Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Danmarks vandmiljø er dårligt, ingen fisk.

 Besvar Besvar
Forfatter
Ztrejfer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ztrejfer

Tilmeldt:: 12 Jun 2018
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ztrejfer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Danmarks vandmiljø er dårligt, ingen fisk.
    Sendt: 03 Jul 2020 kl. 08:30
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jul 2020 kl. 08:58
Nu fisker jeg fra kysten i det lyserøde område (Ringe økologisk tilstand) og har fra 1990 til 2020 ifg min fangst rapport aldrig fanget flere HØ,Torsk mfl de sidste 3-4 år, Dog fornær det ekstreme varme år 2018.

Problemet med de danske fjorde særdeles mariager og limfjorden har jo haft problemer i mindst 20-30 år så at det kommer som en nyhed er mig lidt af en gåde, Når der ikke er blevet forbedret ret meget mht udslip.


Redigeret af Kevin rostrup - 03 Jul 2020 kl. 09:34
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jul 2020 kl. 20:07
Hej Kevin

Måske det kunne tænkes at man efter knap 30 år er blevet dygtigere til at finde fiskene, selvom der er blevet færre af dem? Bare en tanke...

Det er lidt ligesom ålefiskerne i Mariager der siger der er masser af ål, når de trækker ind på det lave vand ved iltsvind på det dybe og render lige i ruserne.

Personligt har jeg ikke set ålekvabber i flere år, og der var overflod af dem i firserne, kysttorsken er der også langt længere imellem idag end der var i firserne og op igennem halvfemserne hvor de stille og roligt forsvandt fra fangtsstatestikken, min i hvert fald...

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2020 kl. 03:22
Den med ålene hørte jeg også fra et par rusefiskere for nogle år siden i Skanderborg Sø. Ork...der var masser. Men klinger vel nok noget hult da der også årligt blev sat tusinder af ål ud i søen....
Ålekvabberne og ulk til dels fladfisk har jeg også oplevet forsvinde i min tid. En undersøgelse fra Vejle Fjord der nu er ved at have nogen år på bagen påviste for ålekvabbernes vedkommende (sikkert samme billede for ulk) at deres formering blev forhindret af forurening.
Jeg tænker at årsagen måske skal findes i bestande af disse fisk ikke flytter meget på sig og desuden er meget kystnære. Måske også derfor vi endnu ser stedvise gode fangster af andre typer fisk der kan trække mere rundt og gør det. For ikke at se bort for betydningen af de anadromes gydning i ferskvand, hvor der også gøres mere for dem som arter. Måske andres gydeområde som f.eks torskens og den nu efterhånden ikke så voldsomt ualmindelige fangst af sej på Jyllands østkyst kan have lignende årsag.
Men selvom forureningen skulle bedre sig har vi problemerne med eksplosion af krabber og f.eks den invasive sortmundede kutling, der stadig vil tolde slemt på ålekvabbe, ulk og fladfiskyngel. Så gad vide om det i virkeligheden nogensinde vil blive bedre med de arter?
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2020 kl. 09:13
Hej Lasse 

Jeg tror ikke jeg er blevet langt bedre på at finde fiskene på kysten heroppe, Jeg besøgte vores nye mole i Frederikshavn i går (fredag) her blev der fra nybegyndere, turister og mere garvede fanget Torsk,enkelte makreller ulk, fjæsinger ,sej og jeg selv fik en enkelt HØ undermåler og 2 små torsk. 

Dette var mit allerførste besøg på vores nye mole og mig helt ubekendt fiskevand.

Den med ålene i Mariager fjord er en sørgelig historie, Noget jeg har oplevet personlig for nogle få år siden da jeg og et par venner under en sommerferie i DK fiskede i Jens Ploug Hansens fodspor, Her tog fritidsfiskere en hel del ål på lavt vand.

Dog vil jeg sige vi har langt bedre vandmiljø i Danmark end vi havde i 80`erne og 90`erne her er københavns havn noget af en rolle model da jeg studerede på Roskilde universitet i  slutet af 80`erne og starten af 90`erne dengang var københavns havn en ildelugtende kloak.

Det er bare som om der er steder i DK der er glemt alt om de fejl der blev begået før i tiden meget sørgeligt 
Til top
Lundberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lundberg

Tilmeldt:: 26 Dec 2006
Geografisk: Korsør
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lundberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2020 kl. 11:10
Det er klart for enhver, at fiskebestanden i de danske vande,- det være sig åer, søer og kyst/hav er stærkt reducerede, - dog med undtagelser for lakseåerne, som er hjulpet betydeligt, - lige så klart er det, at de mange påvirkninger, behandlinger og udnyttelser fra alle vinkler gør, at det er en meget lang sej kamp, såfremt man blot skal ha' lægmand og politikkere, til at interesserer sig for det der er under vandoverfladen. Men så længe vi lyst- og sportsfiskere ikke evner at finde sammen i en samlet stærk flok, bliver det hele tiden "på de andres premisser", - det må være lige så klart for enhver!

Redigeret af Lundberg - 04 Jul 2020 kl. 11:12
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2020 kl. 11:48
Lundberg, du rammer hovedet på sømmet lige der.
Desværre tror jeg at løbet er kørt.

Mvh
Jim.
Til top
Morten Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mortenlb14

Tilmeldt:: 25 Nov 2020
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mortenlb14 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2020 kl. 14:43
Shockeddet er selvfølgelig trist. interessant artikel, tak for deling
Venlig hilsen
Morten Lorenzen
https://www.lokalebasen.dk/leje/produktion-lager
Til top
Anders Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
silver doctor

Tilmeldt:: 19 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér silver doctor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2020 kl. 19:17
Det bliver jo resultatet, når Danmark skal fungere som en stor svinefabrik. Vores politikere har ikke rygrad til at sætte de nødvendige rammer. De skal jo nødvendigvis være meget snævre, sammenholdt med de øgede nedbørsmængder. At landbrugets interesseorganisation Landbrug og Fødevarer samtidig kan bestille en rapport ved Århus Universitet med ønsket konklusion, gør jo ikke lettere at blive enige om vidtrækkende, men nødvendige indgreb.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum