Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tørflue - flyder

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Tørflue - flyder
    Sendt: 07 Maj 2022 kl. 11:39
Jeg er blevet spurgt til, om man kan synliggøre sine tørfluer under praktisk fiskeri, og ja det kan man på flere måder.
Jeg har tit haft vanskeligt ved at se fluerne op mod den mørke brink, aftagende lys om aftenen, og ved fiskeri på større vand overflader, så som søer, og også på kysten.
For nu mange år siden, begyndte vi min omgangskreds, at lave tørfluer med flydere, mest for at få høj flyde evne, men også for at kunne bruge, noget hackel materiale, som ikke var i topkvalitet.
For at se fluen bedre, satte vi en lille selvlysende rund mærkat på toppen af flyderne. Det viste sig,at de lavtliggende tørfluer, blev markant mere synlig, hvis de små mærkater var sat på flyderen.
Jeg laver disse mærkater med en 2 mm. hugpibe, og det meste UV fluoriserende tape kan bruges, men det tape, som bruges som sikkerhed på trapper og andre steder, er virkelig godt.
Mærkaterne limes på med 10 sekunders lim, og kan så også tåle de aktuelle flyde midler, som i dag bruges til imprægnering af tørfluer
Hvis man kan få fingre i skum cylindere som er fluorisende, så behøves mærkaterne ikke, da skum cylinderen lyser rigeligt op.

På billedet ses, nogle CDC flydere med mærkater af gul selvlysende folie, men farven kan være så meget andet, bare fluen bliver synlig.
Mvh
Per Karlsen.



Til top
 Besvar Besvar

Skift forum