Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Det lille Lystfiskermuseum

 Besvar Besvar
Forfatter
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Det lille Lystfiskermuseum
    Sendt: 26 Maj 2016 kl. 09:04

Torsdag i sidste uge besøgte jeg og Peter, som er min faste fiskemakker, Det lille Lystfiskermuseum i Odsherred, og det var en fantastisk oplevelse, vi har aldrig i vores liv set så meget samlergrej, som virkelig var præsenteret på en smuk og overskuelig måde i glasmontre.

Jeg har lavet en lille billedserie fra museet, der starter ved dette link/billede, klik på next for at gå videre til de følgende billeder.

http://www.mediapix.dk/oversigt/jagt_&_fiskeri/lystfiskermuseum/_lystfiskermuseum-8843.html

Til top
Ole Wenkens Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Wenkens

Tilmeldt:: 14 Sep 2009
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Wenkens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Maj 2016 kl. 09:31
Sikken vidunderlig samling. Kan man bestille et besøg?
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Maj 2016 kl. 18:35
Det er en privat samling, og jeg har fået en invitation i FaceBook-gruppen for ABU grejsamlere, men jeg vil foreslå dig, at du tar' ind til loppemarkedet i Bellahøj, der kan du spørge dig frem, og så selv få en snak med 'museumsinspektøren'.

Alternativt kan du jo melde dig ind ABU samlergruppen på FaceBook og skabe kontakt der - https://www.facebook.com/groups/1650358048581573/
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2016 kl. 18:23
Fedt :) ren nostalgi 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2016 kl. 16:06

Ja, det er nostalgi i lange baner, og det er egenlig lidt tankevækkende, at der kun findes nogle private samlinger af lystfiskergrej her i Danmark.


Man skulle synes, at der her i Danmark godt kunne være basis for dedikeret museum omkring lystfiskeriet. Her i landet har der været fisket med liner og kroge siden jægerstenalderen, og lystfiskeri som hobby har foregået i over 200 år.


Nå men ind til videre må vi glæde os over, at der er nogle private samlere som løfter opgaven, og Svend Åge har skabt en så stor og spændende samling, at han med rette kan kalde sig 'Det lille Lystfiskermuseum'.



Redigeret af NRE - 30 Maj 2016 kl. 16:07
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2016 kl. 18:43
Der har gennem mere end 25 år været forsøgt at etablere et permanent museum, desværre uden det store held, om end man har været tæt på. Men flere danske museer har rent faktisk lystfiskeri på programmet, og der holdes jævnligt emneudstillinger, bl.a. sidste år omkring tunfiskeriet.

Desuden har Ringkøbing-Skjern vist initiativer og udstillinger i flere omgange. Odder Museum har en meget stor samling bl.a. godt hjulpet af Grejsamlerklubben - der i et samarbejde stod de for den store Saabye-udstilling for nogle år siden.

Dansk Grejsamler Klub har forsøgt ved flere lejligheder, men økonomi er det der spænder ben for sagen. Emnet er trods landets mange lystfiskere ikke nok til at bidrage væsentligt ved entreindtægter til en fornuftig drift - og driften er den tunge ende af problemet. Det har ikke vist sig svært at skaffe lokaler, montré, belysning osv, som man kan få tilsagn om i en engangs-omkostning, men personale, forsikringer, tyverialarmer, rengøring, el- og varme - er en årlig tilbagevendende post, som ingen vil give tilsagn om i en årrække.

Så ikke mindst Dansk Grejsamler Klub har været fremme i skoene i de forløbne år, og tro mig - hvis en mulighed viser sig - stor eller lille, så er DGK der med effekter, ekspertise osv.

I mellemtiden er Svend Aage's flotte samling en fin repræsentant for hvordan det kan gøres - hatten af for det, og jeg ønsker ham held fremover med hans projekt.

Grejsamlerklubben har gennem årene erhvervet en stor samling – og den ligger klar til at vises frem, når et permanent museum for lystfiskeriet, der efter DGK's mening skal være et statsanerkendt museum, hvor donerede effekter bliver 'låst' under museumsloven, hvorved de er sikret for fremtiden. Dette grundet en række grumme eksempler, hvor private har fået doneret store og værdifulde samlinger, som siden er blevet solgt med stor fortjeneste for ejerne af de private museer, fordi giverne ikke havde sikret sig, at dette ikke kunne ske.

Så der er ikke kun private samlinger herhjemme, der er en masse officielle - men de er som grejsamlerklubbens pt. pakket ned og afventer rette tid, sted og en årlig pose penge til driften.

mvh
Heinz Gerhard

    

    
Til top
Carsten Faber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Conger Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Conger Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2016 kl. 19:02
Der findes meget store mængder fiskegrej, på div museer i den danske kulturarv. En søgning på "Fiskehjul" giver 301 positive resultater. Vi har fra Dansk Grejsamler Klub doneret adskillige hundrede effekter, til Odder Museum, hvorfra andre museer kan rekvirere hele samlingen eller dele heraf, hvis de skulle ønske at lave en udstilling. 
Et dansk statsejet lystfiskermuseum, har formodentlig ikke gang på jord, dertil er interessen alt for snæver. Vi har gennem mere end 20 år i DGK haft meget dedikerede folk, der utrætteligt har prøvet at få det til at lykkes, men det er faldet på jorden hver gang. Som oftes er det røget på økonomien. 

Dog er der PT en udstilling af tungrej på På Fimus i Esbjerg. http://www.fimus.dk/spot-udstilling-tunfiskeri-i-oresund/

Vi har fra klubben, og privat, udlånt en del grej til denne udstilling, og senere på sæsonen skal der være en Å-udstilling med lystfiskeri i Fimus, hvor vores fantastiske museumsteam igen i samarbejde med museet, sørger for masser af gammelt grej at kigge på. 
Disse deludstillinger har DGKs museums ildsjæle gennem årene skabt rigtigt mange af, og uden dem var disse ikke blevet til noget. Så selvom der ikke er et decideret grejmuseum, så er der blevet vist meget af det skønne grej gennem årene.  
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2016 kl. 20:10
Jeg syntes personligt at vi alle skal takke de ildsjæle i DGK som i mange år har gjort et kæmpe arbejde med at indsamle, journalisere og etc. i DGK regi.
At det ikke er lykkedes endnu ay etablere et Dansk Lystfisker Museum er bare Trist og det er absolut ikke ildsjælenes skyld, men som Heinz skriver er det ikke svært at finde omgivelserne men der imod fundamentet for omgivelserne.

Så NRE frem i skoene og af med alle ligtornene, og hjælp til.


Redigeret af Taonga - 30 Maj 2016 kl. 20:13
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Maj 2016 kl. 21:03

Jeg er udmærket klar over, at det er penge som er problemet, og jeg er også så gammel, at jeg er bekendt med, at hver gang politikerne skal spare penge, så er der nogle museer som får sparekniven, eller som helt må lukke.


Men når det er sagt, så må jeg også konstatere, at der er nogle fjollede regler om, at museer ikke kan drives uden en flok af højt lønnede akademikere, som gør, at de første to-tre-fire millioner udelukkende går til lønninger.


Jeg har personligt kendskab til et museum, som er blevet lukket p.g.a. besparelser, og der var ellers en meget stor aktiv støtteforening, som tilbød at drive museet med frivillig ulønnet arbejdskraft, hvis staten og kommunen blot ville betale husleje, el og varme, men det var ikke fint nok, og den løsning fik akademikerne ødelagt, de var jo selvsagt bange for, at det skulle vise sig, at et museum kunne drives uden dem.


Lige nu kæmper det Danske Fotomuseum også for at overleve, Herning kommune har fjernet deres tilskud til den bygning som huser museet, og det er iøvrigt et museum, der er blevet grundlagt på en meget stor privat samling, som blev skabt af fotohandler Sigfred Løvstad.


Og derfor har jeg det egenlig meget godt med, at der er nogle private samlere, der som Svend Åge skaber nogle mini-museer for lystfiskergrej, der er nemlig et personligt arrangement i sådan en samling.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum