Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

"Kollaps" i fremkastet

 Besvar Besvar
Forfatter
Jørgen Hvenegaard Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jørgen Hvenegaard Avatar

Tilmeldt:: 30 Mar 2016
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen Hvenegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: "Kollaps" i fremkastet
    Sendt: 15 Sep 2016 kl. 19:38
Jeg oplevede en ting her for nyligt, jeg aldrig har oplevet før.

Under test af en ny Airflo line #8 - gammel kærlighed fra 90´erne, der blev forsøgt genoplivet:  med held!. (Dengang var de den bedste line jeg havde prøvet (wind cutter)- EFTER at have brugt en time eller mere på at strække linen: proptrækkerkrøller)

Skete følgende:

Jeg testede linen på 3 stænger: Scott S4S, Greys XF2 Salt og TFO BVK.

Efter at have kastet linen på de 2 første stænger var der et stort smil på mit ansigt. Sådan!!!

Så kom turen til BVK stangen.... Den bedste måde jeg kan beskrive oplevelsen på, er at under sidste del af fremkastet forsvandt al kontakt til linen. Det føltes som om at klingen kollapsede (det vil sige, at den blev klemt sammen og bøjede omkring 3/4 oppe af stangen), men så burde den jo knække... og det skete ikke.

Til forskel fra de 2 andre stænger hvor forfanget (ca. 18 fod) landede udstrakt, lå forfanget bøjet bagud til højre for kasteretningen - spidsen af forfanget lå omtrent ud for spidsen af fluelinen.

Det skete 3 gange i træk.

Jeg har kontrolleret for lakskader på stangen: negativt.

Hvad f..... skete der her ?

Håber at nogen kan hjælpe?

K&B 
Jørgen
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2016 kl. 20:56
har du et bud på vægten af "klumpen"?

Var det en BVK i #8?
Til top
Jørgen Hvenegaard Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jørgen Hvenegaard Avatar

Tilmeldt:: 30 Mar 2016
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen Hvenegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2016 kl. 07:48
Hej Jesper

Gåden er løst (Tak for tippet Ole)

På det yderste stykke af 3. del af stangen (de 6-7 cm mellem beviklingen til et øje og ferulen) er der en lakskade. Den er ikke til at se når man holder klingen stille, først når man lader den rotere dukker mønsteret op.

En lys stribe snor sig rundt om og ned over klingen. 

Med andre ord så vrider dette stykke sig under hård belastning i kastet.

Så har man da oplevet det med Confused
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum