Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flade fra Natomolen Femmøllerstrand

 Besvar Besvar
Forfatter
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Flade fra Natomolen Femmøllerstrand
    Sendt: 14 Jul 2017 kl. 10:08
Hej,
Vi skal i sommerhus i weekenden og en uge frem i et sommerhus et stenkast fra molen. Jeg ville høre om der er god mulighed for at fange nogle gode flade fra molen med mine 2 drenge.
På forhånd mange tak
Michael L. 
Til top
aleksander aabo eriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
alek0689

Tilmeldt:: 19 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér alek0689 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2017 kl. 11:40
der er makreller hvis der ikke er fladfisk. i kan fiske med et flåd med ca. 2 meters dybde. som agn bruges der sildefilteler og de kan købes i det lokale købmand. i skære silden ud i små stimler og fisker dem på små kroge Smile
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2017 kl. 12:19
Thumbs Up Tak for info Smile Så må det blive lidt makrel, hvis der ikke er flade...
Mvh.
Michael 
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2017 kl. 17:02
Jeg har aldrig selv fisket fra Natomolen. Men jeg kendte på et tidspunkt nogle der omtalte området som en kendt dykke plads og jævnligt havde jaget der. Som jeg fik det forklaret var der et godt område med fladfisk ud for spidsen, vistnok lidt ude til venstre. Men desværre udenfor kastehold. Det var der populært at jage de flade med blot en kniv. De ville snige sig op på dem bagfra og stikke dem hvis det lykkedes at komme tæt nok på. Jeg ved ikke om det stadig er godt.
Mine egne erfaringer stammer fra en enkelt tur til den store mole ved færgelejet ved Øer samt mange ture i jolle ud for samme område. Selvom der har været år imellem har jeg oplevet fiskeriet som konsekvent godt. Der skal dog søges efter fiskene men jeg har altid fundet dem og haft et sjældent godt fiskeri. Jollen har været nødvendig da fiskene har befundet sig langt uden for kastehold. Men til aften og i skumringen trækker fiskene ind mod land og vil formodentlig være der den optimale chance for jer vil være. Jeg har ofte afsluttet fiskeriet fra land på det tidspunkt og fanget fisk. Et alternativ jeg selv på dagstid har brugt er iført waders at vade ud til anden revle og kaste så langt jeg kunne. Det har også givet fisk men har ikke helt føltes som anstrengelserne værd i længden. 
Det er ved at være mange år siden vi oplevede at fjæsingerne holdt indtog deroppe i ganske voldsomme mængder. Det virker sandsynligt at i også vil fange sådanne. Det var forøvrigt det eneste vi fangede på turen til den omtalte mole - men der var rigeligt af dem. De er generelt små men man kan godt fange nogle med lidt kød på og få til et måltid, for de smager ganske udmærket. Men de er jo som bekendt giftige og giften er bestemt aktiv efter deres død. Jeg mærkede en snert af det i en meget lille rift jeg fik ved rensning af nogle aflivede eksemplarer. For at i det hele taget at undgå at blive stukket plejer jeg at bruge to tænger til krogløsning. Den ene holder jeg fisken i underkæben og tager krogen ud med den anden. Jeg har også prøvet at være nødt til at gribe dem med fingrene i underkæben og løsne krogen på den måde. Men kombinationen af små fisk der gerne spræller og store pølsefingre er bestemt ikke den optimale løsning. Er uheldet ude er et gammelt råd at have en termokande med varmt vand med. Stikket overhældes med det varme vand der neutraliserer giften. Jeg har aldrig selv prøvet det men det skulle være en meget hurtig og effektiv behandling. Uanset er det en nem forsikring lige at have med. Ligeledes formodentlig bedst først som sidst at skære hovede og rygfinne af straks efter fangst. 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum