Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spoon fly

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Spoon fly
    Sendt: 02 Mar 2022 kl. 08:32
For nu mange år siden lavede jeg en del Spoon fly, til bekendte i USA. Jeg har reelt ikke selv fisket med den flue type, men det har min interesse i dag, da jeg kan se, at mange af en fluebinders restmaterialer, kan benyttes til, at lave Spoon Fly med.

Nu er spørgsmålet så, er der nogen her på forum, som fisker med Spoon Fly, og binder dem selv, og hvad er erfaringen med at fiske med Spoon Fly her i Danmark?

Jeg kan se en mulighed i, at lave dekorationerne til Spoon Fly, på en printet label, og da jeg igennem mange år, har printet dekorationer til fluer og endegrej, var det måske et område der skulle udforskes, men input omkring det praktiske fiskeri + binding af Spoon Fly, vil være meget velkommenWink

Prøv at skimme dette link, her kan man se hvad Spoon Fly egentlig er:

https://www.sightcastfishing.com/reports/how-to-tie-a-spoon-fly


På forhånd tak.

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 02 Mar 2022 kl. 08:45
Til top
Finn Sommer Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finn Sommer Avatar

Tilmeldt:: 13 Apr 2019
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finn Sommer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2022 kl. 12:43
Hej Per

Første gang jeg så dem var da jeg for knap 15 år siden boede i Sverige hvor de var meget populære til svenskernes svar på "put and take" søer eller på kysten.
Disse 'Spoon-fly' blev fisket på fluestang.

Derovre lavede man dem selv af epoxy.
Man lavede en "støbeform" ved at trykke en lille teske med rundingen nedaf, i et stykke modellervoks så der opstod en hulning i voksen i samme form som teskeen.
Så blev en streamer krog som blev bøjet i facon (eller en 'shrimp/reje krog) lagt ned i formen/hulningen med krogspidsen op ad.
Herefter blev et tyndt lag 5 min epoxy smurt rundt i formen og henover krogskaftet. Det gjorde man et par gange indtil ønskede tykkelse fremkom. Herefter blev epoxyen malet med vandfast touch.
Nogle brugte blot en bar krog, andre bandt et lille bundt crystal flash ind som hale.

Jeg kan se fra linket du har i dit indlæg, at det rygskjold gør det hele meget lettere.

Mvh
Finn Sommer
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2022 kl. 14:33
Hej Finn.

Ja, det var nøjagtig det jeg gjorde i sin tid, til mine amerikanske forbindelser. Jeg havde dengang adgang til nogle forme i keramik, som normalt blev brugt i medicinal industrien. De forme var lavet, så de slap formhulrummet, men jeg kan ikke huske om de blev smurt før epoxyen kom i.

Jeg har fået interessere for at binde Spoon Fly igen, da jeg har en masse kroge der kan bruges, og så kan jeg se at det muligt at lave alverdens varianter, også med skum, så det skal da prøvesWink

Om det bliver til praktisk fiskeri må tiden vises, helbredet er ikke for godt, men det ser vi på, når foråret indfinder sig.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Finn Sommer Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finn Sommer Avatar

Tilmeldt:: 13 Apr 2019
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finn Sommer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2022 kl. 17:25
Hej Per

Jeg faldt lige over denne artikel.
Det er jo en meget lettere metode.
Big Eye Spoon Fly, fly tying article by Jason Akl (rackelhanen.se)
Mvh
Finn Sommer
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2022 kl. 22:45
Hej Finn.

Ja, du har ganske ret, teknisk er der mange måder at lave Spoon Fly på, den side har jeg fast liggende i mit kartotek, der er generelt mange ting på den side, som op gennem årene har givet mig inspiration.

Nu når talen er på teknik, så har jeg opdaget, at de skjold man køber til Spoon Fly, er lidt svære at binde ind, de to små tapper, som er placeret i begge ender af bladet, laver jeg lidt længere, når jeg printer bladene. De ting man selv printer, som dekoration, kan varieres på mange måder, og den omtalte tape, er virkelig holdbar, og kan købes med ekstra stærkt klæb, så der er mange muligheder, for en interessant dekoration.

Iøvrigt er det sådan, nogle af de nye typer selvklæbende tapeter, har en fantastisk klæbeevne, hvad der ikke er mærkeligt, når det skal på væg og køkkenlåger, men sætter man tapet, og det forstærkede tape sammen, ja så har man en grundmodel, som kan dekoreres, som man nu ønsker.

Iøvrigt er selve tapetet meget tyndt, og fleksibelt, det er lavet af rivefast nylon, og jeg bruger det også til dekoration af endegrej, og stumperne til især rørflue kroppe.

Den bedste epoxy binder udmærket på de overflader man får ved at tape tingene sammen, og skjoldet er stadig så blødt, at det sidder fint, før epoxyen ligges på.

Det omtalte tapet, kan dekoreres ved at male tingene over, jeg bruger både spray - akryl og tusch til stenmaling, og giver man det man maler et lag deskupage lak, så kan det holde længe, når den endelige finish med epoxy er på plads.

Den viste metode med at sikre skjoldet med epoxy laver jeg også, blot har jeg en lille klat 10 sekunder gel på i stedet (Loctite 454), men jeg bruger også gerne de originale spoon med indbinding i begge ender!

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 02 Mar 2022 kl. 22:52
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum