Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Jens ploug hansen og andre

 Besvar Besvar
Forfatter
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Jens ploug hansen og andre
    Sendt: 16 Feb 2017 kl. 12:33
Hvordan kan det være der intet står om JPH på wikipedia eller andre lignende steder ?

Manden er/var en af de største forfattere og journalister inden for lystfiskeri i Danmark,og der er intet at finde om ham på wiki 

Samme kan siges om en række andre journalister og forfattere inden for Danmark der har skrevet bøger og spaltevis i danske og udlandske blade mm 

Der må da være flere end mig der er blevet inspireret af dem og vokset op med dem i 80`erne når der intet internet var og fisk og fri og sportfiskeren og bøger var kilden til inspiration ?




Redigeret af Kevin rostrup - 16 Feb 2017 kl. 12:33
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2017 kl. 14:03
Hej Kevin.

Ja, det er jo et godt spørgsmål, men jeg vil nok påstå, at netop, Jens ploug Hansen var aldeles kold overfor netop det, at skulle fremstå, i et leksikons forum.

Jeg fik da heldigvis, sammen med min familie, og vores omgangskreds, lov at se en Jens Ploug Hansen i fuld vigøre, sjov - meget vidende, og en rigtig dygtig fisker - forfatter og fotograf, som undertegnede lærte en masse af, når han besøgte os i sommerhuset.

Vi fik også lov, at være med i hans bøger, på vores egne betingelser, men Jens Plogh Hansen, havde det meget svært, med mange mennesker, han kunne godt være menneske sky, men det var ikke et problem, for dem, han delte meninger og interesse med.

Jeg fik igennem mange år en julehilsen fra Jens Ploug Hansen, i form af hans udgivne bøger det aktuelle år, og altid med en personlig hilsen, de står stadig i reolen, og jeg ser af til i dem, og mærker ånden og respekten, fra et stor menneske!

Uden Jens Ploug Hansen, hans bøger og mange kontakter, som han villigt delte ud af, så havde jeg nok ikke kunnet vedstå det, som P.K. Fluer blev op gennem årene, det var blandt andet Jens Ploug Hansens drive, der smittede af, på den del at min livsopgave.

Vis du Googler Jens Ploug Hansen, eller søger på 123.nu, så mener jeg, at der er rigeligt af viden / oplysninger.

Mand, hvor jeg savner en god snak, og en fin stille fisketur med JensTongue

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 16 Feb 2017 kl. 14:05
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2017 kl. 15:42
Per en lidt sjov side historie da jeg fik mit første fluesæt som 14 årig var min første fluefanget kystørrred fanget på en af dine klassiske p.k fluer der var det store hit i den lokale klubs fluebinder aftener.

Men som sagt en skam at dagens teenager der er stor brugere af wikipedia ikke kan slå op store navne indenfor dansk lystfisker litteratur og det gælder jo ikke kun JPH 






Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2017 kl. 15:55
Hej Kevin.

Ja, de fluesæt, kom reelt ud af bogen "Sølvtøj", selv om det hele var klar i forevejen, så var Jens Ploug Hansens gode råd dengang, smid de fluer ud på markedet, lav mønstre på skrift, få salget selv, og kom så ud og hold foredrag, og tag flue sættene medWink

Hold da op en tid, med små 50 foredrag i vinteren løb, faktisk i mange år, og med filmen "MED FLUE PÅ KYSTEN", og masser af fluebindings aftener rundt om i landet. 

+ 285 dages fiskeri om året, i små 25 år!

Det var jo svært, at passe et 7 - 16 job, men det gik også, heldigvisSleepy

Mvh
Per karlsen
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2017 kl. 16:04
JPH kan jo af gode grunde ikke selv skrive, og jeg mener også at Wikipedia har retningslinjer, der forhindrer en i at skrive om sig selv.

Så grunden til at der ikke findes et JPH-opslag er, at der ikke er nogen, der har skrevet det.

Du kunne jo begynde selv, og opfordre vidt og bredt til redigering, og så vil der med tiden findes et fyldestgørende opslag om JPH.

Lars
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2017 kl. 21:52
Til top
Kenneth Dexter Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kdexter

Tilmeldt:: 23 Nov 2006
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kdexter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2017 kl. 07:24
Ja, det var tider dengang, hvor der var tid til fordybelse uden konstante forstyrrelser. Der var nu ikke noget som at overgive sig til hans bøger i f.eks. klassens time nede på mediateket, problemet var bare at det gav en akut fiskefeberWink
Til top
Uffe Pørtner Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Uffe Pørtner Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2017
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Uffe Pørtner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2017 kl. 12:51
Ja, fantastisk at læse JPH bøger. Har lige været så heldig at finde bogen Kystfiskeri efter Havørred fra 1994 til en god pris
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2017 kl. 13:11
solgte alle mine JPH bøger for en del år siden under oprydning og det er nok noget af det jeg ærger mig mest over i dag.
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2017 kl. 14:41
Jens havde en måde at skrive på hvor man kunne leve sig ind i hans fortællinger det har jeg ellers kun oplevet når jeg har læst Hans Lidman og Curt Lindhe.
En anden glæde ved deres bøger var der ingen grej ræs eller er nogen form for snobberi noget jeg syntes der er over alt for mange "moderne" bøger
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2017 kl. 16:33
Hvis nogen skulle mangle disse, så har jeg JPH's måske bedste bøger, hhv:

"Laksefeber" hft udgave fra 1984
og
"Havørred i Åen" indb. udgave fra 1986

til salg

Kan evt. medbringes til det store Grejloppemarked i Bellahøj-Hallen kommende lørdag?

Giv mig en PB hvis Du er interesseret !

mvh
Heinz

begge i flot stand
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2017 kl. 10:54
Grejsamler klubbens mangeårige arkivar Kurt har gjort mig opmærksom på, at der er udarbejdet en foreløbig liste over JPH bøger (se nedenstående) hvis nogen har tilføjelser og kender andre titler, hører vi meget gerne herom:

Bibliografi - Jens Ploug Hansen, 1948-1998.

1977 – Lystfisker på Øresund, 80 sider, SKARV.
1978 – Kystfisker, 192 sider, SKARV.
            2. oplag/1979 – 3. oplag/1981 – 4. oplag/1982 – 5. oplag/1985 – 6. oplag/1988.
1980 – Ädelfisk – Gädder, abborre och gös, Kungsbacka.
1979 – Gedde, Aborre og Sandart, 216 sider, SKARV.
             2. oplag/1981 – 3. oplag/1983.
1979 – Gedde, Aborre og Sandart i svensk udgave.
1980 – Havfiskeri – Håndborg for Sportsfiskere, SKARV.
            2. oplag/1981 – 3. oplag/1986.
1980 – Medefisker – Håndbog for Lystfiskere, 128 sider, SKARV.
            2. oplag/1981.
1981 – Sjøfiske, håndbog for sportsfiskere, norsk.
1981 – På fisketur med Jens Ploug Hansen, 160 sider, SKARV.
1981 – Fluefisker, 128 sider, SKARV.
            2. oplag/1982 – 3. oplag/1985 – 4. oplag/1989.
1981 – Sølvtøj – Kystfiskeri efter havørred, 192 sider, SKARV.
            2. oplag/1982 – 3. oplag/1984 – 4. oplag/1987.
1982 – Fjeldfisker i Norden, SKARV.
1984 – Isfiskeri, 80 sider, medforfatter: Kjell-Erik Petterson, SKARV.
1984 – Med fiskestang i fjerne farvande,
1984 – Knæk og bræk på Øresund, 160 sider, SKARV.
1984 – Nye fisketure med Jens Ploug Hansen, 160 sider, SKARV.
1985 – Fluefiskeri – Håndbog for Lystfiskere, SKARV.
1986 – Havørred i Åen – Håndborg for Lystfiskere, 368 sider, SKARV.
1986 – Acoerne – ni øer i Atlanten, SKARV.
1988 – Laksefeber – Håndborg for Lystfiskere, 187 sider, SKARV.
1989 – Snør de flader – Fiskeri med bundsnøre efter fladfisk, torsk og ål, SKARV.
1989 – Fiskesafari med Jens Ploug Hansen, 25 sider, SKARV.
1991 – Regnbuer og bækker, 320 sider, SKARV.
1993 – GAD’s Store Lystfiskerhåndbog, 283 sider (medforfatter) , Gad’s Forlag.
1993 – Sportsfiske i Sjøen (norsk).
1994 – Hvor kan jeg fiske – Hele Verden, 224 sider, (norsk?)
1994 – Kystfiskeri efter havørred.
1995 – Slukfiske med sluk, spinner, wobler, fluedupp og jig, Naturforlaget/Oslo.
1996 – Havfiskeri, 252 sider, Rosinante/Høst & Søn.
1998 – Spinnefiskeri, 294 sider, Gad’s Forlag.
1998 – Der storfisken biter – En lystfiskers oplevelser, norsk.
2003 – Lystfiskerbogen, 604 sider, Gad’s Forlag, JPH ”medforfatter” (døde 1998)



Bøger, hvor jeg ikke har årstal for første udgivelse:

Hvor kan jeg fiske i Danmark, 145 sider, Rosinante/Høst & Søn.
Hvor kan jeg fiske i Norge, 169 sider, Rosinante/Høst & Søn.

Kurt Fisker Jensen
Arkivar - Dansk Grejsamler Klub
Mail: kurt.fisker.jensen@gmail.com


mvh
Heinz
ps: Jeg kan se at der er en tilføjelse fra mig - nemlig LAKSE-FEBER - der kom i 1983, 2 oplag i 1984


Redigeret af tackler - 19 Apr 2017 kl. 10:57
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2017 kl. 22:13
Heinz Gerhard hvis jeg opretter en wikipedia om Jens Ploug Hansen må jeg bruge denne information ? og kilden er det bare et link til dansk grejsamlerklub ?
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2017 kl. 09:59
Kevin -
jeg syntes Du skal vente til Kurt Fisker får listen færdiggjort og revideret - så er jeg sikker på Du sagtens kan få lov at bruge den - det er jo derfor den bliver lavet - til glæde for de mange.

Tag kontakt til Kurt på kurt.fisker.jensen@gmail.com og aftal nærmere.
mvh
Heinz
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum