Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Elv — Bred Å — Sø Norge

 Besvar Besvar
Forfatter
Ben Jamin Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hooke

Tilmeldt:: 16 Okt 2014
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hooke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Elv — Bred Å — Sø Norge
    Sendt: 26 Nov 2017 kl. 12:55
hej fiskevenner.

Jeg er igang med at undersøge muligheden for at fiske fra kajak i Norge efter Laks / Ørred 🐠 jeg har kun fisket i bjerkreims elven når der kommer til Norge og der vil jeg ikke mene kajak er mulig.
Er der nogle garvede kendere af norske fiskevande der evt har nogle ideer til elv, å måske med søer forbundet hvor det er muligt at kajak fiske? Tænker at planlægge en 7 dages til sommer 2018

God søndag 
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2017 kl. 18:50
Når det ikke lige frem (endnu?) er væltet frem med svar er det måske fordi at du stiller et utroligt bredt spørgsmål vedrørende et utroligt langt land med utroligt mange muligheder.
Jeg har fisket en del steder fra Tana i nord til Mandal i syd. Alligevel har jeg kun oplevet så uendeligt lidt af dette fantastiske land. I Norge venter eventyret lige om hjørnet. Det samme kan vel egentlig siges om vor eget land. Selvom den tanke nok er fjernere for de fleste og turen til Norge føles mere nærliggende når det gælder opdage- og fiskelyst.
Jeg vil dog ikke mene du behøver at tage helt til nord selvom der bydes på helt særegne oplevelser. Men den tur kan også føles som rejsen til verdens ende og passer sig bestemt ikke til en tur på syv dage. Syv dage er i øvrigt ikke lang tid specielt når rejsen går til ukendt land. Vigtigheden af at ramme helt plet bliver naturligvis langt større.
Nu kunne der remses ekstremt mange steder op og der er igennem årene skrevet i mange bøger og blade om mange områder hvor en sådan tur kunne gå til. Jeg ville anbefale dig at holde dig i midt- eller syd Norge. Glomma - Rena området er både hurtigt og nemt at gå til angående adkomst, fiskeri og kajakfærd. Der findes også rigtigt mange systemer store som små med sammenhængende søer og elve masser af steder. Et område jeg selv er nødt til engang at besøge er Røros der virker som et af de på mange vis absolut rigeste områder. Femundsmarka kunne også nævnes som af de mange steder med udforskning og oplevelser til et helt liv. Men egentlig skal man ikke langt udenfor f.eks Oslo eller er man også til det helt urbane er der muligheder direkte i Oslo by eller mange andre byer. Her nævnes blot nogle få men reelle muligheder - men der er så ekstremt mange steder og områder. Google er jo som bekendt vor alles ven og du finder hurtigt nærmest uudtømmelige muligheder på forskellige fora og hjemme sider. www.visitnorway.dk kan være et godt sted at starte og på biblioteket finder du sikkert også hurtigt bøger der fortæller om muligheder i Norge. Du skal ikke bekymre dig for meget om alderen på oplysningerne. For vandene og arterne vil som regel stadig være der. Blot kan det være vigtigt i forhold til gamle oplysninger at vælge store områder frem for mindre hvor forholdene kan være voldsomt ændrede til det oftest negative. Vigtigst kan være at du beslutter dig for et sted og finder derhen. Selvfølgelig vil det være optimalt at du ved så meget i forvejen som muligt. Men lokalt finder du hurtigt ud af hvad der kan lade sig gøre. Der behøver ikke ligefrem være på et turistkontor. I de fleste byer og desto mindre samfund ved de alligevel absolut alt hos den lokale købmand. Vær dog varsom. Selv i lidt større butikker kan du opleve at der er opstillet nogle stole strategisk placeret i nærheden af kassen. Er de tomme er du i rimelig sikkerhed. Men de kan meget vel også være optaget af et par ældre damer der simpelthen ikke har andre steder at gå hen. De kan også svæve rundt andre steder - hold godt øje. De virker søde men er dødsens farlige. Overvej da hvad du har kært og er villig til at betale for og med. Overvej grundigt hele missionen og risikoen ved endsige så meget at få øjenkontakt. Det er snedige væsener der er mestre i indfangning og fastholdelse. Vær bange vær meget bange. Skulle du endog begå den fejl at udspørge ekspedienten er slaget allerede tabt. For som lydløse og lynhurtige ninjaer står de pludselig ved din side. Udgangen er nu afspærret og edderkopperne spinder dig ind i deres spind. Al modstand er nyttesløs for de er garvede og toptrænede. Du er formodentlig det mest spændende de længe har oplevet og som den eksotiske art du er lader de dig ikke gå før de har fået deres vilje med dig. Du kan naturligvis kende dem på alder, underligt farvet hår, øjenbryn de for længst har glemt hvor var og tegnet op midt i panden. Sammen med en voldsom parfume er alt dette snedigt målrettet på at forvirre, forbløffe og ikke mindst bedøve. Men når du opdager disse faresignaler er du allerede for tæt på og flugt og al modstand er nyttesløs. Du befinder dig snart i deres fangenskab hvor du som i et andet eventyr bliver proppet med kaffe, kage og måske norsk hjemmebrændt. Det kan virke hyggeligt men du betaler med mavepine og manglende fisketid og det slutter bestemt ikke der. Ganske vist må man ikke forklejne den livslange information og det netværk hejrene besidder. Men at få direkte information eller reel hjælp kan være vanskeligt da de er drevne i at snakke om lige præcis det de ønsker. De er deres samtids Stasi og lader ikke selv de dygtigste efterretningstjenester noget efter. Du betaler endvidere med din livshistorie. Din endelige løsladelse afhænger af et løfte og afholdelse om at komme igen. Selvom du vil blive reintroduceret til verden tidligt på aftenen hvor det er naturligt for maskinerne at lægge sig til genopladning vil du ikke selv formå at fungere til andet end at gå tidligt i seng. Næste dag vågner du sent. Selv flere toiletbesøg hjælper ikke på at opnå et egentlig fysisk velvære. Psykisk er du udpint, mat og ør. Skulle der bevæge sig fiskeri ind i billedet bliver det højst formålsløst i lighed med andre mislykkede mennesker under en bro et eller andet sted. Det er selvfølgelig min pligt at advare dig mod de farer du kan møde på denne måde også. 
Heldigvis er der jo andre og mere behagelige metoder enten at opnå information eller blot være taknemmelig og vise tak med en gave. I forbuds- og monopol Norge er dansk alkohol yderst gangbar. Hældt i rette jord flyder både ordstrømme og virkelige vande. Jeg husker de tider hvor billig kirsebærvin var vanvittig kurrant. Måske ændrede smagen sig eller visse tragter oversvømmede for det ændrede sig ihvertfald og nu til dags bør man nok satse på noget bedre. Nu vil jeg ikke opfordre til at bryde toldreglerne og det er jo derfor svært at bringe det store med af den slags eller måske tobak. Men dansk salami er også en god ting. Måske ost mm. selvom de selv har ganske livsfarlig løbeost af den slags der rigtigt bevæger sig. Der er givetvis meget mere end det. Du forstår pointen - det er faktisk bare en rigtig rar ting at også på den måde vise tak for hjælp.     
Fiskeriet som sådan behøver ikke at være hverken svært eller det store udstyrsstykke. Det er der nogen der gerne vil gøre det til. Men helt generelt kan det foretages ret nemt og enkelt. Der bruges nogenlunde det samme grej som til ørred, stalling og gedde som her hjemme. Der er selvfølgelig lidt tips der at hente også skulle du ønske det. Hovedarterne er ørred, stalling med mulighed for fjeldørred, helt og gedde måske aborre. Du kan træffe på andre arter også. Men mange vande er næringsfattige og har kun få arter og måske blot en eller to. Kombinationen laks og kajak virker meget tricky på forskellig vis at få til at lykkedes og jeg ville droppe det og satse på de andre arter.
Til top
Ben Jamin Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hooke

Tilmeldt:: 16 Okt 2014
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hooke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2017 kl. 18:30
Hej Poul 

Mange tak for dit svar, det var et dejligt indlæg tak mange tak SmileSmileSmile
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2017 kl. 22:38
Selv tak Ben. Så fik jeg jo igen en mulighed for at skrive og lidt typisk for mig sikkert et alt for langt indlæg. Noget af det jo også mest for humorens skyld selvom der jo også gemmer sig lidt sandhed.

Du er velkommen til at skrive igen evt. når du får sporet dig mere ind på hvor du skal hen. Eller evt. med hensyn til grejet. Specielt synes jeg i forhold til fluemønstre at der er visse der ikke må mangle. Dem kunne du jo evt. binde eller erhverve her vinteren over. Selvom du måske mest/kun er til spin er det altså en rigtig god ide at have fluer med og så nogle bombardaflåd eller synk. Jeg kan såmænd også fatte mig i nogenlunde almindelighed korthed....tror jeg nok....
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum