Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ulovlige garn

 Besvar Besvar
Forfatter
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ulovlige garn
    Sendt: 24 Jul 2019 kl. 00:12

Flere ulovlige garn tager nu de store havørred der snart skal op i åerne. Garnene bliver desværre ofte sat helt i vandkanten langs kysten (eller lige uden for waders rækkevidde).
Det er præcis her havørrederne er lette at fange i garn om natten.
Men hvis man observere ulovlige garn, kan man let og hurtigt anmelde det online på nedenstående link.
Reglerne er meget simple: Et garn må ikke sættes tættere på kysten end 100 meter! og slet ikke i en fredningszone, vandløb osv!

https://anmeldelse.fiskeristyrelsen.dk/#6/55.366/12.338
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2019 kl. 06:53
Find linket her: http://fiskeristyrelsen.dk/lyst-og-fritidsfiskeri/anmeld-ulovligt-fiskeri/
Eller ring til døgnvagten på 72185609 !
Mvh
Henning
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2019 kl. 13:37
Ja,og så skal vi kystfiskere måske også huske at sætte de fleste farvede ud igen,når vi møder dem i september oktober m.m. De er bare for nemme at fange,når de begynder at blive territoriehævdende. Fang dem,fight dem,og sæt,,i hvert tilfælde hunnerne, tilbage.
Vh
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2019 kl. 17:44
Citat: jens65

Ja,og så skal vi kystfiskere måske også huske at sætte de fleste farvede ud igen,når vi møder dem i september oktober m.m. De er bare for nemme at fange,når de begynder at blive territoriehævdende. Fang dem,fight dem,og sæt,,i hvert tilfælde hunnerne, tilbage.
Vh

Men fiskene er dog lovligt bytte, i den periode du nævner! 
Mvh
Henning
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2019 kl. 17:59
Helt rigtigt,men de kommer ikke frem til gydepladsen,hvis de bliver hjemtaget. Måske lidt uden for Rasmus indlæg. Kunne bare ikke dy mig. Vi ved ,her omkring Næstved,at Fladså og Saltø å kan holde væsentlig flere gydefisk,men de ankommer bare ikke. Måske tager garnfiskerne mange fisk,men der bliver også taget mange let farvede fisk af lystfiskerne.
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2019 kl. 19:07
Citat: jens65

Helt rigtigt,men de kommer ikke frem til gydepladsen,hvis de bliver hjemtaget. Måske lidt uden for Rasmus indlæg. Kunne bare ikke dy mig. Vi ved ,her omkring Næstved,at Fladså og Saltø å kan holde væsentlig flere gydefisk,men de ankommer bare ikke. Måske tager garnfiskerne mange fisk,men der bliver også taget mange let farvede fisk af lystfiskerne.

Ja Fladså og Saltø å er to eksempler på vandløb der virkeligt er blevet hårdt presset pga overfiskeri. Dels pga ulovlige garn i fjordene, men endda i åerne også, hvor der flere gange bliver sat garn. Tjek fx omkring Rettestrup i oktober/november hvor jeg har hørt der næsten hvert år bliver sat ulovlige garn der spærrer Fladså!

Og ved Saltø ås udløb i Karrebæksminde fjord har jeg hørt de lokale sige; "garnet skal helst sættes således, at man kan kan få en hare med som bifangst"

I forhold til lystfiskeri i vandløbene er jeg meget enig. Der er lavet en del forskning på den genetiske ørredstamme i Fladså - og den har unikke gener. Men populationen er kritisk truet. Desværre bliver den fisket hårdt i vandløbet som madfisk af bl.a. lodsejere der er lystfiskere i åen.
Rent fagligt bør man frede fiskene totalt i åen (pga unikke gener), indtil population er stærk.

Meget ærgerligt, da potentialet for et godt ørredvandløb findes. Havde et par sæsoner med fint fiskeri i både Fladså og Saltø å, men nu er det et par år siden jeg har fisket i de vandløb - så jeg kender ikke helt status nu.
Men jeg har hørt at de fysiske forhold er forbedret i Saltø å.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2019 kl. 20:47

Meget aktuel artikel fra idag om ulovligt garn- og rusefiskeri

https://sn.dk/Roskilde/Kontrol-afsloerer-massivt-ulovligt-aalefiskeri-i-fjorden/artikel/858172?fbclid=IwAR3xicymdxB53Doqko--vR53tP3ltWzrt07kHOeULr7mgtDxSKOe4eNPX30
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum