Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Releasetakler - er der nogen der orker?

 Besvar Besvar
Forfatter
Torben Meldgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tmeldgaard

Tilmeldt:: 30 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tmeldgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Releasetakler - er der nogen der orker?
    Sendt: 21 Sep 2016 kl. 16:10
Halløj derude

Betragt dette indlæg som et indspark til debatten om releasetakler til fluer. Er der nogen som har erfaring med dem?

mvh Torben
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2016 kl. 17:31
Hej Torben.

Jeg er en af dem, som har fravalgt releasetaklet, også hele konceptet, og hvorfor?

Jeg har fiskeerfaring helt tilbage fra 1958 og kystflue erfaring fra 1968, og har prøvet mange ting op gennem årene, dels som testfisker og grejmager, og så som foregangsmand indenfor det danske kystfluefiskeri.

Jeg er normalt ikke afvisende over for nye ting, og jeg har prøvet mange ting i teori og praksis, mest fordi jeg i mange år havde små 285 fiskedage om året, så jeg havde tiden til at afprøve tingene.

Realease tacklet er til mit fiskeri bare for bøvlet, og jeg tror bare ikke på ideen, hvor der påstås bedre fangster eller bedre krogninger, men det er så min sag, at jeg ikke vil bøvle med tingene, der er relateret til realiase tacklet.

Derfor kan andre jo have endog meget glæde af tacklet, fred være med det, men jeg har haft mine "snak" med hr. Bürrsel, og han ved, hvorfor jeg ikke gider diskutere det tackle evig og altid.

Jeg har dog en pointe omkring realease tacklet, og teorien omkring det. Vis det er så effektivt, hvorfor er der så ikke flere der bruger det? og især kystflue fiskerne, der i dag har rigtig mange udøvere!

Jeg vil i min tilgang til ovenstående gøre opmærksom på, at jeg ikke vil bruge tid på at diskutere for og imod, det er for meget lig religion, så der kommer ikke mere fra undertegnede.

Trods det, så håber jeg andre kan få en god dialogWink

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Per Gylling hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Gylling

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gylling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2016 kl. 17:58
Hej Torben

Jeg har de sidste 4 år brugt flittigt rørfluer på kysten med release tackle og det dur.

Har næsten 100% krogning rate på dette.

Skal siges det er en meget forenklet opsætning af krogen jeg bruger men for mig virker det. - så prøv endelig løs.

Jeg benytter dog det mest i bestemte perioder og under bestemte forhold men tænker det virker altid- det er dog ik altid at rørfluen virker bedst, - så derfor det kun er i perioder jeg bruger dette.

Men jeg er overbevist - virker som om havørreden kroger helt sig selv på dette..

Knæk og bræk med det😊
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2016 kl. 18:26
Jeg har kendskab til to det bruger release tacklet på fluerne, og de beretter om færre mistet fisk. Jeg har prøvet det af, og det vandt ikke mig, jeg syntes ikke jeg kan få pæne kystfluer ud af det, blandt andet fordi man helst skal undgå hale på fluerne, og så er der tiden. opbevaringen af fluerne finder jeg hellere ikke praktisk, og vil ofte medføre grimme flue, men mest af alt så  skyldes det nok  dovenskab. :-D
Til top
Torben Meldgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tmeldgaard

Tilmeldt:: 30 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tmeldgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2016 kl. 07:05
Hej Per K

Tak for indspark. Jeg er, som du kan læse, ganske enig med dig. Men til dit spørgsmål om hvorfor ingen bruger releasetaklet hvis det er så effektivt tror jeg MULIGVIS svaret er,  den konservatisme som vi nok omgiver os med.
Jeg er endnu ikke stødt på nogen som har fravalgt det, efter at have prøvet det, pga manglende effektivitet. Det har mest været pga besværet med at lave og håndtere riggene. 

mvh Torben


Redigeret af tmeldgaard - 22 Sep 2016 kl. 07:06
Følg mine oplevelser med fluestangen på kysten: seatrouting.com
Til top
Torben Meldgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tmeldgaard

Tilmeldt:: 30 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tmeldgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2016 kl. 07:09
Tak for indspark Per G og Carsten Smile

mvh Torben
Følg mine oplevelser med fluestangen på kysten: seatrouting.com
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2016 kl. 10:15
Hej Torben,

Jeg er på samme hold - orker ikke rigtigt. For det første kan jeg godt lide enkeltheden i at bruge en simpel krogflue uden dikkedarer. For det andet har jeg lidt fornemmelsen af, at rigget skal løse et problem, som jeg ikke vidste, at jeg har ... Jeg synes bestemt ikke, at jeg har problemer med manglende krogning eller mistede fisk på kysten, og når det endelig sker, er det ikke oftere, end at jeg kan glæde mig over kontakten og fiske videre.

Claus
www.ussingbech.dk
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karussendorf

Tilmeldt:: 18 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karussendorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Sep 2016 kl. 09:23
Hej Per

Folk der ikke ønsker at diskutere - er ofte folk, der ikke har særlig meget at have deres argumentation i.

Dit argument om, at der set med dine briller stort set ikke er nogen, der bruger "release-takler" holder ingen steder. Der er efterhånden mange, der bruger disse takler i forskellige varianter på kysten - ofte yngre dygtige fiskere, der ikke er bange for at prøve noget nyt - og som har andet at bruge deres tid på end at sidde på 123nu. Ok - det er helt klart ikke flertallet der fisker release på kysten - men fakta er - at flere og flere får øjnene op for de muligheder, der ligger i småkrogstakler.

Jeg husker i øvrigt en rundspørge på en facebookgruppe, der så vidt jeg husker - vista, at cirka 30 % fiskede med release - eller eksperimenterede med det. Hvorvidt dette holder rent statistisk - det er så en anden snak - jeg tror selv at tallet er lavere. Personligt tror jeg, at et realistisk bud på hvor mange, der efterhånden fisker releasetakler mm på kysten let kan være i omegnen af 500+ fiskere.

Pt er der også mange dygtige havørred og laksefiskere i åerne der er begyndt at fiske "release" - typisk i form af helikopter-rigs. Her kan du læse hvad en af landets mest fangede åfiskere skriver: http://www.eu.purefishing.com/blogs/dk/frederik-iversen/2016/07/12/helikopter-rig-delkonklusion-erfaring-med-rigget/. Alle jeg har hørt om rapporterer om fangstrater, der ligger langt over det normale på spinner.

Hvis man interesserer sig for at fiske så skånsomt som muligt - er disse takler i øvrigt pt det bedste bud på at lave op til de officielle anbefalinger til skånsomt fiskeri, der er udstukket fra DTU Aqua, som til daglige forvalger vores fiskebestande. Læs mere om disse anbefalinger her: http://www.fiskepleje.dk/vandloeb/fiskeriregulering/genudsaette_fisk

I øvrigt kan jeg - blot til inspiration - fortælle, at man som geddefisker vil få samme fordele med varianter over disse takler. Her vil landingsrate på traditionelle hardbaits i 14 cm+ gå fra 43 % til ca 85 % - pt baseret på lidt over 1000 fisk op til 14 kilo+

Mvh Jens Bursell



Til top
 Besvar Besvar

Skift forum