Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

SØLVPILE

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: SØLVPILE
    Sendt: 07 Aug 2020 kl. 23:14
Jeg har i mange år lavet en type Sølvpile i 9g. og 14g.

Kendetegnet på den model her, er nogle forholdsvis dybe vandrette streger, som giver blinket, et helt specielt skær i vandet.

De første blink er nok fra ca. 1980, og jeg lavede nogle af mine første silikoneforme, med afstøbning af disse 2 modeller.

De har op gennem årene, virkelig fanget mange havørreder, men jeg har i dag ikke nogle modeller, som har nogle oprindelige / fine konturer, så jeg søger nogle, som er intakte, i de vandrette striber.

Jeg mener, at de også fandtes, som gennemløbere, og jeg tror iøvrigt, at de første afstøbninger var af gennemløbere, men daværende lavede jeg ikke gennemløbere, så dem vi har brugt, har været ring monteret / falske gennemløbere.

Er der nogen, der kan genkende modellerne? og har man nogle liggende, og er man evt. villig til at låne / bytte sådanne eksemplarer, så jeg kan få lavet en nye forme.

Jeg tror ikke de kan købes mere i forretningerne, men jeg mener, at de københavnske butikker solgte dem!



På forhånd tak.

Mvh
Per Karlsen


Til top
Jørgen Skov Thomsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jørgen Skov Thomsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2020
Geografisk: 8382
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen Skov Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2020 kl. 13:16
Hej Per.
Jeg kender udmærket Sølvpilen på dit foto.
Jeg har 3 stk magen til. Jeg har faktisk købt dem her på forumet for måske 10 år siden af en mand. Måske fra Helsingør, måske hed han Ole. Jeg kan ikke huske det. Han havde tit hjemmestøbt grej til salg. Som du synes jeg at de er virkelig gode. Jeg er faktisk træt af ikke at have mulighed for at supplere.
Hvis du stadig er interesseret, kan jeg SMS'e billeder til dig.
MVH Jørgen Skov Thomsen
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2020 kl. 15:20
Tak forsvar omkring den rillet Sølvpil.

Jeg har imellemtiden været i gemmerne, og fundet et par af mine helt gamle gipsforme, og heraf har jeg taget den bedste model, og trukket rillerne op, så nu er det de store til rådighed igen.

Jeg støber i en hvidmetal legering, så vægten er ca. 12 - 16g. og jeg mener, at de oprindelige var en del tungere, vel små 16 - 18g.

Den lille model har jeg ikke mere desværre, den vejede oprindelig ca. 10g., og var et lille fint Ul blink.

Desværre ingen respons på den lille Sølvpil, men skulle der ligge et eksemplar til lån, så er jeg da interesseret.

Sølvpilen her, er ret tynd i godset, så en gennemløb er nok udelukket, som ægte gennemløber, men jeg laver mange af mine bedst gående blink, som falsk gennemløb, enten ved at lime 2 små tyller på, eller ved at sætte rørfluerør i de ring monterede blink, så kan næsten alle typer blink, laves til gennemløbere.

Jeg vil gerne bruge gennemløbere, mest fordi jeg mener nogle blink går en del bedre i vandet, og jeg har faktisk en høj rate af krogning på de blink også, så jeg er vældig tilfreds med at lave et normalt udstanset blink om til gennemløbere.

Omtalte Ole Hansen fra Helsingør, har haft ganske mange fine blink til salg op gennem årene. Ole har jeg kendt og handlet med i rigtig mange år, så det skal nok passe, at den rillede Sølvpil, er kommet fra hamWink

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 10 Sep 2020 kl. 15:21
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum