Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dansemyg.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Dansemyg.
    Sendt: 14 Okt 2016 kl. 10:28
Jeg er på jagt efter nogle moderne tørflue mønstre, til efterligning af Dansemyg - det voksne insekt.

http://www.naturporten.dk/temaer/danmarks-dyr/insekter/item/dansemyg

Jeg har for nu længe siden, fisket helt i Tange sø, med tørflue mønstre fra Preben Torp Jacobsen, og daværende havde vi et forrygende fiskeri, især i maj og juni, hvor Dansemyggen klækkede i millionvis.

I dag, har jeg mulighed for at dyrke det fiskeri lokalt, i Sliv sø ved Hoptrup, her i Sønderjylland, og det fiskeri, er så rettet mod fredfisk, og ikke minds ørreder, der kommer ude fra havet, eller også vis man er helt bækørred / sørred. I Slivsø, er også voldsomme mængder af Dansemyg, og jeg tror på, at der kunne fiskes nogle sjove timer ved wadning.

Jeg kunne jo fiske med de gamle mønstre, de virker også, men for kommende vinters tørflue binding, kunne udfordringen være, at binde de morderne imitationer af dansemyggen, som voksent insekt.

Jeg er på det rene med, at selve mygge larven / puppen, er hoved aktøren, når talen på Dansemyg, men de mønstre er på plads i samlingenTongue

Henrik Leths hjemme side, har flere gode tiltag til imitation af Dansemyg, men er der andre der kan byde ind med mønstre, gerne med billed, så lad mig høre.

Vil man hellere have kontakten over privat mail, så mail mig privat, over mail centeret.

På forhånd tak.

Mvh
P.K.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2016 kl. 12:25
Per, jeg tror nogle af de flyvemyre imitationer jeg før har lavet kunne gøre det ud for dansemyg også. Det bærende element ud over sort dubbing og lidt sort hackle var et par hvide hacklespidser lagt henover ryggen. 
Men der er jo godt nok mange måder at tænke den der på. Kunne også være at tænk i baner med faldskærm og/eller vinger af polygarn. 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2016 kl. 12:48
Hej Poul Erik.

Ja, der er mange muligheder, men Dansemyg, som voksen har en meget synlig vinge, med en markant figur, som ligger ned over kroppen, når insektet hviler.

Ved en stille blank overflade, er fisken godt klar over, at en nyklækket Dansemyg ikke helt er klar til til at lette, før vingerne er helt tørre, og ja, så går fisken bare til insektet, ganske stille og rolig, og suger maden indenbordsWink

Nu er det sjældent at der er helt blank overflade, at fiske på, og lidt uroligt vand, gør det også, men det er kort tid, de voksne insekter er på vandet, derfor er pupperne, også rigtig vigtig, men lige netop, i den tid, hvor det er det voksne insekt der har fiskene s opmærksomhed, ja da er alt andet ligegyldig, puppe eller ej!

Jeg laver nogle fortrykte vinger af voksens Dansemyg, ved at printe det ud på en bestemt type stencil, så klippes her enkelt vingesektion ud, og bindes på en forholdsvis lille let krog, med øjet nedad. Den type vinge illustrerer både Myg - Knot og Stonefly.

Arket ser sådan ud, er gennemsigtig med sort print. Siluettet er fotograferet med et Canon kamera i makro:


Vingerne er sat sammen ud fra 1 enkelt billed, så kan det skalleres til fluens størrelse.

Det er en holdbar vingetype, og kan sikkert købes professonelt hos eksempelvis svenske J: Jonson.

Jeg laver reelt alle typer printbar vinger selv, og har gjort det i mere end 15 år.

Det eneste man skal være klar over, når man laver sådan noget her selv, er at det ikke er i 3D + at delene skal klippes ud, men det lever man også med, og fiskene er ligeglad, det er for sent at tænke over det, når de har snuppet fluenWink

Jeg har lavet lidt artikler omkring printet labels - Per Karlsen, prøv at Google dette, så er der måske lidt ideer!

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 14 Okt 2016 kl. 19:02
Til top
Jørn Frank Mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lionfish Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lionfish Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2016 kl. 17:20
http://www.lionfish.dk/Syntetiske_Fluematerialer.htm
her er flere der kan købes i Danmark og er færdiglavet.
mvh Jørn
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2016 kl. 23:54
Hej Per

De ser rigtigt fine ud de fortrykte vinger du laver. Jeg har selv til døgnfluer og vårfluer brugt fortrykte en del men det var dog ark lavet af firmaer til fluebinding - ikke egen produktion. De skulle dog også selv klippes ud. Jeg kan godt stille mig tvivlende overfor om disse nu også var bedre end hvad man selv kunne lave enten ved f.eks at klippe eller brænde efter skabelon eller blot istedet bruge polygarn til vingerne. Men flot ser det ud og det skader jo heller ikke at det giver en god tro på fluen.
Vi er ikke uenige om hvordan vingerne skal placeres og det var også sådan jeg gjorde. For måske at rydde en misforståelse (jeg er ikke sikker på at du misforstår men her vil jeg gerne forklare det nærmere og så er der måske andre der bedre kan bruge det også)af vejen blev spidsen af de hvide hacklespidser heller ikke bundet ned men blot bundet ned i den tykke ende oppe ved thorax så spidserne gik bagud i et lille V. Jeg brugte dog ikke kun spidserne af hacklerne. For som jeg bevægede mig ned ad hackelstammen var det blot at klippe den i samme spids form igen og det gjorde ikke noget at hackelvingen blev lidt grovere i det.
Jeg har kun fisket helt og det i strømvand i Sverige. Der havde jeg en helt anderledes oplevelse af at tilslaget skulle falde noget så afsindigt hurtigt for at kunne nå at kroge dem.
Ja pupperne er vigtige også. På en ret forstørret myggepuppe med lettere overdimensioneret thorax har jeg også haft held til at fange drilske norske fjeldørreder. Brugte her, også til ørreder flydenymfer i str. 16 og 18 lavet med hale af nogle få grizzly hackelfibre. Både krop og thorax bestod af karryfarvet sæluld med lidt sort fjer henover der dannede vingekasse. Her var ikke grund til imprægnering, et par blindkast og den flød fint. En anden god grund til ikke at imprægnere den var at den også var effektiv hvis man druknede den og fiskede den ind med  8-tals nymfetag. Det er jo ikke lige en der har noget at gøre med dansemyg. Men nu så jeg lige en mulighed for at bringe den videre og det er et godt mønster jeg gerne ser andre få nytte af.  
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2016 kl. 01:32
Hej Poul Erik.

Ja, de kære pupper er uhyggelig effektive, og når talen er på myg / knot, så er der faktisk, grundet den meget voldsomme mængde insekter, mange dødfødte individer.

Jeg har gjort en del i den type fluer, i de 40 år jeg var professonel fluebinder. Det var hovedsagelig tyske / hollandske og amerikanske kunder, der efterspurgte den type fluer / mønstre, og meget tidligt i min bindekariere, var skum en fast del af materialerne til tørfluer og nymfer.

På det link her, ses mange af typerne /mønstrene, og der er virkelig mange, også dine udgave med hackle vinger.

https://www.google.dk/search?q=The+stillborn+midge&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjE-pKAtdvPAhWKWywKHXTIAC0Q_AUICCgB&biw=1273&bih=609&dpr=1.5

Nu er der i den moderne fluebinding, rigtig mange skumtyper, og jeg laver mange udgaver, af både tørfluer og nymfer, der ikke har andet end skum i mønsteret. Skum, vis det er med de rigtige celler, er rigtig fine flydere + at bruger man det bedste sekundlim, beregnet til celleskum, ja så er der uanede muligheder, ud i tørflue bindingen.

En smart måde at binde de mindste Knot på, ses på det link her, det mønster kan bruges til mange typer små insekter:

http://globalflyfisher.com/node/14198

Generelt med fortrykte vinger, så har der siden Roman Moser lavede Dun vinger og andre insektyper, været trykt ret så mange typer / arter, som du selv er indepå kun skal klippes ud. Ofte er det lavet, som en form for silketryk, og netop det væv, man laver silketryk på, er forrygende til at lave tørfluevinger af.

Jeg fik for mange år siden det hint, at bagepapir i genbrugsudgaven, var godt men ellers har jeg holdt meget til det billigste, nemlig at tape fjerene, så kan man få alle mulige vingetyper, ganske billigt.

Nedstående billed er en lille Sedge, hvor der på bagepairet er sat en fortryk label, med fotograferet vingemønster.

Fluetypen er utrolig effektiv, og kunne vel også gå som en DansemygWink

Mvh
P.K.




Redigeret af PK - 15 Okt 2016 kl. 01:36
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2016 kl. 04:03
Fine fine links.

Ja det er dejligt at der er så mange muligheder og at man kan nyde friheden uden at skulle tøjles med "endelige sandheder". Det er lige mig det der.

Er også selv glad for at arbejde med transparens. Synes det er en vigtig egenskab der ved en del fluebinding ofte bliver negligeret og glemt til stor skam for fiskeriet.

Dejlig bredde på de materialer og ideer du henviser til. Der var noget jeg kunne bruge. Jeg har længe ikke eksperimenteret men er nu ved at komme så småt op i gear igen og håber snart at kunne bringe nogle mønstre og ideer der forhåbentligt kan bruges til noget.

Mvh Poul
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum