Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Abu Toby

 Besvar Besvar
Forfatter
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Abu Toby
    Sendt: 11 Dec 2017 kl. 21:43
Hej Forum

I min glæde over at fiske "retro" agtigt er jeg kommet til at tænke på det hæderkronet blink Toby fra Abu. Husker at det vist nok engang blev forsølvet og at det derfor har en anden overflade end de Tobyer der kan købes i dag. Er der nogen der har lidt viden om dette blink, jeg tænker på hvor langt man skal tilbage for at finde de "originale" og hvilke vægte de blev fremstillet i? og hvilken pris går de for når de evt. skal købes af samlere?
VH
Henrik
Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Dec 2017 kl. 22:04
Hej !

ABU Toby kom på markedet 1956, i 7 og 18 gr., 1960 kom 12gr., 1964 28 gr. ( 90mm tyk18gr. ) 1967 20 gr. 75 mm ( tyk 12 gr. ), 1967 kom også en 4 gr. og sidste 1969 kom Toby Salmo 30 gr. 110 mm. fra 1982 blev ABU-Toby lavet i fjärne östen. De forsölvede Tobyer er de tidlige og alle forsvandt ca 1976 samtidig som de to-farvede S/G og S/K udgik. Priser er svärt at give, det har meget med stand og en del med farve og störrelse at göre. De mindste i 4 gr. er der mange som leder efter og også de äldre i 18 gr. farverne S/G og S/K er der også mange som vil fiske med. // Steen

Ps. Den på billedet en Toby-Salmo fra förste året, 1969, derefter kom de på pap, mint i äske koster nok + 200,- men min er ikke til salg for den pris.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2017 kl. 00:29
Hej Henrik.

Jeg har jo haft den fornøjelse, at fiske med de gamle Toby farver, mest fordi jeg begyndte mit blinkfiskeri i 1958.

Jeg har alle dage være pjattet, med især farven BGL i 12g. og 10g., og har fanget rigtig mange forskellige fiskearter på blinket.

Den lille 10 g. var glimrende på et tunet gammelt 5000 Ambassadeur hjul, og var vel i min hverdag forløberen, for Ul blinkene.

På det link her,, har Steen Ulnits nogle gode fact omkring de gamle Toby:

http://ulnits.dk/spinnefiskeri/60-aar-og-15-gram-senere/

På linket her, kan ses mange af de udførsler, som er kommet frem op gennem årene.

Da jeg professionelt støbte blink i en 30 årig periode, fik jeg lært, at lave de gamle ABU farver, især BLG farven, med en Air Brush, og støbningen var i Bera X hvidmetal, som så afgjort ligner de helt gamle forsølvede Toby, til forveksling, både i 10 g og 12 g.

Jeg har haft flere sjove oplevelser, hvor folk troede at de støbte "smykker" var originaler, og så var folk meget villige til at få muldvarpen op af lommen, men det var altså desværre efterligninger.

Jeg tror ikke jeg ejer de originale Toby mere, men jeg får stadig henvendelse på, om jeg kan lave de efterligninger, men desværre nej, jeg laver ikke mere blink ud af huset, så håbet må være at et dødsbo / samler vil forbarme sig, og evt. levere ægte originale forsølvede TobyWink

Mvh
en stor Toby fan -
Per karlsen.
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2017 kl. 07:27
Tak til jer begge god historisk gennemgang.
Hvis der sidder nogen derude med noget i overskud, kunne jeg godt være interesseret i nogle 10gr i sølv måske også i kobber.
Vh
Henrik
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2017 kl. 09:00
Apropos salg af kopiagn, er her lidt læsning til eftertanke! 
Til top
christian svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
damquick Avatar

Tilmeldt:: 14 Aug 2014
Status: Offline
Beskeder: 108
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér damquick Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2017 kl. 11:31
Jeg blev engang spurgt hvilket blink ville jeg vælge hvis jeg kun måtte medbringe et
blink til fjorden , svaret var 10gr toby
I dag fisker jeg dem med enkelt krog , det giver en livliger gang og jeg er den lykkelige ejer af en kasse fuld godt brugt 10gr i alle farver som er fra de første år.
Prøv på grejsamler klubbens træf der kan de fås

Mvh Christian  
Til top
Ole Søndergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Vormstrupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 11 Dec 2008
Geografisk: Karup Å
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vormstrupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2017 kl. 14:54
Vedr. køb af Toby af ældre dato, kan den svenske auktionsside www.tradera.se også være et besøg værd.

Jeg har selv fundet meget godt der, da jeg boede i Sverige.
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Dec 2017 kl. 16:30
Ja jeg må holde et vågent øje med det hele 10-12gr er dem jeg vil gå efter.
Vh
Henrik
Til top
Ejner Nygård Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ejner Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Århus Syd
Status: Offline
Beskeder: 205
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ejner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2017 kl. 00:24
Jeg vil ikke undlade at fortælle en historie om Toby blinket.
Jeg har fisket på Vancouver Island, BC en del gange.  En af gangene kort før jeg skulle der over havde Bilca tilbud på Toby i 18 gr.
Jeg købte en del i kobber, der sammen med Møresilden i kobber skulle være mine hot spot blink.

Under opholdet kom det helt store run af sølvlaks ind til kysten, og det viste sig, at det eneste, der virkede var Toby 18 gr. i kobber. Alt andet gav kun en laks engang imellem.
Den sidste dag oplevede jeg, at der var laks på 5 kast i træk. Der stoppede jeg mæt af laksefiskeri

Nogle Canadiske fiskere, jeg havde lært at kende på mine ture, var tilskuere til mit eventyrlige fiskeri med Toby, og de begyndte at byde på dem. De endte med at få mine sidste Toby, og den ene af dem bad mig tage 50 med næste gang. Han ville gerne købe dem.

Ejner

Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2017 kl. 16:35
SmileThumbs Up
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2017 kl. 16:40
Jeg har en del gamle Tobyer i massiv messing.  En gang imellem får de lidt med noget ståluld og rød vandfast tusch på finnerne, måske lidt sorte striber som gør dem til zebra tobyer.  Flottere silkemat overflade i messingoverfladen kan man ikke få.  
Find nogle grimme eksemplarer som ingen er interesseret i og gå i gang med stålulden. Men kun de gamle som er fremstillet i massiv messing kan bruges.
knæk og bræk
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2017 kl. 20:04
En lille ikke helt relevant tilføjelse, men prøv at lægge en 10g Mørresilda ovenpå en 10g Toby, så vil du opdage at Mørresilda er en tro kopi af en Toby blot uden finnerne, så kopiering af agn er ikke noget der kun hører nutiden til.
Er iøvrig selv helt tosset med de gamle forsølvede blink, da de giver et helt specielt glimt i vandet i forhold til de nyere forniklede modeller

Jesper Rasmussen
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2017 kl. 15:32
ja, og ABU`s Hilo woblere er kopier af Heddon woblere.  Der går vist lang tid imellem et originalt design dukker op. Som Stripper f.eks
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum