Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flue farver til hvilke vejr?

 Besvar Besvar
Forfatter
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Flue farver til hvilke vejr?
    Sendt: 26 Jun 2017 kl. 16:15
undskyld mit nok dumme spørgsmål. Jeg er ved at lære hvilke farver osv. Der virker på de forskellige tidspunkter. Er det noget med at om vinteren er det fluer med masser af farver der virker bedst? Hvad så om forår,sommer og efterår? Igen undskyld det dumme spørgsmål men mig og en kammerat var ved den lokale put sø i weekenden og der var ret varmt men intet skete der om det var i overfladen i midten eller i bunden af søen. Vi diskuterede lidt frem og tilbage hvilke farver der passer til årstiderne. :)

Og det er fluer til put søen vi diskuterede.


Redigeret af Dummiz - 26 Jun 2017 kl. 16:16
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2017 kl. 16:44
efter min bedste overbevisning er farver sekundære i forhold til hvordan fluerne går i vandet, og hvordan de fiskes.
Selvfølgelig kan vandets beskaffenhed have en vis indflydelse på hvordan farver ses, sådan forstået at farver der gør opmærksomme på sig selv vil være bedre synlige i grumset vand, fremfor fluer i mere neutrale farver - men igen så skal du huske at fisk er levende væsner, og dermed er der intet der er fast og kan lægges i "kasser" omkring adfærd.

Prøv dig frem og evt skift lidt mellem forskellige farver, typer, måder de fiskes på osv

Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2017 kl. 18:05



Hej Dennis

Fluer findes i alverdens smukke farver og det er fordi, at fluer først og fremmest skal fange fiskere og dernæst fisk!

Men min mening er ligesom Michael at farver er mindre vigtige.

Presentation er det vigtigste (dvs hvor er fisken og hvordan fiskes fluen passivt/aktivt osv)

Dernæst fluens størrelse, herefter er fluens form vigtig. Herefter tænk om der skal være flash/ikke flash.

Sidste omtanke bør være i forhold til fluens farve.

Så i forhold til fluevalg, mener jeg at farver er mindre vigtige.

Men hvis du alligevel ligesom os andre tænker over farver så tænk først på om det er attractor/provokation eller imitation du ønsker?

I forhold til p/t kunne attractor/provokation er fx farvestrålende marabou fluer imens imitation prøver at efterligne et fødeemne fx dansemyg eller en foderpille...

Hvis du ser eller tror at fiskene tager føde så prøv at finde ud af hvad det er og efterlign dette bedst muligt, hvis du ser de voksne blå vandnymfer flyve rundt så prøv en olivengrøn vandnymfe larve osv. Tag evt et børne fiskenet med og tag et par skrab og undersøg vandinsekterne - og se hvad du har i flueboksen der ligner...

God fisketur






Redigeret af Rasmus Elvekjær - 26 Jun 2017 kl. 18:28
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2017 kl. 18:22



Her er link til 3 gode artikler om fluevalget til P/T søen - de kan downloades som PDF.

De er på svensk og i forhold til svenske P/T søer. Desværre tror jeg ikke alle danske P/T er ligeså gode, men der er nok nogle gode søer her også.

Jeg fisker ikke selv P/T. Men jeg håber der findes søer i Danmark hvor fiskene også får lov til at gå i søen i så lang tid at de har mulighed for at blive selektive i forhold til søens fødeemner - hvis det er tilfældet så vælg de gode søer - som er sjove for fluefiskere.

Bedste hilsner Rasmus

og her er link til artiklerne:

http://www.johanklingberg.com/media/4601/fjadermygg.pdf

http://www.johanklingberg.com/media/4610/johan%202-09.pdf

http://www.johanklingberg.com/media/4616/johan%204-09.pdf



Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2017 kl. 14:54
Tusinde tak for de gode svar :) 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum