Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Det længste kast

 Besvar Besvar
Forfatter
Emil Gleipner-Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Gleipner

Tilmeldt:: 16 Maj 2018
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gleipner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Det længste kast
    Sendt: 17 Maj 2018 kl. 09:35
Hej,

Jeg er meget ny fisker, og står lige pt med mine lavpris stænger. Jeg er blevet grebet fuldstændig af havørred fiskeri fra kysten-primært fra stenmoler uden waders, og derfor vil jeg gerne investere i en stang, der kan kaste de længste kast. Jeg har været ude og forhøre mig i grejbutikker, men det er aldrig den samme stang som de udpeger som deres favorit til de lange kast.

Men uanset de tekniske specifikationer osv. så er det erfaring der giver det bedste grundlag, og derfor håber jeg, at i vil dele lidt ud af jeres: Hvilken stang mener i kaster længst - eller er der nogle stænger som IKKE kaster godt?

Jeg kaster primært med 22 gr - 28 gr.

Selv havde jeg RT. Tyran 10.2 ft. i tankerne.

Tak for hjælpen!

Mvh. Emil


Redigeret af Gleipner - 17 Maj 2018 kl. 09:36
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2018 kl. 14:35
Hej.
jeg har en berckly titanium 8-32 g. den kaster utrolig langt selv med meget små agn, jeg ved ikke om man kan købe den længere men spørg din grejhandler om en der svare til den, tror bare den hedder noget andet fra Berckly , fantastisk stang til kystfiskeri , vejer næsten ingenting.
held og lykke med søgning.Clap
hilsen PederSmile

kan se den kan fås hos Fisk og Fang.


Redigeret af æ fisker - 17 Maj 2018 kl. 17:37
Til top
Emil Gleipner-Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Gleipner

Tilmeldt:: 16 Maj 2018
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gleipner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2018 kl. 18:00
Tak for svar! 
Det lyder godt, det vil jeg helt sikkert tjekke ud :-)
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Maj 2018 kl. 19:05

Hej Emil

Du kunne også overveje at købe et par waders.  Det vil udvide dine muligheder og du vil få et hav af fiskesteder.  Obs Det er ikke altid de lange kast som henter havørreden hjem.  Mange gange lusker de rundt på lavt vand i jagt efter føde.

med venlig hilsen Lasse
Smile
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Maj 2018 kl. 08:48
Hej Emil.

Omkring det at kaste længst, både med spin og med flue, er i hele sit setup, en kæmpe misforståelse, men udpræget blandt os lystfiskere.

Jeg taler af erfaring, da jeg som instruktør / komkuranekaster, op gennem årene har mødt den påstand, at lange kast giver flere fisk, det er ikke altid korrekt, men jeg vil med mine snart 60 års fiskeerfaring påstå, at et langt kast kun i små 10 % af tiden, er det mest fordelsagtig.

Som tidligere testfisker, vil jeg nok påstå, at det er vigtigre at grejet passer til ens fiskestil, fremfor at være specielle grejer, der i særlige tilfælde, kun kan bruges til en ting, så er man først låst i sit fiskeri.

Jeg tror på, at man kommer længst, med personlig tilpasset grej, og det vil man ofte kunne få adgang til gennem erfaring, og det kan så desværre også koste, vis man ikke helt ved, hvad man vil.

Jeg har været heldig, at kunne følge grejudviklingen, i mange årtier, fået adgang til det bedste grej, men det er nu ikke luxus grejet, der har fyldt skuffer og reoler, idet jeg har den indstilling, at mit fiskegrej er et arbejdsredskab, som skal passe til mit fiskeri, uanset om det er rødt eller blåt, billigt eller dyrt + at jeg aldrig vil være gift med et bestemt firma / mærke, det skal simpelthen passe til mit fiskeri!

Overtid har det bevirket, at grundet erfaring med test resultater, så kan jeg aldrig finde på at investere i det nyeste grej, jeg venter altid til det har været på markedet i mindst 1 år, så plejer alle børnesygdomme at være opdaget, og så evt. også rettet.

Man behøver ikke at købe nyt, der er tonsvis at aldeles udmærket grej i brugtannoncer rundt omkring, og ja, jeg køber meget brugt grej, og har altid gjort det, for på den måde får jeg nøjagtig det grej, som passer mig.

Kaste langt, jeg er ikke sikker på at det holder, der er andre værdier, som giver den gode fiskeoplevelse.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Maj 2018 kl. 11:09
Hej
Nu fisker jeg på vestkysten efter havbars, fik 3 havbars sidste år på 62,65 og 69cm hvor de alle er taget 2m fra høfden.
Det samme med pighvar og havørreder som også kan fanges hel tæt på land, så man skal bare ud og gøre sine egne erfaringer med testfiskeri og huske at variere sit fiskeri....
Man kommer aldrig forrest hvis man altid går i andres fodspor✌️✌️
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Maj 2018 kl. 20:00
Hej Emil

At du står med lavpris stænger behøver ikke at betyde noget som helst. 
Den helt store forskel skal derimod som regel findes i linediameteren. Kastelængden er som regel en kombination af kastevægt og den friktion linen har mod ringene på stangen og i luften. Jo tykkere line det mere friktion = jo tykkere line det kortere kast.
Jeg vil anbefale dig at bruge 0.17 mm fireline til den kastevægt du nævner. Kan måske også gå med 0.15 mm. Det er max. det jeg selv bruger. Men jeg bruger typisk et opsæt til blink, der mere må betegnes som UL-grej med en ganske let stang på 8 fod, 0.12-0.15 mm fireline og ca. 12 gr blink.
 I enden af hovedlinen kan du montere en ganske lille svirvel og et forfang på +/- ca. 0.25 mm fluorocarbon med en længde på 60-70 cm. Ønsker du ikke at bruge svirvel imellem hovedline og forfang kan du istedet bruge en uni til uni knude (billeder af denne og senere nævnte knuder googles meget nemt).
Fisk altid med ophængerflue, som forøger dine fangstchancer ganske meget. Alt efter forhold kan du vælge at bruge fast montage med dobbelt blodknude, hvor du laver den ene tavs lang. Til denne bruger jeg som regel 0.26 mm line. Med fluen bundet på må tavsen ikke være længere end 15 cm. Dette er uhyre vigtigt da det ellers vil kludre alt for meget. Afstand mellem blink og ophænger på 40-50 cm. Jævnligt bruger jeg glidende ophængerknude og vælger det primært ved lavere vand med meget tang. Der er det en stor fordel at tavsen glider ned til blinket, der således har en langt mindre risiko for at sætte sig fast i tangen. Til det setup bruger jeg 0.33 mm fluorocarbon og ikke mindre. Årsagen er den friktion = svækkelse, der opstår ved hugget og tavsen glider ned. Tykkelsen har jeg via erfaring set mig nødsaget til ikke at bruge tyndere. Jeg bruger en line i meget god kvalitet og koster lidt penge, for der kan det ikke nytte at at tage chancen og spare. Mærket jeg bruger uanset montage er Guideline Egor (50 m), som både er en god line og hvor man får mere for pengene end ved f.eks det meget dyrere mærke Riverge Ace (25 m). Kvaliteten er nødt til at være i top. Når du knytter knuden stram godt til. Det er nok til umiddelbart at prikke krogspidsen ind når fisken hugger - i tilslaget glider tavsen ned og fisken kroges ordentligt på vejen eller når tavsen stopper ved blinket. Der hvor du oprindeligt placerer glideknuden kommer der som regel et hak i hovedforfanget. Men det gør sjældent det store og lige netop noget fluorocarbon tåler ekstremt. Det er et setup med fordele og ulemper. Fordelen er nævnt. Ulempen er den voldsomme friktion der opstår og som "dræber" styrken. Det kan max. holde til fangst af to fisk og så SKAL det skiftes. Tro mig jeg taler af smertelig erfaring. Jeg har nok gange været for doven og efter to fisk flere gange konsekvent oplevet at hele montagen springer og fisk og grej forsvinder. Montagen er for alvor et problem at bruge, hvis man pludselig havner i mange fisk. 
Derfor bruger jeg ganske tit fast montage, for man kan aldrig vide det. Uanset har jeg som flere forfang på mig, så jeg hurtigt kan skifte. Da tid ved skift kan være vigtig bruger jeg konsekvent desuden også en lille svirvel mellem hovedline og forfang. Uni til uni knuden tager nemlig noget længere tid at knytte end den almindelige til blinket. Jeg har ikke oplevet de store problemer/forskellige ved at bruge svirvel i forhold til uni til uni og foretrækker klart svirvel. Ved glidemontagen oplever man tit at tang eller fisk trækker tavsen ned til blinket. Sålænge der ikke er kræfter bag = stor friktion er det ikke et problem og svækker ikke synderligt montagen. Det er blot at trække tavsen op igen. Jeg lader altid et lille stykke af det andet linestykke sidde. Med tænder eller tang kan man tage fat og stramme placeringen til igen. Når det er sket en del gange uden fangst af fisk og jeg synes det ser for slemt ud skifter jeg det hele for at være på den helt sikre side. 
Kastelængde kan på den åbne kyst være yderst vigtig. Men ikke steder med ganske dybt vand helt ind til land.
Jeg vil bestemt også anbefale dig at købe waders. Det vil gøre dig langt mere mobil og opsøgende i dit fiskeri. I højere grad vil du kunne finde flere fisk og sandsynligvis fange mere. For pladser du beskriver hvor du fisker, kan have ganske langt imellem fiskene. Dog, når det endelig sker med chance for stor fisk. Men dem finder du såmænd også før eller senere på den åbne kyst. 
Til top
Daniel Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
danielr

Tilmeldt:: 28 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér danielr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2018 kl. 13:36
Hej Emil

Vil du kaste længere er følgende parametre vigtigst i denne rækkefølge. 
Stang længde
Hjul størrelse (spole diameter)
Line tykkelse
Fisk og fri har engang lavet en test af de 3 parametre

Ang line valg så fisket alle mine kammerater med fireline 0.12 bløde Djursland og Bornholm, jeg fisker selv med 0.14 spiderwire som jeg synes er mere slidstærk. 
0.17 er overkill medmindre måske du fisker gedder.
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2018 kl. 11:12
Det er hamrende fedt at kaste langt, synes nogen. Deriblandt mig selv. Ingen stænger kan kaste af sig selv. Det er manden bag, der kaster. Distance handler først og fremmest om teknik. Det korte svar på dit spørgsmål er, at den stiveste stang vil kaste længst. Typisk handler det derfor om at vælge stænger med en noget højere kastevægt end den, du ønsker at kaste med. Kigger du kun på de stænger med en angivet kastevægt på 20-30g så vil de stort set kaste lige langt. Forskellen mellem deres kastepotentiale er meget mindre end hvis du valgte en, der kaster 30-50g. Konkurrencekastere der kaster vægten 18g bruger stænger der fint kaster 100-150g i en fiskesituation.
/Kristian
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2018 kl. 00:08
Citat: danielr

Hej Emil

Vil du kaste længere er følgende parametre vigtigst i denne rækkefølge. 
Stang længde
Hjul størrelse (spole diameter)
Line tykkelse
Fisk og fri har engang lavet en test af de 3 parametre

Ang line valg så fisket alle mine kammerater med fireline 0.12 bløde Djursland og Bornholm, jeg fisker selv med 0.14 spiderwire som jeg synes er mere slidstærk. 
0.17 er overkill medmindre måske du fisker gedder.

Jeg er på sin vis ikke helt enig i flere ting og dog..... 

Først og fremmest er det i min optik sammensætningen af grejet indenfor et rimeligt normalt spekter undtaget det absolut letteste UL-grej og det aller mest voldsomme grej, du vil kunne lande et marsvin med. Men det kommer også an på, hvad man fisker med. Samt hvad jeg fisker med og hvordan jeg gør og synes. Det kan jo være ret subjektivt og bestemt set ud fra mine holdninger, synspunkter og erfaringer. Således bliver det ikke endelige sandheder, som jeg egentlig er dyb modstander af og så heller ikke kan præsentere. Det mener jeg så heller ikke Fisk og Fri kunne.....

Selvfølgelig hører en vis teknik med. Men den er dog så banal og enkel, at den burde være givet med bare nogen øvelse. Yderligere finpudsning kan vel gøre en forskel. Ikke alle opnår at blive superkastere selv med tiden. Jeg har dog helt praktisk flere gange oplevet uerfarne med korrekt sammensat grej pludselig til deres overraskelse og glæde kaste meget længere end normalt. Så atomfysik kan jeg ikke betragte teknikken som.

Derimod synes jeg hovedsageligt det handler om balancen mellem de forskellige dele. Jeg bruger et Shimano hjul str. 2500 og stor spolediameter er der således ikke. Med 8 fod er der ej heller stor stanglængde at finde. Jeg kaster lige så langt som før. "Før" var da fletline - Fireline kom frem og i mange år frem. Da var det nok aller mest udbredt blandt kystfiskere at bruge 9-10 fods stænger og 0.17 mm tykkelse i line på et str. 4000 hjul. Det mener jeg stadig bestemt har sin berettelse ved de vægte Emil nævner. Som du er inde på, begynder slidstyrke men også faktisk styrke, at være en faktor ved de tynde diametre på 0.12 og i mindre grad ved 0.15 mm. Jævnligt fisker jeg også med bombarda på 20-25 gr. Der ville jeg betænke mig kraftigt ved at bruge 0.12 og nervøs for slitage og linebrud. Der bruger jeg 0.15. Men stadig uden med djævlens vold og magt at turde smække helt til. Finder det uanset slet ikke nødvendigt at kaste længere end de anslået vel 70 måske 80 meter jeg max uanset med nævnte grej og setup går og kaster forholdsvist ubesværet.
Med bombarda  finder jeg stanglængde meget vigtigere end ved blink med ophængerflue (en lille undtagelse kan dog være når jeg fisker i hårdt vejr - men sker sjældent for det gider jeg ikke rigtigt og fordelagtig plads til det lette grej kan som regel findes). Kastelængden påvirkes voldsomt af yderligere luftmodstand mod flåddet og det længere flagrende forfang (for mit vedkommende gerne på de ca. 4 meter) der fløjter bagefter. Et højere udgangspunkt når kastet sendes afsted tillægger jeg der stor værdi og mener at få længere kast ved den længere kurve. En forskel gør det vel også ved en noget højere fysisk statur allerede at have et vist forspring. Ikke at min skavank og højde-handicap ellers i så mange andre sammenhænge er en fordel. Jeg prøver bare at hæfte mig ved, at det da nogen gange kan være positivt. Efter præsentation af denne teori kan jeg også kun forestille mig at næste modefænomen inden for waders bliver plateau såler..... 
Ved tangbælter står jeg allerhelst i "skjul" en stanglængde inde i tangen. Da er længden vigtig i forhold til at holde forfanget fri af de opstikkende tangplanter. Endelig ved landing ude i vandet unægtelig også en fordel for overhovedet at kunne nå fisken.
For tiden bruger jeg en stang til dette med en længde på lidt over 11 fod. Den hører også til i den lette ende. Den fungerer faktisk fint med samme hjul str. 2500 og på trods af at være en lidt underlig optisk øjebæ er de to faktisk vægtmæssigt fint i balance. Måske kunne jeg yderligere teorisere over, at måske samme princip som sidste nye trend med microwave øjer også ved lav spolediameter gør sig gældende. Sikker er jeg ikke, men det fungerer ihvertfald rigtigt fint.
Kastelængde som nævnt samme og mere føler jeg aldrig behov for heller. Ganske vist kunne større kastelængde opnås. Men jeg føler, at jeg ville gå for meget på kompromis med at bruge for kraftigt grej til lyst og fysik. Også der skal en balance være tilstede. Jeg vil ikke anstrenge mig med for ringe udbytte ved at bruge for kraftigt og tungt grej. Med alder og yderligere skavanker bliver også det en stadig større faktor. Tak dårlig ryg, dårlige knæ, tennisalbuer, spontant opstående men stadig (vel lidt endnu, før kronik melder sig) forbipasserende smertelig møgfod. For da ikke at glemme nedsat pumpefunktion efter blodprop direkte i og evigt medicinkrævende muskel kun vagt mindende om et hjerte.....og jo, sindet halter vel tydeligvis også. Egentlig en lidt spændende og interessant spændvidde og sammensætning af og i et fysisk U-land. Så næste gang der meldes om strandet hval, er det måske mig. Men lad mig nu bare ligge, det er ok. Kig på mig, tag billeder. Tag børnene med og prik lidt til mig med en pind. For jeg optræder også gerne i underholdningsøjemed efter min død. 

Ok. Nu blev det måske lige lidt for gak gak. Men måske kan vi bare grine ad det?

Sværger jeg havde tænkt mig at svare kort. Men fik åbenbart afløb for noget. Så kan det måske være jeg kan tie bøtte et stykke tid. Men jeg lover ikke noget.....

Sidst vil jeg råde dig Emil til ikke for eftertiden bare tage det første og bedste svar for det absolutte svar. For der kan jo være så meget mere at sige. Det er tydeligvis en trend og kan virke som en af internettes wiki-agtige påvirkninger med endelige sandheder. Bare de er leveret på en skærm accepteres øjeblikkeligt som sandt, endeligt og fra en autoritet. Sandheden er jo bare, at vi er mange der, når vi får fat i en nullermand kan væve et helt gulvtæppe. Således også mig, der stadig ikke ved en masse og stadig har masser at erfare og lære. Der blot taler ud fra mine synspunkter, ideer, teorier og erfaringer. Det bliver i bedste fald subjektivt. Håber alligevel du eller andre kunne bruge noget eller lod sig underholde.
Vil sidst råde dig dig til at deltage videre i egen tråd. Flere har brugt tid og energi på at ville hjælpe og gør man ikke det, er det ikke sikkert folk gider igen.

knæk og bræk

Mvh Poul  
 
Til top
Daniel Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
danielr

Tilmeldt:: 28 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér danielr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2018 kl. 00:46
Poul Erik 

For det første er det jo den samme person der vil kaste med stængerne så det vil jo altid være en konstant faktor. 

For det andet Så kaster du ens med flere forskellige stang længder men det er jo helt sikkert forskellige stænger både mærke og kastevægt så det kan jo ikke sammenlignes. 

Vælger du samme mærke stang med samme kaste vægt og samme hjul i forskellige størrelser vil du hente mest ved at gå op i stang længde dernæst hjul størrelse og sidst tyndere line , dette er jo et faktum det er blevet bevist ved test. 

Jeg bruger selv 0.14 og fisker en del og har aldrig haft problemer med slitage selvom jeg altid kaster igennem og stort set aldrig lige klipper 2-3 meter af linen.  Jeg bruger spiderwire da jeg har erfaret at den er langt mere slidstærk en fireline både 0.12 men også 0.17

Du vil kaste med 28g agn og springer du hurtigt vil jeg da anbefale et 4000 hjul grundet holdbarheden. En 10 fod stang vil nok også være at foretrække.
Ta' med til din lokale grej pusher og prøv nogle stænger og ta den du synes ligger bedst i hånden. Fokuser mere på lækkert grej man gider gå med en hel dag. 

Vil Du absolut kaste igennem så køb en brugt ironfeather 12-48g men du mister fiskeglæde


Redigeret af danielr - 22 Maj 2018 kl. 00:51
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2018 kl. 08:21
Synes I gør en, der brugt mange timer på kasteteknik uret, når I siger, det ikke betyder meget og at teknikken er banal. Jeg har udviklet mig gevaldigt, så selvom kasteren er samme person, så er faktoren ikke konstant - med mindre man har besluttet sig for, at det ikke betyder noget, og at man altid bare kan handle sig til ekstra distance. Til gengæld er det helt rigtig, at man går på kompromis med fiskeglæden med en stivere stang. Jeg bruger ikke ret tit konkurrencestænger til at fiske med. Omvendt ligger min balance mellem stivhed i stangen og fiskeglæde nok et andet sted end de fleste. Og når spørgeren efterlyser mere distance, så mener jeg at vide, hvor du henter de fleste meter ;-)
/Kristian
Til top
Daniel Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
danielr

Tilmeldt:: 28 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér danielr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2018 kl. 13:05
Hej Kristian

Det handlede jo om hvilke stænger der kastede længst og ikke hvilken teknik man havde.  Derfor er teknik en konstant i forhold til personens kastende,  uanset om man har god eller dårlig teknik. 
Bestemt god teknik er vigtigt både for længde men også så man kan holde til at fiske en hel dag
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2018 kl. 15:06
Hej Emil

Jeg ville til en start forsøge at udvikle min teknik med mindre de stænger du har i dag er helt ved siden af.
Men du skriver ikke hvad du bruger.
men har du en stang på 8 - 10 fod med en kastevægt på op til 35-40 gram ville jeg arbejde videre med det i noget tid.
Når din teknik efterfølgende er blevet bedre kan du tage ud og prøve nogle forskellige stænger for at få en fornemmelse af om de passer til dig og din teknik, samt om du kan holde til at gå med dem en hel dag.
Personligt har jeg vundet langt mere distance ved at kastetræne end ved at købe dyrt grej. Og du er bedre til at vurderer den stang du skal købe hvis du har styr på teknikken end hvis du ikke helt er med der.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2018 kl. 18:01

Hej Daniel, Nu er det ikke fordi jeg vil gøre det til et spørgsmål om ”ord”, eller ønsker at indlede en religiøs snak på en anden persons tråd. Formoder, at spørgeren gerne vil kaste længere og går i butikker for at spørge til, hvilken stang han skal vælge. Mit bud på svar er så, at han skal vælge den stiveste. Og at han med bedre kasteteknik kan forøge sin distance med 30-100 procent. Ved at vælge den ene stang med en kastevægt på 20-30 gram frem for en anden stang med tilsvarende kastevægt er det måske 2-5 procent man kan øge sin distance med. Alle de andre tanker om balance, fiskelykke, sammensætning, længde osv, osv er fine og gode forslag. Ingen tvivl om det.

Mvh Kristian

Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2018 kl. 21:06

Daniel, Kristian og Martin

 

Jeg kan godt være enig derhen i, at når det er samme person der kaster, at det er en form for konstant - hvis man har opnået et fast niveau. Et niveau jeg stadig mener ikke er svært at opnå. For jeg kan stadig ikke mene det overhånds- sidekast kystfiskere generelt bruger er svært at lære eller særlig teknisk kompliceret. Dog som allerede medgivet kan der evt. opnås mere ved finpudsning af teknikken. Jeg er ikke i tvivl om, at der af absolutte specialister er noget at hente. Forsøger derfor heller ikke at gøre dig uret Kristian. Men som jeg også hører dig sige, synes jeg ikke at konkurrence grej er det bedste til praktisk fiskeri. Det er en ganske anden verden kun med fokus på kastelængde og ikke så meget på praktisk fiskeri. Mine svar går ikke udelukkende på kastelængde. Det er jeg bevidst om. Råder hellere om en fornuftig måde at fiske på og evne til at fange fisk på. Samtidig uden man anstrenger sig unødigt i forhold til også, evt. længe, at nyde at fiske.

 

Jo hvis man opstiller en empirisk test kan det være en metode at bruge samme grej for at kunne påvise forskelle på hvordan de forskellige dele fungerer, påvirker og eller begrænser hinanden. Men sådan test tager ikke hensyn til at samme balance, egenskaber og kastelængde kan opnås ved sammensætning af forskellige mærker og forskellige stanglængder, hjulstørrelser, linediameter, kastevægt og de forskellige behov forskellige personer har. Derfor kan jeg ikke være enig i, at den nævnte test er den eneste endelige sandhed. Balancen imellem delene er for mig det aller vigtigste. Derfor kan der også være grund til være kritisk overfor forskellige test man læser. De er også generelle og subjektive. Man må også forholde sig opmærksom for at der kan være faktorer og motiver der ikke umiddelbart fremgår. Mener bestemt man begår en fejl, hvis man er alt for autoritetstro overfor også de skrevne medier.  

 

Jeg har heller ikke de store problemer med slitage med Fireline. Men kaster heller aldrig igennem - måske blot med 75 % af den kraft jeg kunne benytte. Som nævnt har jeg heller ikke lyst til at kaste længere end jeg gør. Det er min mening at kommer jeg meget ud over den længde at det for alvor begynder at blive svært at fiske korrekt, mærke fisk, går ud over krogningsevne osv. 

 

Martin. Du kommer ind på noget af det aller vigtiste, jeg også mange gange nævner ved køb af ny stang. Det at have en stang i hænderne først. Men ja kræver erfaring og viden om hvad man vil have. Kastevægt på 35-40 gr til havørredfiskeri synes jeg dog er lige voldsomt nok og alt for kraftigt og tungt grej at arbejde med og i forhold til fiskenes generelle størrelse.


Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2018 kl. 22:19
Hej Poul Erik

Angivelsen af en kastevækt på op til 35-40 gram nævner jeg kun fordi Emil angiver sine favorit agn til at ligge mellem 22 og 28 gram, hvilket i min bog betyder at jeg skal have en stang der kan kaste med ca. 35-40 gram.
At jeg selv normalt bruger agn på 8-20 gram og derfor bruger stænger med kastevægt fra 5 - 30 gram er noget andet, men jeg fisker heller ikke så ofte fra de åbne kyster.

Og vedr. kastestil, så er der langt mere at hente end man tror, jeg havde for efterhånden mange år siden fornøjelsen af at afholde et kastekursus med Kristian Ørsted Pedersen som instruktør, det var godt nok med multihjul som omdrejningspunkt, men kasteteknik er nu engang kasteteknik.
Jeg forbedrede mig ca 30% på den ene dag, og med øvelse er der over årene blevet endnu bedre.
Og forbedringen var ikke kun med multihjul, også kast med fastspolehjulene blev markant bedre da min teknik blev forbedret.
Og det efte rat have fisket i 30 år på det tidspunkt.

Ved samme kursus prøvede jeg for øvrigt Kristians stang og jeg kastede dengang ca 30 meter kortere end Kristian med nøjagtig samme setup, så det var hans teknik der betød at han kastede længere. 
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2018 kl. 02:49
Martin

Din måde at vælge stangens kastevægt forstår jeg ikke umiddelbart. Måske er du for meget multifreak he heLOL. Der har jeg erindring om at bruge højere kastevægt end ved fastspole. Det kan have sin nødvendighed ved den større friktion når linen skal rulle af spolen. Min baggrund og erfaring for at sige sådan stammer udelukkende fra blink og ormefiskeri med Amb. 7000 ved laksefiskeri i de norske elve. En metode jeg  holdt op med for ca. to årtier tilbage. Jeg er godt klar over, at der siden er sket meget på multisidens udvikling. Så I multi-"handicappede"Wink har fået nogen mere "normaliserede" - lavere kastevægte. Til fastspole ville jeg dog til enhver tid føle det mest rigtigt generelt at vælge kastevægt inden for stangens opgivne kastevægt med en vis margin til begge sider. Derfor synes jeg at dit valg af en stang med så høj kastevægt ville være en alt for kraftig til fiskene, ufølsom og tung omgang at fiske med. 
Kasteteknik synes jeg heller ikke kan siges nu engang at være kasteteknik. For teknikken ved kast med multihjul, er for mig slet ikke den samme som ved kast med fastspole. Der mener jeg, der er stor forskel.

Måske kan og bør jeg endnu engang endnu tydeligere medgive, at jeg også synes der kan være en del at hente på decideret undervisning. Jeg har bestemt også opdaget at være en gammel hund, som har måttet sande jeg godt har kunnet lære nye tricks. Det også nogen gange fra folk der har været ret uerfarne. Men som netop har haft den fordel ikke at være bundet af de normale forestillinger og gøremåder. Det prøver jeg at forholde mig åben overfor og har haft stor værdi for mig. Men nemt at blive sat og egn efter mange års fiskeri. Det kan jo netop være en forhindring og gøre en blind for både nye ideer og ændringer. Det synes jeg også, at jeg kan se på det jeg her i tråden har givet udtryk for, at jeg er. Ikke at jeg mener at det er unaturligt eller forkert. Som forskellige vil det jo være forskelligt hvad vi erfarer og føler os tilpasse med - hvad der bliver sandheder for os selv. Derfor gør jeg også meget for at gøre opmærksom på at det jeg og vi andre skriver er ganske subjektivt.

Hvis Emil evt. stadig læser med, må han jo som vi andre selv ud at gøre sine egne erfaringer og finde ud af hvad teknik og grej der er bedste løsning for ham. Et råd fra mig, er også at være fuldstændig ligeglad med mærker og dyrt status-grej. Det kan virke som almindeligt, at en del lader sig rive med af modefænomener og eller enddog forsøger sig at købe til bedre evner, foregivning af samme og fremtoning/status. En fælde der vel kan være nem at falde i specielt med hensyn til køb af dyrt grej, der sjældent påvirker fangst. Der kan den store forskel sjældent findes, men i den praktiske erfaring med grej der passer til en og man har det godt med uanset pris og mærke.
Selvfølgelig kan der være en sammenhæng med lækkerier der koster en del. Men meget godt har jeg fundet brugt eller i lave prisklasser. Det gør jo heller ikke noget at forkæle sig selv engang imellem. Ingen kan vel som lystfiskere overbevise sig selv om nødvendigheden af at solde og nærmest ikke at have et valg. Og hvad, man kan jo bare spare lidt på maden. Der er jo god næring i havregryn også....


Redigeret af Salmoniden - 23 Maj 2018 kl. 03:20
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2018 kl. 07:51
Citat: Gleipner


Hej,
Jeg er meget ny fisker, og står lige pt med mine lavpris stænger. Jeg er blevet grebet fuldstændig af havørred fiskeri fra kysten-primært fra stenmoler uden waders, og derfor vil jeg gerne investere i en stang, der kan kaste de længste kast. Jeg har været ude og forhøre mig i grejbutikker, men det er aldrig den samme stang som de udpeger som deres favorit til de lange kast.
Men uanset de tekniske specifikationer osv. så er det erfaring der giver det bedste grundlag, og derfor håber jeg, at i vil dele lidt ud af jeres: Hvilken stang mener i kaster længst - eller er der nogle stænger som IKKE kaster godt?
Jeg kaster primært med 22 gr - 28 gr.
Selv havde jeg RT. Tyran 10.2 ft. i tankerne.
Tak for hjælpen!
Mvh. Emil



Hej Emil

Det er hamrende svært at finde en stang som ikke kaster godt, det er mest af alt et spørgsmål om personen bag, god teknik bringer dig længst.
RT tyran er en fin stang, bruger selv 9 fods 15-45gr udgaven til de kastevægte du nævner.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2018 kl. 08:45
Citat: Gleipner


Jeg er blevet grebet fuldstændig af havørred fiskeri fra kysten-primært fra stenmoler uden waders, og derfor vil jeg gerne investere i en stang, der kan kaste de længste kast.



Hej Emil

Når du har fisket lidt mere, vil du blive forbavset over hvor tæt på land havørreder går ind. Står du på en stenmole kan du forvente at fiskene patruljerer tæt på stenene. Hvis du i den situation kaster langt ud, så risikerer du at du med et Norsk udtryk "kaster dig bort", dvs. at det meste af dit kast affisker vand uden fisk. Det samme kan sagtens ske i waders på stranden. Min strategi på stenmole vil nok snarere være korte kast langs stenene. I øvrigt vil du ofte kunne spotte fiskene hvis vandet er roligt.

Og jo, der er tider og steder hvor lange kast er relevante. Men fokuser hellere på at optimere affiskningen frem for kastelængde. Mit eget udstyr på kysten er en 9fods stang hjemmebygget på en flueklinge, et let lavprofil multihjul og endegrej på 12 - 20g. Med det udstyr kaster jeg sædvanligvis ca. 50m, hvilket er rigeligt til at nå fiskene. Jeg kan godt opruste til tungere grej og længere kast, men min erfaring er at det lette grej fanger flere fisk.

Jeg fisker jævnligt på kysten fra småbåd også. Erfaringen herfra er: tæt på land og kast ind mod stranden.

Mvh. Peter
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum