Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Grønland -Egen hånd?

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mfls1

Tilmeldt:: 14 Jan 2017
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mfls1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Grønland -Egen hånd?
    Sendt: 14 Jan 2017 kl. 18:31
Hej alle!

Jeg er meget fristet af en fisketur til Grønland, hvor målet primært vil være de havvandrende fjeldørreder.
Jeg har en dreng på snart 8, som jeg godt kunne tænke mig at have med.
Jeg ved godt, der er færdigsyede ture, men jeg synes prisen x 2 personer bliver høj, og jeg tænker også, at 5-6 hele fiskedage måske bliver for meget for knægten.
Derfor spekulerer jeg på, hvorvidt det er muligt selv at lave en mindre tur, hvor man ikke bare ender ved et vandløb eller en sø, hvor man efter 4 dage har fanget 3 undermålere og måske set en okay fisk.

Det umiddelbart billigste vil være en flybillet til Sønder Strømfjord (Kangerlussuaq) og derfra enten gå eller blive sejlet ud. Jeg har her læst om Robinson River, men ved ikke hvor let tilgængelig den er?
Hvor meget "Fylder" de eksisterende fiskerejser på stedet? - jeg gider ikke føle, at vi er på andres plads og halvt uvelkomne...
Måske er der også andre muligheder evt. kombineret med søfiskeri nær Sønder Strømfjord?
Jeg har læst om Paradisdalen, men jeg kan ikke placere den på et kort (måske er det bare et "fordansket" kælenavn). Er det nær Sønder Strømfjord? Og kunne dette være en mulighed? Er floderne klare her?

Jeg har selvfølgelig også læst om byerne Sisimiut og Maniitsoq - Det kunne også være en mulighed, det bliver bare hurtigt dyrere pga. en ekstra flyvning.

Det perfekte vil umiddelbart være: En billig flyrejse, indkøb af proviant- transport til fiskestedet enten via gå-ben eller rimelig hyre af båd - 3 dages ørredfiskeri med overnatning i telt (fiskene behøver ikke alle være kæmpestore, men omvendt gider jeg heller ikke rejse så langt for kun at fiske 30 centimeters fisk.)- retur til byen, hvor en eller to ekstra hoteldage evt. kunne kombineres med lidt saltvandsfiskeri efter torsk, flyndere, rødfisk eller andet.

Et par sådanne dage i telt med fed natur, godt fiskeri og masser af hygge, myg og sved, må da være far og søn kvalitetstid af bedste karat...

Er der nogle, der har erfaringer med landet og har gode råd eller anbefalelsesværdige kontakter, så lad gerne høre.

De bedste hilsner
Morten
Til top
jan werner thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
janus w

Tilmeldt:: 04 Jun 2011
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér janus w Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2017 kl. 19:23
ikke så lige til det du har i tankerne ,ligner ikke DK på nogen måde: afstandene er helt vilde,ingen eller meget få aktører på fiskeområdet og alt meget dyrt -på plussiden er fjordene fyldt med fisk ,og de der elve kun med 30cm fisk findes slet ikke idet der selv tæt på byerne er mange og fine fisk -tæt på isbræerne er både elve og fjorde "mælkede" men ellers spritklare som vandet i din vandhane -har familie i Nuuk og bruger 5-7 uger hvert år på at udforske fjordsystemerne og elvene ,der kan være millioner af myg ,vandet iskoldt og strømmene meget farlige pga op til 480cm tidevand ! men naturen er mildt sagt fantastisk og fiskeriet lige så -der er flere steder der hedder paradisdalen deroppe ,bla ved den kendte turelv og også en smuk dal en times gang fra Nuuk -overrendt i nordisk forstand er der ingen steder og der er hundreder og atter hundreder af km fiskevand uden man møder et øje - flyv evt videre til Nuuk der har lidt turistsejlads og bliv sejlet ind til en af ørredelvene i fjordene (Nuuk,kobbe og ameralik fjordene) eller fisk blot fra kysten og udforsk på gåben -over alt er der alt for mange torsk,ulke,uvaq,isinger ,blanke ørreder ligesom laks helleflynder rødfisk og havkat også visse steder kan nås fra land
Til top
Mikael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NanoQ Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NanoQ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2017 kl. 09:27
Sisimiut vil jeg ikke umiddelbart anbefale. Det er så absolut Grønlands smukkeste by, men fjeldørredfiskeriet i nærheden af byen er ikke interessant. Det kræver minimum en times sejlads for at komme til en elv med gode ørreder. (jeg har boet i byen i 4 år tilbage 90'erne)

Robinson River er absolut det mest tilgængelige. Lidt over en times sejlads med hurtig båd fra Kangerlussuaq og i er ved udmundingen. Her starter fiskeriet også. Dog kan det anbefales at gå længere opstrøms. Bagsiden er, at Robinson River ikke er så charmerende, som mange andre grønlandske elve. Den er meget uklar, og kan være ret så voldsom. Derudover kan den i sæsonen (efter grønlandske forhold) være noget overrendt.

Det sjoveste fiskevand er helt klart paradisdalen. Det er så en lille 50-60 km travetur. Måske ikke optimalt for en 8-årig. :)
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2017 kl. 20:58
Grønland er vild natur og efter min mening ikke et sted for en tur med en 8 årig . Der er langt til hjælp hvis det går galt, vejret er meget omskifteligt.
Hvis jeg var dig ville jeg vælge et sted i norden, ikke alt for langt fra alfavej.
En knægt på 8 er lykkelig når i "bare er på tur sammen, om i fanger en ørred eller en skalle er for junior underordnet. Det skal være nemt og hyggeligt - God tur :-)

Til top
Rasmus Lassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rlassen

Tilmeldt:: 01 Mar 2006
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rlassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2017 kl. 21:48
Hej!
Min bror og jeg har gennem de sidste 8 år fået en del erfaringer på godt og ondt med hjemmelavede ture til Grønland.
Vi har været ved Sdr. Strømfjord ved Robinson. Vi har været ved Sisimiut ude i fjordene og et par gange ved Nuuk.
Robinson kan virke lidt for vild til en 8 årig og er primært spinnevand.
Ved sisimiut kan der sejles ud til elvene i fjordene, men det kræver et firma som sejler derud, da der er meget fokus på det private sejlads af turister. Det er blevet forbudt..
Jeg vil klart anbefale Nuuk.
Har været både i Præstefjorden og inde i bunden af Godthåbsfjorden. Begge steder med 'risiko' for at der kommer lokale. Tag afsted i slutningen af juli og hjem inden 1/8 hvor rensdyrsjagten begynder!!! Begge steder dur til både spin og flue og har ca. 5 kilometers vandring fra fjord til lejrplads.
Præstefjordselven har nemmeste vandring, ovenfor det stærke vand er der ca. 2 km med roligt vand Og masser af fisk på 40-50 cm. Vandet er klart til letgrunset og elven er fra 5-15 meter bred.
Qussuk i Godthåbsfjorden har en lidt hårdere vandring, men igen omkring 5 km. Man skal de cirka 5 kilometer op, før det kan betale sig. Derefter er der en fed og klarvandet elv med ca. 4 kilometers super fiskbart vand. Bredde fra 5-20 meter. Der er masser af ørreder på 40-70 cm. Både spin og flue virker ganske glimrende.

HUSK myggenet. Primært til at holde fluer væk.. De bliver en plage for knægten, hvis ikke han har et finmasket myggenet på.

Kontakt Lars fra ameralik.com.  Han sejler i Nuukområdet og har ydet os super god service.

Hilsen Rasmus

Til top
Morten Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mfls1

Tilmeldt:: 14 Jan 2017
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mfls1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2017 kl. 14:56
Tak til alle for de forskellige råd og input. Specielr Rasmus' erfaringer ser spændende ud.
Jeg overvejer mulighederne og rådene og ser om det bliver i år eller vi venter lidt....eller begge dele :)
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2017 kl. 16:50
Har været på Grønland nogle gange. Fantastisk land. Min erfaring er, at skal du fange store fisk, altså dem der er over 45 cm, skal du et godt stykke ud i naturen. Ofte nogle timers sejlads. Det er ikke lige til og det er dyrt hvis man er alene om at betale for turen. Mange har haft skuffelser fordi de har villet prøve på egen hånd og har haft relativ ringe fiskeri. Men du kan jo forsøge, det sker der ikke noget ved, ellers ville jeg tage med et selskab som har erfaring, og betale den ekstra pris, så bliver det helt sikkert en fantastisk oplevelse.

Til top
Lundberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lundberg

Tilmeldt:: 26 Dec 2006
Geografisk: Korsør
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lundberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2017 kl. 21:40
Hej Morten
Kan 100% tilslutte mig det Rasmus skriver, jeg har igennem 12 år fisket ved udsejling fra Nuuk, da min Datter og svigersøn har boet der i 12 år og med egen stor båd, hvor vi har overnattet ved elvmundingerne, så er der også er besøgt meget spændende vande syd for Nuuk, - men også som Rasmus anfører HUSK AT TAGE FORNØDEN HENSYN TIL JUNIOR (flue, myg, terræn) I skulle jo gerne begge ha' en god tur, - derfor er mit forslag, at Du i den faktuelle situation sigter på en god og behagelig tur med masser af oplevelse for Jer begge og så renoncerer Du lidt på fiskens størrelse, - for masser af fiskeoplevelse er faktisk garanteret, også et lille holdt i fjorden et sted, eller blot lidt kast fra klipperne, for en god torsk og rødfisk til gryden. RIGTIG GOD TUR OG GLÆD JER.
Til top
Lundberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lundberg

Tilmeldt:: 26 Dec 2006
Geografisk: Korsør
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lundberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2017 kl. 21:44
Hej igen Morten ..
Lige en vigtig tilføjelse ... Flyprisen stiger betragteligt når Du skal længere end til Sdr. Strømfjord, - så vælger Du f.eks. Nuuk, - så vær hurtigt ude med køb af flybilletter, så kan de findes til rigtig gode priser.
Til top
Morten Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mfls1

Tilmeldt:: 14 Jan 2017
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mfls1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2017 kl. 23:05
Tak for alle rådene!
Jeg er fuldstændig enig i Lundbergs bekymring for junior. Det er også derfor, jeg i første omgang har valgt at undersøge mulighederne udenom de etablerede ture. Jeg tror simpelthen 5-6 fiskedage ved elven bliver for meget. 2 eller 3 overnatninger passer bedre, og måske en dag ved fjorden eller et par timer i en båd efter lidt andet.
Størrelsen på fiskene er ikke det vigtigste for mig, det er ideen om vilde fisk i vild natur, og kvalitetstid i teltet og omkring et lille bål, der er hovedformålet. Jeg håber dig at kunne se store mængder af ørreder, hvilket selvfølgelig også er en af grundene til, at jeg spørger efter rutinerede råd
Nuuk og Narssaq...( et eller andet) synes særligt spændende, men ved Nuuk kommer man vel ikke udenom indenrigsflyvning.
Sættes man typisk af ved mundingerne og følger elvene, eller er vandreturene ofte mere udfordrende rent navigatorisk, og med stejle opstigninger?
Til top
Lundberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lundberg

Tilmeldt:: 26 Dec 2006
Geografisk: Korsør
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lundberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2017 kl. 23:50
Hej igen Morten ..
Det kan til tider - afhængig af valg være lidt udfordrende at vandre op langs elven, - hvor det så også er normalt, at er man lidt senere på sæson er man mere fri for myg og fluer, men skal så lidt længere op i elvene efter fiskene, hvor de normalt findes i rigelige mængder, - men det kræver nogen fysisk indsats, - men orienteringsmæssigt er det jo altid let, for man følger vandløbet, helt anderledes er det når man er på jagt. Grønlænderen siger altid; "husk at se dig tilbage ofte", så kan Du lettere finde tilbage. Eksempelvis på norsiden af Nuuk fjorden, - Nordlandet hvor der også er en fin mindre elv med masser af fisk, - her er landskabet meget ens i struktur, så der kan let gås fejl.
Men noget helt andet og med god portion natur og meget mindre omkostninger og henset til Junior og hvor mobilen oftest rækker, - kunne jo være en tur til øvre Glomma i Norge omkring Rena, godt med ørred og stalling og samme hygge med Junior ved bålet o.s.v., well naturen er absolut ikke Grønland, - men muligheden for at justere plan og finde hjælp er også mangefold lettere.
Uanset valg ønskes I knæk og bræk
Flemming Lundberg Petersen
Til top
jan werner thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
janus w

Tilmeldt:: 04 Jun 2011
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér janus w Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2017 kl. 14:43
de små bugter i Nuuk eller ameralikfjordene er perfekte steder for 2-3 dages camp for junior og dig ,min søn bor i Nuuk og jeg er der selv det meste af sommeren så den time eller to sejltur skal ikke koste dig andet end en sjat benzin hvis det er !? (6kr/ltr)der er især de seneste år blevet en kæmpe bestand af torsk men også ørrederne i den blanke havform er da sjovere end en dynge halv og helfarvede der står som sild i en tønde uden mulighed for andet syntes jeg-du kan fange torsk ,ørreder ,isinger,ulke ,uvaq,helleflynder ,enkelte laks,rødfisk og havkat tilmed direkte fra stranden -masser af vilde koldtvandstorsk også på "fluehold" og drik trygt af de talrige små vandløb -du kan finde mig på fb -jan werner Thomsen -hvis du vil se talrige billeder/video fra området -der er så sindsygt mange fisk deroppe ,og de fighter helt anderledes vildt i det kolde vand end du er vant til
Til top
Morten Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mfls1

Tilmeldt:: 14 Jan 2017
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mfls1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2017 kl. 19:24
Hej Jan!
Det lyder helt fortryllende. Jeg bakser lidt videre med planerne og ser hvad jeg finder ud af. Tak for de mange fristende oplysninger og ikke mindst det gode hjælpsomme tilbud.
mvh
Morten
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 842
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2017 kl. 23:01
Jeg ville absolut ikke anbefale en tur til Grønland med en lille fyr på 8 år selvom det kun er få dage i skal campe der er langt bedre alternativ i europa der også er billigere og langt mindre barskt.

Til top
hans lindegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flyfisherman

Tilmeldt:: 22 Feb 2003
Geografisk: Østfyn/sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 108
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flyfisherman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2017 kl. 10:58
prøv at kontakte Artic charter i Nuuk , de sejler jer ind og henter igen
Evt kan du finde Vagn Hansen på Facebook, han bor i Nuuk og har noget fremragende fiskeri efter fisk op til 90 cm( flest på 50-60 cm)
Var der for 4 år siden og kunne lave en uges fiskeri for under 10.000 all incl
du kan evt . kontakte mig 
lindegaardhans@gmail.com
Til top
Rasmus Lassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rlassen

Tilmeldt:: 01 Mar 2006
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rlassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2017 kl. 17:52
Så vidt jeg husker, så lavede Vagn en tur til Qussuk, og det er et fremragende sted.. 
Lars fra ameralik.com kender det.. 
K&B
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum