Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Afkorting af fluestang

 Besvar Besvar
Forfatter
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Afkorting af fluestang
    Sendt: 31 Dec 2017 kl. 13:29
Er der en ekspert herinde der kan gi opskriften på hvorledes man korter en kulfiber stang ned.

Ønsker at korte den ned lige over eksisterende håndtag og lave nyt.
Hvorledes skæres det over uden at ødelægge fibrene og hvilke teknik benyttes?
Laver man det nye håndtag på den nederste del af kulfibrene eller kan man lave håndtaget som en forlængelse og lime det ind i kulfibrene lig en spiggot men med lim?

På forhånd tak!
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2017 kl. 13:37
Du bruger en lidt slidt nedstrygerklinge og saver hele vejen rundt - det er ikke så svært, bare lad være med at presse.
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2017 kl. 13:39
Men din tekst er lidt tvetydig - først skriver du at du vil korte af og derefter at du vil lave et nyt håndtag som en forlængelse - der bliver jeg lidt forvirret. Hvis du vil ha ny hjulholder og håndtag så fjerner du bare det gamle (hjulholder i kogende vand og hobbykniv til korken) og montere det nye.
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2017 kl. 14:08
Vil korte den ned med 3-4 feet- det er en to hånds laksestang!

Redigeret af lmehl - 31 Dec 2017 kl. 14:46
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2017 kl. 14:30
Ok tak , havde selv tænkt på at tilpasse et rundt træ eller kork til at presse let ind i stangen så der var stabilitet der hvor jeg skar.
Ville ta en meget fintannet nedstrygerklinge.

Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2017 kl. 15:19
Ahh - på den måde. Der sker ikke noget ved at save den over. Du monterer bare et nyt håndtag på klingen. Ingen grund til at lave en spigot eller noget. Men du skal være opmærksom på at den nok ændrer aktion når du skærer 3-4 fod af den. En slidt fintandet nedstryger skal du bruge. En helt ny skarp hænger fast i fibrene.

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2017 kl. 15:20
Tape omkring skærestedet, og såen fintandet nedstryger.

Bare vær opmærksom på hvad afkortning gør med aktionen. Lige meget hvilken ende du korter, så bliver aktionen dybere. Og når du korter fra bunden bliver stangen mindre stiv.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2018 kl. 13:12
Den bedste metode er. Med en lille fin trekantfil, files en rille helevejen rundt, hvor stangen skal afkortes. Herefter saves med en nedstryger i rillen.
Med den metode splintre stangen ikke.
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2018 kl. 16:50
Tak alle for jeres input- ser ud til at det med lidt fingersnilde kan gøres.

Lasse du skriver som jeg forventede at aktionen vil ændre sig afhængig af om der kortes i top eller bund.

Er det muligt at teste dette ved f.eks at lave en konisk træ pind der passe inde i stangen ( det gør denne del stiv) og teste aktionen ved så at tape hjulet på over dette punkt og prøvekaste?

Det du skriver om aktionen betyder at det kan blive nødvendigt at flytte øjerne på stangen når den er kortet op?

Lars

Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2018 kl. 17:31
Hvorfor vil du afkorte stangen?  3-4 fod er temmelig meget at skære af, hvad håber du at opnå ?
Du skal være opmærksom på at en så stor modifikation vil få stangen til fuldstændig  at ændre karakter !

Mik
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2018 kl. 18:22
Hej mik

Ønsker at korte en af mine lange traditionelle spey stænger ned til 15-16 feet!
Håber jeg får en stang med dyb aktion der fortsat kan kaste traditionelt spey kast.

Er helt klar over dine kommentarer med hensyn til at aktionen kan ændre sig radikalt.
Derfor kan det måske blive nødvendigt at flytte øjer og i værste tilfælde ændre/justere rygraden i en eller flere af delene!
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2018 kl. 08:05
Det er altså ikke rocket science at afkorte en stang. Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har gjort det uden problemer bare med en nedstryger.
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2018 kl. 19:44
Hej - vil gerne takke for de kommentarer om egne erfaringer i er fremkommet med.

Nu vil jeg lige sove lidt på projektet inden jeg kaster mig ud i det forhåbentlig med en brugbar færdig stang.

Lars


Redigeret af lmehl - 03 Jan 2018 kl. 19:45
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum