Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny flueline

 Besvar Besvar
Forfatter
Bang Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
RonnyBang

Tilmeldt:: 20 Okt 2005
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RonnyBang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ny flueline
    Sendt: 27 Maj 2017 kl. 20:06
Hejsa alle
Efter flere år uden fiskeri, er jeg så småt kommet igang igen, i p&t sø.
Er ved at se efter en ny flueline, da den jeg har nok er ved at være 10-15 år gammel, og har lagt ubrugt i mange år på hjulet.
Hvad er et godt valg nu om dage ? det er klasse 8 jeg skal bruge, og vil gerne have noget nogenlunde langsomt synkende.

Mvh Ronny
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Maj 2017 kl. 22:07
Hvilken stang har du? 

De fleste nye #8 liner vejer for det meste 19-20g og hvis din stang også er 10+ år skal man nok være lidt varsom med at byde ind med #8er liner :-) 
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Til top
Bang Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
RonnyBang

Tilmeldt:: 20 Okt 2005
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RonnyBang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Maj 2017 kl. 22:57
Det er en Nielsen Powerflex 9' lw-8.
Ja nu ved jeg ikke med vægt, de er måske en del lettere i dag ? =)
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2017 kl. 11:16
#8 er 15-16 gram. Rio er i den tunge ende. Deres #8 er 16,5 gram (har lige vejet den) Sætter du en 20 grams (= #10-11) line på stangen, vil den blive overbelastet.
Har du undersøgt din gamle line? Hvis den kun har fisket i ferskvand, fejler den sikkert ikke noget. Kun hvis den er krakkeleret skal den skiftes.
Den gamle line skal muligvis rettes ud, efter at have siddet på hjulet i mange år, men det er hurtigt gjort. Læg den i varmt vand (badevandstemperatur) en times tid og hæng den til afkøling udstrukket, ikke stramt, bare nok til at evt. løkker rettes ud. Så er den så god som ny igen.
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2017 kl. 12:27
Citat: RonnyBang

Det er en Nielsen Powerflex 9' lw-8.
Ja nu ved jeg ikke med vægt, de er måske en del lettere i dag ? =)

øømm vi snakker ikke om hvad din stang vejer... Tongue

efter som din stang er af ældre dato er din stang højsstandsyndelig lavet så den kaster med liner efter aftm systemet, men i dag vejer de fleste liner mere end hvad aftm systemet forskriver og jeg tvivler på at feks. en #8 Rio outbound vil passe din stang, det bliver simpelhen for meget vægt til din stang.
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Til top
Bang Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
RonnyBang

Tilmeldt:: 20 Okt 2005
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RonnyBang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2017 kl. 14:45
Jeg ved godt der ikke snakkes om vægt på stangen. 
Prøver at rette den gamle line op.
Ellers må jeg jo prøve mig frem.



Til top
Bang Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
RonnyBang

Tilmeldt:: 20 Okt 2005
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RonnyBang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2017 kl. 20:26
Hej igen, fandt ud af mine fluestang var knækket i dag.
Så nu har jeg sat og set på nogle sæt, fra de forskellige sider.
Nogle der har nogle gode bud på det bedste køb ?
Til top
Jørgen Lorenzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FFFI

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Kysten
Status: Offline
Beskeder: 148
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FFFI Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2017 kl. 21:40
Hej Ronni.
Nok en god ide at fortælle lidt om hvad du vil bruge den til... om hvilken klasse du har tænkt på.... og hvad du vil bruge på en ny (evt brugt) stang.

Knæk og Bræk 
Til top
Bang Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
RonnyBang

Tilmeldt:: 20 Okt 2005
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RonnyBang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2017 kl. 22:33
Hej Jørgen
Det er mest til p&t, men måske også lidt å.
Jeg plejer at bruge klasse 8, men 7 er nok også fint. Og det skal være en synkende line.
Som sagt før, så har jeg jo hjul og line, men det er nok mindst 15 år gammelt, så hvis der måske findes et fint sæt er det nok bedst.
hvad med sådan noget feks.
http://www.stefs-lystfiskergrej.dk/Shop/info.htm?catid=157&articleid=Pool_12_Komplet_fluesaet
Er det noget værd at bruge ?
Til top
Bang Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
RonnyBang

Tilmeldt:: 20 Okt 2005
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RonnyBang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2017 kl. 22:34
Citat: RonnyBang

Hej Jørgen
Det er mest til p&t, men måske også lidt å.
Jeg plejer at bruge klasse 8, men 7 er nok også fint. Og det skal være en synkende line.
Som sagt før, så har jeg jo hjul og line, men det er nok mindst 15 år gammelt, så hvis der måske findes et fint sæt er det nok bedst.
hvad med sådan noget feks.
http://www.stefs-lystfiskergrej.dk/Shop/info.htm?catid=157&articleid=Pool_12_Komplet_fluesaet
Er det noget værd at bruge ?
Jeg vil som gerne bruge lidt mere, men kiggede lige på før prisen.
Til top
Bang Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
RonnyBang

Tilmeldt:: 20 Okt 2005
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RonnyBang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2017 kl. 22:40
Eller måske sådan en
http://www.effektlageret.dk/product/ron-thompson-nx-serie-luksus-fluesaet-7874/
Til top
claus møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cgm

Tilmeldt:: 13 Jul 2011
Geografisk: oure
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cgm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2017 kl. 10:01
Hej
Du skal ud og prøve nogen fluestænger. Jeg har lige købt en Scierra Salis kl7 på bud og er squ lidt imponeret over den stang. Prøv den og få en ny line på dit hjul der passer til stangen
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2017 kl. 17:30
Jeg ville helt klart anbefale dig at gå meget længere ned i lineklasse og vælge et sæt i klasse 5/6 med en stanglængde på 9 fod. Den væsentligste årsag dertil vil være at dette sæt vil stille dig meget bedre med hensyn til teknisk at udføre fiskeriet du nævner samt også fornøjelsen derved.
Klasse 7/8 som du kredser om er per tradition grej til kysten selvom mange også gerne til sammenligning bruger klasse 6 derude.
Jeg vil klart anbefale dig enten at få nogen med ud at handle der ved hvad de taler om. Men der behøver heller ikke være nogen fare i selv at opsøge et par grejforretninger hvor de sagtens vil kunne råde dig også ud fra et bestemt prisleje. Det er også en måde at gøre en meget god handel på tilbud du ikke finder på hjemmesiderne. Det er ikke i forretningernes interesse at rippe folk men at stille dig så tilfreds at du gerne kommer igen. Det behøver ikke at koste spidsen af en jetjager heller og det allervigtigste synes jeg at du får en mulighed for at få nogle forskellige sæt i hånden og derved finder noget som lige du synes vil være dejligt at bruge. For det er fint nok at spørge her og det kan selvfølgelig give nogle fingerpeg. Men du vil helt uundgåeligt få nogle meget subjektive svar der ikke nødvendigvis passer til dig.

Mvh Poul 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum