Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Solbriller..

 Besvar Besvar
Forfatter
Hans Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
unixhaj Avatar

Tilmeldt:: 23 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér unixhaj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Solbriller..
    Sendt: 17 Mar 2017 kl. 13:15
Hey,

Jeg fisker normalt med mine almindelige Ray Ban polariserede briller, men tænker om der mon er forskel på hvordan polariseringen er i "fiskebriller" og andre polariserede briller?

De fjerner en del reflekser, men jeg synes ikke de fjerner det hele.

// Hans
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2017 kl. 12:09
Hej hans jeg har en gang prøvet Maui Jim solbriller og de fjerner det meste, men da jeg er en klovn med at forlægge solbriller (og andet) bruger jeg de billigste polaorid jeg kan finde, så ærgrer jeg mig ikke når de forsvinder
Michael Nielsen
Til top
Bo Gregersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
TincaTinca Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2012
Geografisk: Oslo
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TincaTinca Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2017 kl. 12:18
Det er væsentlig forskel på briller og briller... med ray ban har du et rigtig godt udgangspunkt i kvalitet, og nogen reflekser vil er altid være, afhængegi af om du ståt i mod lys eller medlys. Jeg har investeret i et par costa del mar solbriller for nogen år siden, de kostede en arm og et ben , men har aldrig haft Så godt fiskebriller!!
Selv en hel dag med fuld sol lige i masken, så slapper øjnene af, og man ser "alting" under overfladen..
Hvad polarisering angår er der forskel på hvordan det bliver lavet. Om det er en film på overfladen af glasset, eller om det er "inde" i glasset. Det har med brillernes levetid at gøre. hvis det er en film udenpå, så vil det kunne blive ridset ogskrabet af.. 
Den der har mest grej når han dør har Vundet!!
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kvinde min

Tilmeldt:: 14 Mar 2017
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kvinde min Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2017 kl. 14:59
Bo, vist du lader være med at fortælle min forstanderinde det her, så vil jeg være med i konkurrencen om at ha mest grej når jeg dørWink
Til top
Hans Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
unixhaj Avatar

Tilmeldt:: 23 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér unixhaj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2017 kl. 11:44
Takker for svar :)

Jeg tror jeg nøjes med mine RayBan indtil videre så. Jeg er jo ikke engang nået til at købe waders endnu så det er nok bedre at spare op til det ;) - selv om jeg mest fisker fra moler og andre steder hvor vandet hurtigt bliver lidt dybere.

Kunne dog godt tænke mig nogle polariserende briller der ikke tager så meget lys, og samtidig er lige så god kvalitet glas som det i mine raybans.

// Hans
Til top
Bo Gregersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
TincaTinca Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2012
Geografisk: Oslo
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TincaTinca Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2017 kl. 20:58
Ja det er jo netop det. Glas! De fleste briller er lavet i polycarbonat, hvilket ikke er i nærheden så bestandigt overfor ridser som rigtig glas. Men de med rigtigt glas er væsentligt dyrere..
Hvad lys angår har det med farven på glasset at gøre, sorte glas gør alting en skygge mørkere men ændrer ikke på farven af ting.
Brune glas giver bedre kontraster og detaljerne kommer tydeligere frem, men det bliver ikke "naturlige" farver.
Det findes også gule glas hvis du primært fisker i skumringen, de forstærker lyset gevaldigt, men kan ikke anbefales til midt på dagen..
Tænk på at pasformen skal være korrekt, ikke for meget "luft" på siderne, og de må ikke sidde så nær øjnene at ens øjenvipper rammer glasset..
 Håber du blev lidt klogere! 

Bo G.
Den der har mest grej når han dør har Vundet!!
Til top
henrik storm jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hsj999

Tilmeldt:: 25 Okt 2011
Geografisk: holte
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hsj999 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2017 kl. 10:38
Hej Hans - til daglig bruger jeg mine RayBans når jeg kører bil etc., men har droppet dem når jeg fisker.  Jeg havde samme udfordring som dig med reflekser. Jeg har i stedet købt nogle Costa del Mar, når jeg fisker. Der er en verden til forskel, men de er selvfølgelig også lidt dyre. De tager mange flere reflekser og mine øjne slapper meget mere af, hvilket er rigtig rart, når man står ude en hel dag ved vandet. Jeg har ikke prøvet Maui's, men de er sikkert lige så gode.

Det er dyre mærker (jeg har købt mine i USA), men der findes mange andre og billigere - f.ex. skulle Rapala lave nogle fornuftige også prismæssigt. Jeg ville tage til en butik, hvor du kan prøve de forskellige typer og mærker, for der er virkelig forskel.

mvh
Henrik
Til top
Jesper Nørgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TroutBum

Tilmeldt:: 22 Jul 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TroutBum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2017 kl. 21:10
Af alle mærker jeg har prøvet (og det er mange), er det kun Maui Jim der virker. Ingen reflekser, kun høj visibilitet. De kan kun anbefales og er alle pengene værd.
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2017 kl. 09:17
der er stor forskel på de forskelige polariseringer og materialer til linserne.

materialer:
mineralglas
fordele: ridsefaste og holdbare
ulemper: tunge, stor risiko for de går i stykker hvis du taber dem eller får etfremmedlegme ind imod glasset. hvis glasset kurver meget er der også en stor sansynelighed for at der er prismeeffekt i glasset.

polycarbonat
fordele: højbrudstyrke, tynde linser = mindre risiko for prismer og lette linser
ulemper: ikke ridse faste

cr39 (plastbrilleglas)
fordele:mere ridsefaste end polycarbonat og ikke så tunge som mineralglas
ulemper: pris hærdning og antirefleks er dyrt.

måder polariseringen er laver i glasset:
laminering (inde i linsen ligger et filter limet imellem for og bagside) alle typer linser
fordele: pris
ulemper: kan give forvrængninger i kanterne af glasset og med tiden er der risiko for at der trænger vand/fugt ind i lamineringen

coatning (film med polariseringen som er påført linsen)
fordele: ingen forvrængninger i linsen, pris
ulemper: levetid/holdbarhed

varmelaminering(polariseringen smeltes ind i linsen mineralglas og polycarbonat)
fordele: ingen risiko for fugt og forvrængninger
ulemper: pris

på de billige polariserede briller bruges typisk limlaminerede glas i polycarbonat eller coatede linser. (mest udbrugt)

varmelaminerede linser i polycarbonat (mig bekendt kun oakley)

mvh
Ole
(optiker)





Til top
Lasse Føhns Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lasse Føhns

Tilmeldt:: 30 Jul 2008
Geografisk: Østerbro
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lasse Føhns Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2017 kl. 12:05
Jeg bruger Maui jim til alt :) glassene er super fede. Jeg skal have fat i et par med gule glas til gråvejrsfiskeri også :)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum