er nemt at sætte sig ned, hvis man er medlem og bor i nærheden, så kan man jo blot komme tilbage næste dag.




Besked fra: pip_ser
Posteringsdato: 08 Jul 2012 kl. 11:37
Jan Hvis du går længere op i tråden så vil du finde det komplette regelsæt for togge og pulsefiskeri Nu bor jeg ca 110 km fra karup å så jeg har ikke åen i baghaven desværre Jan jeg tror i skal tænke jer godt om for som lodsejer selv godtnok ikke en å men jagt med kronvildt ville jeg ikke betænke mig i at smide jægere ud hvis de kom og fortalte mig hvordan jeg skal te mig på min egen jord og køre løs på den måde som nogen gør herinde ender det med i tager foreningerne og deres medlemmer som gidsler Du og mange andre herinde kommer som gæster på deres jord, for at opleve et kanon fiskeri det kan der hurtigt lukkes for


Besked fra: Jan Persson
Posteringsdato: 08 Jul 2012 kl. 11:40
Mon ikke lodsejerne er mere glade for de mange kroner, som foreningerne giver end for de par dage de er ude med garnet.

Der er ingen grund til at smide sig fladt ned og acceptere alt muligt uden at stille modkrav for noget man betaler endda rigtig mange penge for.




Besked fra: pip_ser
Posteringsdato: 08 Jul 2012 kl. 11:42
De kroner kan de sagtens få fra små konsortier og udenlanske pengestærke lystfiskere og så er der lukket for almen vældet


Besked fra: Jan Persson
Posteringsdato: 08 Jul 2012 kl. 12:18
Det tror jeg så ikke kommer til at ske.

I øvrigt er jeg fortaler for, at man taler sig til rette om tingene i stedet for den model du selv henviser til med at smide kunderne ud uden at lytte til dem.



Besked fra: Torben 0869
Posteringsdato: 08 Jul 2012 kl. 12:24
Man må fiske med Togger eller pulsgarn fra tirsdag kl. 00.00 til onsdag kl. 24.00. 
Langt det meste af fiskeriet (som ikke er særligt meget) forgår med pulsgarn om dagen hvor der stort set aldrig er fiskere ved åen.
Det er MEGET få mennesker der reelt har mødt nogen der går med garn i åen og hvis de gør kan de vel, ligesom hvis der er mange fluefiskere på en plads når man ankommer, finde et andet sted at fiske, der er rigeligt med plads.
Togger fiskeriet er i langt de fleste tilfælde et socialt fiskeri hvor et par naboer går en tur med garnet for at hygge sig og får en øl bagefter. Nogen gange kommer der fisk på land, andre gange ikke.
Mange af dem der her på siden råber op og udstiller deres intolerance og totale mangel på indsigt i fiskeriet, er slet ikke klar over hvor stor en kærlighed lodsejerne ved åen har til den, eller hvor stort et arbejde de gør for at bevare den og ophjælpe bedstanden af fisk. 
Nogen her er også af den opfattelse at det er en guldgrube at leje fiskevand ud og det kan næsten lyde som om at lodsejerne skulle være økonomisk afhængige af den indtægt. Hvis det skulle være tilfældet skal jordpriserne noget ned herhjemme. Tænk også over at der går folk ved åen både dag og nat, der er biler der kører gennem gårdspladsen kl 3 om natten for at fiske og det til en pris af 12-18.000 pr km å bred om året. 


-------------
"We have to find our way back to a life in balance with nature"


Besked fra: Jan Persson
Posteringsdato: 08 Jul 2012 kl. 12:51
Citat: Torben 0869



Langt det meste af fiskeriet (som ikke er særligt meget) forgår med pulsgarn om dagen hvor der stort set aldrig er fiskere ved åen.


 Tænk også over at der går folk ved åen både dag og nat, der er biler der kører gennem gårdspladsen kl 3 om natten for at fiske og det til en pris af 12-18.000 pr km å bred om året. 


Du modsiger lidt dig selv LOL

Men når det nu er sagt, så tror jeg dels du undervurderer betydningen af pengene og dels signalværdien i, at man udlejer til en høj pris og samtidig ikke vil give afkald på selv at bestemme.  Hvis det virkelig drejer sig om så få fisk, som nogen forsøger at give indtryk af, så kunne lodsejeren jo fange lige så mange med sin ormestang eller sin fluestang, han kender jo hver en standplads.


Besked fra: lasse hagebro
Posteringsdato: 08 Jul 2012 kl. 13:24
De foreninger der har fiskevand ved Karup Å, har et godt forhold til lodsejerne, så hvorfor ødelægge det. I øjeblikket arbejdes der med et projekt om udlægning af gydebanker på strækningen fra Hagebro og til Resen Bro. Det er på initiativ fra lodsejerforeningen. Vi har heldigvis heller ikke de store problemer med randsoner, og så helst, det blev som det er. Gror det hele til i pil, bliver det svært at færdes ved åen. Vi er så heldige ved Karup Å, at det område åen (især sideløbene) løber i ikke egner sig til intensiv landbrug, det er jo det problem, der er mange andre steder i landet. Håber vi kan beholde tråden på et sagligt grundlag.
mvh Lasse Hagebro


Besked fra: Torben 0869
Posteringsdato: 08 Jul 2012 kl. 13:29
Du modsiger lidt dig selv LOL

Jeg skal lige have en opdatering på hvori jeg modsiger mig selv!!

Men når det nu er sagt, så tror jeg dels du undervurderer betydningen af pengene og dels signalværdien i, at man udlejer til en høj pris og samtidig ikke vil give afkald på selv at bestemme. 

Der kommer det igen med den høje pris, hvor har du det fra????? Selvfølgeligt må udlejeren selv bestemme over sin ejendom, også selvom han lejer den ud.

Hvis det virkelig drejer sig om så få fisk, som nogen forsøger at give indtryk af, så kunne lodsejeren jo fange lige så mange med sin ormestang eller sin fluestang, han kender jo hver en standplads. 

Ja men ham der går med garnet vil ikke fange "lige så mange fisk" med en orm eller noget som helst andet. Han vil gøre som han altid har gjort, fange dem med garn. 

Derudover kan jeg ikke, om jeg så gransker min hjerne nok så meget, se hvori det overhovedet kan genere nogen. I den sidste ende drejer det sig jo om at der skal være plads til os alle sammen og hvordan vi så hver især nyder naturen må være op til den enkelte så længe der er rimelighed i det man foretager sig.




-------------
"We have to find our way back to a life in balance with nature"


Besked fra: pip_ser
Posteringsdato: 08 Jul 2012 kl. 13:38
Lasse du har fat i noget alle ikke helt forstår Det er forholdet til lodsejerne hvor i er gæster I har et godt forhold til dem, men det kan gå fløjten hvis det bliver alt for meget ballade, og det er jo det værste der kan ske. Det er der mange foreninger der har prøvet, vi har prøvet det i lindenborg,og det er meget svært at genoprette et godt forhold når skaden først er sket Smile


Besked fra: schultz92
Posteringsdato: 08 Jul 2012 kl. 20:57
Citat: Rasmus Bech

NRE - kan du ik bare holde din kæft for en gang skyld?!

Jeg kaster snart op i min mund af at høre på dig.

Du er den største hat jeg nogensinde har set!
Jeg er da pisse ligeglad hvordan du har det med toggerfiskeriet. En anden ting er at bestanden i åen sagtens kan klare at der blir fisket på denne måde engang imellem.

Kom over og overvær dette fantastiske fiskeri fra fortiden. Og få samtidig et par håndmadder med hjem til øen!

Ved godt jeg bare skulle blande mig udenom, men du er jo i alle tråde herinde. Og alt hvad du kæfter op om, er negativt!

Mvh en morgensur jyde.








-------------
http://xn--bredygtigtfiskeri-rrb.dk">


Besked fra: janelne
Posteringsdato: 08 Jul 2012 kl. 22:43
Citat: kikophil

ØV - ØV - og atter ØV!!!.

Togger fiskeri er og bliver en OLDGAMMEL menneske nedtrykkende lov der absolut intet har at gøre i vores tid. Hvis de udøvende "mennesker" ønsker den mindste respekt fra deres medmennesker, bør de stoppe denne ynkelige fiskemetode med det samme!!!.

De der forsvarer disse svage og ynkværdige sjæle bør stoppe deres sørgelige opbakning af denne fangstmetode for menneskelige mentalt handicappede og ekstremt grådige individer Cry

Tag jer dog sammen for pokker!!!.
 
Glimrende skrevet; jeg er fuldstændig enig - og lige så forarget som dig!
 
Har læst de forskellige "forsvarstaler" her i tråden. Der er tilsyneladende nogle der lever i fortiden. Grotesk.


Besked fra: King
Posteringsdato: 09 Jul 2012 kl. 11:17
Citat: BG

Jeg har tidligere påpeget at landbruget er Danmarks hovederhverv. Uden landbruget gik vi fallit omgående, og mindst 400.000 ville miste deres arbejde, i dels landbruget, den tilhørende industri, og af følgevirkninger i de øvrige erhverv. Danmarks langt største virksomheder er landbrugsvirksomheder.

 

”Danmarks langt største virksomheder”  er Novo og Mærsk de beskæftiger sig henholdsvis med fremstilling af insulin samt drilling, olie/gas udvinding og shipping – og ikke som du tror med landbrug.

Hvorvidt landbruget og følgevirksomhederne beskæftiger 400.000 ved jeg ikke. Men at male et skrækscenarie om at de 400.000 (eller hvor mange det nu er) mister deres arbejde hver gang nogen kritisere landbruget eller der snakkes om at indføre nogen restriktioner synes jeg er helt hen i vejret.

Ved forvaltning af de store landarealer under plov, følger et stort miljø ansvar – et ansvar som dele af dansk landbrug ikke har kunnet leve op til. Derfor er der behov for restrektioner, dyrkningsfrie bræmmer etc. til at sikre vores alle sammens  miljø i fremtiden.

Tiderne skifter man ved nu om dage at man ikke bare kan tillade sig hvad som helst da det har nogle konsekvenser i den anden ende, derfor må dansk landbrug, ligesom alle andre virksomheder omstille sig derefter eller gå til. Nogen arbejdspladser vil sikkert forsvinde, andre vil komme til, sådan har det altid været.



Besked fra: Ørde
Posteringsdato: 09 Jul 2012 kl. 11:35
Husk på at det er de selvsamme personer der giver dig tilladelse til at fiske på deres jord .. og man kan jo altid gå et andet sted hen at fiske .. husk på, at det er mandens jord du går på!!!

de få fisk toggerfiskere tager, er nok ikke noget i forhold til erhvervs-/fritidsfiskere, eller for den sags skyld, lystfiskere .. 


Besked fra: bendix
Posteringsdato: 09 Jul 2012 kl. 17:15
Lad nu lodsejerne fiske togger i fred.
Det var meget bedre, hvis de kunne holde tyrene lidt væk fra åen, specielt om natten...


Besked fra: BG
Posteringsdato: 09 Jul 2012 kl. 17:48
Til Peter.

Novo beskæftiger 33.000 mennesker i 75 lande. Ca kun 7-8000 her i Danmark.,  og de sidste arbejdspladser siver i stigende tempo.

Mærsk beskæftiger ikke ret mange i eksport-/fremstillingsindustrien i Danmark. I flåden er der ikke et mange danske skatteydere, og heller ikke i olien.

Indkomsterne skal komme fra de ansattes skattebetalinger. Hvad nytter det at Danfoss og Grundfos beskæftiger mange mennesker, når under en tredjedel arbejder og betaler skat her?

Og angående landbruget, så er det mange gange gjort op, at ca. 250.000 arbejdspladser direkte vil forsvinde med landbruget. Hertil kommer, at den forarmning som vil følge med landbrugets forsvinden, ville sende yderligere ca. 150.000 mennesker ud i arbejdsløshed. Man kunne kalde det en "kickstop" effekt.

Og til det andet er der bare at sige, at forureningen af vandet skyldes byernes spildevandsudledninger. Man kan ikke komme og stjæle andres ejendom, fordi man sådan helt privat mener, at de forurener. Hvis samfundet mener det, så må de forbyde det, de mener det forurener, og betale erstatning for indskrænket råderet. I øvrigt er staten i fuld gang med at udgive en 750 siders bog, der viser at fiskene i de ferske vande har det bedre end i mange mange år. Du har vel selv hørt det? Laksene ude vestpå osv..

Sådan foregår det i civiliserede samfund.

Jeg må fastholde at Danmark går øjeblikkelig bankerot uden landbruget, og at man, uanset hvad man tror, er nødt til at behandle sine medmennesker ordentligt.


Besked fra: Jan Persson
Posteringsdato: 09 Jul 2012 kl. 18:23
Citat: BG



Indkomsterne skal komme fra de ansattes skattebetalinger. Hvad nytter det at Danfoss og Grundfos beskæftiger mange mennesker, når under en tredjedel arbejder og betaler skat her?


Hvad nytter det at landbruget har en gæld på 350 mia. kroner, kæmpe underskud og hovedsagelig østeuropæere ansat. Skattebidraget her er endda væsentlig lavere end de ansatte hos Grundfos. Nok i nærheden af 0 kroner.


Og angående landbruget, så er det mange gange gjort op, at ca. 250.000 arbejdspladser direkte vil forsvinde med landbruget. Hertil kommer, at den forarmning som vil følge med landbrugets forsvinden, ville sende yderligere ca. 150.000 mennesker ud i arbejdsløshed. .




Gjort op af Blæredygtig Landbrok - deres tal er i bedste fald grov manipulation, nogle vil kalde dem direkte løgnagtige.

Prøv endnu engang at læse de 2 links i mit tidligere indlæg.

I øvrigt er der jo også andre alternativer end industrilandbrug - eller ingenting.

Et økologisk og bæredygtigt landbrug med små familiegårde ville ikke bare give flere arbejdspladser, men også en bedre natur samt en anstændig tilgang til dyrehold. Yderligere viser undersøgelser, at små bedrifter er mere rentable end madfabrikkerne.






Besked fra: Steen Kehler
Posteringsdato: 09 Jul 2012 kl. 19:31
Citat: Ørde

Husk på at det er de selvsamme personer der giver dig tilladelse til at fiske på deres jord .. og man kan jo altid gå et andet sted hen at fiske .. husk på, at det er mandens jord du går på!!!

de få fisk toggerfiskere tager, er nok ikke noget i forhold til erhvervs-/fritidsfiskere, eller for den sags skyld, lystfiskere .. 
Med de nye 10 meter randzoner, hvor der er er offentlig adgang samt at fællesskabet betaler kompensation, så er der sgu ikke så meget at huske på...


Besked fra: King
Posteringsdato: 10 Jul 2012 kl. 10:31

Til Børge:

Jeg arbejder faktisk i oliebranchen og betalte sidste år godt over en kvart million i skat, det samme gjorde mine kollegaer og det firma jeg arbejder for er blot en af hundredevis af underleverandører til olie/drilling industrien i dk og jeg har endnu ikke stødt på nogen som ikke betaler skat. Jeg har også arbejdet offshore i nogle år og der betalte jeg også fuld skat, minus et lille fradrag for de dage jeg var på søen og det gjorde alle andre der var ansat i Danmark også. Så jeg tror desværre du er blevet fejlinformeret på det punkt.

Den pris optimerings strategi der føres i Dansk landbrug i øjeblikket er som at grave sin egen grav. Man kan simpelthen ikke konkurrere på produktionsprisen med landene omkring os, det burde være indlysende (især for BL) og det er fuldstændig hul i hovedet at tilsidesætte og ædelægge miljøet i forsøget på at gøre det.

Ved at skærpe kravene tvinges Dansk landbrug til innovere sig og blive markedsledende på miljømæssigt bæredygtig produktion.  Derved sikres konkurrenceevnen for fremtiden og dermed også de 400000 arbejdspladser som du påstår der er. Vi har ikke råd til at lade være da ”Danmark går øjeblikkeligt bankerot uden landbrug”.

At forureningen af danske farvande primært skyldes byernes spildevandsudledning må siges at være en sandhed med grove modifikationer.  Der er en bred enighed om at landbrugets kvælstofs udledning er en af hovedsynderne, det tror jeg også at du selv er udmærket klar over.. Wink

 



Besked fra: lasse hagebro
Posteringsdato: 10 Jul 2012 kl. 12:47
WinkHej Peter
Der er meget rigtigt i det du skriver, måske fordi vi har været i samme brance.
Vi skal ikke i dansk landbrug lave masseproduktion. Her kan vi ikke konkurrere med udlandet. Vi akal lave superprodukter, produkseret under bære bare forhold.
Som lystfisker kan jeg godt tillade mig at overdrive lidt. Men sagt i mit sprog, skal vi sælge mælk på parfumeflasker, fremstillet under ansvarlige forhold. Ligeledes med kødprodukter. Vi har her i landet nogle af de bedste slagterier og firmaer der fremstiller pakkemaskiner. Det må gerne være færdigretter af mange udenslandske typer. I reklamerne for vores produkter må koen gerne gå ude i engen og blive malket til Mozart musik. Lidt i retningen af, da vi i sin tid eksporterede lurpakket smør i dritler og bacon til England.
Karoline Pigerne skal frem i lyset igen.
mvh Lasse HagebroWink


Besked fra: tackler
Posteringsdato: 10 Jul 2012 kl. 12:53

Børge

Hvad er det for massive byspildevandsudledninger Du taler om? Mig bekendt er den overvejende del af alt spildevand en tur igennem de mange rensningsanlæg, som vi alle er med til at betale via vandafledningsafgifter, og de ikke sjældent meget høje extra priser på vand, som f.eks. 'min' kommune har pålagt sine borgere. Ingen klynk i så henseende - da alle må være interesseret i at hverken brugsvand eller toiletskyl går urenset ud i naturen fra 5,6 mill. mennesker !
 
Så det er såmænd kun svinebaronerne - der får lov at hælde tilsvarende mænger 'toilet-guf' fra 20-25 millioner svin (hvilket vel må være 5 gange så meget som hele DK's befolkning )- direkte ud i naturen. "Bæredygtigt Landbrug" kan sikker opfinde en eller anden opfunde logik om, hvor meget gødning man sparer ved at gøre dette - sammen med et tilsvarende tåget forklaring de mange tons ulovlige importerede sprøjtemidler.
 
mvh
Heinz
 
ps: og lad så iøvrigt de få tilbageværende toggerfiskere og deres rettigheder være i fred ! 


Besked fra: ljf
Posteringsdato: 10 Jul 2012 kl. 13:02
Citat: pip_ser

Jan nu er det sådan der kun må togges 1 dag om ugen så det skulle være muligt at finde en dag man kan fiske Jeg har fisket en del i karup å og har DESVÆRRE ikke oplevet togge fiskeri men skulle jeg opleve det ville jeg sætte mig ned og nyde det Big smile
 
Man fatter jo ikke at nogen kan nyde den form for fiskeri, og det er vist også en rigtig "vak and" der bliver sat i søen. Sikken noget vrøvl.
 
At nogle falder totalt i svime over hvor skønt dette fiskeri er, fatter man ikke. Nok er det en gammel hævd, men det er der så meget der er og som ikke vil blive accepteret her i det herrens år 2012.
 
At de begærlige lodsejere ved Karup å holder fast, undrer mig ikke. De har sq aldrik kunnet få nok ud af den å.
 
I min barndom var det stadig tilladt at stange ål. Min bedstefar havde dengang stanget ål i og omkring gudenåen siden han var barn, og hans far før ham.  Havde han ikke hævd på dette fiskeri?
Nej vel, samfundet var i mellemtiden blevet klogere, så selvfølgelig skulle ingen have fortrin til noget som ikke var god latin i resten af befolkningen.
 
 


Besked fra: Jan Persson
Posteringsdato: 10 Jul 2012 kl. 13:21
Citat: tackler

Børge

Hvad er det for massive byspildevandsudledninger Du taler om? Mig bekendt er den overvejende del af alt spildevand en tur igennem de mange rensningsanlæg, som vi alle er med til at betale via vandafledningsafgifter, og de ikke sjældent meget høje extra priser på vand, som f.eks. 'min' kommune har pålagt sine borgere. Ingen klynk i så henseende - da alle må være interesseret i at hverken brugsvand eller toiletskyl går urenset ud i naturen fra 5,6 mill. mennesker !
 
Så det er såmænd kun svinebaronerne - der får lov at hælde tilsvarende mænger 'toilet-guf' fra 20-25 millioner svin (hvilket vel må være 5 gange så meget som hele DK's befolkning )- direkte ud i naturen. "Bæredygtigt Landbrug" kan sikker opfinde en eller anden opfunde logik om, hvor meget gødning man sparer ved at gøre dette - sammen med et tilsvarende tåget forklaring de mange tons ulovlige importerede sprøjtemidler.
 
mvh
Heinz
 
 
Fuldstændig enig Thumbs Up
 
Det er denne slags lovløse klaphatte man er oppe mod
 
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/07/10/0710104011.htm?rss=true - http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/07/10/0710104011.htm?rss=true


Besked fra: Lars Petersen
Posteringsdato: 10 Jul 2012 kl. 13:50
Eja ... hvor må det dog være dejligt at være udstyret med så rigtig en overbevisning, at man (skrå-)sikkert kan udtale sig om, hvad man kan nyde eller ikke nyde ... hvad der er rigtigt og forkert.

Her har vi en å hvor bestanden af havørreder er i topform, og hvor en håndfuld lodsejere fanger lidt fisk til eget forbrug. En mængde som på ingen måder truer bestanden og som bestemt ikke tåler sammenligning med de mængder, vi lystfiskere årligt trækker op. Samme lodsejere der i øvrigt forhindrede at hele åen fra Hagebro og op ad blev smadret, fordi de gik imod nordeuropas største dambrugs-projekt og uden erstatning sikrede en fredning af ådalen. 

Lad os da endeligt gi' dem på hattepulden, fordømme dem, beskylde dem for at være griske og på enhver mulig måde svine dem til. Så kan de lære det, kan de! Håber de skammer sig ...

Mvh. *Lars P


Besked fra: tobbs60
Posteringsdato: 10 Jul 2012 kl. 14:10

Jeg er helt på linje med JP og andre der også har svært ved at se det fantastiske ved det danske landbrug. Dermed ikke sagt, at vi kan undvære det, men der er brug for nogle kolossale ændringer i den måde man opfatter bæredygtighed på.  

Man kan læse lidt her om det:

http://www.dn.dk/Default.aspx?ID=1339&PID=9&NewsID=551 - http://www.dn.dk/Default.aspx?ID=1339&PID=9&NewsID=551

Feks. kan man se at landbruget udgør 3 % af BNP (kilde: Landbrugsrådet, tal fra 2004)

 

Når jeg så holder alt skrevet i ovenstående link op imod hvad jeg har set af eksempler på landbrugets lemfældige omgang med naturen, så forekommer det mig svært at være udtalt begejstret.

Mvh

Hugo


Besked fra: ljf
Posteringsdato: 10 Jul 2012 kl. 15:58
Citat: Lars Petersen

Eja ... hvor må det dog være dejligt at være udstyret med så rigtig en overbevisning, at man (skrå-)sikkert kan udtale sig om, hvad man kan nyde eller ikke nyde ... hvad der er rigtigt og forkert.

Her har vi en å hvor bestanden af havørreder er i topform, og hvor en håndfuld lodsejere fanger lidt fisk til eget forbrug. En mængde som på ingen måder truer bestanden og som bestemt ikke tåler sammenligning med de mængder, vi lystfiskere årligt trækker op. Samme lodsejere der i øvrigt forhindrede at hele åen fra Hagebro og op ad blev smadret, fordi de gik imod nordeuropas største dambrugs-projekt og uden erstatning sikrede en fredning af ådalen. 

Lad os da endeligt gi' dem på hattepulden, fordømme dem, beskylde dem for at være griske og på enhver mulig måde svine dem til. Så kan de lære det, kan de! Håber de skammer sig ...
Vrøvl.... hvis de samme lodsejere ikke havde set en god indtjening  fra lystfiskerne var de aldrig gået med på den galej. Uden penghe havde de væpret ligeglade og fortsat med at lede deres skidt og lort ud i naturen.....
Dem der har betalt hele gildet er staten og lystfiskerne/foreningerne.

Mvh. *Lars P


Besked fra: MikaelWS
Posteringsdato: 12 Jul 2012 kl. 22:32
Citat: ljf

Citat: pip_ser

Jan nu er det sådan der kun må togges 1 dag om ugen så det skulle være muligt at finde en dag man kan fiske Jeg har fisket en del i karup å og har DESVÆRRE ikke oplevet togge fiskeri men skulle jeg opleve det ville jeg sætte mig ned og nyde det Big smile
 
Man fatter jo ikke at nogen kan nyde den form for fiskeri, og det er vist også en rigtig "vak and" der bliver sat i søen. Sikken noget vrøvl.
 
At nogle falder totalt i svime over hvor skønt dette fiskeri er, fatter man ikke. Nok er det en gammel hævd, men det er der så meget der er og som ikke vil blive accepteret her i det herrens år 2012.
 
At de begærlige lodsejere ved Karup å holder fast, undrer mig ikke. De har sq aldrik kunnet få nok ud af den å.
 
I min barndom var det stadig tilladt at stange ål. Min bedstefar havde dengang stanget ål i og omkring gudenåen siden han var barn, og hans far før ham.  Havde han ikke hævd på dette fiskeri?
Nej vel, samfundet var i mellemtiden blevet klogere, så selvfølgelig skulle ingen have fortrin til noget som ikke var god latin i resten af befolkningen.
 
 


så kan vi jo stille spørgsmålstegn ved om vi selv skal stoppe det grufulde fiskeri med spidse kroge osv - lade være med at skyde en and og en gås - i det store og hele lade naturen i fred og flytte ind til byerne - væk fra alle de grimme landmænd...


Besked fra: MikaelWS
Posteringsdato: 12 Jul 2012 kl. 22:35
i øvrigt arbejdes der hårdt for et rigtigt fornuftigt samarbejde ved Karup Å. Så forhåbentlig læser lodsejerne ikke med her - eller at de i hvert fald kan skille det ene fra det andet. I øvrigt skovler de ikke særligt med penge ind på fiskevandsleje....


Besked fra: Kevin rostrup
Posteringsdato: 13 Jul 2012 kl. 07:44
Hvad sker der den dag at alle danske lodsejere lukker for den tjeneste de gør de lystfiskerforeninger at fiske på deres private eje,er der ingen herinde der forstår det unike i at vi i Danmark er så heldige at størstedelen af lodsejerne giver deres private eje bort til foreninger for næsten ingenting.
Størstedelen der svarer og skriver i tråden er så egocentriske at de ikke kan se at størstedelen af vores vandløb er reddet pga lodsejerne har givet tilladelse til foreningernes kæmpe arbejde.
Og dette vil de egocentriske laksefiskere i Karup Å ødelægge pga at en lille procentdel af lodsejerne lægger toggegarn ud og fanger en så lille procentdel at det svarer til en dråbe i vesterhavet,i skulle sgu skamme jer.


Besked fra: Jan Persson
Posteringsdato: 13 Jul 2012 kl. 08:52
@Kevin Rostrup.
 
Mig bekendt er der ingen laksefiskere i Karup Å Clown


Besked fra: Lars Petersen
Posteringsdato: 13 Jul 2012 kl. 09:35

[/QUOTE]
så kan vi jo stille spørgsmålstegn ved om vi selv skal stoppe det grufulde fiskeri med spidse kroge osv - lade være med at skyde en and og en gås - i det store og hele lade naturen i fred og flytte ind til byerne
[/QUOTE] 

Nemlig! Og forstår ikke hvordan det er sket, at nogle dyr tilsyneladende er blevet hellige køer, som der kun er én bestemt rigtig måde at efterstræbe - og så skal alt andet fordømmes.

Mvh. Lars P

PS Håber den lidt klodsede måde, jeg er citeret på ovenfor er åbenbar for en hver. Jeg vil meget nødigt tages til indtægt for Frederiksens synspunkter! Som i øvrigt fortjener at tale for sig selv ...


Besked fra: karsten
Posteringsdato: 13 Jul 2012 kl. 09:56
Hej Kevin
 
Der er da ingen lystfiskere ved Karup Å som er ude på at ødelægge noget! Der er blot tale om nogle få stykker, som kritiserer noget de ikke aner en pind om hvad er. 
Jeg har en enkelt gang overværet toggerfiskeri, og må nok sige, at det var en rigtig spændende oplevelse.
 
Iøvrigt er denne debat totalt overflødig, og tjener ikke noget fornuftigt formål.
 
Mvh
 
Karsten 


Besked fra: Ørde
Posteringsdato: 13 Jul 2012 kl. 10:01
Citat: Kevin rostrup

Hvad sker der den dag at alle danske lodsejere lukker for den tjeneste de gør de lystfiskerforeninger at fiske på deres private eje,er der ingen herinde der forstår det unike i at vi i Danmark er så heldige at størstedelen af lodsejerne giver deres private eje bort til foreninger for næsten ingenting.
Størstedelen der svarer og skriver i tråden er så egocentriske at de ikke kan se at størstedelen af vores vandløb er reddet pga lodsejerne har givet tilladelse til foreningernes kæmpe arbejde.
Og dette vil de egocentriske laksefiskere i Karup Å ødelægge pga at en lille procentdel af lodsejerne lægger toggegarn ud og fanger en så lille procentdel at det svarer til en dråbe i vesterhavet,i skulle sgu skamme jer.

Clap .. lige præcis .. nej nej, lad en af de sidste dråber kulturarv langs Karup å, gå sig en tur af fløjten, fordi der sidder en flot småborgelige mennesker rundt omkring i landet, der får ondt i bagen over, at der er en mand der bruger et net i et vandløb 1 eller 2 gange på en måned, hvor han tager nogle få fisk .. lad os da endelig få stoppet for det, så vi kan forhellige os selv, som moralens vogtere .. vorherre bevars!!


Besked fra: Kjeld Willerslev
Posteringsdato: 13 Jul 2012 kl. 11:39
Der hugges nu nogle få laks i Karup Å, men det er en havørred Å - Basta.
 
Og send en stor tak til lodsejerne, som har sikret os dette herlige vandløb som fiskevand og ikke et dambrugsvand, som ville skubbe fiskeriet langt væk. Så det er en stor tak, de skal have ikke den gang brok af uvidende stakler.
 
Så til Karup Å's lodsejre en Thumbs Up Thumbs Up Handshake Handshake igen og igen.
mvh
kjeld
 
Længere er den pottte nu ikke, men klart at brokkerøve altid kan finde noget at nære sig ved.


-------------
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....


Besked fra: kikophil
Posteringsdato: 14 Jul 2012 kl. 14:17
He he - ja er der noget man kan blive uenige om, så er det, at blive uenige!.

Når man læser ned gennem tråden, bliver jeg mere og mere forfærdet over, at de der forsvarer tokker fiskeriet, bl.a. bruger denne uhyggelige affærdigelse/undskyldning/forsvar - at dette "fiskeri" er bare så dejligt socialt - vi trækker lige nogle laks op med garnet ups (nettet). Bagefter ligger vi så lidt i græsset og snupper os en spegepølsemad og en øl eller to - hvor er det bare dejligt. Alle i andre forstår ikke en sk++!.

Dette er helt sikkert de sørgelige rester af det gamle bonde/herremand system, der kun havde det formål, at holde "hoben" fra de rige på de fattiges bekostning!.

Og stop så jeres ynkelige udmeldelser om, at brokkehovederne ikke forstår "systemet" - jeg har lige beskrevet det for jer!!. Men nogle vil bare stille sig tilfreds som de undertrykte!.

Jeg tror, at jeg vil tage et par af "drengene" med over til Skjern å hvor vi vil trække garn (mere ups - net!) mens vi naturligvis smiler bredt til fluefiskerne inde på bredden og pænt hilser - vi skal lige forbi her. Vi undskylder sandelig ulejligheden, men vi kommer nok også tilbage samme vej!.

Og meget meget mere- denne brokkerøv synes desværre, at det ikke længere er Morten Korck tid - og da slet ikke Herskab & Tjenestefolk!.

Jeg synes HELT KLART, at tingene bør ændres. Ingen godsejer bør have nogen som helst magt/ejerskab over vores søer/åer!.

Mvh. - Kim - Big smile


Besked fra: TBH
Posteringsdato: 14 Jul 2012 kl. 16:01
Kim Korskær
Når du er færdig med at lege Jørgen Leth og male med sproget vil du så forklare  - gerne på helt normalt dansk - hvorfor Skjern Å skal rodes ind i det her???
Det er kun, helt og alene, det eneste sted i Dk dette fiskeri finder sted. Det er simpelthen forbudt andre steder end i Karup Å!!
Jeg vil opfordrer dig til at tage over og opleve det inden det forsvinder helt, det er fisk nok både til toggerfiskerne og til os andre.



-------------
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"


Besked fra: pip_ser
Posteringsdato: 14 Jul 2012 kl. 16:27
Mons tro at de togger hele laksekvoten op i karup å Cry de er godt nok væmmelige vi kan sende dem til genopdragelse i mønster staten nord korea hvor staten ejer alt Angry se det giver det hele frit Eller skal vi håbe på at disse altvidende orakler holder sig væk fra karup å


Besked fra: ljf
Posteringsdato: 14 Jul 2012 kl. 16:50
Kikophil: Det kunne simpelthen ikke siges bedre!  Det er i det hele taget underligt som nogle nostalgiske søndags-flue-overklasse fiskere nægter at se i øjnene at den form for fiskeri hører fortiden til, bondenostalgi eller ej.
At man skal høre på det sludder om at "det er landmændene langs karup å" der har sørget for at diverse dambrug er blevet nedlagt, og at det næsten skal lægges mellem linierne at de søde og rare bondemænd har gjort det for vi andres skyld, undskyld mig men hold kæft hvor er i naive. Bondemændene var og er med, hårdt pressede af miljøfolk, lystfiskere og vores organisationer, og bondemændene er med fordi de fra starten lugtede penge.
Jeg er jo helt naturligt en brokkerøv, mest fordi jeg ikke er enig med alle oraklerne. Og ja, jeg har holdt mig og holder mig væk fra Karup å. For jeg gider skisme ikke det P&T havørredefiskeri med den pris der efterhånden er blevet, så skal vi udsætte fisk for at de fattige bondemænd kan togge dem........nix


Besked fra: kikophil
Posteringsdato: 14 Jul 2012 kl. 17:26
Jeg er verdens flinkeste mand - please don`t hate me...

Men jeg har en dyb dyb indstilling til, at ingen skal have "fortrin" frem for andre. At hive laks i land som i tivoli med stangen og magneten, fjerner alt det "hellige" der findes omkring laksen - både i danmark og i de andre af vores nordiske lande!.

Jeg sammenligner naturligvis med den lethed laksen fanges med net i Skjern å.

Forskels behandling - oldnordisk, for afgående, under kritisk vurdering, SLUT!!!

Mvh. - Kim -


Besked fra: Johan
Posteringsdato: 14 Jul 2012 kl. 17:46
Kim, når jeg læser dine indlæg, kommer jeg til at tænke på en diskussion, jeg havde inde på avisredaktionen i Holstebro, hvor jeg arbejder. Jeg var meget lidt begejstret for en leder om "retten til Storåen" i lyset af en debat om at udvide kanosejladsen. I lederen fik de lokale sportsfiskere skyld for at tro, åen kun var til for deres skyld. En meget uretfærdig beskyldning med tanke for det samarbejde, der foregår med andre interessegrupper ved åen. Men havde foreningen været præget af dit snæversyn, havde lederen ramt plet. Vi har ikke eneret til at dyrke glæderne ved en smuk dansk å! Og kampen for bedre vandmiljø er for naturens egen skyld. Ikke til ære for os med stang og snøre! Vi deler åen med andre, og så må vi finde ud af, hvordan vi kan være der uden at genere hinanden.
Det er helt på sin plads at angribe landbrug og lodsejere for den skade de forvolder. Men du hjælper ingen ved at sidde 300 kilometer væk og vælte ukvemsord ud over noget, du ikke ved andet om, end at de vist er ret irriterende for lystfiskere, der tilfældigvis er samme sted. De mest effektive ormefiskere tager sikkert en del flere fisk i løbet af et år. Hvad er det saglige argument mod toggerfiskeriet? Til forskel fra garnpiraterne i Skive Fjord skader dette fiskeri ikke bestanden!

Johan


Besked fra: kikophil
Posteringsdato: 14 Jul 2012 kl. 18:19
Johan Big smile

Nu er dette jo en debat tråd, hvor jeg (og andre må forvente), at andre tager stilling og vurderer mine indlæg på samme vis, som jeg vurderer deres!. En sådan fremgangsmåde bør du jo også bruge ud fra dit arbejde på Holstebro avisredaktion!.

Det er da helt fundamentalt, at der BØR være flere interesse grupper omkring en å - alt efter hvad den nu består af/ligger m.m. Jeg synes, at du burde skamme dig, når du kalder mig snæversynet!. Af årsager jeg ikke lige kan fortælle dig, er det specielt forkert, da jeg er ekstremt mangfoldig.

Jeg har da heller ikke noget imod, at dele åerne med andre. Jeg ELSKER selskab, men net/garn i åen under undskyldning af social hygge, og Morten Korck stemning - der står jeg sku af!.

Dette forrykte scenarie siger mig, at det gamle undertrykkende herremand/bonde samfund stadigvæk i det 2000 århundrede findes!.

Nogle har ikke noget imod, at være undertrykte, men jeg har i utallige år set/været ude for, at "mine" chefer konstant har prøvet på, at markere deres over position - hvilket absolut ikke har været aktuel i virkeligheden!.

Johan - Lad nu være med, at fortælle mig hvor meget jeg ved og/eller ikke. Ja jeg bor sku på den anden side af lille danmark - og hvad  så???. Kan jeg så ikke tage stilling til, om Tokkerfiskeri er ok i Skjern å systemet???. Er det kun for jyder?.

Jeg har boet 19 år i Jylland - så "lidt" jyde er jeg da - NOT?

Nu står jeg jo heller ikke alene med min holdning (hvilket egentligt er lige meget).

Mvh. - Kim -


Besked fra: Johan
Posteringsdato: 14 Jul 2012 kl. 19:31
Kim, dit snæversyn består i, at du vil jage andre ud af åen, fordi de fisker på en måde, du ikke bryder dig om. Du har ikke leveret en eneste begrundelse. Kun nogle helt afsporede betragtninger om herremænd og undertrykkelse. Det er bl.a. der, du afslører din uvidenhed om, hvad der egentlig foregår.

Du hævder at være en rummelig mand med plads til andre. Det er altså ikke lige det indtryk, du efterlader med dine voldsomme udfald her på tråden.

Johan


Besked fra: kikophil
Posteringsdato: 14 Jul 2012 kl. 21:12
Johan - Hvad er det for noget med, at jeg vil jage andre ud af åen?. Det er fiskemetoden, og hvem der foretager den, jeg ikke bryder mig om.

Hvis div. aktive tokker deltagere fiskede på lige vilkår med øvrige af åens lakseinteressenter ville jeg ikke have ytret et dyt her på tråden. Jeg synes da også, at jeg har leveret masser af årsager til min antipati mod garn (net) fiskeri i åen - men jeg er da godt klar over, at jeg taler(skriver) for døve øren.

Jeg er også sikker på, at andre har samme modstand for dette fiskeri, men ikke vil ha` ørerne i maskinen. Det er jeg så ligeglad med. En rummelig mand er jeg absolut, men det betyder IKKE, at der skal være plads til alle uanset metoder!.

Jeg har min mening - i har jeres

Mvh. - Kim -


Besked fra: Johan
Posteringsdato: 14 Jul 2012 kl. 21:28
Kim, nu behøver du snart ingen at diskutere med, som du modsiger dig selv. Du vil ikke jage andre ud af åen, fordi de fisker på en måde, du ikke bryder dig om. Men du bryder dig ikke om metoden og dem, der foretager den. Hvad er forskellen? 

Du har altså bestemt dig for at være imod garnfiskeri i en hvilken som helst form. Fordi...det er du bare imod...? Toggerfiskeriet er aktivt og selektivt, præcis som det vi udøver. Måske er det endda mere skånsomt, fordi ørreden meget hurtigt kan genudsættes, hvis det ønskes.  
Er det pga. nedarvede rettigheder? Hvorfor tordner du så ikke imod lodsejernes ret til at fatte fiskestangen? Hvad er det egentlig, du er imod, og hvorfor? Og hvorfor snakker du om laks? Træffer du en laks i Karup å, er den på afveje. 

Johan


Besked fra: kikophil
Posteringsdato: 14 Jul 2012 kl. 21:42
Desværre Johan - du får ikke ret her. At jage folk ud af åen var DIT udtryk. Jeg korrigerede så det sludder til, at disse garn fiskere kunne fiske på lige fod med øvrige fiskere!. Det er dig, der hele tiden prøver at lægge mig ting i munden, men dette vil så blive repliceret med det samme!. Du burde vide bedre, end at gøre dette, da du så ender med, at skælde dig selv ud Clap

Skånsomt siger du så?. Ja de kunne jo også bruge strøm - eller en laksefælde af en eller anden slags - men det ville jo være det samme!. Hvad har skånsomt forøvrigt med sagen at gøre!!!.

I mine øjne er det dig, der ikke forstår hvad det drejer sig om! Fjern det fiskeri der kun er for de få, og lad laksene blive fanget på den samme måde af mennesker på lige fod.

Mvh. - Kim -


Besked fra: TBH
Posteringsdato: 14 Jul 2012 kl. 21:55
Kim K
Du er skræmmende at høre på når du mener det handler om din egen rummelighed eller mangel på samme overfor et absolut mindretal ved åen du tydeligvis ikke anerkender som fiskeri selv om det sikkert var her længe inden vi andre fik adgang til selvsamme vand og fisk.


-------------
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"


Besked fra: kikophil
Posteringsdato: 14 Jul 2012 kl. 22:02
Tom B. Hansen

Jeg er da ked af, hvis mine indlæg lyder skræmmende, men når man tager tyren ved hornene, vil det jo altid være sådan. Og det handler absolut ikke om min egen rummelighed. IGEN er det noget der er PLANTET af en anden indlæg yder, og som så ivrigt bliver brugt af andre modstandere!.

At fiskeriet er blevet brugt i flere år end vi er gamle, er jo netop et af mine point`s. Det er på tide, at få garnfiskeriet afskaffet!.

Mvh. - Kim -


Besked fra: Johan
Posteringsdato: 14 Jul 2012 kl. 22:06
Citat: kikophil

Desværre Johan - du får ikke ret her. At jage folk ud af åen var DIT udtryk.
 

Ja, præcis. Og det ville du så ikke tage på dig, hvorefter du forklarer dit synspunkt, der med et lidt andet ordvalg siger præcis det samme. Men never mind, det ender i primitivt mundhuggeri. 

Jeg mangler en begrundelse fra dig for, hvorfor du er så vred på toggerfiskeriet og dets udøvere! Tolder de for hårdt på bestanden? Er metoden uetisk? Forhindrer det andre i deres udfoldelser, mere end du og jeg, når vi er ved vandet? Indtil videre fremstår du bare som en vred mand, der har taget en principbeslutning om at være imod noget - bare for at være imod! Det er muligt, jeg gør dig uret, men så må du forklare hvorfor. Og til det formål er saglige argumenter bedre end en skidtspand!

Johan


Besked fra: Jakob Larsen
Posteringsdato: 14 Jul 2012 kl. 23:45
Som keld W og andre skriver. Lodsejerne har gjort en stor miljøindsats ved at forhindre et kæmpestort dambrug ved vormstrupsvingene ved at gennemføre en frivillig fredning af ådalen. Hvad har Kim K gjort for karupåhavørreden?
Jeg var selv så heldig som stor dreng for 30 år siden at være med på toggergarnfiskeri et par nætter. Super spændende var det. Det var med Rosgård ved Hagebro - en af de største profiler der har levet ved åen. Tog han betaling for fiskeriet ? nej, det gjorde han ikke. Toggerfiskeriet var et vanskeligt fiskeri og ikke alle og enhver havde held med det. Rosgård var dygtig. Betød det noget for bestanden af havørreder ? Nej, det gjorde det ikke. garnfiskeriet stod for en lille brøkdel af det der blev fanget på stang...



Print side | Luk vindue