Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Belstning af rørfluer - laks / havørred

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Belstning af rørfluer - laks / havørred
    Sendt: 17 Apr 2017 kl. 22:10
I disse dage, er der masser af rørfluer i vandet, og der bliver virkelig fanget fisk på dem, både havørred og laks.

Jeg begyndte for små 10 år siden, at lave mine belastninger, på en del af mine egne rørfluer, ved at sætte en eller 2 kugler / beads på røret i krogenden.

Jeg blev kritiseret for, at lægge belastningen både for og bag på fluen, men mit argument og erfaring var, at placeres vægten sådan, så starter fluen affiskningen, straks når fluen lander på modsat side. 

I dag er det jo ikke så sjældent, der er er belastninger flere steder på rørfluen, altså både front og belastning bagest, men også nogen gange, en kugle lige bag ved vingen.

Belastning bagest på rørfluen, er vist her på denne artikel:

http://testsite.poulsenmedia.com/index.php?option=com_content&view=article&id=3387:2016-04-02-20-52-35&catid=581:fluer-bundet-med-futurefly-materialer

i dag vælger jeg oftest, at have en 4 eller 5mm. kugle, som belastning, og kun en kugle + en perle, som bruges til fladfiske forfang. Farverne er hot på perlen, og den giver et fint skær i vandet.

Skal jeg lave korte små rør, som kommer ned pr. omgående, så vælger jeg perlen i tungsten, men kun en og så evt. en almindelig perle, i en hot farve.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om man benytter den her form for rørflue belastning, og hvilke erfaringer man har.

Min erfaring bruges, når åen / elven har lidt høj vandstand, men i sommertiden, kan det også være effektivt, vis strømmen er stærk, som kommer fluen ned, og fisker med det samme.

Nogen kan vel mene, at fluens ikke præsenteres pænt med vægten i bagenden, men de moderne udrustninger i stænger og line gør, at jeg ikke synes, at det er et problem, grejet skal bare passe til ens setup.

Lad os hører, hvad man mener om ovenstående?

På forhånd tak.

Mvh
Per Karlsen.




Redigeret af PK - 17 Apr 2017 kl. 22:12
Til top
claus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skeldal

Tilmeldt:: 19 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 208
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skeldal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2017 kl. 20:12
Hejsa per min start flue skjern å en lille krop og en god vinge og så det bedste der er kommet tungsten kuler i år så kommmer man hurtig ned til de fisk 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2017 kl. 22:58
Hej Claus.

Fine fluer du har derWink. Jeg har ikke gjort ret meget i tungsten, kun til fluer, der virkelig skal ned, men jeg kunne da være fristet til at prøve, til de serier, der hører til mit DFRS, mest fordi jeg normalt laver de små fluer med vingedelen og vægtet front bundet på et lille ø 1,8mm. rør, som så påsættes, den ene eller anden type kugler, eller andre vægte.

Fidusen er så, at vingedelens rør, stikker helt igennem vægtene, og jeg sætter så et styr af den ene eller anden type på røret, med en gummiperler op mod belastningen, så kan jeg skifte krop - vingedel i det uendelige + at det hele er låst fast, men nemt at skifte.

Jeg bruger kun enkeltkrog, på mit endegrej, så jeg vil gerne have et fast krogstyr på fluen, mest fordi, så kan jeg lade krogen vende opad i vingen, og herved fiske fluen rigtig tæt på bunden, og ja en krogning i fiskens overmund er vel heller ikke at foragte, og uden modhager er krogen nem at tage ud af fisken.Tongue

Mvh
Per Karlsen.




Redigeret af PK - 19 Apr 2017 kl. 23:00
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum