Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

kommerciel Fiske Guide

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: kommerciel Fiske Guide
    Sendt: 12 Apr 2017 kl. 20:21
Det luner mit fiskerhjerte at læse nedenstående på Forbundets hjemmeside. Jeg håber at andre af administratorerne af vores mange andre fiskevande følger trop

http://www.sportsfiskeren.dk/ingen-kommerciel-guidning-paa-hofs-vand-ved-storaa
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2017 kl. 20:56
Det er flot gået af HOF. Det giver større lyst, til alt det frivillige arbejde de har gjort så fantastisk godt igennem mange år. Godt de ikke hopper på Esben Lunde Larsens s "Lystfisker-Industri" ide.
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 12 Apr 2017 kl. 21:14
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Apr 2017 kl. 22:41
Spændende hvordan de har tænkt sig at overholde det når de stadigvæk sælger dagkort....

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2017 kl. 07:11
Det kan man vel reelt hellere ikke Lasse, men man kan sende guiden en bøde/regning, for at bryde reglerne og et evt retsligt efterspil, desuden må det hellere ikke være sjovt at være guide og ilde set ved vandet, det kan umuligt give en god oplevelse for guidens kunder.
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2017 kl. 07:26
Jeg personligt har et lidt ambivalent forhold til det her nye guide koncept, det har jo forgået igennem en del år nu både ved Storåen og Skjern Å, på fineste vis, problemet i mine øjne er at med DFS nye dyrekøbte bevis, ved vi ikke om vi er på vej til at få forhold hvor vi ikke kan regne med, at der ikke opkøbes foreningsvand af grejfimaer/guider m.m Jeg kender personligt et par stykker, der er ved at starte op, og den ene kørende frem som om vedkommende er en messias  for hans vandløb, den anden med en rolig tilgang med benene solidt placeret i den lokale muld, og er i dialog med folkene ved åen, der er en verden til forskel. Apropos angående det med at dæmme op for guider, enhver lystfisker kan jo også vælge at gå ved siden af flokken og høre alle guldkornene gratis, det kan man jo ikke forhindre. :-D
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2017 kl. 10:28
Så må man bare lave en liste med dem der bruger guide og give dem karentæne permanent Man registrere vel kort købere når de køber kort og viser deres stats tegn
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2017 kl. 16:35
Citat: limfjord

Det kan man vel reelt hellere ikke Lasse, men man kan sende guiden en bøde/regning, for at bryde reglerne og et evt retsligt efterspil, desuden må det hellere ikke være sjovt at være guide og ilde set ved vandet, det kan umuligt give en god oplevelse for guidens kunder.


Interessant, og hvordan skulle det lige foregå? Langt det meste guidning er en guide og en til to klienter, den eneste måde at finde ud af om to tre fiskere der fisker sammen er et guide/klient forhold er jo at spørge dem, og så håbe på de svarer ærligt. Med den hadske stemning der er dukket op, så sker det næppe og hvor meget er sådan et forbud så værd?

Og med netop den holdning der lægges for dagen, så er det da netop en opkøbning af fiskeret der ligger lige for istedet for et samarbejde....

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2017 kl. 17:44
Tror da mange ser Norge som et skræk eksempel på hvad kommercielt fiskeri kan give af fordele og ulemper.
For et år siden diskuterende man om kommunen stadig skulle tilbyde gratis fiskeri til borgerne og sommerhusejere på kommunestykkerne som før var under HOF.
Dengang var der ikke mange der så frygten i et stigende kommercielt pres som stiger sammen med bestanden af laksen, hvor mange ikke så fornuften i en styrket HOF der kan tilbyde laksefiskeri til alle for fornuftige penge hvor man får flere medlemmer som har lokal forankret.
Man kan sammenligne det lidt med de gule fagforeninger hvor andre vil høste af andres fortjeneste, hvor der for 10år siden ikke var mange aktører der havde visioner og kapital til at få genrejst laksebestanden.
Så nu kommer det igen længere oppe i tråden, citat"så er det da netop en opkøbning af fiskeret der ligger for i stedet for et samarbejde"
Ja det er kun et år siden, så allerede nu snakker folk om opkøb af fiskeret, hvor folk ikke får lov at høste frugterne af andres frivillige arbejde....pinligt hvis vi skal have norske tilstanden her

Ulrich

Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2017 kl. 17:54
Citat: LasseK


Interessant, og hvordan skulle det lige foregå? Langt det meste guidning er en guide og en til to klienter, den eneste måde at finde ud af om to tre fiskere der fisker sammen er et guide/klient forhold er jo at spørge dem, og så håbe på de svarer ærligt. Med den hadske stemning der er dukket op, så sker det næppe og hvor meget er sådan et forbud så værd?

Og med netop den holdning der lægges for dagen, så er det da netop en opkøbning af fiskeret der ligger lige for istedet for et samarbejde....

Mvh
Lasse



Den hadske stemning ser du ikke herfra, en bekymrende mine ja, jeg kunne faktisk være ligeglad da det ikke kommer til at påvirke mit kystfiskeri, men da jeg nu engang imellem gæster åen, og har mange venner iblandt, så kan man godt blive bekymret for det fremtidige senarie. Ja, og det sidste kan du faktisk have ret i, har selv tænkt den tanke, men så bliver der da i hvert fald mere splid mellem lystfiskerne. Men nej der skal ikke graves større grøfter, og mon ikke stormen ligger sig igen. Men hvad regner guiderne selv med deres rolle bliver langs åen, er det kun de certificeret der kan guide, vil de bidrag lidt ekstra økonomisk til vandplejen, når de kommer til at berige sig på netop denne. m.m Der er sikkert mange andre ubesvaret spørgsmål, og her har DSF måske af gode grunde ikke lige haft fingeren på pulsen.


Redigeret af limfjord - 13 Apr 2017 kl. 17:56
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2017 kl. 18:23
Så når engang/hvis kommunen får sluppet Storåen fri af vandkraftssøen og smolten har en realistisk chance for at overleve, så venter der en kæmpe økonomisk opgave i at få Storåen øst for søen genetableret med gydepladser, okkerproblemer og diverse, så ser ikke nogen fornuftig begrundelse for at ikke alle bruger at storåen bidrager til vedligehold og gruspleje som medlemmer af HOF gør. Så kunne man starte med at smide disse penge i en pulje, da der bliver brug for dem.

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2017 kl. 18:46
Citat: limfjord


Citat: LasseK

Interessant, og hvordan skulle det lige foregå?
Langt det meste guidning er en guide og en til to klienter, den eneste
måde at finde ud af om to tre fiskere der fisker sammen er et
guide/klient forhold er jo at spørge dem, og så håbe på de svarer
ærligt. Med den hadske stemning der er dukket op, så sker det næppe og
hvor meget er sådan et forbud så værd?

Og med netop den holdning der lægges for dagen, så er det da netop
en opkøbning af fiskeret der ligger lige for istedet for et
samarbejde....

Mvh
Lasse

Den hadske stemning ser du ikke herfra, en bekymrende mine ja, jeg kunne faktisk være ligeglad da det ikke kommer til at påvirke mit kystfiskeri, men da jeg nu engang imellem gæster åen, og har mange venner iblandt, så kan man godt blive bekymret for det fremtidige senarie. Ja, og det sidste kan du faktisk have ret i, har selv tænkt den tanke, men så bliver der da i hvert fald mere splid mellem lystfiskerne. Men nej der skal ikke graves større grøfter, og mon ikke stormen ligger sig igen. Men hvad regner guiderne selv med deres rolle bliver langs åen, er det kun de certificeret der kan guide, vil de bidrag lidt ekstra økonomisk til vandplejen, når de kommer til at berige sig på netop denne. m.m Der er sikkert mange andre ubesvaret spørgsmål, og her har DSF måske af gode grunde ikke lige haft fingeren på pulsen.


Har heller ikke tillagt dig det, det er udelukkende en betragtning af hvad der florerer på blandt andet Facebook.
Det virker lidt til at nogen har mere travlt med personlige agendaer en med at se et lidt større billede af hvad der er muligt.

En god guide vil jo qva sit virke netop være med til at bidrage ekstra til vandplejen i klubberne, glade klienter kommer igen og lægger flere penge i lokal samfundet.

Tror næppe at der vil komme et krav om certifikation, men netop en ordning for guider burde jo give klienter et minimum af garanti for at de kan deres kram. Det er i hvert fald min oplevelse med certificering indenfor instruktion i fluekast. Ja der er klaphatte alle steder, men flere uden end med   

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2017 kl. 19:27
Lasse Karlsson, ser du ikke Norge som et skræk eksempel på hvad vi ikke skal have i Danmark?
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2017 kl. 19:29
Karlsson, der er ingen der har valgt at tage dette kursus for at kunne bidrage til den lokale forening, så ville de jo gøre det bedst ved at hjælpe foreningen med gratis guidning ved åen. Det er gjort med det for øje at man kan fiske mere og drømmen om at blive semi proff, eller fuldtids guide og leve af sin hobby, og ja hvem vil ikke det. Men, det vil klæde guiderne at de bidrog til åen, igennem en procentdel af deres indtægt, hvor mange flere der kommer til åen pga proff guider kan man ikke gøre op, tror nok at turismen ved vore åer har været voksende igennem de seneste år, pga den almen fremgang og øget chance for gevinst.


Redigeret af limfjord - 13 Apr 2017 kl. 19:30
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2017 kl. 21:16
Carsten, enig i at der næppe er nogen som har betalt for en certificering der har gjort det udelukkende for at arbejde gratis bagefter med netop det. Jeg kender heller ikke en eneste guide der er guide for at fiske mere, så er det i hvert fald en dårlig guide! Men at man har valgt at arbejde med noget der står en nær har jeg intet imod, jeg maler heller ikke folks stuer gratis, selvom jeg stort set dagligt bliver spurgt om det, jeg ved ikke hvad du tjener dit levebrød med, men jeg regner ikke med at du gør det pro bono? Giver du også en skilling til din arbejdsgiver sådan bare for god ordens skyld?

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2017 kl. 21:18
Citat: ufl

Lasse Karlsson, ser du ikke Norge som et skræk eksempel på hvad vi ikke skal have i Danmark?



Hvilken del af Norge er det du ser som et skræk eksempel?

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2017 kl. 21:32
Det er jo netop pointen Lasse, du skriver at guider bidrager til foreninger alene ved at guide ved deres vande, det kan jo ikke bevises, at det alene vil trække lystfisker til. Måske de samme folk havde fisket der alligevel og købt fisketegn, jeg forstår ikke hvorfor man tror man kan guide frit på fælles foreningsvand, lodsejers jord, for egen vinding, uden at bidrage yderligere. Men jeg trækker mig ud af debatten, for det er op til å-fiskerne selv at sige fra, måske jeg er helt galt afmarcheret i forhold til flertallet af danske åfiskers ønsker.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2017 kl. 23:16
Citat: limfjord

Det er jo netop pointen Lasse, du skriver at guider bidrager til foreninger alene ved at guide ved deres vande, det kan jo ikke bevises, at det alene vil trække lystfisker til. Måske de samme folk havde fisket der alligevel og købt fisketegn, jeg forstår ikke hvorfor man tror man kan guide frit på fælles foreningsvand, lodsejers jord, for egen vinding, uden at bidrage yderligere. Men jeg trækker mig ud af debatten, for det er op til å-fiskerne selv at sige fra, måske jeg er helt galt afmarcheret i forhold til flertallet af danske åfiskers ønsker.


De samme der er imod guider der gør det for ussel mammon, er helt ok med at der guides på samme fisk på fælles vand, altså på kysten, men når det foregår på kommercielt vand, læs dagkort, i vandløb, så er fanden løs i laksegade og de skal forbydes. Istedet kunne man snildt indgå aftale med samme guider om en ordning hvor alle fik del i kagen, men hellere tomt forbyde end tænke længere.

Du skriver at det ikke er til at bevise at guidede folk bidrager til foreningerne, det er heller til at bevise det modsatte, og slet ikke når der forbydes til højre og venstre. Tænk tanken, en guides opgave er at sikre en klient en god oplevelse ved vandet, lære vedkommende om vandet og omgivelserne, og som bonus fange en fisk. Hvis vedkommende ikke har en god oplevelse kommer de næppe igen. Kommer man for første gang ved et vandløb, på dagkort er det ikke sikkert at man løber ind i en lokal der vil dele, chancen for det modsatte er langt større ( ja jeg har mødt lokale der klipper fluen af forfanget så snart de ser "fremmede" og lignende...) og har man så lyst til at komme igen? Næppe...

Og så lader det jo kun til at være danske guider der er målet, det er jo ikke noget nyt at udenlandske guider har lavet ture på de danske åer i årtier...

Tak for debatten, det er altid lærerigt at få andre input.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2017 kl. 00:27
Nu er nettet og Facebook dagligt ved at drukne i opslag og spørgsmål, er silden kommet, er hornfisken kommet, er der pighvar, er det kommet makrel i løbet af hele sæsonen hvor folk igen vil nyde af folks flid og ihærdighed, hvor man selv vil investere minimum af tid og penge men gerne dele lystigt af billeder af den ene store fangst efter den anden. Vil man ikke have serveret det hele på et sølvfad til mest mulig pral med så lille indsats som muligt?
Er det ikke det samme med guides til laksefiskeri i åerne, hvor man vil have serveret det hele på et sølvfad så nettet og facebook hurtigt muligt bliver bombaderet med selfie billeder af laks som måske alligevel skal genudsættes. 
Nu fisker jeg på Hof og Vemb stykket, har kun mødt hjælpesomme og imødekommende lystfiskere. Folk deler gerne tips og tricks hvor man dog ikke får kastet alle standpladserne i hovedet. Hvis man ellers deltager aktivt og igen møder de samme mennesker, så kommer der mere naturligt samtale hvor man deler oplevelser hvad man har set og fanget. Er man lidt grundig og aktiv kan man få mange laks op og markere sig hvor man selv finder sine standpladser uden at få det serveret på et sølvfad, fiskeri handler også om kvalitet ikke kun kvantitet, hvor det er fedt at hive en 10-11kg laks op af en standplads som andre ikke kendte til, hvor samme plads gav 95cm laks på den næste tur. Guides er jo en nem og dyr måde at komme til kvantitet på, men jeg er nu tilhænger af kvalitet, så jeg tager gerne turene den hårde måde og lære af mine egne fejl.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2017 kl. 07:54
Jeg er også modstander af fiskeguider på kysten og søerne!

Jeg synes, som Ulrich, at det må være langt mere tilfredsstillende at blive en del af et netværk og få sin viden ved erfaring og de mange timer ved fiskevandet.

Fiskene på kysten er jo også et resultat af at der er fisk i åerne (måske med undtagelse af laksene, dem får kystfiskerne vel kun meget lidt glæde af) så om det er guidning i åer eller på kysten er for mig et fedt.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2017 kl. 11:01
Det er lidt tankevækkende at tråden nu har ligget her i et par uger og at der helt sikkert har været mindst en "fiskeguide" (måske flere?) der har læst med, men at der ikke er nogen af dem der forsvarer deres "profession"? 
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2017 kl. 12:12
Mere tankevækkende at der tydeligvis er en flok folk som har deres stålsatte meninger som der ikke kan rokkes ved, der føler trang til at tale andre ned, og derefter undrer sig over at de ikke vil deltage i en ladt debat...

Forstår bedre at udenlandske turister bruger udenlandske guider når de kommer og besøger landet, de lokale rakkes ned på tyndt grundlag....

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2017 kl. 13:34
Carsten Hansen, hvor er det da en irriterende Avatar du har, opgiver at læse dine indlæg,gider ikke se på det flimmer .

Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2017 kl. 15:37
Hej Ulrich

Jeg kan se at Gaula´s skræk Manfred Raguse har fanget et par laks i Skjern Å den 18. april. Når man ved hvordan han og hans guides har smadret gaulafiskeriet for menigmand med vildt opskruede priser til følge siger jeg bare "tak for kaffe" og anbefaler, at der gøres det der skal til for at holde denne personage og hans guides væk fra de danske vandløb.


"Im Laufe der Jahre wurden erstklassige Lachsstrecken aus den attraktivsten Flussbereichen der Gaula selektiert"........


Redigeret af Jakob Larsen - 24 Apr 2017 kl. 15:54
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2017 kl. 16:05
Hej Jakob
Er det ikke det jeg mener når jeg skriver at Norge er et skræk eksempel på kommerciel tiltag ved laksefiskeriet?
Nu har Norge 629 lakseførende elve, hvor vi har ganske få, så mener det er vigtig at lodsejer, foreninger og kommuner får afstemt en fælles stategi som alle slutter op om, især succesen ved Storåen har været eksplosiv på mange måder.
Så ser den største udfordring nu er at få lavet et omløbsstryg som sikre laksen på 100km åløb og smolten trækrute til havet mere end at eksponere laksefiskeriet kommercielt. Storåen sælger vist sig selv lige nu.
Så håber strygets prioritet bliver laksen og smoltens vandring fremfor lidt vandevent med kajak med kun 5m fald som der er ved vandkraftssøen, vil folk opleve action på vandet, så har vi klitmøller med verdensklasse vand til vandforlystelser...
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2017 kl. 18:30
Hej Ulrich
Jo, jeg er enig i det meste. Vandkraftsøen har jeg ingen bemærkninger tilErmm, men det er jo ingen hemmelighed, at Storå kun producerer laks af betydning nedstrøms og at denne produktion til gengæld har være eksplosiv, som du skriver.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2017 kl. 12:05

Jakob Larsen har jo ret. Vi ødelægger lystfiskeriet her i landet, hvis vi laver det om til Lystfisker-Industri, som det er flere steder i Norge. Det vil gå ud over foreningslivet og det frivillige arbejde. Jeg tænker her på vores vandløb. Der kan måske efter Esben Lunde Larsens opfattelse på kort sigt tjenes penge, men hvad vil der ske fremover.

mvh Lasse Hagebro

Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2017 kl. 09:12
Jakob Larsen, ja Manfred Raguse er en styg karl, og vi skal virklig passe på at han ikke indvaderer en af vores lakseåer, medbringende sygdomme fra Norges elve.
Dernæst, hvem husker ikke svenskeren Sbelsson og hans slæng af rigmænd der også tog for si ag retterne i Norge. bl.a MO opstrøms Støren, de starter som guider for dem der har kassen og derefter går de sammen og køber op-
Take care, nul prof.guider ved vore laksevande
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
claus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skeldal

Tilmeldt:: 19 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 208
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skeldal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2017 kl. 13:04
hmm syntes det hele lyder som griskhed mere og mere. de der kommer har jo betalt hvad de skal til den ene og den anden og så lidt for noget viden af en fiske guide. lyder sådan som foreningen vil have det hele fordi den går lidt penge deres næse forbi 
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2017 kl. 16:03
Hvis nu foreningerne er non-profit og er baseret på frivillig arbejdskraft, så hvordan kommer griskhed ind i billedet der?🤔🤔
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2017 kl. 17:20
Hej
Så luk dog for dette åfiskeri når kvoterne er fisket op. 
Der er da ingen grund til at fiske på fisk der er fredet.
- kom dog med bare et fornuftigt argument for at fiskeriet overhoved skal være tilladt, når kvoten er opfisket.

SmileN


Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2017 kl. 18:04
- kom dog med bare et fornuftigt argument for at fiskeriet overhoved skal være tilladt, når kvoten er opfisket.

hehe det vil udlejere ,butikker og campingpladser kunne svare på, om du så synes det er fornuftigt, sikkert ikke ,men vi snakker mange penge i lokalområderne.

Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2017 kl. 18:07
Citat: folp

- kom dog med bare et fornuftigt argument for at fiskeriet overhoved skal være tilladt, når kvoten er opfisket.

hehe det vil udlejere ,butikker og campingpladser kunne svare på, om du så synes det er fornuftigt, sikkert ikke ,men vi snakker mange penge i lokalområderne.

bare se på den såkaldt lille kvote i Skjern Å, de laks vil jo aldrig kunne fiskes op, så små laks er jo Grilse/Tert og hvad man nu vælger at kalde dem, men resultatet af kvoten er ,at der kan reklameres med laksefiskeri hele sæsonen.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum