Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mørasilda.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Mørasilda.
    Sendt: 30 Jun 2018 kl. 09:12
Jeg har, lige så længe, man kunne købe Mørasilda, været en stor fan / bruger af dette meget velfangne blink.

De helt original blink, i tidlig udførsler, var så vidt jeg husker, lidt bredere end nutidens efterligninger.

Jeg har desværre mistet mine datalister, på de gamle Mørasilda, og kunne være interesseret i den vægttabel, der før i tiden var med til salg, af disse blink.

Hvis min hukommelse ikke svigter helt, så mener jeg, at de første Mørasilda havde vægte fra 10 g. -  40 g., men jeg er i tvivl om der oprindelig, var en 40 g. model! 

Jeg har dog en meget flot afstøbning af en Mørasilda, som vejer 42 g., og mon ikke at den afstøbning, i tidernes morgen, stammer fra en 40 g. original.

Jeg ejer i dag, hverken form eller original 40 g model, men vil meget gerne have fingre i de nævnte data.

Er der nogen, der kan hjælpe?

På forhånd tak.

Mvh
Per Karlsen
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2018 kl. 16:06
Til det med 40 gram,jeg husker at den største for ca 40 år siden var 32 gram,40 gram kom til en del senere,men kan jo huske forkert.






Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2018 kl. 16:16
Hej Frank.

Ja, og i dag, er der så vidt jeg kan se, ingen 40 g., men højeste vægt 32 g. også i efterligningerne, eller rettere jeg tror patentet er på 25 år, så er markedet nogenlunde frit, men jeg ved egentlig heller ikke om der er agentur for de original Mørasilda1

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2018 kl. 19:52

Så er det lykkedes gennem venlige menneskers hjælp, at få styr på data omkring blinket Møra-Silda.

Blinket blev lavet på Remer Slukk fabrik frem til 1998, hvor Elbe A/S købte det, og distributøren blev Nordmark.

https://www.google.dk/search?q=remen+slukfabrik+A%2FS&oq=Remen&aqs=chrome.1.69i59l2j69i57j69i60j0l2.4857j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

De oprindelige vægte fandtes i flg. originale vægte:

6 g. – 10 g. - 15 g. – 18g. – 22 g. – 27 g. – 32 g. – 40 g. – 50 g. – 55g.

Farver og vægte, samt nye varianter ses på det link her:

https://www.sportsbutikken.no/Remen_sluk_602.html

https://www.google.dk/search?q=Remen+Sluk+M%C3%B8resilda&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiar523uP7bAhUNPFAKHbQmBXcQ_AUICigB&biw=1229&bih=603

Ved køb i Norge, kan de fleste vægte erhverves, men de koster også kassen.

De tungeste Møra-silda er lavet i samme overflade volume, men i 5 mm. plade, så kommer vægten op og den 50 g. er i ren messing plade, og den 55g. er i ren kobber plade. Det vil sige at de tunge vægte, er stanset i samme værktøj, men i 5 mm. plade, og i forskelligt materiale!

Jeg har i denne omgang fået de oprindelige originale data på Møra-silda, så jeg er meget taknemlig for hjælpen.

De Møra-silda data, fik jeg i sin tid igennem Sports Centrum i Odense, fra ejeren Gunner Jacobsen, og det bekendtskab, førte iøvrigt til 40 års tilknytning, til det, som i dag er Go Fishings Fluebindings team.

Er der noget teknisk / historisk ukorrekt i ovenstående, så må man meget gerne byde ind, det er i alles interesse, at data er historisk korrekte!

Mvh

Per Karlsen.



Redigeret af PK - 01 Jul 2018 kl. 19:54
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum