Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Blink Rival.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Blink Rival.
    Sendt: 16 Feb 2018 kl. 16:48
Jeg har været i gemmerne, og fundet et sæt Rival blink.

Det er blink, som vi her i huset har brugt meget, og været absolut rigtig glade for, og ja der er da røget en del fine havørreder på det her blink, både i Karup å , men også i det Norjyske ( Uggerby å), så de virker.

Desuden, har jeg brugt det på kysten, hvor flere arter har vist interesse for blinket!

Jeg er interesseret i historien om Rival blinkene, som jeg husker det, er de danske, måske fra Ålborg+ men jeg kan ikke huske, hvor mange varianter, der var, hverken i vægte eller farver, rækker hukommelsen!

Min adgang til blinket, er en Silicone form, hvor afstøbning i hvidmetal, giver vægte fra 8g. til 16g. og jeg mener, at den originale afstøbning vejede 12g! men den form er meget gammel.

Er der nogen, som kender Rivalens historie, så hører jeg meget gerne historienWink

På forhånd tak.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
michael hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tomkat Avatar

Tilmeldt:: 27 Dec 2007
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tomkat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2018 kl. 07:10
Hej har set flere orginale til salg her og andre steder og mener de bliver solgt i ålborg 
Til top
Mikkel Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mikl

Tilmeldt:: 23 Mar 2006
Geografisk: Nibe
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2018 kl. 11:10
Hej Per

Blinket hedder oprindeligt Torpedo Rival og blev fremstillet i 7, 10, 12 og 15 grams modeller. Og i et hav af fede farver.

Tilbage i 1990'erne blev det solgt i alle fiskebutikker i Aalborg/Nibe området, men tror det er lidt en Nordjysk klassiker der aldrig har slået helt igennem på landsplan. Jeg tror også, at Rival blinket har været en kraftig inspiration for dem der senere "opfandt" Pool-blinket en anden Nordjysk topagn Smile

Blinket stammer angiveligt fra Aalborg eller Nibe området, men ved ikke hvem der har opfundet det. Jeg mener "Mondo" fra Aalborg og senere Finn Nielsen fra lystfiskerliv har haft rettighederne til blinket. Prøv at google "Torpedo Rival" så kommer der lidt historie bl.a. på Finn's hjemmeside.

Blinket er helt suveræn til både å, fjord og put n take fiskeri. Jeg har sågar brugt den sorte 15 grams model til laksefiskeri på lav sommerelv i Gaula. 

mvh. Mikkel



Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2018 kl. 12:28
Hej Mikkel.

Mange tak for infoen omkring Rival blinket.

Ja, Torpedo Rival var navnet, og jeg tror, at jeg i mine gemmer, et eller andet sted har annoncen fra Hvidovre Sport, hvor blinket er listet op, som du beskriver det.

Samtidig kommer det mig for, at jeg fik nogle af de første Pool blink, som blev lavet, dels som testprøver, og dels som bedømt ud fra min værktøjsmager erfaring, og jeg har stadig de Poolblink i samlingen, det er også et fremragende blink.

Din antagelse af, at det måske var Norden Fjords, at blinkene Rival og Pool blev brugt mest,  er nok ikke forkert, men jeg tror det skyldes, at de fleste blev solgt privat, det var vel kun Torpedo Rival, der egentlig blev solgt i forretningerne.

Nu mangler vi vel bare lige at få tjek på ophavsmandenWink - spændende om der er nogen der kan byde ind, med sådan en oplysning.

Mvh
Per Karlsen.


Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2018 kl. 12:30
Det var ganske rigtigt at det er fra Nibe - Aalborg området Mondo købte rettighedderne af Torpedo Jørgen i Sønderholm Ham med Torpedo pirken m en om mondo har solgt det videre ved jeg ikke
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2018 kl. 12:32
Glemte lige at mondoes forældre havde cykkel forretning i Søndergade i Aalborg hvor de solgte BMV hjul
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2018 kl. 15:16
Jeg har været i gemmerne og fundet omtalte reklame, det var så ikke Hvidovre Sport, men Torpedo ved Roca I/S Postboks 2 - 8800 Viborg.

Jeg kan ikke lige greje, hvad det firma havde med Torpedo Rival at gøre, men annoncen var i et Fisk&Fri, så jeg vil tro, at der har været et tilbud, på daværende tidspunkt.

Annoncen dækker også de små Rovan skeer + Refleks blinket.

Jeg kunne godt tænke mig, et billed fra et givent katalog med Rivalernes farver / str..

Jeg er sikker på, at der har været katalog for Torpedo Rival, men jeg kan ikke huske hvem, der havde hovedkataloget.

Jeg kan se på mine de gamle Rival blink, at originalerne var malet med magnet maling / epoxy,  og der var en stribe reflexfolie limet på forsiden, men de blink jeg har er alle pudset rene, og lavet i kobber / sølv, eller rettere fortinnet og forkobret.

Jeg erindrer at malingen var meget svær at få af, men grund metallet var fint at arbejde videre på. Blinkene, var rigtig fint udstanset, med fint buk, og flotte kanter.

Skulle der findes et katalog billed, så ville et billed / kopi sendt til min mail, være perfekt.Smile

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2018 kl. 16:09
Jeg kan godt huske den reklame med firmaet Roca. Kan også huske at der efterfølgende var nogen læserbreve i F&F om at der var mange der havde bestilt og forudbetalt men desværre aldrig modtaget nogen blink. Jeg havde selv en fiskekammerat der havde fisket med disse blink, som havde været svære at finde nogen steder, og fanget godt på dem. Da han så så reklamen i F&F bestilte vi straks nogen sammen, men modtog aldrig noget fra Roca. Min hukommelse kan spille mig et puds, men jeg mener det må have været omkring '90 (plus/minus et par år). Måske Per Karlsen kan oplyse en årstal fra Fisk&Fri?
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2018 kl. 17:11
Jeg er 100 % sikker på Mondo ikke havde noget med det firma at gøre han boede i grønlænder kvarteret i Aalborg og boede der fra han flyttede fra baghuset til cykkelhandlen
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2018 kl. 17:48
Det var tidligere formand for Aalborg Sportsfisker, Jørgen "Torpedo", som fremstillede blinkene i en række forskellige vægte og metalfarver. De var nærmest kopier af Hardy's legendariske Kidney Spoon. Mener at Jørgens borgerlige navn var/er Christensen, men han fik sit kælenavn, da han tidligere opfandt og producerede Torpedo-pirken.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2018 kl. 18:08
Jeg tror faktisk, at den annonce er gemt, fordi min arbejdsplads lystfisker klub, daværende bestilte Rival blink, men vi så aldrig nogen blink, men vi havde ikke betalt, det foregik ved at betale pr. efterkrav, hvis jeg husker rigtig.

Desværre, er det udklip med annoncen ikke dateret, så jeg kan ikke oplyse hvornår annoncen er fra, men der er nok nogen, som har et komplet sæt Fisk&Fri blade, og evt. kan oplyse lidt om annoncen, men starten af 90erne er nok et rigtigt gæt!

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 17 Feb 2018 kl. 18:09
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2018 kl. 18:48
Du har ret, tror faktisk heller ikke vi forudbetalte, men var ret irriterede over aldrig at modtage de blink vi havde bestilt. Har kigget lidt i mit bibliotek, og kan se på side 20 i Ploug Hansens "Sølvtøj" fra '81 at der er et billede af et Torpedo Rival. Både Rival og Rowan er også nævnt i hans bog "Regnbue og Bækker"
Til top
Peter Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PeterS Avatar

Tilmeldt:: 21 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PeterS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2018 kl. 20:40
Det er rigtigt, at "Torpedo-Jørgens" borgerlige efternavn er Christensen. Fremstillingen af Rival-blinket og flere andre kunstagn af hans opfindelse foregik så vidt jeg er orienteret hjemme i hans værksted i Sønderholm ved Nibe. Han var i en lang årrække formand for Sportsfiskerforeningen Pirken, Aalborg - ikke foreningen Aalborg Sportsfisker, som har fiskeriet på et andet stykke af Lerkenfeld Å! Jørgen leverede en overgang blink m.m. til grossisten Kai Harbo, som bl.a. importerede Daiwa. Da Jørgen ophørte, blev fremstillingen af Rival, som John Behrentz har oplyst, overtaget af "Mondo" fra Aalborg.
Peter Sørensen



Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2018 kl. 20:10
En lille del af historien omkring Torpedo kan findes her, hvor salig Ove Nielsen i Loppefiskeren (feb. 2005) skriver om Rowan-blinket: http://grejsamler.dk/scan/kurt/171.pdf

Rowan var mit favoritblink til Lindenborg å - skulle der noget lidt større på foretrak en Stikling fremfor Rival-blinket (og spinnere var oftest Abu Droppen). Jeg kan svagt huske, at jeg var med min far ude hos Hans Jørgen for at købe pirke(!) til en tur til Tana i første halvdel af 80'erne. Jeg har stadig et par stykker liggende af både Rival og Rowan :-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum