Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fyldstof Silicone form.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fyldstof Silicone form.
    Sendt: 19 Feb 2017 kl. 21:00
Jeg har i gemmerne fundet anvisningen på fremstilling af silicone forme, som Go Fishing og Ækvator Sport solgte, og som Ækvator Sport også sælger i dag, altså hvid silicone.

Det fyldstoft, man brugte til at drøje siliconen med, og som iøvrigt også gjorde, at formen blev stærkere, var det kridt pulver?

Er der nogen, der kan huske det?

I mit gamle arsenal af forme, havde jeg små 150 forme, som var af det gode gamle hvide silicone, og drøjet med fyldstof, og de forme har virkelig bestilt noget, og holdt i mere end 25 år, så det er blevet til rigtig mange stk. blink, og jeg vil tro, at var de ikke blevet solgt, så var der til mindst 500 støbninger i hver form endnuWink

Vis det evt. er kridtpulver, så har jeg på fornemmelsen af at det ikke er lige gyldigt, hvad for type, der er brugt.

Jeg har fået fingre i noget nyere silicone, også hvidt med med bløde struktur, og jeg har en ide' om, at blander jeg fyldstof i, så har jeg en perfekt form, men det kræver, at jeg ved, hvad fyldstoffet består afTongue

På forhånd tak.

Mvh
Per karlsen.


Redigeret af PK - 19 Feb 2017 kl. 21:11
Til top
Lars Henrik Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
lars henrik

Tilmeldt:: 11 Feb 2005
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lars henrik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2017 kl. 22:15
Hej

det er kridtpulver der blandes i. 15% af silikonens volume. pulveret følger med når man køber siligum hos ækvatorsport, ellers må du i gang med noget skolekridt og en morter ;-)
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2017 kl. 22:46
Ja, det var så lige det jeg frygtede, med morter og kridtWink
mon ikke man kan købe sig til en pose kridtpulver?

Jeg kan huske der var en lille pose fyldstof med, og nu ved jeg at det er kridt, tak for det!

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2017 kl. 23:17
Hej Per
Det bliver også nævnt i bogen
Lær - gør-det-selv-grej - stangbygning, pirkestøbning, fangstnet m.m.
Af Niels Vestergaard
At der kan bruges 15 % kridt i støbeformen.
Så mon ikke at det er kridt.

Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2017 kl. 09:39
Kan det kridt glarmestrene bruger ikke anvendes? - det koster i hvert fald ikke mange bassseører.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2017 kl. 10:53
Hej Claus.

Jeg blevet anbefalet det her:

http://www.wattoo.dk/kridtpulver-hvid-881030960

50 kr. for 400g., ja så er der rigeligt, og til rigtig mange forme.

Jeg har skiftet silicone til RTV 835 i hvid, men jeg har store problemer med at siliconen er for blød, så jeg blander de 15% fyldstof i, og det virker nøjagtig, som det gamle hvide silicone.

Uden fyldstof arbejder formen meget i varmen + at holder man formen sammen med elastik, så deformeres den forholdsvis meget + at det er hullens svært at trække gennemløbs tråden ud, da er siliconen for blød, og enmet smutter med ud, men en gang kridt, ja så virker det med tråden ogsåWink

Hvorfor RTV 835? jeg støber meget små emner, og jeg synes, at den silicone, giver nogle finere detaljer i afstøbningen.

Mvh
Per karlsen.
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2017 kl. 16:17
Hvorfor ikke bruge kones rivejern til grønsager til at laver kridtpulver med;-)
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2017 kl. 18:39
Min far har lavet mange forme. Han har altid brugt det at støbe et stykke træ ind i begge ydersider af formen. Det stiver jo formen noget af samt at man bruger mindre silicone. Måske et tip - jeg er dog ikke ekspert og ved ikke om det bare altid er sådan man gør. Jeg har også støbt en del i dem selv. Det var nemt på træet at holde dem sammen med en tang - nu til dags ville en lyntvinge nok være det bedste. Ved ikke om han brugte kridt i også - eller om det kan undværes helt når træ bruges.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2017 kl. 18:41
Citat: hean

Hvorfor ikke bruge kones rivejern til grønsager til at laver kridtpulver med;-)

Clap eller hendes blender LOL måske kunne man også bare købe en billig til de vel ca. 100 kr jeg tror de kan skaffes til.
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2017 kl. 19:43
Farvehandler og byggemarkeder har slemmet kridt i 1 kgs fra Borup. :-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum