Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Blåmuslinger og havregryn…

 Besvar Besvar
Forfatter
Ztrejfer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ztrejfer

Tilmeldt:: 12 Jun 2018
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ztrejfer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Blåmuslinger og havregryn…
    Sendt: 20 Jan 2023 kl. 17:12
Jeg er blevet fortalt, at man kan eller bør lade indsamlede blåmuslinger stå natten over i koldt havvand i køleskabet - tilsat lidt havregryn. Dette skulle få muslingerne til at fordøje grynene og dermed rense deres fordøjelsessystem (inkl. sand) ud i vandet, således at de bliver mere velsmagende og fordøjelige.

Nogen der ved, om dette har noget på sig? Eller kender til andre lign. tricks her?
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2023 kl. 14:10
Hej
Dèn har jeg ikke lige hørt før, men der kan selvf. være noget om det. Dog ville jeg lige blende havregrynene i vandet, før jeg tilføjede noget af det til muslingerne - da det nok er nemmere/hurtigere for dem at fordøje..
Til top
Ztrejfer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ztrejfer

Tilmeldt:: 12 Jun 2018
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ztrejfer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2023 kl. 20:02
Nu gjorde jeg forsøget med at fordre muslinger med havregryn. Muslingerne var samlet på en høfde, altså på stranden, og lige under vandlinjen, hvor der hele tiden hvirvles sand op.

Der lå her til aften (efter 24 t i havvand i spand i køleskab v/4°) en del grus på bunden af spanden. Muslingerne er nu spist, og der var kun en ganske lille smule sand i ca. 1-3% af dem - så det er da ret fint. Tak for tippet om at blende havregrynene i vandet først, det er måske en god idé - eller måske ikke? Svært at gennemskue...

I øvrigt viser www-research her til aften, at havregrynsmetoden anbefales flere steder fra, her et udpluk:



Tager ofte muslinger med hjem til en god skaldyrsret - hvis fiskene ikke har været så venlige, at stille sig selv til rådighed den dag. En fin og velsmagende erstatning for en fx havørred - og så kommer man da ikke tomhændet hjem...


Redigeret af Ztrejfer - 22 Jan 2023 kl. 11:17
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum