Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bytte form emner?

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bytte form emner?
    Sendt: 01 Okt 2016 kl. 11:47
Omkring støbning af egne blink - ikke kommercielt salg, har jeg fået flg. forespørgsel:

Kunne man sætte en bytte ordning op på 123nu, hvor man bytter rå blink emner, skal være støbt i siliconeforme, og i hvidmetal legeringer?

Jeg ved ikke rigtig, om det har sin gang på jorden, men forslagene har været flg.:

Bytte et antal på 10 stk. rå blink, helst i samme vægte, af hensyn til forsendelse.

Afsenderen betaler egen forsendelse - så bliver udgifterne nogenlunde fordelt.

Evt. en låne ordning, hvor man bytter forme? ja, men så skal man have nogle regler, hvor længe formene er ude af huset og forsendelse og svind i posten, skal være helt på plads.

Der er vel flere ting, der skal på plads, vis man vil deltage, men de forespørgsler begrundes med, at der må være mange forme i omløb ude hos "grejmagerne", og nogle af dem samler støv.

Jeg er som sådan ikke helt afvisende, men jeg laver ikke mere blink ud af huset, så det er begrænset, hvad jeg har af forme og rå blink. Jeg har op gennem tiden lavet hundredvis af forme og støbt blink an mas, men ideen med at bytte rå blink, kunne jeg godt se for mig, i en eller anden udformning.

Hvad siger hobby folket til ovenstående, var det en tanke der kunne udvikles? eller er det et håbløst projekt.Wink

Lad os hører.

Mvh
P.K.




Redigeret af PK - 01 Okt 2016 kl. 11:48
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2016 kl. 13:41

Hej Per, det er 100% lovligt, hvis du laver en silikoneform, hvor du laver dine egne kopier af et blink, til dit helt personlige brug, men det vil være meget problematisk, at udveksle afstøbninger og/eller støbeforme, som har udgangspunkt i et fabriksfremstillet blink eller pirk.


De grejproducenter som har udviklet et godt blink, de har helt klart eneretten til, at fremstille og sælge det pågældende blink, og derfor bør du nok skrinlægge dit forslag, med mindre det udelukkende handler om blink og pirke, som folk selv har designet.


Jeg har f.eks. selv en 15-20 silikoneforme, som jeg allerede har lavet så mange afstøbninger med, at jeg har nok til resten af livet, men jeg vil ikke turde sælge eller udlåne de brugte forme, som ellers er i perfekt stand.


Men når der bliver snakket om hjemmestøbning, så har jeg en kæphest, som jeg lige skal ha' reddet en rundtur på. 


Jeg anbefaler nemlig, at alle hjemmestøbere at anvende tin i stedet for bly, da rent tin er ugiftigt at arbejde med, og det er heller ikke skadeligt for naturen, og tins vægtfylde er kun en smule lettere end blys.


Tin er lidt mere sejt end bly, og det har tillige den fordel, at det har en blank overflade, som det bevarer trods brug, og så hænger maling meget bedre fast på tin.

Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2016 kl. 14:21
Nu tror jeg ikke, der på noget tidspunkt har været tale om, at det skulle koste noget, at bytte de forme / rå emner, andet end forsendelses omkostninger, og som betonet, det er til privat brug.

Jeg har været instruktør i mange forskellige klubber, og aftenskoler siden 1972, og så vidt jeg kan erindre, så har der alle dage været fluebinding - stangbygning og blinkstøbning på programmet, og jeg mener ikke, at man har taget højde for det, som du beskriver, det er jo i en lukket forsamling, hvad jeg i øvrigt også mener, at et bytte ville blive, det er vel et spørgsmål om at der evt. mailes privat, så er der vel ikke at noget at komme efter.

Samtidig er der ingen der snakker om at støbe i bly, jeg gør opmærksom på, at emnerne skal være i en hvidmetal legering, og så kan tage en laaang diskution om, hvad der er i legeringerneWink

Materiale lære omkring støbning, er i mit tidlige arbejdsliv, en selvfølge, da jeg i mere end 40 år har været underviser i dette indenfor metalfaget, så jeg er rigelig bekendt med, hvad der er brugbart af materialer, og faren omkring brugen af disse materialer.

Dog skal man jo ikke være blind for, at der stadig ligger masser af støbematerialer rund omkring, som indeholder bly, og til privat brug, kan man ikke fortænke folk i at bruge det, men moral og etik, er jo en vanskelig størrelse at prædike ud fra, især når man ser mere globalt på brug af fossile brændstoffer til vores transport.

Nej, jeg er ikke interesseret i en diskution om moral og etik her på sitet, det ender altid i fnider, så lad det liggeSmile

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 01 Okt 2016 kl. 15:24
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2016 kl. 16:00
Citat: PK

 Jeg har været instruktør i mange forskellige klubber, og aftenskoler siden 1972, og så vidt jeg kan erindre, så har der alle dage været fluebinding - stangbygning og blinkstøbning på programmet, og jeg mener ikke, at man har taget højde for det, som du beskriver, det er jo i en lukket forsamling, hvad jeg i øvrigt også mener, at et bytte ville blive, det er vel et spørgsmål om at der evt. mailes privat, så er der vel ikke at noget at komme efter.

Jeg er ikke uenig i dit synspunkt, men jeg vil dog mene, at der er meget stor forskel på, hvad der kan praktiseres i en snæver kreds i en lystfiskerklub, og så i et fora som dette.

Når vi laver en form efter et ABU, Jensen eller andre producenters agn, så er det kopiprodukter som vi producerer, og det kan vi fuldt lovligt gøre til eget brug, men i det øjeblik, hvor vi deler formene eller afstøbningerne med andre, så er det ulovligt.

Og jeg er ret sikker på, at det vil virke som at hænge en stor rød klud op foran grejproducenterne, hvis vi organiserer en sådan udveksling af forme og afstøbninger på Internettet.

Men mine betænkligheder skal naturligvis ikke stoppe dit projek.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2016 kl. 20:26
Per, synes det kunne være en god ide hvis du finder bifald til den. Men kan også se Niels´svar som en oprigtig bekymring for at der kan være nogle forhold man skal passe meget på for ikke at få ørerne i maskinen. Der er noget lov omkring det som man bør få helt styr på først men kan ikke selv hjælpe der da det ligge uden for mine evner at gennemskue.

Niels, omkring dit støberi i tin bliver jeg nysgerrig. Det hjemmestøbte blink jeg bruger til havørred er kommet fra min fars hånd og han har altid brugt afbalanceringsklodser fra biler. Det giver blinket en dejlig kedelig grå overflade som jeg opfatter som en af de meget store værdier ved dette blink. Jeg støber ikke selv men kunne godt engang tænke mig at sysle med det og det vil også være et ønske fra min side at gøre det mere miljø rigtigt. Men den blanke overflade du nævner ved tin vil jeg ikke være interesseret i. Spørgsmålet er derfor om der er noget der kan blandes i for at få den kedelige grå overflade?
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2016 kl. 20:58
Citat: Salmoniden

Niels, omkring dit støberi i tin bliver jeg nysgerrig. Det hjemmestøbte blink jeg bruger til havørred er kommet fra min fars hånd og han har altid brugt afbalanceringsklodser fra biler. Det giver blinket en dejlig kedelig grå overflade som jeg opfatter som en af de meget store værdier ved dette blink. Jeg støber ikke selv men kunne godt engang tænke mig at sysle med det og det vil også være et ønske fra min side at gøre det mere miljø rigtigt. Men den blanke overflade du nævner ved tin vil jeg ikke være interesseret i. Spørgsmålet er derfor om der er noget der kan blandes i for at få den kedelige grå overflade?

Nystøbte agn i tin er meget blanke, men de får meget hurtigt en mere sølvmat overflade, på det billede som der øverst i denne artikel, der kan du se hjemmestøbte tin-agn.

Hvis du køber gamle tinkrus og tintallerkner på et loppemarked, så er de grå i overfladen, men jeg har dem mistænkt for ikke at være rent tin.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2016 kl. 23:01
Tak for svar. Jeg havde overvejet at netop købe tinobjekter sådanne steder og kender godt til den grå overflade men har samtidig diverse tinfigurer der stadig efter mange år er helt blanke. Tak for linket men de der viste blink har stadig en alt for blank overflade til min smag men som du er inde på kan det være jeg vil være tilfreds når først de har været brugt nogle gange. Man kunne måske også overveje at overflade behandle blinkene, måske med saltsyre. Men jeg har egentlig ikke den store lyst til at begynde at rode med kemikalier. 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2016 kl. 23:23
Hej Poul Erik.

Vis man er interesseret i at få den grå farve på sine blink, så har jeg i mange år brugt grå grunder, dels i spray, og dels i de malinger, der i forhistorien blev brugt på vores værfter. I dag findes der grå grunder i flere nyancer, og jeg brugte flere af dem i mit daværende malersted, hvor mine støbte blink blev malet.

Så er der sikkert nogen, der siger grå farve, hvilke blink? jo jeg brugte farven, til især Kurt Malmbak Kjeldsens originale Imitatorer, hvor ryggen var enten sort eller brun, og så grå farve på bugen.
Den farve virker, og der er fanget mange havørreder, på de farver op gennemtiden.

Vis man vil forsegle den grå farve, så det ikke skaller af med tiden, så har jeg brugt noget mat skibslak med solfilter, det holder og tager glaret at overfladen.

Ellers er det korrekt at afbalancerings klodser giver den rigtige grå farve, og jeg havde i sin tid flere kunder, der ganske enkelt forlangte den rå farve, de malede gankse enkelt aldrig deres blink, og fangede rigtig mange ørreder på de blink.

I dag er det lidt svært af få fingre i de rigtige afbalancerings klods, da moderne materialer til afbalancerings klodser ikke er i bly legeringer mere.

Mvh
P.K.


Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2016 kl. 23:51
Hej Per

Blinket jeg/vi bruger er også en udgave af KMK´s Imitator, dog en en model oprindelig lavet af Johnny Fisker. Den får blot på den ene halvdel af kroppen en stribe hvid grunder med lysegrøn farve ovenpå. Har tænkt på at male i grå men det fine ved afbalanceringsklodserne er jo netop at man allerede har den ønskede farve og kan springe det punkt over. Forsegler iøvrigt aldrig farven og med tid, brug og fisk skaller noget af men det bliver fangstevnen egentlig ikke ringere af. 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum