Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

F.C. Spinner.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: F.C. Spinner.
    Sendt: 23 Dec 2016 kl. 10:46
Jeg har i mange år brugt F.C. Spinneren i forskellige udgaver, og under debatten omkring min søgen på løsdele til Mørrum spinneren, var der et meget fint indlæg omkring dobbelt så tykke spinner blade, som blev brugt på spinnere, som skulle gå dybt, men også langsomt!

Jeg har en ide' om, at jeg kunne overfører den viden, til mine F.C. Spinnere, men jeg har ikke lavet de moderne F.C. spinnere, så jeg søger lidt gode råd.

De F.C. Spinneren, jeg vil lave til mit daglige brug, skal være tunge til laks / havørred, og jeg støber så kroppene selv, men hvad for blade,vil man anbefale? måske Meps blade dobbelt så tykke, eller dur det ikke?

Jeg har lagt mærke til, at skørtet til F.C. spinnere, af naturlige grunde er i forskellige tykkelser / længder, og materialer. Jeg har valgt Korsholms fluoriserende røde og gule skørter i ø8mm. indvendig, men hvor langt laver man reelt skørtet, nåt kroppen er 36mm. lang?

Nu ved jeg så ikke, om skørtes længde har nogen betydning for effektivt fiskeri, ej heller vis man som jeg, kun bruger enkeltkrog.

Jeg bør nok sige, at jeg ingen problemer har med at bruge enkeltkrog på standard F.C. Spinnere, altså færdige købte!

Håber der er nogle spinnerbyggere, der vil byde ind, med erfaringer på løsdele, og skørter til F.C. Spinnere.

På forhånd tak.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2016 kl. 14:57

Hej Per

Nu var det mig der lavede opslaget med de ekstra tykke blade, så dem foretrækker jeg stadig til det langsomme fiskeri i foråret og tidlig sommer. De er nu ikke helt dobbelt så tykke, omregnet til danske mål springer målet fra 0.63mm til 0.81mm for at være helt præcis. Men det gør en verden til forskel. Har før snakket og skrevet med Karsten fra FC, så mener også at der i hvert fald på nogle af modellerne også bruges ekstra tykke blade…

Har før brugt kondom spinner (dog ikke FC) hvor jeg synes at den store gummikrop lavede for meget modstand/opdrift og bladene havde man for lidt føling med.

Jeg prøvede så nogle støbte kroppe hvor der dog skulle bruges to stk til at få en cylinderkrop, de har fungeret super og giver faktisk den fordel at det er meget nemt at rette sin spinner ud igen efter fisk eller bundbid, der skal så siges at jeg laver mine wire ca 20mm længere end det man ser på normale spinnere. Det er et tips jeg har fået fra amerikanerne, hvor det først gør det meget nemmere at rette spinner ud igen når kropsdelene kan flyttes frem og tilbage, desuden er det yderst sjælden at svirvlen kommer om bag bladet når den rammer vandet, har også fået den erfaring nu at spinneren faktisk bliver bøjelig når den sidder i munden på laksen, så det er næsten umuligt for den at bruge  brækstangseffekten og på denne måde at få slået spinneren ud.

I de sidste to sæsoner har jeg kun mistet én laks hvor krogen først har været sat i 3-4 sekunder, det var en krogning helt ude ved næsen på laksen, så den sad langtfra optimal.

På mine spinner bruger jeg stadig en gummihale som er en kort kondomkrop, da det giver en super beskyttelse af krogen, hvor jeg nu kan have spinneren langs bunden uden alle de trælse bundhug som koster, den er også god til at holde grøden væk fra krogen så det begrænses. Jeg har også prøvet enkeltkroge og de større trekroge men mistede for mange spinner og dårlige krogninger, så bruger nu str 8 trekroge i en god kvalitet og de giver gode krogninger og mister stort set ikke længere spinner. Denne gummihale sætter jeg oppe bag øjet på spinneren så kroppen holder den fast. Kan se at på mine spinner går halen 25mm længere bagud end krogen. De haler er købt hos Spintec, de kaldes zulu tail og han har ikke dem på hjemmesiden, men bare skriv til ham, så laver han kroppene i en kort model, synes det er en god kvalitet hos Spintec.

Korsholm har nu fået to farvet kroppe, hvor jeg laver den efter samme princip og de har været super her i efteråret. Dog giver den største model spinner på 22g. Har fundet en anden model til 28g som skal testes her til foråret.

Her er billeder af mine spinner.


Knæk og bræk

Ulrich

Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2016 kl. 15:42
Hej Ulrich.

Tak for gode data.

Jeg påtænker, et krogfæstnings system ala blink låse, måske en blink lås, som sidder i en forsænkning i spinnerkroppens ende, og så evt. dækket af skørtet - lyder det tosset? vi får at se.

Grunden til, at jeg vil prøve med blinklås systemet er, at i dag findes der mange løsninger med blink låse, også i ret så små størrelser, og jeg ærgre mig over, at nogen type købe spinner, kræver, vis man, vil skifte fra 3 krog til enkelt krog, at man skal ofre tråddelen, eller krogen, vis man vil have en springring / krog monteret.

Selve forsænkningen, kunne ligge i forbindelse med gennemløbs tråden i formen, som støbes med tin, men jeg skal lige se, hvor bøvlet det er, ellers bruger jeg er trap bor / forsænker bor, så kroppen laves, som efterbearbejdning, det er ikke noget problem, det skal bare gribes rigtig an.

Mvh
Per Karlsen.


Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2016 kl. 17:49
  

  Hej Per

Du kunne også bruge en springring af denne type i stedet for en blinklås : http://www.effektlageret.dk/product/savage-gear-oval-steinless-splitring-10stk-5x6mm-5x8mm-5914/

Ved godt at det måske vil være lidt mere bøvlet at skifte krog ved brug af denne ring i forhold til en lås, men den vil side bedre på denne måde !


Redigeret af carsten o - 23 Dec 2016 kl. 17:50
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2016 kl. 17:57
hej rødder
hyggeligt med lidt spinner kreativitet.

jeg er pt igang med at skille nogen mepps aglia str 3 og 4 ad, de monteres så stort set som original, men med en wormweight i tungsten som krop. tungsten er megatungt, og med samme kropstørrelse stiger vægten fra ca. 9 gr (str 4 original) til godt 12 (og evt til 15gr med den næste str. wormweight).

så kan man formentlig komme helt ned med de spinnere.

jeg bygger også nogle spinnere med ret store colorado blade, det handler om at jeg tror de spinner bedre og mere ved opstrøms spin - men det er noget jeg tror, ikke noget jeg ved, endnu.

jeg har lavet et par spinnere hvor wiren er bøjet i to knæk, ovenover bladet, det fjerner snoningen - og er jo i virkeligheden supersimpelt -  jeg ved ikke noget om spinneren rettes ud når der er stor fisk på, desværre.

de bedste julehilsner,
kommer fra hcg
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2016 kl. 19:35
Hej
Lyder spændende med nogle kreative løsninger, så vil da gerne høre om resultatet.
Nu er laksen kendt for at slå vildt med hovedet, så det skal være en stærk løsning da det ville være mega ærgerligt at miste drømmefisken. Tænker at det skal være en løsning hvor fisken ikke kan udnytte brækstangseffekten, især hvis man bruger fletline og en stiv stang, så kan man miste fisk under fighten.

Ulrich
Til top
Ulrich Bergmann Olesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ubo Avatar

Tilmeldt:: 22 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ubo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2016 kl. 19:49
Hej Per
Hvis du ikke kender Hovad fra spintec
så er hans adr her.
kan desværre ikke sætte et link ind , så kopier og sætte ind i den browser

http://www.spintec.co.uk/acatalog/Fishing_Lures_Shop_Latex_Pre_cut_Bodies_4mm_50.html


\\
Ulrich








Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2016 kl. 19:56
Ja, det kunne jeg godt, men normalt er de satens svære at åbne, og finder man nogen der kan åbnes let, så er de desværre for blødeCry

Jeg brugte dem meget i de helt små størrelser til fluespin med rørfluer, men jeg bruger dem ikke mere, men ganske rigtig, det kunne bruges.

På vores metal rørfluer, var der savet en tværgående rille, som dem på spinnerkroppene, så vendte enkeltkrogen opad i vingen, det var fint, da fisken så blev kroget effektivt i overmunden.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2016 kl. 20:00
Jo, da det link kender jeg godt, men har ikke handlet der endnu, mest fordi jeg ikke er begyndt at støbe kroppene, men jeg skal senere i det nye år, have købt nogle dele op, så jo, jeg regner med at handle herWink
Mvh
Per Karlsen.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2016 kl. 20:06
Hej Hans.

Sjovt nok havde jeg for 14 dage siden en snak med en husets spinnefisker, og vi havde en snak om worm weight i wolfram, så vores tanker er ved den løsning også.Wink

Vi ville så se, om der var nogen worm wight i ø8mm. tykkelser, så det passer til originale F.C. spinners latex skørt, men jeg har ikke nået at få det undersøgt endnu, men det bliver aktuelt i det nye år.

Mvh
Per Karlsen.


Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2016 kl. 22:56
Hej Hans
Er lidt nysgerrig på hvordan dine erfaringer bliver med større Colorado blade til opstrøms fiskeri, så smid da lige en melding til den tid.
Hvilke åer er de tænkt til? og er det laks og/eller havørred?
Som udgangspunkt roterer de Colorado blade med 60 graders vinkel så det er de blade der laver den største vandmodstand og bliver til de mest langsomgående spinner. En del går over til de pileformede blade sommer/efterår for at få mere speed på spinnerne da disse blade kun roterer ved 30 grader og har den mindste vandmodstand.
Jeg bruger nu udelukkende de mepps style, så variere mere på størrelse af blade til at variere på speed. Amerikanerne laver faktisk størrelse 4.5 i blade, hvor man kan få mere speed på til efterår og samtidig tilpas god føling med dem. Så der får man det bedste af størrelse 4 og 5 i et blad.

Ulrich
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum