Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MAnge spørgsmål om hø.

 Besvar Besvar
Forfatter
Peter Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Amagerørreden

Tilmeldt:: 24 Jun 2016
Geografisk: Kbh
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Amagerørreden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: MAnge spørgsmål om hø.
    Sendt: 01 Jul 2016 kl. 07:29
Jeg har en del spørgsmål.
1. Kan man fiske hø med blink når det er helt mørkt. Ved 01 til 03?
2. Skal fluer være på overfladen/give den rande den giver når den bliver trukket ind før hø kan se den? Eller kan de også se den hvis den er under vandet uden den bryder overfladen.? (Natfiskeri)
3. Det siges det er bedst at fiske ved kysten om sommeren men er de også i fjorden nu?

Nogle gange går hø efter min bombada istedet for fluen. Og så forsvinder de bagefter uden at havde bidt på.... Er der noget man kan gøre ved det?

Hvad gør i når der ikke er bid. Kører i videre til næste plads ?

Sommerfiskeriet nu som det er kan ikke rigtig finde ud af om de helst vil have Store blink fluere eller små.?

Tak fordi i gad læse det. Håber i kan hjælpe en rusten fisker videre :)
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2016 kl. 09:28
Hmm ,jeg tænker du mest snakker kystfiskeri nu?

Så ja blink eller helst store mørke wobblere er fine om natten,
 ja fisken ser fint en flue under overfladen når det er mørkt , 
men den streamende natflue lokke nok mere, og giver dig et mere visuelt fiskeri ,da du selv kan se fluen også, og det med Dubben, det har jeg også oplevet, det kan du nok ikke gøre noget ved.
Til top
Rune Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dr. Claws Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2014
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dr. Claws Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2016 kl. 14:55
Hej Peter

1. Ja, det er dog efter min mening en periode som sjældent giver fisk. Som regel er havørreden kun til at fange i skumringen, og ikke når det er helt mørkt, men chancerne for at fange den midt om natten er bedst her i de lyse nætter, og evt. hjulpet af månens skær.

2. Frank har ellers besvaret det meget godt, men jeg vil tilføje, at du ikke behøver at tænke på om havørreden kan se fluen, den kan under disse forhold nærmere mærke fluen, ved hjælp af dens sidelinje. Så det er værd at overveje at fiske med noget som "larmer" eller udsender ekstra mange vibrationer om natten.

3. Kan se du er fra København. Roskilde Fjord har en bestand af deciderede fjordørreder, som pga. fødeudbuddet er i stand til at blive i fjorden hele året. Men fiskeriet er svært, så medmindre der ingen anden mulighed er, ville jeg satse på den åbne kyst.

Ja, når der ikke er noget, kører jeg videre, såfremt at det ikke er f.eks. midt i højvandeskifte, hvor man gerne skal have et eller andet i vandet, i stedet for at bruge den vigtige periode på at køre. Men det afhænger i høj grad af, om du f.eks. fisker på et stort rev med strøm, eller et sandet parti, hvor man kan forvente at tobiserne, og dermed havørrederne indfinder sig. Brug også din intuition - mærk efter, om du egentlig tror der er fisk på pladsen. Nogle gange får man en fornemmelse for det, hvilket kan give pote, hvis man bliver hængende lidt, og evt. skifter agn.

Store/små blink eller fluer afhænger i høj grad af den enkelte plads. Som hovedregel fisker jeg med så små blink som forholdene tillader det, da en teori går på at de fleste havørreder om sommeren er mætte det meste af tiden. Små, hurtigt fiskede pirke har jeg fanget en del på i sommerperioden. Er vandet grumset går jeg gerne op i størrelse og med pangfarver. Men det er meget lokalt. F.eks. har jeg taget en del ørreder på Stevns på Kongetobisen 27 gram, altså en ordentlig kystwobler, men næsten ikke fanget noget på den på Nordkysten. Af og til, når jeg fisker bombarda med små fluer, eller sågar små blink, fanger jeg tobiser eller sild, hvilket giver mig et fingerpej om hvad jeg bør fiske med på pladsen. Man kan vel som hovedregel sige, at jo dybere vand du har tæt ved land, jo større er sandsynligheden for at havørrederen jager disse byttedyr ved kysten.

Og husk at tidevand og strøm kan være fuldstændig afgørende i sommerperioden. Langt mere afgørende end om det er skumring eller ej. Stigende vand på pladser med strøm, samt højvandeskiftet er det absolut bedste tidspunkt.

Knæk og bræk,

Rune
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum