Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluelinen

 Besvar Besvar
Forfatter
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluelinen
    Sendt: 29 Jul 2016 kl. 20:16
Jeg sad og fik den ide, at en flueline i stedet for at være rund burde være oval, det vil give mindre modstand igennem øjerne, og vil skære igennem vinden bedre, det kræver jo selvfølgelig at linen ikke vender den brede sidde mod øjerne og vinden, men jeg er overbevist om den automatisk vil vælge at stå op da det giver mindst friktion, men ellers ville mere vægt i ryggen(toppen) af den oval line måske kunne hjælpe den på vej, bare en tanke, hvad tror i. ? :-)

Redigeret af limfjord - 29 Jul 2016 kl. 20:18
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2016 kl. 22:02
Ja, der er jo ikke så meget at rafle om, en mono oval skydeline vælger jo også at dance på ryggen derud af. :-) Bare mærkeligt der ikke er andre der har fået ideen før, det er jo så lige til. Men vi ser nok de første på markedet om et år, hvor der så står de har arbejdet med ideen på linerne igennem de sidste to-tre år. :-D
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2016 kl. 23:10
Citat: limfjord

Ja, der er jo ikke så meget at rafle om, en mono oval skydeline vælger jo også at dance på ryggen derud af. :-)



Hvad mener du med "dance på ryggen" og hvor har du det fra?

Som du selv er inde på så ligger ideen lige for. Kunne man ikke forestille sig at det rent faktisk var prøvet men uden større success?
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2016 kl. 00:12
der findes allerede ovale, monofile skydeliner
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2016 kl. 07:42
/QUOTE]

Hvad mener du med "dance på ryggen" og hvor har du det fra?

Som du selv er inde på så ligger ideen lige for. Kunne man ikke forestille sig at det rent faktisk var prøvet men uden større success?
[/QUOTE]

Hej Jakob, jeg har haft en monofil skydeline for en del år som var oval, mener at kunne huske det så ud til den stod op, på ryggen/maven, altså at den ikke lå på den flade side.

Om ideen har været afprøvet før, jeg tror det næppe, har aldrig hørt eller set konceptet omtalt før.

Men hvis nu det har, ja så kan der jo godt have opstået problemer efter nærmere overvejelse, feks i produktionen, anden kerne feks som skal enten være flad eller oval. I kast hvor vinden kommer fra siden, kan man forstille sig at linen enten ligger sig ned og vil køre på siden igennem øjerne, lig mere modstand. Hvis den ikke ligefrem ligger sig ned, så vil vinden måske skubbe linen ud af kurs, så ja det kan måske godt være der er en årsag til den er rund, men er nu så nysgerrig, at jeg godt kunne tænke mig at opleve hvordan en oval helline WFer ville føles.

Og hvis nu linen arter sig som jeg gerne så det, vil linen kun have to punkter den vil køre på, og dermed et større slidtage. Så jo, det er ikke sikkert det er så genialt som jeg først antog, ærgeligt man ikke selv kan fremstille sin egen line endnu, men det kommer nok. :-)


Redigeret af limfjord - 30 Jul 2016 kl. 07:44
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2016 kl. 08:40
Citat: limfjord



Jeg sad og fik den ide, at en flueline i stedet for at være rund burde være oval, det vil give mindre modstand igennem øjerne, og vil skære igennem vinden bedre, det kræver jo selvfølgelig at linen ikke vender den brede sidde mod øjerne og vinden, men jeg er overbevist om den automatisk vil vælge at stå op da det giver mindst friktion, men ellers ville mere vægt i ryggen(toppen) af den oval line måske kunne hjælpe den på vej, bare en tanke, hvad tror i. ? :-)




Prøv at klippe et langt og smalt stykke papir og lad det false. Det vil rotere.

Jeg tror en flad flueline vil gøre det samme. Flade skydeliner virker fordi de bliver trukket gennem luften i længderetningen. Men en del af fluelinen (linebuen) vil gå på tværs genne luften.

Mvh. Peter
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2016 kl. 09:08
Flad og flad line, nu afhænger der jo også af profilen på den ovale line, tror ikke den behøves at være særlig oval for at opnå en effekt.
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2016 kl. 09:10
og nu skriver jeg oval, hvor jeg jo mener ellipse formet. :-))
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2016 kl. 10:29
Carsten, det ligger lige for, kør en af dine flueliner igennem en valse, og se om det hjælper

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2016 kl. 10:50
@ Lasse, det kunne man da prøve, selvom den vil blive mere oval end ellipse-formet som egenligt var det jeg tænkte på, men ja en god ide til at få en ide om det kunne fungere. ;-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum