Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lamson Speedster HD Black

 Besvar Besvar
Forfatter
Johan Frølich Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jfro

Tilmeldt:: 09 Okt 2014
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jfro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Lamson Speedster HD Black
    Sendt: 21 Jul 2018 kl. 22:25
Hej..

Jeg har en guideline LXI T-Pac 12,9 #8/9 og skal have et 

Lamson Speedster HD Black

 (jeg har fornemmet at de fleste tager et lidt større hjul til laksefiskeri og er derfor kommet lidt i tvivl)

sættet skal kun bruges til laksefiskeri i udlandet, primært Norge.

Men skal det være størrelse 3,5 (8/9) eller 4 (9/10) ???

på forhånd tak

mvh Johan
Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
High Speed Avatar

Tilmeldt:: 15 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér High Speed Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2018 kl. 08:19
Alle amerikanske hjul, dvs. hjul der produceres i USA og/eller markedsføres i USA er "nummereret" til enhåndsgrej (AFTMA nomenklaturen) så til en tohåndsstang skal vælge et fluehjul 2-3 klasser over både af hensyn til line- og baglinemængde, men også for, at hjulet kan afbalancere en relativt lang tohåndsstang.

Konklusionen er at du skal vælge 4'eren til din konkrete stang. Personligt ville jeg dog kigge mig om efter et tungere hjul, da Speedster trods størrelsen er for let til at kunne afbalancere en tohåndsstang (og det kan gøre en verden til forskel). I stedet er fx. ARX fra samme producent skabt til formålet; det kommer i øvrigt i 2019 i en opdateret udgave.

Redigeret af High Speed - 22 Jul 2018 kl. 08:59
Til top
Johan Frølich Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jfro

Tilmeldt:: 09 Okt 2014
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jfro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2018 kl. 10:18
Citat: High Speed

Alle amerikanske hjul, dvs. hjul der produceres i USA og/eller markedsføres i USA er "nummereret" til enhåndsgrej (AFTMA nomenklaturen) så til en tohåndsstang skal vælge et fluehjul 2-3 klasser over både af hensyn til line- og baglinemængde, men også for, at hjulet kan afbalancere en relativt lang tohåndsstang.

Konklusionen er at du skal vælge 4'eren til din konkrete stang. Personligt ville jeg dog kigge mig om efter et tungere hjul, da Speedster trods størrelsen er for let til at kunne afbalancere en tohåndsstang (og det kan gøre en verden til forskel). I stedet er fx. ARX fra samme producent skabt til formålet; det kommer i øvrigt i 2019 i en opdateret udgave.

okay mange tak for svar :) 

jeg kigger primært letvægts for at spare ryggen, men hvis det har betydning for stangen - kan det da være jeg skal se på det andet :)
Til top
Jørgen Lorenzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FFFI

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Kysten
Status: Offline
Beskeder: 148
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FFFI Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2018 kl. 10:28
Hej Johan.
Jeg har både 3.5 og 4.0HD
Der er ret stor forskel i størrelse og vægt 187/285 gr, jeg ville nok vælge 3.5 men det vil være klogt at prøve dem på din stang, så du kan mærke balancen.

Mvh. Jørgen
Til top
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2018 kl. 00:46
Du må love mig IKKE at vælge hjulet i størrelse 4 - da dette ville ALT for voldsomt til din stang.

Som Jørgen siger: der meget stor forskel i hjulene (vægtmæssigt)

Jeg har begge hjul, og du skal gå efter 3.5 (4'eren egner sig ikke til din stang). Du bliver meget glad for hjulet. Knæk og bræk. Smile


Redigeret af karupfiskeren - 23 Jul 2018 kl. 00:47
Knæk og bræk
Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
High Speed Avatar

Tilmeldt:: 15 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér High Speed Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2018 kl. 07:28
Speedster ER stor og SKAL være stor. Du har ikke plads til den nødvendige mængde bagline på 3.5 til Norge hvor du skal bruge det.

Her er et tilsvarende spørgsmål fra Speypages hvor en person er i tvivl om hvilken størrelse der passer til hans 7/8’er tohåndsstang:



Redigeret af High Speed - 23 Jul 2018 kl. 07:36
Til top
Lars Henriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Spin

Tilmeldt:: 05 Nov 2015
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Spin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2018 kl. 02:39
4’ til enhver tid.
Dette er mit svar.
Min baggrund......?....30 års erfaring med fluefiskeri efter laks (primært i udlandet) og brug af alle mærker igennem årene ....(Bl.a. Sage, Loomis, Loop, Guideline osv. Osv)

3,5 er alt for lille. Både praktisk men sandelig også visuelt.

God jagt på det rette hjul.
Til top
Erik Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Erik63

Tilmeldt:: 20 Okt 2010
Geografisk: Odense N
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Erik63 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2018 kl. 10:08
Hatchmag har en artikel om hjulet :
https://www.hatchmag.com/articles/review-waterworks-lamson-speedster-hd-reel/7714641
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum